A p u a !!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "essi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"essi"

Vieras
Eli asiasta tietävät auttakaa minua hieman. Minulle selvisi sunnuntaina illalla, että olen raskaana kun raskaustesti näytti plussaa ja virtsanäyte terveyskeskuksessa sanoi samaa asiaa. Soitin heti maanantaina äitiysneuvolaan, josta terkkari laski että voisin olla jopa viikolla 6 koska menkat olleet viimeksi 23.1. Tuolloin tammikuussa menkat olivat normaalia lyhyemmät ja helpommat. Minulle kävi kuitenkin "vahinko" toisen miehen kanssa ja otin jälkiehkäisypillerin 5.2. Olen siis voinut olla jo tuolloin raskaana. Kysymykseni on siis että vaikuttaako otettu jälkiehkäisypilleri mahassa olevaan vauvan alkuun jotenkin??????

ei vaikuta. Jos se ei ole silloin heti keskenmenoa aiheuttanut, niin siitä ei ole enää mitään haittaa. Se on periaatteessa sama kuin söis pillereita raskausaikana (niinkuin monelle käy jos tulee pillereita huolimatta raskaaksi).

no jos menkt on ollu 23.1 ja kiesrto noin 28 päivää niin ovulaato on ollu ehkä 6.2. ei siellä silloin 5.2 ole vilä mitään vauvan alkua ollut. sen sijaan on mahdollista että olisit raskautunut tuosta 'vahingosta'.

Haittavaikutukset ja vaikutukset sikiöön

* Lumekontrolloituja tutkimuksia ei jälkiehkäisystä ole tehty, joten tieto mahdollisista haittavaikutuksista perustuu oiremerkintöihin. Eri väestöissä haittavaikutuksia on esiintynyt hyvin vaihtelevasti.
* Levonorgestreeli
o Oireita on esiintynyt selvästi vähemmän kuin aikaisemmin myynnissä olleen yhdistelmävalmisteen käytön yhteydessä.
o Viikon kuluessa 1.5 mg:n levonorgestreeli tabletin käytön jälkeen esiintyneitä hyvin yleisiä oireita (alle 10 %:lla) ovat olleet huimaus, päänsärky, pahoinvointi, alavatsakipu, rintojen arkuus, kuukautisten viivästyminen, runsaat kuukautiset, verinen vuoto tai väsymys .
* Ulipristaali
o Oireet ovat alustavissa tutkimuksissa osoittautuneet levonorgestreelin käytön jälkeisiä oireita vastaaviksi .
o Yleisimmät haitat (alle 10 %:lla) ovat olleet vatsakipu ja kuukautishäiriöt.
* Jälkiehkäisyn käyttö vaikuttaa usein seuraavien kuukautisten alkamisaikaan joko aikaistaen tai viivästyttäen niitä.
* Levonorgestreelin käytön jälkeen alkaneista raskauksista syntyneillä lapsilla ei ole todettu lisääntynyttä synnynnäisten epämuodostumien riskiä. Esiintyvyydestä ulipristaalin käytön jälkeen ei ole tietoa.
* Kohdunulkoisen raskauden esiintyvyys ei liene lisääntynyt muuhun väestöön verrattuna «Kohdunulkoisen raskauden esiintyvyys ei liene lisääntynyt jälkiehkäisyä käyttäneillä muuhun väestöön verrattuna.»C.

mutta camoon, toivottavasti et saanut toiiseltga mieheltä mitään tautia, tai jos ykkösmiehelläsi on yhtä löysä vetskari, et saa häneltä mitään tautia. Mm. Papilloomavirus leviää hyvin helposti ja on suurin kohtusyövän (myöhemmin) aiheuttaja.