9v pojan huone kuin läävä!! Miten saisi itse pitämään sen siistinä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hanna

Vieras
Meidän juuri 3. luokan aloittanut poika on aina ollut hieman sekamelskainen eikä huone ole koskaan ollut mikään tip top siisti, mutta nyt on jotenkin päässyt hanskasta tää touhu ihan kokonaan!
Tästä on jäkätetty monen monta kertaa, tuloksetta.
Kertokaapa nyt siis mitä tässä kannattaisi tehdä ihan konkreettisesti!?
Toki minä olen meillä se, joka huolehtii siitä puhtaudesta suurimmilta osin mutta poika kyllä myös imuroi itse joskus.. ja laittaa ne lelut yms tavarat paikoilleen ehkä siinä vaiheessa, kun olen 5-10 kertaa sanonut.
Äsken juuri mätin roskapussiin turhia papereita, roskia, rikkimenneitä leluja yms yms. Löysin kirjoituspöydän laatikosta teroitusroskia kasan ja lelulaatikosta märät haisevat bokserit!! (pojalla on satunnaista yökastelua ja nämä bokserit on varmaan vaan heitetty pikkuparvelta alas yöllä......)
Sitten mulla keitti hieman ja tein pojan huoneeseen lapun, jossa on ns. säännöt tyyliin "likaiset vaatteet AINA pyykkiin ja heti" jne jne.

Miten te muut saatte lapsenne pitämään huoneensa siistinä? Vai tyydynkö vain siihen, että jotkut nyt ovat sottaisempia/huolettomampia kun muut......? :/

Uhkailu, kiristys ja lahjonta, meillä toimii viimeiseksi mainittu parhaiten.
Esim. Kun huone on pysynyt siistinä vaikkapa kuukauden, on luvassa palkinto. Itse oon laittanut houkuttimeksi aina jonkun isomman (kalliimman) jutun, niin kummasti lapsilta alkaa löytyä motivaatiota opetella uusia toimintatapoja.

Kiristämällä, uhkaamalla ja lahjomalla, ja näitä kolmea keinoa luovasti soveltamalla ja toisiinsa liittämällä. Muita keinoja ei ole.

Meillä on teinitrion kohdalla pahin ohi, alkavat jotensankin pärjätä huoneidensa kanssa.

Mä tein pari viikkoa sitten 9-v tytölle lapun jossa lukee että ympäriinsä jätetyistä aku ankoista tai koulutarvikkeista sakkomaksua 20 snt/kerta. Toimii! Alkuun sai sakkomaksua periä useamman kerran päivässä ennen kuin alkoi mennä perille. Tosin rajasin tämän säännön koskemaan alkuun vain näitä kahta, koska tuonikäisen on helpompi ymmärtää yhtä tavaraa koskeva sääntö kuin "pidä huoneesi siistinä" joka on loppujen lopuksi tosi epämääräinen sääntö. Tarkoitus on myöhemmin laajentaa käytäntöä myös muihin, esim. kirjaston kirjoihin, vaatteisiin jne jne sitä mukaan kun edellinen asia on mennyt perille. Niin ja tyttö saa viikkorahaa 3 e/viikko, josta siis tuo sakkomaksu vähennetään.

Yhteistyössä