9kk ei konttaa eikä nouse istumaan (ei huoleta, mutta...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wärtsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wärtsi

Vieras
Meidän 9kk poika on vilkas liikenteinen, kääntyi selältä vatsalleen jo alle 4kk iässä ja alkoi kierimään paikasta toiseen 5kk ikäisenä ja sen jälkeen se on ollut menoa. Nyt 9kk ikäisenä kierii, suurimman osan ajasta ryömii todella taitavasti ja lujaa ja välillä nauttii elämästä selällään ja työntää itseään selällään jaloilla eteenpäin. :)

Istuu hyvin, kun laittaa istumaan. On todella taitava lelujen kanssa ja sanoo sanoja. Seisoo, jos seisottaa.

Nyt ihan selkeesti on alkanut yrittään nousta itse istumaan. Kerran jo melkein onnistui. Konttausasento on puoliksi jo kohdillaan, eli kädet pitäisi vielä saada suoraksi. Aina käsivoimat olleet heikommat.

Mietin vaan, että kuinkakohan kauan tässä menee, että alkaa konttaa ja nousee istumaan. Mites teillä muilla?

Olen treenannut konttausta siten, että pidän rintakehän alta kiinni, jotta saa oikean konttausasennon ja pidän siinä. Välillä pysyy itsekin siinä jonkin aikaa. Ja sitten pidän kiinni, kun poika tästä konttausasennosta menee istumaan. Tätä harjoitellaan usein päivässä. Onkohan tästä hyötyä vai enemmän haittaa?

En ole siis huolissani, kunhan vain kyselen. Varmasti oppii kaikki aikanaan ja nytkin saa tuhoa hyvin aikaiseksi ja pääsee ihan minne vaan ja nopeaa. :)

en treenannut mitenkään, paljon pidin kyllä lattialla ja oli itsekin seurana. Poika ryömi 5-10kk iässä. 9kk iässä nousi istumaan, 10kk konttaamaan, 11kk seisomaan ja vuoden iässä käveli tukea vasten.1v2kk oli sit kun lopulta päästi kädestä irti:)

Meillä oppi 10 kk iässä peruuttamaan istumaan ja viikon päästä nousi tukea vastaan seisomaan. Konttaus tuli parin viikon päästä. En ite laittanu lasta istumaan ku fysioterapeutti neuvoi että ei istumaan ennen kuin ite istuu.

Treenata voi niin, että laittaa pyyhkeen tai lakanan vauvan vatsan ali ja kannattaa sen verran, että lapsi ei muksahda. Sitten kevyesti vetää eteenpäin, niin lapsi luonnollisesti siirtää käsiä ja jalkoja. Jos ei osaa vielä käsiä ja jalkoja vastavuoroisesti siirtää, ei kannata jatkaa, vaan jumppauttaa vauvaa sylissä niin, että vuoroon jalkoja ja käsiä liikuttelee.

Meillä ei tehnyt mitään muuta kuin kieri paikasta toiseen ennen kuin täytti 8-kk, yhtäkkiä ihan viikon parin sisään sitten nousi istumaan, lähti konttaamaan, nousi tukea vasten seisomaan ja siitä "puita pitkin" kävelemään... Yritti jo sitten samantien ilmankin tukea tuo meiän pikku reikäpää mutta huonoin tuloksin :laugh:

Aina tullut tollasissa sykleissä pojan kehitys, kun taas siskonsa kehittyy rauhallisemmin asia kerrallaan.

Niin, muoks. poikaa en koskaan "opettanut" mihinkään liikkumiseen. tyttöä olen pitänyt konttausasennossa ja alkoi muutaman opastuskerran jälkeen nostamaan rintakehää maasta, nyt ryömii ja ikää se 7kk.

Tottakai lasta saa istuttaa sen jälkeen, kunhan selkä on valmis. Vaikkei siis itse osaisi istumaan mennäkään. Meidänkin poika istuu kuin tatti lattialla ja on syönyt syöttötuolissa 6kk iästä lähtien. Jos meidänkin poika oppii istumaan itse vasta 10kk tienoilla, niin aika myöhään jäisi istumaan harjoittelu, jos tuohon asti vain makaisi maassa ja söisi sitterissä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tottakai lasta saa istuttaa sen jälkeen, kunhan selkä on valmis. Vaikkei siis itse osaisi istumaan mennäkään. Meidänkin poika istuu kuin tatti lattialla ja on syönyt syöttötuolissa 6kk iästä lähtien. Jos meidänkin poika oppii istumaan itse vasta 10kk tienoilla, niin aika myöhään jäisi istumaan harjoittelu, jos tuohon asti vain makaisi maassa ja söisi sitterissä... :)

syöttötuolissa ja esim potalla ja sylissä voi toki istuttaa. Suositus kuitenkin on, ettei lattialla ilman tukea kovin paljon istuteta ennen kuin itse nousee. Voi hidastaa varsinaista oppimista, kun äiti tulee ja nostaa aina. Kyllä meillä enimmäkseen makailtiin maassa ennen kuin itse noustiin.

No meillä istutaan lattialla silloin, jos leikitään yhdessä istualteen. Esim. heitellään palloa jne. Ja sitten aina kun lasken lattialle, niin silloin laitan istumaan, josta vauva lähtee itsekseen liikenteeseen. Muuten se on lattialla ihan omissa oloissa.

Ei kai tästä haittaa ole oppimiselle, vai?

Yhteistyössä