9kk ikäisen yöunet alkaneet huonontua, takaisin perhepetiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oli 7kk kun lopetin yöimetykset, sitä ennen söi kerran yössä ja jatkoi heti syömisen jälkeen unia. Ja sen jälkeen on nukuttu siis täydet yöt. Nyt on alkanut kerran-pari yössä huudella, vetää itsensä pinnasängyssään aivan kiinni laitoihin ihmeasentoihin ja pitää aina siirtää pois jumittamasta. Nukkuu pari tuntia ja homma toistuu. Käsitin, että eroahdistus on nyt pahimmillaan? Mietinkin, että pitäisikö siirtää takaisin perhepetiin vai annanko olla pinniksessä? Oli 7kk kun siirtyi siihen nukkumaan, sitä ennen nukkui mun vieressä. Pinnasänky on kiinni meidän sängyssämme.

Kauanko teillä on tämä vaihe kestänyt ja mitä olette yöllä tehneet? Itse siirrän vaan oikeinpäin sängyssään ja annan jatkaa äninäänsä, nukahtaa aina jossain vaiheessa. Tuntuu että jos alkaisin nyt nostamaan syliin tms, niin heräisi vaan ihan kunnolla.

Mun poika on nyt 1,5v ja vaihtelevasti nuo yöt on menneet. Välillä menee pari kuukautta niin että nukkuu yöt ilman heräämisiä, ja välillä taas kausia että herää monta kertaa yössä.

n. 8kk ikäisenä vauvat kuulemma pääsääntöisesti nukkuvat huonosti, eli teillä on nyt se vaihe menossa. Mä en ainakaan rupeaisi vaihtamaan vauvan nukkumapaikkaa, varmasti hänelläkin turvallisempi olo kun ei nukkumapaikka vaihdu vähän väliä.

Osaako muuten kontata? unissaan liikkuminen voisi johtua siitä, että treenailee uutta taitoa unissaankin :)

Käsitykseni mukaan vauvat muuttuvat levottomammiksi aikoina jolloin oppivat jotain isompaa uutta (konttaus, kävely..) tai tulee hampaita. Meillä ainakin on ollut näin.

Lapsi (nyt 1v) nukkuu edellee perhepedissä, mutta samanlaista vekslaamista meillä välillä on. Joskus ollaan jouduttu nousemaan klo 5 aamulla hetkeksi ylöskin kun alkaa huutamaan (itkua), ja sen kautta sitten (äidin sylin) lapsi rauhoitettu takaisin uneen.

Mutta monina öinä herää pieniksi hetkiksi ja pyörii itsensä joskus pienen itkun kauttakin uneen. Joskus ei itke vaan pyörii vaan sen minuutin kaksi kunnes taas nukahtaa.

Jotkut yöt on levollisempia.

Ikinä en ole ymmärtänyt tuota perhepetiä!!??
Eikö siinä tee itselleen karhunpalveluksen kun totuttaa lapsen nukkumaan vieressä ja sitten kun tulee aika (siis tuleehan se?) siirtyä omaan sänkyyn niin eikö se "vieroittaminen" ole vaikeaa..?

No juu,lapseton olen toistaiseksi mutta tuttavaperheen vauva nukkunut omassa huoneessa,vanhempien makkaria vastapäätä alusta asti....

Ei perhepetiin tarvinnut opettaa, kävi ihan luontevasti kun vastasyntyneenä päätti ettei halua nukahtaa muualle :) helposti siirtyi omaan sänkyynsä 7kk-ikäisenä eikä ongelmia ennen kuin nyt öihin tullut levottomuutta. Kaksi hammasta tullut tosin juuei läpi ja on konttausasentoa treenannut nyt paljon, vois tosiaankin johtua niistä. Pitänee vaan odottaa että vaihe menee ohi.

Lapsi on aina nukkunut hyvin, nytkin nukkui yli 3h päikyt, yöunet taas kestää 11-12h ja olleet tosiaan katkeamattomat. Jospa jätän siirrot väliin, vois tuolla liikkumisella tosiaan tippua meidän sängyssä. Toivotaan ettei tämä vaihe kestä kauaa.

[QUOTE="aloittaja";29207311]Lapsi on aina nukkunut hyvin, nytkin nukkui yli 3h päikyt, yöunet taas kestää 11-12h ja olleet tosiaan katkeamattomat. Jospa jätän siirrot väliin, vois tuolla liikkumisella tosiaan tippua meidän sängyssä. Toivotaan ettei tämä vaihe kestä kauaa.[/QUOTE]

Minä en siirtäisi lasta enää perhepetiin. Kun oman näkemykseni mukaan ne levottomat yöt ei siitä johdu että missä nukkuu.

Ja kuten joku tuolla sanoi, niin ei siinä aina niin hyvin nukuta kun lapsi pyörii puoli yötä. Ja se putoamisvaara on. Meillä on kerran pudonnutkin, nyt pidetään sohvatyynyjä sängyn ympärillä niin ettei kovaa kolise jos tulee alas. Toisinaan on jo puoliksi lähtenyt ryömimään sinne päätyyn mikä ei ole "missään kiinni".

Jos lapsi ei itke niin hänen heräilyihinsä ja yötouhuihin ei tarvitse reagoida ollenkaan mitenkään. Myöskään pieni kitinä ei ilmaise hätää. Jos vauva itkee ruvetaan hellsäti opettamaan takaisin nukkumaan. Tuossa iässä en enää opettaisi takaisin perhepetiin tai syliin, koska siitä voi jatkossa olla vaikeampi päästä eroon kuin silloin 7kk iässä. Tietysti jos teille on ok nukkua samassa sängyssä pitkään ilman että kenenään unet häiriintyy niin siinä tapauksessa toki.

No jos se lapsi lähinnä hyörii ja kitisee siellä puoliunissaan, kun on esim. oppinut jonkun uuden jutun ja se vaivaa unia, niin en siirtäisi takaisin perhepetiin.

Jos taas lapsi selväsi kaipaa läheisyyttä, ottaisin ilman muuta perhepetiin takaisin.

Ikinä en ole ymmärtänyt tuota perhepetiä!!??
Eikö siinä tee itselleen karhunpalveluksen kun totuttaa lapsen nukkumaan vieressä ja sitten kun tulee aika (siis tuleehan se?) siirtyä omaan sänkyyn niin eikö se "vieroittaminen" ole vaikeaa..?

No juu,lapseton olen toistaiseksi mutta tuttavaperheen vauva nukkunut omassa huoneessa,vanhempien makkaria vastapäätä alusta asti....

En minäkään. Mulla on lapsia sentään neljä eikä yksikään ole nukkunut perhepedissä. Ja hyviä nukkujia ovat olleet. Pinnasänky alussa toki meidän sängyn vieressä ja imetyksen jälkeen laitoin vauvan sinne.
Mä olen aina vaan vierastanut ajatusta siitä että hengittäisin suoraan vauvan naamaan tai vaikka vauva jäisi vahingossa jommankumman vanhemman alle yön aikana.

[QUOTE="uuu";29207485]En minäkään. Mulla on lapsia sentään neljä eikä yksikään ole nukkunut perhepedissä. Ja hyviä nukkujia ovat olleet. Pinnasänky alussa toki meidän sängyn vieressä ja imetyksen jälkeen laitoin vauvan sinne.
Mä olen aina vaan vierastanut ajatusta siitä että hengittäisin suoraan vauvan naamaan tai vaikka vauva jäisi vahingossa jommankumman vanhemman alle yön aikana.[/QUOTE]

Ei mullakaan esikoinen nukkunut vieressä, mutta eipä tullut mieleen alkaa huudattaa vastasyntynyttä, joka ei rauhoittunut omaan petiinsä vaan halusi viereen nukkumaan :) ja ilman ongelmia menikin ekat 7kk, kunnes alkoi olla jo ahdasta ja siirrettiin omaan sänkyynsä. Ihanaa aikaa oli sekin, mikäs sen parempaa kun nukkua oman pikkukäärön vieressä ja kuunnella hänen tuhinaa :) Nyt nukkuu pinniksessä meidän sängyn vieressä.

Meillä tuon ikäinen tippui pari kertaa parisängystä kun lähti keskellä yötä konttailemaan meidän välistä kohti jalkopäätä. Ja aika monta muuta kertaa sain jalasta napattua kiinni ennenkuin vauva karkas.
Ehdotan siis että pidätte siellä pinnasängyssä missä on sentään turvallista, tai ainakin jos otatte viereen niin laittakaa pehmusteita lattialle sängyn ympärille..

Tosian tuommoinen liikkumaanopeteleva lapsi hyörii ja pyörii yjtälailla varmasti sun vieressäkin että paremmin saat nukuttua kun on välimatkaa.

Yhteistyössä