Hae Anna.fi-sivustolta

Aamulenkki 20min "turhaa" ?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Rasvoille huutia, 27.09.2006.

  1. ultraaja Vierailija

    Lihasten glykogeenivarastot ei tyhjene itsestään yön aikana. Liikuntaa ennen syöty ateria ei edes ehdi varastoitua lihaksiin vaan ko varastot on pitänyt täyttää aikaisemmin. Ennen liikuntaa syöty ravinto on aivoja varten. Kylläisyyden tunne pitää yllä treenivirettä. Jos ravintoa on niukalti, aivot hälyttää väsymyksen tunteena, että olisi syytä syödä liikkumisen sijasta.

    Rasvojen käyttäminen energian lähteenä liikunnan aikana ei ole riippuvaiden näiden varastojen määrästä. Pitkäkestoinen, matalalla sykkeellä tapahtuva liikunta opettaa elimistöä käyttämään rasvavarastoja. Mitä korkeampi syke, sitä enemmän käytetään glykogeenivarastoja kun taas suorituksen keston kasvaessa rasvan käyttö energialähteenä korostuu. Glykogeeni on myös ensisijainen energialähde liikunnan aikana. Kun nämä varastot on käytetty, siirrytään rasvavarastoihin. Rankassa liikunnassa elimistö ei kuitenkaan pysty hyödyntämään rasvavarastoja yhtä helposti.
     
  2. Aamulenkin teho perustuu siihen, että keho polttaa yöllä hiilihydraatteja, joitka ovat ensisijainen energian lähde. Kun yöllä hiilihydraatit ovat palaneet hyvin vähäisiksi alkaa rasva palamaan nopeammin (rasva on taas toissijainen energianlähde) lenkillä kuin iltapäivällä, jollon on enemmän hiilihydraatteja poltettavana ennenkuin rasva alkaa palaa.

    Ei ole mielestäni turhaa siis. Itse aloitin lenkkeilyn 5xvko 10km aamulenkillä tyhjällä vatsalla ja kesän jälkeen olinkin sitten puolet pienempi ja juoksin ensimmäisen puolimaratonin. Olin kyllä tällöin tosiaan vain 16-vuotias kun hurahdin lenkkeilyyn. Mutta olen niin ylpeä itsestäni että lapsenpyöreyteni vaihtui ennen lukiota urheilulliseen ja hoikkaan vartaloon :)
     
  3. emmi_ Vierailija

    Jos haluat polttaa rasvaa, sinun on juostava yli 45 minuuttia matalalla sykkeellä.
    20 minuutista ei ole rasvanpolton kannalta kovinkaan paljon hyötyä.

    jos juokset 20 min kovaalla sykkeellä, vauhtikestävyys paranee, mutta rasva lähtee pitkillä maltillisilla lenkeillä.
     
  4. Jonna Vierailija

    jos juokset 20 min kovaalla sykkeellä, vauhtikestävyys paranee, mutta rasva lähtee pitkillä maltillisilla lenkeillä.[/QUOTE]

    Niin. Jotkut tekee väärin juoksemalla, hikoilemalla, läähättämällä ja punastumalla. He luulevat saavansa sitä parampaa tulosta aikaan, mitä enemmän lenkki tuntuu kidutukselta. Mutta extreme ja nopeasti hoidettu liikunta aiheuttaa että rasvakerros ei lähde ensimmäisenä pois vaan saa alleen paksumman lihaskerroksen, mikä saa kehon näyttämään entistä muhkeammalta. Tämä ei sovi ainakaan naiselle.

    Kannattaa suunnitella mielessään joku kaunis reitti ja ihan rauhassa kävellä sitten siitä. Katella maisemia ja ajatella jotain muuta, eikä ajatella että paljonkohan nyt on rasvaa palanut, montako kilometriä on takana. Ei turhaa stressiä. "Turhaa" lihasmassaa ei kasva liikaa, mutta rasvat vain vähenee. On oltava hyvä olo ja hyvä sää. Tämän laihdutustekniikan on tarkoitus olla kaikkea muuta kuin pakkopullaa. Jos se on mukavaa niin sitä tulee toteutettua helpommin ja useammin. => syntyy tulosta.
     
  5. kjfmboiserjbertb Vierailija

    Suurin osa ketjun kirjoittajista kirjoittaa kuin ihminen olisi kone, eikä vuorokauden aikoihin liittyvällä hormonivaihtelulla olisi mitään merkitystä, tai että vain lenkin aikana kulutetulla energialla olisi merkitys. Jos 20 minuutin lenkki on reipas (syke n. 80% maksimista tai yli), lenkin aikana toki kulutetaan glukoosia, mutta lenkillä on jälkipolttovaikutus kehon rasvoihin, tähän perustuu myös HIIT:in mainio rasvanpolttoteho (eikä lähde lihakset). Jos lenkki on tehty aamulla, keho käyttää päivän mittaan lapetut ruuat paremmin. Jos juokset illalla ja syöt vähänlaisesti sen jälkeen, voi keho purkaa myös lihaksia (riippuu toki lenkin kestosta; parinkymmenen minuutin lenkkonen säästää lihakset).
    Paitsi, että aamulla glukoosivarastot ovat pienet ja sillä voi saavuttaa pienen lisäedun rasvanpolttoon (joka kuitenkin voi kompensoitua muualla), aamun kortisolia kannattaa hyödyntää. Kortisoli on normaalisti kohollaan aamulla ja antaa lenkkiin potkua. Rasvanpolttoon aamulla antaa potkua kahvi (sen kofeiini), pieni määrä helposti sulavaa hiilihydraattia, kuten puolikas hedelmä tai marjoja (se on hiili josta palaminen alkaa), pari-kolmekymmentä grammaa proteiinia (suojaa lihakset; tässäkin sulaminen ja imeytyvyys tärkeitä: heraproteiini mielestäni paras) ja vielä jotain kalsiumpitoista, mutta rasvat minimissä. Itse vetäisen rasvattoman ja sokerittoman jugurtin, johon sotken hedelmänpaloja tai marjoja sekä heraproteiinijauhetta, kahvin rasvattomalla maidolla sekä vitamiinit (en omegoja tms. tässä vaiheessa, jotta rasvat olisi vähissä).
     
  6. Elisa87 Vierailija

    Tässähän oli paljon hyviä vinkkejä Olen yrittäny etsiä myös vastauksia aamulenkin hyötyihin ja nyt sentään hieman sai ajatusta siitä. Fitnessbloggarit kertovat yhtä ja joku toinen toista. Oma kokemus on, että aamulenkki ja ruokavalioremontti on se paras yhdistelmä, jotta rasva palaa. Myöskin proteiini lisäravinteena on hyödyllistä, koska en heti aamuisin pysty oikein syömään. Yksi lisäravinteista kertova blogi suositteli myös heraproteiinia.
     
  7. Vinkki Vierailija

    Liity netissä Tomi Kokon valmennustiimiin, joka on Suomen paras. Lean in five weeks challenge is the best! Äijä tietää, mistä puhuu, hän on Suomen ainoa oikea biohakkeri!
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti