Hae Anna.fi-sivustolta

Aamulenkki 20min "turhaa" ?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Rasvoille huutia, 27.09.2006.

1. Rasvoille huutia Vierailija

Olen ajatellut, että alan käydä pari kertaa viikossa aamulenkillä. Koska duunit alkaa aikaisin, ei mihinkään tunnin lenkkeihin ole aikaa. Ajattelin siis 20 minuutin hölkkää heti herättyäni, ennen aamiaista. Onko tästä mitään hyötyä rasvanpolttoa ajatellen? Yritän ruokavalion muutoksella tiputtaa 5-6kg ja liikunnasta haen lisäapua. Lenkkien lisäksi pari jumppaa / salia viikossa.

2. ameba Vierailija

Sillä ei ole mitään väliä, teetkö lenkin aamulla vai illalla, joten jos illalla olisi paremmin aikaa/jaksamista niin tee toki silloin. Tietysti aamulenkeissä on oma tunnelmansa ja silmäpussit ym yötöhnötykset lähtevät hyvin liikkeelle, mutta rasvan polttoon ei ole merkitystä, juoksetko 20 min aamulla vai illalla. Kaikki liikunta on plussaa eli siinä mielessä aamureippailusta on toki hyötyä =)

3. aktiiviksi taas Vierailija

Kaikki liikunta on hyväksi. Tavikset voi ja kannattaakin kerätä päivittäisiä liikuntaminuutteja pienissä pätkissä, niin ei ala tökkimään alkumetreillä. (huom en tarkoita ap:tä taviksella suom. huom.)

4. Siili Vierailija

Bodarit tms. kroppansa rakentamisesta kiinnostuneet kyllä vannovat aamuaerobisen nimeen (ja nimen omaan tyhjällä vatsalla) rasvanpoltossa. Varsinkin HIITtiä pidetään tosi tehokkaana.

5. ameba Vierailija

Niinpä, mutta kyllä tuo aamulenkkimyytti on jo esim Pakkotoisto.comin puolella osoitettu myytiksi, tieteellisiin tutkimuksiin viittaamalla. Kilpakehonrakentajat tekevät blogiensa jne perusteella myös monia muita asioita, joista ei ole heille eikä varsinkaan taviksille mitään hyötyä. Toki kilpabodarit ovat tehneet myös jokusen seikan oikein ja järkevästi, mitä ilmeisimmin, jos joskus pääsevät lavalle saakka kipuamaan. Mutta se vaan on niin, että myytit ja turha/väärä treenaus vaivaavat paitsi kuntoilua, niin myös kilpaurheilua.

6. K Vierailija

Hyvä ameba,

samaa mieltä.

Lisäksi uskon että lajissa kuin lajissa huipulle pääsevät tai muuten vain älyttömän hyvät, ovat perimältään lahjakkaita. Ei siis tarvi kuin kävellä salin ohi niin lihakset kasvaa kohisten. Mutta usein harjoitteluun liittyy paljon huuhaata, ns. maalaisjärkeä, näppituntumaa ja kavereiden kokemuksia, ts. juttuja jotka ovat enemmän mutua kuin tutkittua tietoa. Salitreeni, lepo, ruoka ja niiden yhteisvaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä, ja omakohtaiset kokemukset ovat erittäin huono yleismittari. Mikä toimii minulla ei useinkaan toimi sinulla. Ja ihmisten kyky hahmottaa syy/seuraussuhteita on aika onneton.

Siksi en yleensä kysy neuvoja salin isoimmalta kaverilta vaan etsin tietoa itse. Tarpeeksi kun lähteitä plaraa niin alkaa hissukseen erottua mikä on suhtkoht oikein ja mikä sitten enempi uskomusta.

7. blondi Vierailija

Niin kuin jo niin moni sanoi, niin rasvanpolttoa ajatellen sillä kai ei ole väliä, että juokseeko sen 20 min illalla vai aamulla.

Sen voin sanoa ainakin omakohtaisesta kokemuksesta, että kun tekee aamulenkin, niin päivä lähtee ihan eri tavalla käyntiin ja muutoinkin päivä tuntuu sujuvan paljon paremmin, kuin niinä aamuina, jolloin lenkki on jäänyt väliin.

Itse käyn 2-3 kertaa viikossa (joista yhtenä aamuna "lenkki" on noin 30-40 min sählyn peluuta ja muut 20-30 min juoksua) aamulenkillä ja kyllä noina päivinä tylsät työasiatkin hoituvat paljon paremmin.

8. monipuolinen Vierailija

Toisille sopii aamulenkki ja toisille ei.
    Minulle ei sovi. Se oli yhtä itsensä eteenpäin pakottamista. Ja nälkä kurni suolistossa. Sen sijaan aamu-uinti sopi hyvin. Sitä noudatin kesälomani ajan. Lenkit tein illansuussa.
    Olen aamu-uninen ja sillä on varmasti iso merkitys.

9. ameba Vierailija

Sama juttu ettei onnistu lenkki juosten, mutta esimerkiksi pyöräily aamutuimaan työpaikalle sopii ihan hyvin ja tosiaan piristää ja herättää hyvin. Toiset sitten on semmoisia, että juoksulenkki onnistuu klo 6 aamulla niinkuin ei mitään. Kaikkeen kaiketi tottuu, koska niitä samaisia aamujuoksulenkkejä suorittaa tällä hetkellä sohvan, tietokoneen ja telkkarin välissä aiemmin viihtynyt velipoikani armeijan harmaissa ;)

10. Ansku Vierailija

Kuten moni onkin jo vastannut, kannattaa tehdä lenkki siihen aikaan päivästä kun se sinulle itsellesi sopii. Itse olen aamulla hölkkääjä ja minä juoksen parhaimmillaan parikin tuntia heti aamutuimaan (yleensä toki vähemmän). Aamulenkissä on monia minulle erityisesti sopivia seikkoja: Herkkävatsaisena maha menee helposti sekaisin pitkällä lenkilllä, vaikka syömisestä olisi parikin tuntia- aamulla tätä ongemaa ei ole. Jos saa itsensä totutettua siihen rytmiin, että aamulla ensimmäisenä lenkille, niin ainakaan lenkki ei jää pois muiden kiireiden takia. Hyvä aamulenkki tekee olon todella enrgiseksi heti aamulla.

11. tse Vierailija

Yhdessä Fab 5- ohjelmassa kerrottiin, että 15 minuuttia aerobista liikuntaa aamulla saa kehon koko päivän aikana toimimaan paremmin/ polttamaan enemmän rasvaa. Totta?

12. ameba Vierailija

tse: se on kuntoilumyytti. Kohtuullisen tai erittäin rankat aerobiset saavat kehon polttamaan tehokkaammin rasvaa jonkin aikaa liikuntasuorituksen lopetuksen jälkeen riippumatta siitä, mihin aikaan päivästä tai kuinka täydellä vatsalla ne suoritetaan.

13. Hmmm Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos se 20 min joskus aamulla sopii päivän ohjelmaan parhiaten ja itseltä sujuu silloin juoksu niin tottakai lenkkeilet. Itselleni ei juoksu ja kuntoilu heti aamusta sujuisi, olen jotenkin jäykkä, mutta reipas kävely töihin on osoittautunut hyväksi herättäjäksi. Itse kuntoilen kaikkein mieluiten iltapäivällä. Kaikki kello 12-17 välillä tehty liikunta sujuu hyvin, sen jälkeen onn joko liian nälkä tai väsynyt olo ettei viitsisi lähteä.

14. ötökkä Vierailija

Aamulenkkihän voi piristää ihan mukavasti, mikäs siinä...

Toisaalta kyselit, että onko se hyvä rasvanpolttoa ajatellen. Vuorokaudella ei tässä ole niinkään merkitystä, vaan lenkin pituudella... Jos olen oikein käsittänyt, niin rasvaapolttava lenkki on yleensä pitkäkestoinen ja rauhallinen. 20 minuuttia on todella lyhyt aika hitaaseen lenkkiin, ja sitten taas nopea, korkealla sykkeellä juostu lenkki ei ole rasvaapolttava.

Eli jos haluat nimenomaan rasvanpolttoa, mutta et ehdi aamuisin juosta esimerkiksi yli tuntia, niin kannattaa yrittää ottaa se aika sitten muuhun vuorokauden aikaan, jolloin mahdollisesti ehtisit...

15. Pitkätossu Vierailija

Parhaiten laihtuu vähentämällä energian saantia. Kuluta enemmän kuin syöt. Tai oikeastaan syö vähemmän kuin kulutat. Liikunta toimii hyvänä apuna laihtumisessa, sillä sehän jos mikä lisää kulutusta. Tietynlaisten liikuntasuoritusten jälkeen voi kalorien ja rasvan palaminen jatkua tunteja itse suorituksen jälkeen. On turha miettä tyhjänvatsan aamulenkkejä, intervallitreenejä yms. Toki myös nämä toimivat ja tukevat painonpudotusta, mutta kertasysäyksellä tulevien uusien harjoitteiden ja aikataulujen omaksuminen voi aiheuttaa turhaa stressiä, joka pitkään jatkuessaan lopettaa kaikenlaisen positiivisen kehityksen, mitä tulee vartalon muokkaamiseen. avaimena laihtumiseen ja siihen tavoitepainoon päästyä on elämäntapojen muutos. Ruokavalio on kaiken alku. Itselleni kertyi lyhyessä ajassa huomaamatta liikakiloja, jotka lähtivät hitaasti mutta varmasti pienellä ruokavalion muutoksella. Ideana on jakaa päivän kaloritarve (joka nyt on siis hieman alempi kuin kulutus) tasaisesti pitkin päivää, noin 5-6 osaan. Kun energiaa saadaan nyt vähemmän, on tärkeää huolehtia riittävästä proteiinin saannista ettei keho "polta" lihaksia vaan rasvaa. Ravinnossa suosi täysviljaa, paljon kuituja, mieluiten ruista, vaaleaa lihaa, runsaasti kasviksia, hyväläätuisia rasvoja, maitotuotteita, kalanmaksaöljyä jne. Vihreät teet ynnä muut "luonnon omat" laihduttajat voit unohtaa, saavutettu hyöty on marginaalista. Muista silti pitää viikossa yksi päivä jolloin rikot opitun ruokavalion, täten keho ei totu tiettyihin rutiineihin ja alhaiseen energiansaantiin niin helposti. Tärkeintä on käyttää maalaisjärkeä, jos palkitset itsesi suklaalla, lihot varmasti. Kun opit syömään esim. lautasellisen puuroa aamuisin, tulee siitä tapa joka ei juuri vaadi enään aikaa jatkossa. Ihmiset ovat laihtuneet ja lihoneet niin kauan kuin ravintoa on ollut liikaa saatavilla. Kehomme varastoi energiaa rasvaksi jos ravintoa on runsaasti saatavilla. Tämä siksi että vaikka elämme melko erilaisissa ympäristöissä kuin joskus muinoin, varastoi kehomme liiallisen energian rasvan muodossa, jota voisimme taas käyttää kun ravintoa ei saadakaan. Valitettavasti nykyihminen ei muuta nykyään teekään kuin saa liiallista ravintoa, ja ilman haaksirikkoa tai vastaava emme joudu tilanteeseen jossa olisimme pitkään ilman ravintoa... Laihtuminen on kovin yksinkertaista, toki ihmiset ovat erilaisia, ja kaikille eivät samat konstit toimi. voimme myös syyttää perimäämme, mutta usein se toimii vain tekosyynä ja aasinsiltana ihmisen ja kakun välillä. Älä syö pullaa kahvitauolla, älä syö hiilihydraatteja ennen nukkumaanmenoa, itsestäänselvyyksiä, kunhan ne HALUAA ymmärtää. Atkinsin dieeteillä yms. vain saat sydän- ja verisuonitaudin, nämä dieetit ovat nykymaailman turhuuksia ihmisille jotka haluavat kaiken heti. Moni meistä haluaisi näyttää huippu-urheilijalta hetkessä ja etsii netistä oikotietä onneen, ostaa kaikki maalman lisäravinnetuotteet ja laihtumiseliksiirit, eikä saavuta juurikaan muuta kuin loven kukkarossa. Ei ole poppakonsteja, on vain itsekuria. Asenteet kuntoon niin johan läski alkaa tummua.

16. pomppu Vierailija

Hei Pitkätossu, ihan kiva kirjoitus mutta en jaksanut lukea kuin muutaman rivin. Laita jatkossa vuodatuksiisi kappalejaot niin jaksaa kahlata tuollaisenkin pätkän läpi ilman, että silmät eksyy riviltä. Tämä ihan ystävällisenä vinkkinä lukijaa ajatellen, en pottuile.

17. pikätossu Vierailija

Kiireessä kun kirjoittaa, saattaa kirjallinen tuotos jäädä puutteelliseksi. Kappalejako on tosiaan tarpeellinen asia, kiitos muistutuksesta.

18. Piia Vierailija

Minulla alkoi liikunnallinen elämäntapa siten, että kuljin lyhyet työmatkat töihin pyörällä, 13 min. suunta. Ammulla tuli ajettua aika kovalla sykkeellä. Sen kesän aikan kunto nousi vai vihkaa ja taisin laihtuakin. Sen jälkeen innostuin liikkumaan tosi reippaasti ja pääsin erinomaiseen kuntoon ja kroppakin oli hyvässä kuosissa, kunnes selkä petti. Olen sitä mieltä, että kannattaakin aloittaa varovaisesti.

19. arvionti Vierailija

tietenkin jokaisen pitäisi ottaa huomioon oma peruskuntonsa. Vanhus, tai muuten huonokuntoinen, esim. kauan sairaana ollut, ei voi aloittaa samalla tavalla liikuntaa, kuin terve nuori tai aikuinen. Siitähän onkin puhuttu, että aloita liikuntaharrastus vasta lääkärissä käynnin jälkeen, jolloin saat ohjeet, miten voit aloittaa liikunnan, ja kuinka rasittavaa liikuntaa uskaltaa harrastaa rikkomatta itseään. Reilusti ylipainoisen ei pitäisi sännätä ensimmäisenä juoksulenkille, siitä ei saa mitään muuta kuin rikkiniset nivelet...
    no, hieman poikkesi aiheesta, mutta halusin vain antaa kommentin.

20. sirbe Vierailija

Asiallista tekstiä ja kiitos selvästä mielipiteestä! Avasi omatkin silmäni. Oon ite vähän tota sarjaa että nopeesti pitää saada ja oon miettiny josko pitäis noita aamulenkkejäkin harrastaa, mutta kun en niin yhtään oo aamuihminen. Ja nautin illalla lenkkeilystä jotenka taidan pysytellä siinä. Toisaalta taas lenkin jälkeen tunnin päästä suunnilleen on aina hirveen energinen olo taas. Sen takia se aamulenkki vaikutti alunalkaen hyvältä vaihtoehdolta....
    TÄYTYY saada lopetettua toi hiilihydraattien iltasyönti. Oikein inhottaa. Mikään ei maistu niin hyvältä kun timminä oleminen tuntuu.

21. hyvä olo tärkein Vierailija

Jostain just vähän aikaa sitte luin vai tuliko telkkarista tästä aiheesta. Ei jäänyt paljon mieleen kuin se, ettei siitä mukamas ole sellasta hyötyä kuin kuvittelis. Mikä varmaan on humpuukia, koska sama kai keholle milloin se liikuntansa saa? Pumpulle se voi tietysti olla jonkinlainen shokki lepotilasta nostaa syke ylös ;)

Se jäi mieleen, että tyhjällä vatsalla ei kannata lähteä jos rasvaa mielii polttaa, eikä paljon syödäkään. Jotain kevyttä hyvissä ajoin, ja nestettä, että elimistö lähtee käyntiin ja saa energiaa tai hiilareita tai jotain edes vähän. Jos lähtee tyhjin vatsoin se ei siltikään polta rasvaa (eihän se silleen kirjaimellisesti muutenkaan mene että rasva palaisi kuin bensa auton moottorissa). Varmaan nesteytys aamulenkillä on mutkikkaampi kuinj myöhemmni päivällä jolloin on jo ehtinyt tankata. Pullo mukaan aamulla?

Pääasia liikkumisessa on, että se sopii itselle, siitä tulee hyvä olo, päivä sujuu mallikkaasti ja yöllä saa riittävästi unta.

22. poltoista Vierailija

Nuo rasvan/muun energianlähteen polttojen kyttäilyt suorituksen aikana ovat ihan sontaa sen vuoksi, että elimistö tasapainottaa tilanteen pitkällä aikavälillä - jos yhtenä hetkenä poltetaan paljon rasvaa niin loppupäivän rasvanpolttoliekki on pienemmällä ja priorisoidaan muita energianlähteitä. Siksi - jos haluaa kropan rasvasta eroon, pitää syödä vähempi kuin kuluttaa, niin kropalla ei ole mistä tasapainottaa vaan osa rasvasta jää pysyvästi poltetuksi.

Sinänsä jos haluaa hyvän kunnon, tyhjien energiatankkien liikuntasuoritteita kannattaa välillä tehdä, sillä silloin elimistö oppii paremmin hyödyntämään elimistön omaa rasvaa suorituksenaikaisena energianlähteenä. Kun vaikkapa juoksee pitkään, ravinnosta saadut energiavarastot loppuvat joka tapauksessa ennen kuin matka on taitettu, jolloin seuraa ikävä "seinä" jos kroppaa ei ole totutettu juoksemaan "tyhjänä". Kun elimistö on opetettu käyttämään omia energiavarastojaan, pitkät liikuntasuoritukset tuntuvat yksinkertaisesti mukavammilta.

23. Täsmälleen juuri näin!

Siitäkään usein toistetusta väitteestä, että rasva alkaa palaa vasta puolen tunnin suorituksen jälkeen, ei tavallisen liikkujan (joka ei ole kilpabodari tms.) tarvitse välittää. Laihduttajalle riittää, että jokaikinen otettu askel kuluttaa energiaa, kaikki liikunta on hyväksi.

On hyvä pitää mielessä myös, että liikunta on välttämätöntä terveydelle, vaikkei laihduttaisikaan. Surullisen usein ihmiset innostuvat liikkumaan aloittaessaan laihdutuksen, ja kun laihdutus loppuu, loppuu myös liikkuminen. Mikään liikunta ei ole hyödytöntä, kaikenlainen lihastyö tekee hyvää terveydelle ja hyvinvoinnille.

Olen harrastanut useamman vuoden 15 minuutin aamujumppaa, koska olen huomannut, että aamun rutiineihin tuollainen pieni liikuntatuokio on helpoin sijoittaa. Aika on niin lyhyt, etten voi koskaan käyttää sitä tekosyytä, etten ehtisi sitä tehdä. Olen satavarma, että tämän vartin jumpan ansiosta olen terveempi ja hyväkuntoisempi kuin olisin ilman sitä (se ei ole ainoa liikuntani, mutta säännöllisin, ohjatuissa ryhmissä ja sulkisvuoroissa tulee aina kesän ja vuodenvaihteen aikana taukoja).

24. mnb Vierailija

Aamuaerobinen rasvanpolton tukena ei ole ihan yksinkertainen asia. Nimimerkki "poltoista" kyllä kiteytti hienosti (ja ehkä tahtomattaan) ne syyt, miksi aamuaerobista kannattaa harrastaa, jos mielii pudottaa painoa. Oleellista ei siis ole se, että vatsa on tyhjä, vaan se, että kehon hiilarivarastot ovat tyhjät (tai ne tyhjennetään esim. muutamalla intervallilla suorituksen alussa). Tällöin kehon rasvavarastojen käyttö energianlähteenä tehostuu. Jos eletään miinuskaloreilla, niin elimistöllä ei ole kovin hyviä edellytyksiä tasapainottaa eri energialähteiden osuuksia loppupäivän aikana. Rasvanpolton osuus säilyy korkeana siihen asti että ravintoa (hiilareita) nautitaan. Siksi monet venyttävät aamupalan nauttimista vielä lenkin jälkeenkin. Myös edellä mainitun HIITin teho perustuu lähinnä suorituksen jälkeiseen rasvanpolttoon, itse intervallien tarkoituksena on vain tyhjentää hiilarivarastot.

Teoriassa siis helppoa. Nurinkurista, mutta mitä matalampi on kehon rasvaprosentti, sitä tehokkaamin elimistö pystyy hyödyntämään rasvavarastojaan energianlähteenä. Sen takia kevytkin liikunta tyhjillä hiilarivarastoilla sattaa etenkin pulleampien ihmisten mielestä tuntua ylivoimaisen pahalta (pyörryttää, oksettaa, palelee,...) kun kevyempi ihminen tuntee olonsa täysin normaaliksi tehdessään vastaavaa suoritusta. Yksilölliset erot ovat luonnollisesti suuria, joten aamuaerobiseen kykeneviä ja kykenemättömiä löytyy kaiken kokoisista, ja tässäkin harjoitus tekee mestarin.

Alakarppaajilla ja muilla rajusti hiilareita rajoittavilla ei ole mitään erityistä tarvetta ajoittaa rasvanpolttolenkkiä aamuun, koska hiilarivarastot ovat aina tyhjät.

25. sesam ei kirj. Vierailija

Aamuaerobisista on on hyvä muistaa, että ne tosiaan ovat aerobisia, jos/kun hiilarivarastot ovat tyhjiä. Elimistön glykogeenin (hiilarivarastojen) avulla korkeasykkeiset liikuntasuoritukset ovat mahdollisia ja kun niitä ei enää ole, elimistön täytyy käyttää rasvaa, jolloin liikuntasuoritus melko väkisin siirtyy nk. rasvanpolttosykkeille. Ilman glykogeeniä kovatempoinen treeni ei ainakaan minulle ole mahdollista. juoksen kyllä aamulla sujuvasti pitkiäkin lenkkejä mutta eipä sykkeet paljoa yli 130 ole.

Toinen kommentti: elimistö kyllä pystyy tekemään hiilihydraattia syödystä proteiinista ja rasvastakin ja varastoimaan sitä, jos energiaa on tarpeeksi käytettävissä.

Edellinen viesti kyllä aiheutti kaksi lisäkysymystä:

1. Kun hiilarivarastot ovat tyhjät, miten voi olla varma, että elimistö käyttää rasvaa eikä proteiinia (lihaksia) energian lähteenä? Kun elimistö on pitkään vähällä energialla, niin silloinhan ennemmin tai myöhemmin elimistö aloittaa lihasten tuhoamisen, jotta "säästää" energiaa.

2. Miksi vähärasvaiset ihmiset kykenevät paremmin rasvanpolttoon? Tästä en ole kuullut ennen. vai onko se vaan seuraus; rasvanpolttoon tehokkaammin siirtyvät ihmiset ovat hoikempia?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri