Aah kun ahdistaa, miks mä en osaa olla hyvä äiti..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olivia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olivia

Vieras
Pelkään, että minun tytölläni on huono itsetunto. Hän on usein epävarma, hakee huomiota, kaipaa kovasti kehuja. On siis 3-vuotias. Ja minä olen hänet lähes yksin kasvattanut. Enkö minä ole saanut hänelle hyvää itsetuntoa? Onko hänellä pieni epävarmuuden siemen lopun elämäänsä sydämessään?

Minä huudan, suutun. Motkotan ja kinaan miehen kanssa lasten kuullen. Olen yrittänyt myös kannustaa ja kehua, halia ja pusia, mutta onko se ollut liian vähän?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3-vuotiaan kuuluu olla epävarma, hakea kehuja, huomiota jne.

Kuuluuko? Mä oon luullu just päinvastoin.. Mut ihanaa jos oon väärässä. Mä oon luullu, että ne kuvittelee olevansa maailmannapoja ja maailman ihanimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomari:
Kyllä. Olet ensimmäinen äiti Suomessa joka huutaa ja suuttuu. Ennenkuulumatonta! Ja siemen kasvaa sydämen mukana, odotahan vaan kun se itää...

No en varmasti ole ainut, enkä niin tuomitse huutamista, mutta mietin, että jos se on juuri tuohon minun lapseen vaikuttanut tuollalailla..

Alkuperäinen kirjoittaja paha sanoa:
Ehkä ne hiukan epävakaat kotiolot heijastuvat lapsesta. Lapsi yrittää kovasti miellyttää, olla hyvä, ettei kotona oltaisi vihaisia vaan iloisia.

No lapsi usein sanoo ilahtuneena "nyt äiti on iloinen!" jos esim. hyräilen tms. Ja aina sattuu sydämeen kun kuulee tuon. Enhän mä niin usein oo vihanen, tai ainakaan haluaisi olla. Miehen kanssa vaan takkuaa niin tulee oltua kireä.

Mä haluaisin olla parempi, mutta aina iltaisin saa huomata ettei tullukkaan oltua..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuuluuko? Mä oon luullu just päinvastoin.. Mut ihanaa jos oon väärässä. Mä oon luullu, että ne kuvittelee olevansa maailmannapoja ja maailman ihanimpia.

3 vuotias on pieni lapsi joka ei ole vielä selvillä siitä mitä maailmassa tapahtuu ja kuinka asiat tehdään. Kolmevuotias on myös iässä jossa on ruvennut tajuamaan että hän ei ole maailmannapa ja se aiheuttaa epävarmuutta lapsessa.
Ihan normaalilata käytökseltä tuo sun kuvailema kuullostaa.

3 vuotias on pieni lapsi joka ei ole vielä selvillä siitä mitä maailmassa tapahtuu ja kuinka asiat tehdään. Kolmevuotias on myös iässä jossa on ruvennut tajuamaan että hän ei ole maailmannapa ja se aiheuttaa epävarmuutta lapsessa.

Ihanaa. Haluaisin lapselle hyvän itsetunnon, jotta pärjäisivät elämässä. Toistaalta niin usein huomaa tehneensä ihan väärin, pelkään, että pilaan koko lapsen.

Ihanaa. Haluaisin lapselle hyvän itsetunnon, jotta pärjäisivät elämässä. Toistaalta niin usein huomaa tehneensä ihan väärin, pelkään, että pilaan koko lapsen.

hei, 95% maailman lapsista kasvaa ihan normaaleiksi. ja siihen 95% normaaleista lapsista mahtuu myös niitä kolmannen maailman maisen lapsia jotka kasvatetaan länsimaisen käsityksen mukaan täysin asiattomasti.

Et sinä lastasi onnistu kovin helpolla pilaamaan mitenkään, kyllä siihen vaaditaan jotain muuta kuin parhaansa yrittävä äiti jolla joskus hermot pettävät, että lapsesta tulee jotenkin pilalle mennyt.

Meillä ainakin se maailmannapa-vaihe on just ohi nyt 3-veenä, nyt ollaan epävarmoja ja jokainen mun naaman ilme tulkitaan... ja varmaan just usein väärinkin, koska eihän noin pienen kuulukaan olla tietoinen paljostakaan..

Pelkovaihe myös voimakkaasti nyt päällä, ihan kaikki pelottaa. Kovasti tarvitsee kehuja ja kannustusta nyt. Toki se on niin, että jos vanhemmat itse kantavat jotain ristiä (yleensä kaikilla on joku), se näkyy myös lapsessa, ei siltä voi välttyä. Vähän relausta hyvät ihmiset. Ei me olla täydellisiä, ei me kasvateta täydellisiä ihmisiä... tehdään vaan parhaamme.

Yhteistyössä