A rh -

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liuku

Vieras
Eli tulin nyt täältä kysymään, kun olette varmasti synnyttäneitä, itse odotan esikoistani viikolla 22+1. Olin tänään neuvolassa ja täti kertoi, että minulla on harvinainen veriryhmä jonka kaikki vasta-aineet on negatiivisia, rh neg ja va neg. Elikkä lapselle laitetaan joku rokote taikka voi syntyä heikkona ja tarvita verensiirtoa, jos lapsen veriryhmä olisi positiivinen. Kellään kokemuksia? Kertokaa mitä vaan asiaan liittyvää, kiitos, helpottaisitte huoltani!.. ehkä.

Minulla on myös A rh- veriryhmä ja kaksi raskautta mennyt hyvin. Esikoinen sai saman veriryhmän, joka nyt jo 8v ja kuopus A rh+, joka nyt 4kk. Synnytyksen jälkeen sinulle laitetaan rokote, joka suojaa seuraavia raskauksia ja sitä ettei sinuun pääse lapsen mahdollista + verta. Vauvaa ei rokotettu.

Minä olen taas kait niitä harvoja odottajia jolla niitä vasta-aineita tuli.

Olen AB rh- ja kaikki lapset ovat plussaa. Sain sen rokotuksen ensimmäisen synnytyksen jälkeen, mutta toisen raskauden ihan lopussa tuli andi-d vasta-aineet ja synnytys käynnistettiin. Tytölle tehtiin yksi verenvaihto ja hän on nyt 19-v 2-v tytön äiti.

Kahdessa seuraavassa raskaudessa vasta-aineita olikin koko raskauden ajan eli olin tarkassa seurannassa. Lapsevesipunktioita tehtiin useita ja vauvan vointia ja kasvua seurattiin tarkoin.
Nyt nämä muksut ovat jo 16 ja 11 vuotiaita.
Seuranta on tarkkaa ja pidetään kyllä erittäin hyvää huolta. Ainakin itse koin, että oli jotenkin turvallinen olo kun pidettiin huolta ja sairaala oli huippuhyvä.

Työ kaverillani on sama veriryhmä ja kaksi lasta hänellä, kaikki on mennyt hyvin, toisella oli sama ja toisella +, hän koki että ei ollut mitään ongelmia! Peukkuja pystyyn sinnekkin päin!

Olen a neg verityypiltäni. Minulla takana kolme raskautta. Kaikki mennyt hyvin. Raskauksien aikana otettiin muutama ylimääräinen verikoe. Yksi raskauksistani päätyi keskenmenoon ja tuolloin minulle annettiin rokote, koska ei voitu tietää sikiön veriryhmää. 2 lastani ovat myös a neg, joten synnytyksen jälkeen minulle ei tarvinnut antaa rokotetta.

Onkohan kuinka todennäköistä, että lapsi olisi myös rh-? Entäpä kun olen ollut kerran raskaana ja sain keskenmenon viikolla 11+1, olenkohan tällöin voinut saada mahd. rh+ verta elimistööni? Koska en saanut tällöin rokotetta. Pelastuuko nykyään kaikki vauvat sillä verensiirrolla? Voiko lapsi kuolla kohtuuni? Mistä tietää milloin on aika käynnistää synnytys? Siitä seurannasta vai? Pitäisi varmaan neuvolasta näitä kysellä, mutta silloin kun sain tietää olevani rh-, neuvolatäti kertoi hyvin epäsevästi mistä on kyse :/

Kyllä ne lääkärit asiansa osaavat ja varmasti tietävät koska käynnistää synnytys.
Se riippuu vauvan kasvusta ja voinnista.
Mulla nää käynnistykset ovat olleet viikoilla 38 ja 39 eli aika loppuun asti olen päässyt.
Mutta tiedän toki tapuaksia joissa vauvalle on jouduttu tekemään verenvaihto jo kohdussa ollessaan.

Neuvolassa varmasti osataan antaa lisää neuvoja.

Yhteistyössä