Ääliö-äiti eilen puistossa, pakko avautua!

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Olin eilen puistossa isomman tyttömme kanssa, ikää pian huimat 2v.
Sinne tuli sitten myös joku isoäiti kahden lapsen kanssa, ikää 3v ja 1,5v.

Olimme kaikki liukumäen luona ja lapset siinä juoksivat ja laskivat kiltisti kunnes paikalle tuli vähän vanhempi poika, arviolta 4v.
Hän alusta asti kohteli pieniä tosi rajuin ottein mutta hetken leikki sujui ihan hyvin kunnes hän alkoi uhkailemaan kolme vuotiasta ja alkoi kuristamaan tätä johon minä tietysti ensimmäisenä hyökkään väliin. Isoäiti oli aivan kauhusta kankeana ja kysyi että olisko heidän parasta lähteä kotiin. Minä sanoin että ei missään nimessä että kyllä kaikilla on oikeus täällä leikkiä.

Hetken päästä tämä isompi poika oli sitten tuuppaamassa tätä kolme vuotiasta alas liukumäestä kun minä taas ehdin hätiin ja sain pienemmän pojan selästä kiinni.

Huusin äidille (joka istui katoksessa 15metrin päässä lukemassa kirjaa) että tulisitko katsomaan poikasi perässä kun hän täällä kiusaa pienempiä eikä usko muiden vanhempien sanaan. Nainen katsahti vain minuun ja jatkoi sitten lukemistaan. Hetken päästä huusin vielä että tule nyt hakemaan tämä poikasi täältä pois kun hän käy käsiksi toisten lapsiin, taaskaan ei mitään.

Poika ei ottanut kuuleviin korviinsakaan mitään mitä me aikuiset sanottiin vaikka puhuttiin hänelle todella asiallisesti.

Isoäiti päätti sitten viedä lapsensa kotiin kun minäkin olin lähdössä sillä pelkäsi ettei pärjää isompaa poikaa vastaan.

Voi näitä ihanuuksia..

Jos olis ollut omasta lapsesta kysymys niin olisin kyllä mennyt sinne ja kiikuttanut lapsen oman äitinsä luokse keskustelemaan toisten pahoinpitelystä ja leikin rajoista, sillä leikistä tästä ei tosiaan ollut kysymys.

Tästä pojasta tulee kyllä vielä opettajien kauhu..

Nimim. Erityisluokkaa opettajanut

Alkuperäinen kirjoittaja MiiskuMuikkunen:
Mun äiti teki rikosilmoituksen, kun pikkusiskoani koulumatkoilla kiusattiin, tuupittiin, hakattin ja potkittiin.

jtn tän tapaista tuli heti mieleen, että olisi varmaan soittanut johonkin.
uskaltaako kysyä onko mikä alue suomessa. siis ap.n tapaus...
ei nyt tarkkaa paikkaa kannata laittaa kuitenkaan :)

Leikkipuistoterroriaa parhaimmillaan :-(
On kyllä paljon puistoissa vanhempia, jotka tulevat sinne lomalle. Taaperoikäiset pääsisivät hengestään ilman muita vanhempia ja sitten niistä kasvaa täysin empatiakyvyttömiä isompia lapsia.
Viikko sitten lähdin oman lapseni kanssa pois puistosta, jossa pari poikaa huutelivat sukupuolielinten nimiä..

"Huusin äidille (joka istui katoksessa 15metrin päässä lukemassa kirjaa) että tulisitko katsomaan poikasi perässä kun hän täällä kiusaa pienempiä eikä usko muiden vanhempien sanaan. Nainen katsahti vain minuun ja jatkoi sitten lukemistaan. Hetken päästä huusin vielä että tule nyt hakemaan tämä poikasi täältä pois kun hän käy käsiksi toisten lapsiin, taaskaan ei mitään. "

Mä olisin sanonut vähän kärkkäämmin toisella kerralla..
Oisin varmaan huutanut että "onko se oikein että otetaan kurkusta kiinni pienempää???!!!
Nenä pois kirjasta, ja katso lapsesi perään!"

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Olin eilen puistossa isomman tyttömme kanssa, ikää pian huimat 2v.
Sinne tuli sitten myös joku isoäiti kahden lapsen kanssa, ikää 3v ja 1,5v.

Olimme kaikki liukumäen luona ja lapset siinä juoksivat ja laskivat kiltisti kunnes paikalle tuli vähän vanhempi poika, arviolta 4v.
Hän alusta asti kohteli pieniä tosi rajuin ottein mutta hetken leikki sujui ihan hyvin kunnes hän alkoi uhkailemaan kolme vuotiasta ja alkoi kuristamaan tätä johon minä tietysti ensimmäisenä hyökkään väliin. Isoäiti oli aivan kauhusta kankeana ja kysyi että olisko heidän parasta lähteä kotiin. Minä sanoin että ei missään nimessä että kyllä kaikilla on oikeus täällä leikkiä.

Hetken päästä tämä isompi poika oli sitten tuuppaamassa tätä kolme vuotiasta alas liukumäestä kun minä taas ehdin hätiin ja sain pienemmän pojan selästä kiinni.

Huusin äidille (joka istui katoksessa 15metrin päässä lukemassa kirjaa) että tulisitko katsomaan poikasi perässä kun hän täällä kiusaa pienempiä eikä usko muiden vanhempien sanaan. Nainen katsahti vain minuun ja jatkoi sitten lukemistaan. Hetken päästä huusin vielä että tule nyt hakemaan tämä poikasi täältä pois kun hän käy käsiksi toisten lapsiin, taaskaan ei mitään.

Poika ei ottanut kuuleviin korviinsakaan mitään mitä me aikuiset sanottiin vaikka puhuttiin hänelle todella asiallisesti.

Isoäiti päätti sitten viedä lapsensa kotiin kun minäkin olin lähdössä sillä pelkäsi ettei pärjää isompaa poikaa vastaan.

Voi näitä ihanuuksia..

Tässä on muuten kerrankin otsikko oikein! Vika on vanhemmissa, jos lapsi ei tottele. Tässäkin 4v haki rajojaan tekemällä toinen toistaan pahempia temppuja :(...yleensä nämä "vaativat" lapset on vaikeita rajojen puutteesta. Toki on rajatapauksia, joilla on muitakin ongelmia, mutta yleensä kaikki on kasvatuksen puutetta.

ok, täällä lounaisessa suomessa oli lehtijuttu tehty melkein samaanlaisesta tapauksesta, saman ikäiset taisi olla sankarit.
pojalla kyynärpää murtui vastaavassa tilanteessa, ja kuva pojasta kipseineen lehdessä.

koko kesälle pojalle tuli uimakieltoa, nyt kun on näin hellekesä niin sitä surun määrää.
kyynärpää on muutenkin huono paikka murtumiseen, syömiset ja kaikki on mahdotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Tässä on muuten kerrankin otsikko oikein! Vika on vanhemmissa, jos lapsi ei tottele. Tässäkin 4v haki rajojaan tekemällä toinen toistaan pahempia temppuja :(...yleensä nämä "vaativat" lapset on vaikeita rajojen puutteesta. Toki on rajatapauksia, joilla on muitakin ongelmia, mutta yleensä kaikki on kasvatuksen puutetta.

Siis todellakin! Olen nähnyt niin monenlaisia lapsia ja tämä lapsi ei todellakaan ollut edes sieltä pahimmasta päästä mutta se äiti... ai että kun nosti verenpaineen varmaan pilviin!

Ja taisin itseasiassa sanoa kuristaa sanankin mutta äiti vai jatkoi lukemistaan vaikka selvästi kyllä huomasi mitä tapahtui...

Onneksi minä olin paikalla, mummolle jäi varmasti kivat muistot puistoilusta :/

*muoks*
Mun mielestä kuitenkin lähtökohtaisesti kaikki vanhemmat on siellä vastaamassa että oma lapsensa leikkii nätisti ja käyttäytyy oikein toisia lapsia kohtaan, eikä niin että siellä ollaan vahtimassa että muut lapset käyttäytyy oikein sun lasta kohtaan.

Oletko varma että se äiti ymmärsi suomea? Meidän puistossa seikkaili aikanaan samantyyppinen tapaus ja kovasti ihmeteltiin kun äiti ei reagoi vaikka toiset vanhemmat kävivät pyytämässä että kieltäisi lastansa, kunnes meille selvisi että äiti oli venäläinen eikä ymmärtänyt sanaakaan mitä hänelle puhuttiin (ei kyllä yrittänyt itsekään asiaa mitenkään selventää, mutta kuitenkin). Joka tapauksessa järkyttävää käytöstä äidiltä! Tuli vain tämä kielimuuri mieleen kun äiti ei kerran mitenkään reagoinut...

Alkuperäinen kirjoittaja häiriintynyt:
ok, täällä lounaisessa suomessa oli lehtijuttu tehty melkein samaanlaisesta tapauksesta, saman ikäiset taisi olla sankarit.
pojalla kyynärpää murtui vastaavassa tilanteessa, ja kuva pojasta kipseineen lehdessä.

koko kesälle pojalle tuli uimakieltoa, nyt kun on näin hellekesä niin sitä surun määrää.
kyynärpää on muutenkin huono paikka murtumiseen, syömiset ja kaikki on mahdotonta.

Tässä olis varmasti jotain käynyt jos poikaa en olis saanut siitä kiinni. Onneks mummo ei edes kunnolla nähnyt tilannetta, oli hänkin sen verran herkkä että taitaa tästä lähtien pysytellä lasten kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äippä:
Oletko varma että se äiti ymmärsi suomea? Meidän puistossa seikkaili aikanaan samantyyppinen tapaus ja kovasti ihmeteltiin kun äiti ei reagoi vaikka toiset vanhemmat kävivät pyytämässä että kieltäisi lastansa, kunnes meille selvisi että äiti oli venäläinen eikä ymmärtänyt sanaakaan mitä hänelle puhuttiin (ei kyllä yrittänyt itsekään asiaa mitenkään selventää, mutta kuitenkin). Joka tapauksessa järkyttävää käytöstä äidiltä! Tuli vain tämä kielimuuri mieleen kun äiti ei kerran mitenkään reagoinut...

Normaali ihminen kuitenkin ilmaisee tavalla tai toisella, että ei ymmärrä kieltä, pyrkii ymmärtämään, ja reagoi kun hänelle puhutaan...eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Normaali ihminen kuitenkin ilmaisee tavalla tai toisella, että ei ymmärrä kieltä, pyrkii ymmärtämään, ja reagoi kun hänelle puhutaan...eikö?

Toki, en minä tarkoittanutkaan että siinä tapauksessa käytös olisi hyväksyttävää! Tuli vain mieleen tämä samankaltainen tapaus.

Tämä tuli itsellekin mieleen mutta ymmärsi kyllä selvästi että puhun hänelle, jos ei ymmärtänyt mitä puhun niin olisi tullut paikalle selventämään asiaa. Poika ainakin puhui täydellistä suomea, mutta voihan äiti silti olla ulkomaalais-taustainen..
Mutta kuten sanoit niin ei se kielimuuri estänyt vahtimasta oman lapsen toilailuja!

En tiedä olisiko auttanut jos äidin luokse olisi mennyt ja sanonut ystävälliseen sävyyn esim että "voisitko tulla käymään tuolla liukumäen luona kun siellä on jotain ongelmaa" tms. Monet vanhemmat, itseni mukaanluettuna eivät tykkää jos huudetaan että "teidän Matti se täällä kiusaa muita" tms. En tietenkään tiedä millä äänensävyllä asian ilmaisit ja itse olisin tuohon kiusaajan äitinä kuitenkin reagoinut, vaikkei asiaa olisi ystävällisesti sanottukaan.

Yhteistyössä