AARGH!Mitä ihmettä minä teen nuiden neidin päiväunien kans?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt vieras

Vieras
Mihin aikaan teillä laittaa lapset päikkäreille ja miten?
Mihin aikaan ovat aamulla heränneet?

Meillä neiti herää aamulla kaheksan aikaan ja yheden aikaan yritän sen saada aina unille, mutta se sitten kestääkin vähintään kahteen asti.Miten ihmeessä saan sen nukahtamaan aiemmin?
Minä aina nukutan sen niin että makoilen itse sen vieressä hiljaa silmät kiinni ja kaikkihan tietää miten käy kun tunnin makoilet silmät kiinni, tulee väsy ja nukahtaa.
Mulla jää joka päivä tuhat ja sata asiaa tekemättä.
Samalalailla meillä mennään ysiltä sängyyn ja aikaisintaan kymmeneltä neiti nukahtaa.

Päikkäreiden pois jäänti ei tule kysymykseen koska sitten neiti nukahtaa ruokapöytään.Päikkäreitä neiti nukkuu 2-3 tuntia, mikä on liikaa tiedän, mutta kun nukahdan itsekin niin kukaan ei ole neitiä herättelemässä saati sitten minua.

Auttakaa joku jos jaksatte lukea.

no juu.. siinä tapauksessa tekisin niin, että nukuttaisin päiväunille enää joka toinen päivä.. nimittäin tuon ikäisenä kotihoidossa helposti käy niin, että se päiväunen tarve vähenee radikaalisti.. ja jos nukkuu yöllä 22-08, eli 10h, ja päivällä vielä 3h päiväunia, niin onhan siinä unta kuitenkin aika paljon.. eli kokeile, että nukutat päiväunille vaan joka toinen päivä ja joka toinen päivä lepäilette ja vaikka luette satuja sängyllä? =) tää on vaan mun ehdotus...

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
no juu.. siinä tapauksessa tekisin niin, että nukuttaisin päiväunille enää joka toinen päivä.. nimittäin tuon ikäisenä kotihoidossa helposti käy niin, että se päiväunen tarve vähenee radikaalisti.. ja jos nukkuu yöllä 22-08, eli 10h, ja päivällä vielä 3h päiväunia, niin onhan siinä unta kuitenkin aika paljon.. eli kokeile, että nukutat päiväunille vaan joka toinen päivä ja joka toinen päivä lepäilette ja vaikka luette satuja sängyllä? =) tää on vaan mun ehdotus...

Mäkin olen tämän kannalla. Esikoinen nukkui tuossa iässä max. tunnin unen ja jos uni ei tullut, niin sitten ei tullut. Silloin rauhotuttiin muulla tavoin, esim. just luettiin kirjaa sohvalla/sängyllä.

Meillä kuopuskin 1v2kk ottaa enää yhdet unet, max.1,5h. Aamulla herää klo 6-7 ja illalla nukahtaa seiskalta tai vähän yli, kuten esikoinenkin.
Niin, ja päikkärille kuopus haluaa siinä 10.30-11. Riippuu aamuheräämisestä.

Pitää kokeilla miten tuomonen toimisi meillä.
Yhden tunnin unet olis sopivat meidänkin likalle ja silloin kun itse jaksan pitää itseni hereillä niin herätänkin, mutta liian monesti se menee siihen kolmeen tuntiin ja se sitten varmasti vaikuttaa siihen yöunille menoon.
Neiti on kuitenkin semmonen, että kun rauhottuu niin simahtaa kuin saunalyhty, mutta yrittää kaikkensa ettei uni tulisi.

Lisää saa laittaa vinkkejä ja jos jollakin on ollut tai on samanlaista menoa.

meillä ihan sama ongelma. poika 2v4kk ja äsken nukahti lattialle kun en vienyt sänkyyn, elikkä yöunille aletaan vasta n.klo23. aamulla herättiin 8 aikaan. Ei nuku enää joka päivä päikkäreitä ja sillon alkaa kiltisti kasilta nukkumaan, mutta saatta olla aika kiukkuinen loppuillan.. Päiväunilta ei oikein kestä herätellä kun on sitte loppupäivän kuin myrskyn merkki.

Koskahan keksitään se virtakatkaisin millä sais sammutettua pienokaisen?

Paljon muuten tuon ikäisellä on se unen tarve?
Pitää kokeilla huomenna josko ei nukuttais ollenkaan päikkäreitä, että kuinka persuksiin ammuttu karhu meiltä löytyy.

Meidän poika ei enää aina nuku päikkäreitä. Lähes joka päivä koitan nukuttaa, jos ei helpolla (puolen tunnin nukuttaminen) nukahda, annan olla. Poika 2v3kk ja kotihoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt vieras:
Koskahan keksitään se virtakatkaisin millä sais sammutettua pienokaisen?

Paljon muuten tuon ikäisellä on se unen tarve?
.

Päiväkodissa vähennetään vaatteita, pimennetään huone ja laitetaan musiikki soimaan hiljaisella.

Unentarve on keskimäärin 12t vuorokaudessa, joillain enemmän, joillain vähemmän.

Voithan pistää kännykkään herätyksen joka päivä klo14.30. Kun lataat itsellesi kanvit valmiiksi, on kiva noustakin.

Mites teillä joilla ei nuku niin jaksavat iltaan asti, kun meillä on aina käynyt niin kun on päikkärit jääny välistä niin sitten on ruokapöytään nukahtanu?

No pitää varmaan kokeilla tuota jokatoinen päivä kun alkaa olemaan jo väsyttävää nukuttaa joka ikinen kerta vähintään tunti tuota.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites teillä joilla ei nuku niin jaksavat iltaan asti, kun meillä on aina käynyt niin kun on päikkärit jääny välistä niin sitten on ruokapöytään nukahtanu?

No pitää varmaan kokeilla tuota jokatoinen päivä kun alkaa olemaan jo väsyttävää nukuttaa joka ikinen kerta vähintään tunti tuota.

no meidän muksu kyllä jaksaa pörrätä koko päivän, virtaa riittää.

Meillä nukkuu päikkärit vain päiväkoti päivinä. Käy siis kolmesti viikossa 8-12. Muina päivinä nukkuu 9-10 asti aamulla vaikka menee ennen ysiä illalla nukkumaan. Nukuttaa ei ol ikinä tarvinnu!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä nukkuu päikkärit vain päiväkoti päivinä. Käy siis kolmesti viikossa 8-12. Muina päivinä nukkuu 9-10 asti aamulla vaikka menee ennen ysiä illalla nukkumaan. Nukuttaa ei ol ikinä tarvinnu!

Meil ei ol ruokapöytään ikinä nukahdettu nukkuu niin pitkiä yöunia12-14 tuntisia!

meillä tyttö 3v 5kk ja kotihoidossa. Yöunet nukkuu n. 20.30/21-7 ja päikkärit 1-2h 12-14. Päikkäreille mennään lounaan jälkeen klo 12. Ensin luetaan olkkarissa kirja, sitten pisulle ja sitten sänkyyn (alusvaatteissa, huone tuuletettu ja pimeä). n.15 min luen satukirjaa ja tyttö kuuntelee. Sitten valot pois ja pusut ja musa taustalla ja 5-15 minuutissa tyttö nukahtaa. Joskus (n.kerran viikossa) nukutaan yhteiset päikkärit mun sängyssä. Yöunille mennään samalla kaavalla ku päikkäreille. Joskus nukahtaa heti...joskus voi men puol tuntii. meillä tyttö tarvii ehottamasti päikkärit...muuten sammahtaa kesken illan.

menettehän päikkäreille tarpeeksi ajoissa..ettei uniaika ole jo mennyt ohi ja lapsi on yliväsynyt? Laita huone ihan pimeeksi (pimentävät verhot) ja halutessasi kaunis musa taustalle. Opeta lapsi rauhoittumaan...jos pidät lähellä itseäsi niin ei pääse pyörimään ja hyörimään...isommallekin voi tehdä sellaisen "kapalon" peitosta. Ja lyhennä vähän päikkäreitä, jos tuntuu että ovat liian pitkät..laita kello soimaan, jos itekki nukut!
keskiverto unen tarve tuon ikäisellä on 11-12h mutta riippuu toki lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
meillä tyttö 3v 5kk ja kotihoidossa. Yöunet nukkuu n. 20.30/21-7 ja päikkärit 1-2h 12-14. Päikkäreille mennään lounaan jälkeen klo 12. Ensin luetaan olkkarissa kirja, sitten pisulle ja sitten sänkyyn (alusvaatteissa, huone tuuletettu ja pimeä). n.15 min luen satukirjaa ja tyttö kuuntelee. Sitten valot pois ja pusut ja musa taustalla ja 5-15 minuutissa tyttö nukahtaa. Joskus (n.kerran viikossa) nukutaan yhteiset päikkärit mun sängyssä. Yöunille mennään samalla kaavalla ku päikkäreille. Joskus nukahtaa heti...joskus voi men puol tuntii. meillä tyttö tarvii ehottamasti päikkärit...muuten sammahtaa kesken illan.

menettehän päikkäreille tarpeeksi ajoissa..ettei uniaika ole jo mennyt ohi ja lapsi on yliväsynyt? Laita huone ihan pimeeksi (pimentävät verhot) ja halutessasi kaunis musa taustalle. Opeta lapsi rauhoittumaan...jos pidät lähellä itseäsi niin ei pääse pyörimään ja hyörimään...isommallekin voi tehdä sellaisen "kapalon" peitosta. Ja lyhennä vähän päikkäreitä, jos tuntuu että ovat liian pitkät..laita kello soimaan, jos itekki nukut!

Mennään ajoissa nukkumaan eli ei ole yliväsynyt, mutta kun ei malta nukkua.
Yleensä nukutaan hänen jatkettavassa eli kovin paljon liikkumatilaa ei jää enään, mutta koko ajan yrittää jalkaa heiluttaa tai kättää tai jotakin ettei uni pääse yllättämään. Peittoa meidän neiti ei ole ikinä käyttänyt.
Tästä lähtien annan nukkua vain sen tunnin ja yritän pitää itseni pystyssä.
Pitää kokeilla tuota miten menee elämä sekaisin jos jättää päikkärit pois ja nukutaan vain jokatoinen päivä, näin sais varmaan yöunilekin aikasemmin.
Jos saisin muutettua neidin rytmiä niin että nukahtais yöunille jo kasin maissa ja heräis 7-8 aikaan niin sitten vramaan pärjäis ilmän päikkäreitä tai 30min-60min päikkäreillä?

Nostan tän viel.
Kauan te yleensä enintään käytätte aikaa nukuttamiseen?

ei ole aikaa makoilla, jos on yli 1 lapsi. ei ollenkaan. kyllä nukkuu jos väsyttää.

2v sukulaistyttöä nukutan niin että hän lepää sängyssä ja minä istun lähistöllä tietokoneen ääressä tai kirjaa lukien. jos uni ei varttitunnissa ole tullut, noustaan pois.

No meillä toimitaan näin vielä jonkinaikaa, ennekuin aletaan harjoitteleen itsenäisesti nukahtamista. Tällä hetkellä jaksan paremmin näin entä kuin vesin lasta sängyyn sen tunnin ajan.
Jokaisella lapsella on varmasti oma aikansa milloin siirytään vaiheesta toiseen.

Kyllä meiläkin lapsi nukahti itse pinnasängyyn, mutta kun otetiin tutti pois ja koko kesän joutui nukkumaan meidän kans niin nyt kun on siirretty omaan jatkettavaan niin menee aikaa tottua siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:

Mennään ajoissa nukkumaan eli ei ole yliväsynyt, mutta kun ei malta nukkua.
Yleensä nukutaan hänen jatkettavassa eli kovin paljon liikkumatilaa ei jää enään, mutta koko ajan yrittää jalkaa heiluttaa tai kättää tai jotakin ettei uni pääse yllättämään. Peittoa meidän neiti ei ole ikinä käyttänyt.
Tästä lähtien annan nukkua vain sen tunnin ja yritän pitää itseni pystyssä.
Pitää kokeilla tuota miten menee elämä sekaisin jos jättää päikkärit pois ja nukutaan vain jokatoinen päivä, näin sais varmaan yöunilekin aikasemmin.
Jos saisin muutettua neidin rytmiä niin että nukahtais yöunille jo kasin maissa ja heräis 7-8 aikaan niin sitten vramaan pärjäis ilmän päikkäreitä tai 30min-60min päikkäreillä?

no joillakin lapsilla nukahtamine ei vain ole niin helppoa...itselläni ollut aina ja on vieläkin nukahtamisvaikeuksia... onneksi tyttö nukkuu hyvin!

Toivottavasti teilläkin alkaa nukahtaminen ajan myötä sujumaan paremmin!! Hyviä kokeilemisen arvoisia ideoita sulla jo olikin... jos lapsi selkeesti tarvii päikkärit niin turhan aikasin ei kannata niistä luopua... itse oon sitä mieltä, että SUURIN OSA lapsista vaatii päikkärit ainakin 3-4-vuotiaaksi ja lepohetken vaatii kyllä vielä eskari-ikäinenkin. Ja nauti siitä että saat itsekin nukkua päikkäreitä, älä harmittele tekemättä jääneitä hommia...unia on tärkeää ei vaan lapselle vaan myös aikuiselle!!!! =)

Yhteistyössä