Aamuvirkuksi/yökukkujaksi synnytään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
Miten tuo koko juttu vaikuttaa mielestäni huuhaalta:

https://www.kaksplus.fi/vauva/vauva...irkku-mita-muuta-se-kertoo-vauvan-luonteesta/

Tai ainakin herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Esim:
- Enemmistö syntyy yöaikaan. Eli virkeimmillään pitäisi olla aamuyön tunteina. Näin ei kuitenkaan ole.

- Jos valon määrä vaikuttaa, niin tällöinhän synnyinpaikka määrää asian. Onko ikkunoita, miten kirkkaat valot (vrt leikkaussali vs synnytyssali), pohjoisen talvien pimeys jne jne..
Ja näin ollen eteläisellä (valoisemmalla) pallon puoliskolla pitäisi olla reilusti enemmän aamuvirkkuja ja pohjoisella iltavirkkuja.
Ehkäpä synnytystilanteissa pitäisi käyttää kirkasvalolamppuja, jotta rytmi loksahtaisi oikeisiin uomiin heti alussa
- kun ihmisen sisäinen kello jätättää joka päivä jonkun verran, niin tällöinhän ihmisen tulisi eri ikäisenä olla välillä aamu-, välillä iltavirkku.

Iltavirkut ovat passiivisia koko päivän, koska väsyttää. Tankkaavat sitten pitkin päivää sokeria ja kofeiinia. Illasta ei sitten tietenkään saa unta ja aamulla taas väsyttää ja kierre jatkuu.

Iltavirkut ovat passiivisia koko päivän, koska väsyttää. Tankkaavat sitten pitkin päivää sokeria ja kofeiinia. Illasta ei sitten tietenkään saa unta ja aamulla taas väsyttää ja kierre jatkuu.
Näinhän se monella menee.
Samaan kierteeseen joutuu, jos viikonloppuisin nukkuu pidempään kuin arkiaamuisin. Jos la ja su köhöttää puolillepäivin, on selvää, ettei sunnuntai-iltana tule uni ajoissa, vaan viikko alkaa univajeisena.
Ylipäänsä, oli sitten aamu- tai iltaihminen, kannattaa joka aamu herätä samaan aikaan. Tällöin elimistö tottuu rytmiin ja heräämiselle otollisin univaihe sijoittuu heräämisajankohtaan.

Ite ainakin olen välillä aamu ja välillä iltavirkku. Mut toi selittää kyllä sen, miksi enemmistö ihmisistä tuntuu tyhmiltä, kun olen syntynyt juuri tuohon älykkääseen ja luovaan aikaan :D

Mulla noi jutut ovat muuttuneet jo useamman kerran.

Mutsi sanoo että mä kiekuin penskana pystyssä aina jo ennen kuutta. Ja juu, niin kyllä teinkin. Sit teininä ois nukkunut vaikka koko päivän ja valvonut yöt. Lasten ollessa pieniä taas ois voinut nukkua koko ajan mutta eihän se käynyt. Ja nyt alkaa jotenkin tasaantua, nukkumaan haluaa ennen puoltayötä ja seiskan, kasin maissa heräilee itsekseen.

On totta, että aamu- ja iltavirkeys on synnynnäistä, mutta tuskinpa sillä on mitään tekemistä syntymähetken kanssa. Paras kuulemani teoria asiaan oli se, että apinayhteisöissä ei ole hyväksi, jos kaikki nukkuvat samaan aikaan. Kun yhteisöön kuuluu luonnostaan eri rytmissä eläviä, vartiot pyörivät ilmankin, että tarvitsee kehittyä evoluutiossa niin pitkälle, että joku nostaa itsenä pomoksi ja jakaa vahtivuorot.

Yhteistyössä