Aamupala yhtä taistelua, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tosiväsy äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tosiväsy äiti

Vieras
Meillä on 7-vuotias, ensi syksynä koulun aloittava lapsi, jonka kanssa aamupala on lähes joka aamu taistelua. Tänä aamuna tyttö istui aamupalapöydässä 1h15min.

Aamupalataistelu aiheuttaa paljon stressiä meille vanhemmille. Usein menee huudoksi. Tänä aamuna multa loppui voimat ja aloin itkeä (olen raskaana,varmaan se vaikutti, mutta todella väsynyt olen tähän tilanteeseen). Monta kertaa on jouduttu viemään esikoinen myöhemmin erikseen eskariin kun ei ole syönyt aamupalaa ajoissa.

Tyttö siis istuu pöydässä eikä syö. Ei ole mitään viihdykkeitä, esim. lehtiä. Sisarusten kanssa (nuorempia) pelleilee kunnes erikseen erittäin rankasti kielletään. Yllyttää sitten sisaruksetkin heikkoon syöntiin. Hän ei ikään kuin osaa tai halua keskittyä aamupalaan ollenkaan. Muuten keskittymisongelmia ei ole, päinvastoin, keskittyy tekemisiinsä hyvinkin syvästi.

Joka aamu häneltä kysytään mitä ottaa aamupalaksi (rajoitetuista vaihtoehdoista). Tarjolla useimmiten puuroa, muroa tai leipää. Esim. eilen sanoi että "jos mulla olisi joka aamu sämpylää, kinkkua ja viinirypälettä niin kuin tänään, söisin aina tosi reippaasti!". Kuitenkin oli melkein tunnin aamupalalla ja huudoksi meni taas.

Joskus erittäin harvoin lapsi syö reippaasti aamupalansa. Silloin kehutaan paljon ja hän on itsekin ylpeä. Seuraavana päivänä palataan kuitenkin lähes poikkeuksetta taas nollatilanteeseen.

On koitettu palkitsemista. Hän lukee mielellään Aku Ankkaa pöydässä välipalalla ja on sanottu, että kun saa peräkkäisinä päivinä viisi "aku-merkkiä" niin sitten saa oikeuden lukea Akua aamupalapöydässä. Kaksi on joskus saanut, yleensä jää yhteen ja sitten taas tili nollautunut.

Päiväkodissa olen puhunut tästä ongelmasta, kun ollaan tosiaan myöhästytty (tällöin mies vie muut lapset autolla, minä kävellen tämän viimeisen, kun oma työaikatauluni on joustava). Päiväkodista on ehdotettu ratkaisuksi sitä, että lapsi tulee päikkyyn opettelemaan aamupalan syöntiä. Mutta siellä se ei ole koskaan ollut ongelma: päiväkodissa hän syö aamupalan reippaasti. Söi päikyssä (ryhmiksessä, jossa oli hoidossa eskariin asti) joka aamu eskariin asti. Eskarissa päätimme pitää hänet kotona syömässä aamupalaa, koska se oli mielestämme ainoa asia joka pitää opetella ennen koulun alkua. Viikonloppuisin ja lomalla oli siis huomattu, että häneltä ei tuo aamupalan syönti tahdo luonnistua.

Olemme molemmat vanhemmat tosi stressaantuneita ja hirveän pettyneitä siitä, ettei käytännössä aamupala-asia ole mitenkään edistynyt tässä eskarivuoden aikana. Näemme aivan selvästi että tämä on valtataistelua, mutta mitä tehdä??

Aamupalan jättäminen välistä tai keventäminen ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, sillä tyttö reagoi herkästi verensokerin vaihteluihin kiukuttelemalla ja väsymällä. Usein aamupalallakin valittaa että VÄSYTTÄÄ eikä siksi jaksa syödä. Kotimatkallekin päikystä tullessa hän tarvitsee välipalaa, muuten menee kiukkuamiseksi. Jos jättäisi aamupalan syömättä, miten jaksaisi lounaaseen? Miten aivot jaksavat ottaa mitään "sisään" koulussa, jos ei saa ravintoa?

On koitettu sitäkin, että annettaisiin vähän tuoremehua heti noustessa, jotta saisi vähän verensokeria nostettua eikä "väsyttäisi". Se auttoi niin satunnaisesti että jäi pois käytöstä.

Emme myöskään haluaisi antaa lapselle mitään etuuksia siksi ettei syö! Esim. mehu tuntui tällaiselta, kun normaalisti emme sitä aamupalalla tarjoa. Samasta syystä emme ole myöskään siirtäneet tyttöä syömään eri paikkaan. Se varmaan tuntuisi hänestä hienolta palkinnolta.

Tyttö ei vastusta aamupalaa sinällään, ei esim. yökkäile tai ei sano ettei halua syödä.

Tyttö on hoikka ja aktiivinen, todella fiksu lapsi ikäisekseen. Mutta tässä asiassa aivan kuin 3-vuotias.

En IKINÄ olisi uskonut että aamupalasta tulee tällainen ongelma... Mutta näin vain se on jokapäiväinen ja aiheuttaa paljon riitoja. Apua?!

Tyttö on muutenkin voimakastahtoinen. Olemme aika tiukkoja vanhempia, viemme jäähypenkille ja tarvittaessa vaikka ulos pakkaseen jäähtymään.

Toinen asia jonka kanssa on ongelmia on iltarutiinit. Hän tuppaa riehuttamaan sisaruksia nukkumaanmennessä, ja usein sitä joutuu kieltämään tosi rajulla kädellä. Tuntuu että verensokeri olisi tuolloin huipussaan, mutta toisaalta samaan aikaan tyttö sanoo että väsyttää. Nukkumaanmenoajat ovat kunnossa, klo 20-20:30 menevät (herätys on 7:00). Eikä lueta sängyssä vaan ollaan rauhassa ja nopeasti usein nukahtavatkin.

Viime aikoina 7v on iltaisin alkanut vastustella myös perusrutiineja jotka olleet meillä aina samat, eli pissallakäyntiä ja hampaidenpesua. Eilenkin oli jäähypenkillä kolme kertaa putkeen, kun ei suostunut näitä rutiineja hoitamaan, vaan tappeli vastaan. Sitten itki väsymystään taas. Sama näytelmä toistuu välillä joka ilta, välillä 2-3 vko välein. Siinä menee helposti koko perheen ilta pilalle, kun yhden kanssa pitää tapella.

Ilta ei kuitenkaan ole niin paha ongelma kuin aamu, koska illalla meillä on aikaa odotella ja hoitaa asiaa vaikka noilla jäähypenkityksillä. Sen sijaan aamulla on tottakai kiire hoitoon ja syksyllä myös kouluun, jonne hänen pitää lähteä kotoa jo vähintään 30 min ennen koulun alkua. Se asia olisi siis pakko saada kuntoon, mutta MITEN??

Sanotaan vielä, kun tuo väsymys toistuu usein, että lapsen päivähoitopäivät eivät ole pitkiä, vain 5h/pv. Harrastusta on 3 iltana viikossa, mutta ne ovat aina ohi 18:30 mennessä ja niinä päivinä ei esim. tavata kavereita vaan iltapäivä rauhoitutaan kotona leikkien ja lueskellen. Harrastuspäivinä useimmiten telkkarin katsominenkin jää kokonaan välistä. Tietsikkaa pelataan vain viikonloppuisin.

Mitä tapahtuu jos lapsi ei syö aamupalaa?

Iltajutuista mietin, että sinnikkäästi vaan pestään hampaat ja ehkä voisi auttaa jos aikuinen kävisi lukemassa iltasadun jonka jälkeen valot pois ja silmät kiinni?

Siperia opettaa, ihan älyttömältä kuulostaa tuo, että lapsi pompottelee teitä mielensä mukaan! Jos ei syö, niin sitten ei syö! Jos asiaan ei kiinnitä huomiota, ottaa vaan lautasen pois ja sanoo, että nyt mennään, niin saattaa olla, että alkaakin syömään reippaasti! vanhemmat vois kyllä ottaa itseään niskasta kiinni!

• Tykkää
Reactions: emeleia
Mä en kyllä ottais tosta stressiä. Jos parina aamuna aamupala ei uppoa säädetyssä ajassa ja päivän aikana ehtii tulla nälkä, niin ehkä se alkaa ennen pitkää maistua vähän reippaammin? Voi olla että vanhempien höösäys on jotenkin niin palkitsevaa, ettei "kannata" yrittää syödä. Tai sitten tyttö ei vaan ole aamupalaihmisiä, itse esimerkiksi olin päiväkodissa vapautettu aamupalasta kun se ei kertakaikkiaan mennyt - jos tuputettiin niin oksensin kaiken siihen asti syömäni. Älä kiinnitä vetkutteluun mitään huomiota, ei se lapsi yhdessä aamupäivässä nälkään kuole.

Tarhapäivisin aamupalan jättämistä väliin ei ole koitettu, mutta viikonloppuisin jos ei syö, jaksaa n. 2-3h jonka jälkeen alkaa olla itkuinen ja kiukkuinen ja riehua. Maha tulee myös kipeäksi helposti.

Kyse ei ole meidän mielestä siitä ettei ruoka maistuisi: hän ei yökkäile eikä sano ruoan olevan pahaa tai ettei halua syödä. Hän ei vaan syö.

Minusta on aika pelottavaa ajatella, että koulun aloittaessaan hänellä menisi koko aamupäivä "ohi" koska on niin väsynyt ilman ruokaa (hän siis on väsynyt jo herätessään ja ruoasta saa selvästi energiaa, kun saa sen syötyä).

Iltaisin luetaan iltasatu hammaspesujen jälkeen ja sen jälkeen valot pannaan pois, ja tosiaan nopeasti nukahtaa myös tämä eskari. Eli nuo rutiinit on kunnossa.

[QUOTE="vieras";25775657]Ehkä hän on meitä, joille ei vain aamulla mikään maistu.[/QUOTE]

Sama kävi itsellä mielessä... itse en tuon ikäisen kanssa viitsisi moisesta tapella, vaan toteaisin että poistu pöydästä pukemaan ja tekemään muut aamutoimet, ei koko perhe sinun takiasi ala myöhästelemään ja aikataulujaan muokkaamaan. Jos aamupalan väliin jättäminen ei todella tytölle sovi niin hän huomaa kyllä sen itsekin parissa päivässä, toki tähän oivallukseen häntä voisi johdatella vaikka kysymällä ohimennen kuinka aamupäivä meni tms. Ja ottaisin ehkä harkintaan tuon jäähypenkkeilynkin, mahtaako toimia jos samat taistot on silti käytävä aina uudelleen päivästä toiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tosiväsy äiti;25775706:
Tarhapäivisin aamupalan jättämistä väliin ei ole koitettu, mutta viikonloppuisin jos ei syö, jaksaa n. 2-3h jonka jälkeen alkaa olla itkuinen ja kiukkuinen ja riehua. Maha tulee myös kipeäksi helposti.

Kyse ei ole meidän mielestä siitä ettei ruoka maistuisi: hän ei yökkäile eikä sano ruoan olevan pahaa tai ettei halua syödä. Hän ei vaan syö.

Minusta on aika pelottavaa ajatella, että koulun aloittaessaan hänellä menisi koko aamupäivä "ohi" koska on niin väsynyt ilman ruokaa (hän siis on väsynyt jo herätessään ja ruoasta saa selvästi energiaa, kun saa sen syötyä).

Iltaisin luetaan iltasatu hammaspesujen jälkeen ja sen jälkeen valot pannaan pois, ja tosiaan nopeasti nukahtaa myös tämä eskari. Eli nuo rutiinit on kunnossa.
Älä yritä niin runsasta aamupalaa antaa. Itselle ei ainakaan ruoka maistu aamuisin. Joku jogurtti ja vaikka hedelmä niin jaksaa muttei tarvitse pupeltaa niin hirveästi sitä ruokaa.

Kyse ei siis ole minun mielestäni siitä ettei lapsi tarvitsisi aamulla ruokaa. Hän on väsynyt ja kiukkuinen, ikään kuin "yliväsynyt" heti herätessään.

Minusta se jos mikä on vanhempien luovuttamista, että antaa lapsen päättää syökö aamupalaa - silloin hän saa tahtonsa läpi ja voittaa valtataistelun. Seuraavaksi sitten taistellaan jostain muusta kuten siitä tehdäänkö läksyt vai ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Tosiväsy äiti;25775730:
Kyse ei siis ole minun mielestäni siitä ettei lapsi tarvitsisi aamulla ruokaa. Hän on väsynyt ja kiukkuinen, ikään kuin "yliväsynyt" heti herätessään.

Minusta se jos mikä on vanhempien luovuttamista, että antaa lapsen päättää syökö aamupalaa - silloin hän saa tahtonsa läpi ja voittaa valtataistelun. Seuraavaksi sitten taistellaan jostain muusta kuten siitä tehdäänkö läksyt vai ei...
No ei se nyt noinkaan mene. Ei se pakottaminenkaan ole reilua. Lapselle tulee tuota menoa epäterve suhtautuminen ruokaan jos pakotetaan syömään vaikkei haluaisi.

8-vuotiaalla Roopellani ollut sama ongelma n. 5-vuotiaasta lähtien. Jumpittelu alkoi pikku hiljaa ja näkyi ruokavalion yksipuolistumisena. Ensimmäisen vuoden taisteltuani poikani kanssa minulta paloi hermot ja pakotin hänet istumaan ruokapöydän ääreen joka aamu. Jos hän ei tullut niin revin hänet sängystä ylös ja suoranaisesti pakkosyötin sen kakaran koska en enää jaksanut. Loppujen lopuksi laitoin pojan asumaan isänsä luokse, jotta voisin keskittyä vähän enemmän itseeni nykyään.

Aamupalan koko vaihtelee paljon, siinä ei tunnu olevan eroa että syökö paremmin jos on vähemmän. Joinain päivinä syö ihan hyvin sen lautasellisen puuroa, toisena päivänä taas just jugurtti tai puolikas sämpylä ei pääse edes alulle.

Sanotaan vielä että tyttö on varsin kaikkiruokainen ja kiinnostunut ruoasta. Sellaisia merkkejä ei ole, että tulisi jotenkin epäterve suhtautuminen ruokaan.

Usein hän itsekin toteaa aamupalan syötyään, että on parempi olo.

Mulla 12 vuotias joka ei syö koskaan mitään ennen kouluunlähtöä aamuisin.Ei ole syönyt neljä edellistäkään,minä olen samanlainen,ei maistu aamuisin mikään ja jos väkisin yrittää syödä tulee oksennus.
Vain kuopuksen kohdalla koululääkäri oli sitä mieltä että aika perhenneuvolaan kun äiti ei kykene huolehtimaan lapsen säännöllisestä ruokailusta.
Sieltä soitettiin viikon päästä ja sanoin että en ole tulossa koska se perheneuvolakäynti ei ratkaise ongelmaa että meidän perheessä kukaan ei syö aamupalaa.

Sitä me on mietitty ja puhuttu, siis aikaisempaa herätystä. Mutta sekään ei toisaalta tunnu järkevältä, että herätetään etuajassa kun selvästi tyttö on kuitenkin väsynyt?? Onko tässä vaan pakko valita kahdesta pahasta...

Hiukan vaikeaakin se tällä hetkellä on että herättäisi eri aikaan, kun hän nukkuu samassa huoneessa pikkusisarusten kanssa, niin heräävät sitten kaikki kerralla. Siksi ehkä tuo jäänyt yrittämättä.

Niin siis syksystä/eskarista alkaenko tuo jatkunut?
Ootko kertonut miksi siirsitte aamupalan syömisen kotiin? ( siis miksi ei syö enää kavereiden kanssa) Voisiko olla se osasyynä, koska aamupala aiemmin maittanut hoidossa...
Eikö lapsi voisi syödä aamiaisen eskarissa ikäsitensä kanssa? Tai laittaa yhdessä aamulla kotona aamupalan äidin apuna?
Tai sitten hänellä 7v "kriisi" jota jotkut kuulemma potee...

M eillä on myös eskarilainen joka on huono syömään aamupalaa, johtuu vain ja ainoastaan siitä että ruoka ei maistu heti herättyään, nyt hiihtolomalla taas aamupala menee hyvin kun syö sen vasta tunnin, parin päästä heräämisestä. Eskaripäivinä syö muutaman lusikallisen muroja ja palan leipää, käskystä ja jogurtti on sellanen kans joka menee.

Siirrettiin kotiin aamupala siksi, että hän oppisi sen syömään reippaasti ennen koulua. Koulussa kun ei voi sitten kaverien kanssa syödä aamupalaa. Mutta takkuistahan se on siis aina ollut, viikonloppuisin ja lomilla ja vapaapäivinä. Eskaria edeltävän vuoden hän oli hoidossa 2pv/vko ja silloinkin tuo kotiaamupala takkusi aina.

Mutta hei tuo itse aamupalan laittaminen oli muuten hyvä idea, kiitos!!! Hän on tosiaan kiinnostunut ruoasta ja se saattaisi onnistua. Välipalan mielellään laittaa itse.

Teille joiden lapsi ei syö aamulla juuri mitään: Eikö teidän lapset ole väsyneitä ilman ruokaa? Huolestuttaako teitä miten aamupäivän oppiminen koulussa sujuu "tyhjäkäynnillä"? Minua se nimittäin huolettaa tosi paljon, kun tiedän että meidän tytöllä tosiaan tuo energiataso on jo aamulla hyvin alhainen ja edessä monta oppituntia ennen lounasta (siis kouluaikaan). Etenkin kun lukuaineethan keskittyvät aamupäivään.

Meidän 5 v syö aamupalan ihan hyvin päiväkodissa. Kotona (viikonloput, lomat, vapaat) ei syö kyllä mitään ennen yhdeksää tai kymmentä. Olen tulkinnut, että tuo olisi lapsen luontainen syömisrytmi. Ikävä kyllä päiväkoti/koulujärjestelmä eivät mahdollista kovin yksilöllisiin ruokailuaikoihin.

Juuri noin meilläkin on. Minäkin luulen, että meidän tytölle sopisi paremmin aamupala esim. klo 9, mutta tosiaan sehän ei ole mahdollista vaan vaihtoehdot on klo 7 tai sitten lounas klo 11 :/

Ehkä koulua varten pitää miettiä, pitäisikö ysin välkälle pakata mukaan joku hedelmä välipalaksi jos ei aamupalaa ala mennä...

Meillä eskarilainen saa kaupasta valita aamupalatarpeita, varsinkin viikonlopuille, koska vielä on puurot(eri viljoja+lisukkeita vaihdellen) arkiaamuina maistuneet. Tykkään itsekin yhdessä kattaa pöytää lasten kanssa, ei siihen kovin paljoa enempää aikaa mene kuin yksinkään ;) Ja isompi saa olla "apukokki" niin on innoissaan.
Toki kouluun mennessä pitäisi olla omatoiminen, mutta ehkäpä jääkaappiin voisi illalla laittaa murkinaa yhdessä sopien, että se syödään sit aamulla?

Yhteistyössä