9v pikkusiskoni syö huonosti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syster
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Syster

Uusi jäsen
10.04.2016
2
0
1
29
9 vuotias pikkusiskoni syö erittäin huonosti hän ei juurikaan koskaan halua syödä aamupalaa ja sama juttu on koulun jälkeen että ei meinaa syödä että vaikka sanoo monta kertaa hän siitä huolimatta ei syö hänelle pitää monta kertaa sanoa että "syö" ja jos hänelle ei sano niin syömmisessä kestäisi koko päivän, tuntuu että ruuan syöminen hänelle lieneen vaikeeta. 1 luokan alussa terveydenhoitaja sano että paino on liian alhainen ja että painon pitäisi nousta, seuraavan kerran terveystarkastuksessa paino oli hyvällä mallilla mutta nyt kun tyttö on aloittanut 2 luokan niin syöminen on vaikeutunut joskus on käynyt niin mutta harvoin että oksentaa ruuan jälkeen se on käynyt vaan 2 kertaa ja ensimmäinen kerta oli alle kouluikäisenä ja toinen kerta 2-3 kk sitten mitä pitäisi tehdä asialle? Äiti ja minä sekä isä olemme olleet huolissamme.

Onko se paino nyt OKn rajoilla? Jos on, niin älkää tehkö asiasta numeroa. Jos on vaikeuksia syömisen kanssa, ja joku muistuttaa ja huomauttelee asiasta koko ajan, vaikeutuu se entisestään. Jos aamupala ei maistu, antakaa olla syömättä. Hankitte kotiin sellaista ruokaa ja välipaloja mistä tyttö tykkää, tai mitä tyttö saa parhaiten syötyä.

Toki jos tilanne oikeasti todella huono, tai jos tilanne rupeaa menemään entistä huonompaan suuntaan, niin olisi mentävä lääkärille tai terveydenhoitajalle selvittelemään asiaa. Mutta aluksi jos tilanne ei ole todella paha, kokeilisin sitä että kaikenlainen painostis syömisestä loppuisi.

Ihana että välität siskostasi :)

• Tykkää
Reactions: Syster
Onko se paino nyt OKn rajoilla? Jos on, niin älkää tehkö asiasta numeroa. Jos on vaikeuksia syömisen kanssa, ja joku muistuttaa ja huomauttelee asiasta koko ajan, vaikeutuu se entisestään. Jos aamupala ei maistu, antakaa olla syömättä. Hankitte kotiin sellaista ruokaa ja välipaloja mistä tyttö tykkää, tai mitä tyttö saa parhaiten syötyä.

Tätä ehdottaisin itsekin. Olen ollut pienenä myös huono syömään, ja vielä vanhempanakin jatkuu. Taisi olla teini ajat ainoat, kun maistui kahdenkin edestä.

Huomannut, että jos ruoka vain on sellaista ettei sitä tee mieli en saa niin hyvin syötyä. Vaikka toki koetan aina ostaa sitä mistä åidän/mihin varaa. Mutta silti se mikä maistuisi juuri nälän yllättäessä pitäisi olla jotain mitä juuri sillä hetkellä tekee mieli, muuten syöminen on yhtä väkinäistä taistelua.
Monipuolisesti kaikkea. Hedelmiä, kiinteämpää ja sitten ehdottomasti litkumpaa ruokaa kun ei meinaa muuten alas muu mennä.

• Tykkää
Reactions: Syster

Toki jos tilanne oikeasti todella huono, tai jos tilanne rupeaa menemään entistä huonompaan suuntaan, niin olisi mentävä lääkärille tai terveydenhoitajalle selvittelemään asiaa. Mutta aluksi jos tilanne ei ole todella paha, kokeilisin sitä että kaikenlainen painostis syömisestä loppuisi.

Ihana että välität siskostasi :)
Paino viimeksi mitattu viikko sitten ja 28,5 näytti☺ mietin että jos kaikki vaa johtuu siitä että on ollu vauvasta lähtien huono syömmänen itse söin pienenä mitä vaan mutta olen aika pitkään ollut huolissani asiasta mutta olen ollut sitä mieltä että ei tarvitse ottaa numeroa mutta äiti välillä ylihuolestunut ja kysyy opettajalta miten hän syö ylipäätään koulussa ☺ Ope aina sanonut että maistelee pahaakin ruokaa joka rauhoittaa mieltä paljon myös.

Paino viimeksi mitattu viikko sitten ja 28,5 näytti☺ mietin että jos kaikki vaa johtuu siitä että on ollu vauvasta lähtien huono syömmänen itse söin pienenä mitä vaan mutta olen aika pitkään ollut huolissani asiasta mutta olen ollut sitä mieltä että ei tarvitse ottaa numeroa mutta äiti välillä ylihuolestunut ja kysyy opettajalta miten hän syö ylipäätään koulussa ☺ Ope aina sanonut että maistelee pahaakin ruokaa joka rauhoittaa mieltä paljon myös.
Jotkut on luonnostaan sellaisia, että syövät kuin pikkulintu. Ja jotkut eivät lihoa sitten millään, vaikka kuinka söisivät enemmän. En välttämättä huolestuisi asiasta. Tietysti JOS taustalla olisi sellaista, että ei syö koska kokee olevansa lihava (vaikka ei olisi) tai ihannoi muuten sairaalloista laihuutta, niin se on huolestuttavaa.