Hae Anna.fi-sivustolta

Aaveiden jäljillä

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä Vesimies -70, 23.03.2019.

1. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Joo kattoin nyt tallennuksesta Aaveiden jäljillä sen Svenska Teaternin. Se vanhempi rouvashenkilö joka heidän vieraana oli sanoi fiksusti jotta niitä pitää lähestyä varovasti. Kummituksia siis. Että kun noikin kysyy "mikä sun nimi on", niin jokuhan voi luulla (kummituksista) että on j0ku poliisi joka jahtaa häntä...
    Jos selostais keitä on ja miksi siellä ja kysyä että "haluisitko puhua", kun noi vähä "käskyttää", "tule tänne" ja niin edespäin, jos kysyis "tulisitko tänne", toki suomalainen sanoo kyllä aina käsky "tule", "mene" jne. ei mitään "tulisitko", ihan näin niinku normielämässä jota esmes britit voi pitää töykeenä kun siellä on se "please", toisaalta noi kummitukset on suomalaisia, mut toi poliisihomma olis aika hyvä kuitenki muistaa. Mitä jos joku tulis sun työpaikalle kyselemään "kuka sä oot, mikä sun nimi on".

Hauskaa tossa oli se juttu kun sen yhden puvustajan päähän lensi ylähyllyltä velhonhattu. :LOL: Tai hän siis kertoi että niin oli käyny. Se hattu oli semmonen joka ei pysyny siel paikallaan. Kammottavaa oli kun joku siellä oli nähny jossakin varastossa miehen jalat hyllyn alta toisella puolella ei ollu ketää kumminkaa.

Sit kattoin sen Louhisaaren kartanon jakson. Ihan kiinnostava oli ja enemmän elämää saivat nuo kuin tuola teatterissa. Siinä mulla jäi mieleen se kun ne viimeset Louhisaaren vakiasukkaat mun käsittääkseni, niin kun joku heidän perheen ulkopuolinen asui siellä jossain huoneessa vai rakennuksessa siellä kartanossa niin kun noi sanoi hänelle et onko yksinäistä silloin kun he on poissa, niin tää sanoi että ei, tuolta ovesta tulee hälle seuraa, se ovi siis oli umpeen laitettu ovi josta joku tuli läpi....:D Sit kun se Jeena sekö sen nimi oli sen naisen, niin oli siellä jossain missä lie niin kun hän kysyi jotain niin se vastaus oli "tapan", ku en saanu selvää mitä toi Jeena kysyi. Orbeja lenteli myös tuolla sen Jeenan ympärillä.

2. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    18
    Oletko, Vesimies-70, kuinkakin tietoinen siitä, että kuinka feikkiä ovat kaikki Tositv-sarjat?

Ymmärrätkö sen, että Tositv-sarjoissa näytellään? Ymmärrätkö sen, että Tositv-sarjoja leikataan siten, että sarjan formaattiin ei-kuuluvat epäonnistumiset leikataan pois? Tiedostatko, että näitä sarjoja käsikirjoitetaan? Tiedostatko, että näitä sarjoja käsikirjoitetaan viihteeksi, ei dokumentiksi?

Ihan tosissani kysyn, koska haluan tietää, että miten realistinen suhde sinulla on TV-viihteeseen ylipäätään.

3. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Ymmärrän, mutta en usko sitä että kaikki on feikkiä. Tuossahan pitäisi ne äänet boxiinkin olla feikkiä eli suoraa valehtelua ja sitä en usko. Jos ne haluais täysillä feikata niin olishan sitä nukkeakin siellä nosteltu ja liikuteltu jo joka osassa, vaan ei oo. Ei täs eikä siinä aiemmas missä nukke oli kans.

Montako osaa olet katsonut kokonaan, jos et ole yhtään muuten kuin sillälailla kun aiemmin sanoit että katsoit kun Sohvaperunat katsoo niin , ei kannata sitten sun mitään sanoa.

4. vierailija Vierailija

Sivaltajan käsitys ohjelmasta on nimenomaan se sohvaperunoiden yhden minuutin esitys, jost (siis sohvaperunat) on siitäkin otettu pois kaikki epäonnistumiset ja muokattu, leikattu ja liitetty kommentteja jotta katselukokemuksesta tulisi jotenkin yhteinäinen.

siksi näitä pseudonettiskeptikoita ei kannata ottaa vakavissaan vaan pitää trolleina.

• Tykkään Tykkään x 1
  5. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Niinpä

6. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    18
    Jo pienellä googlettamisella saa selville, että ghostbox on vain rikkinäinen radio, josta tulee radiokanavia skannaamalla satunnaisia ääniä, joita sitten ghostbusterit tulkitsevat itselleen sopivalla tavalla.

Uskotko oikeasti, että kyseinen sarja on enemmän dokumentaarinen kuin viihteellinen? Uskotko myös siihen, että Huutokauppakeisari Palsanmäki oikeasti tinkii ihmisten kanssa, eikä kaupankäynnin summaa ole etukäteen kameroiden takana päätetty? Tai siihen, että Markku oikeasti itse päättää spontaanisti mitä missäkin jaksossa tekee?

Tämä Aaveiden Jäljillä on Tositv-formaatti, joka on myyty Suomeen. Se noudattelee samaa kaavaa kuin saman formaatin muut sarjat, koska formaattia ostaessa on siihen sitouduttu.

7. vierailija Vierailija

jos ghostboksista kuluu "reijo", niin ei sitä senkummenkin tarvitse lähteä tulkitsemaan.

uskon, koska olen hänen kanssaan tinkinyt enkä tuoteta hänelle myynyt tinkimällään hinnalla. ja hyvä niin.

mikään päätös ei ole spontaani. kaikki päätökset syntyvät sarjasta intuitiivisia ideoita, joista sitten karsitaan pois ne, joita ei syystä tai toisesta voi juuri nyt toteuttaa. Varmasti markullakin. joskus on ohjelmassa sanonut, että on saanut tähän inspiraation netistä.

• Tykkään Tykkään x 1
  8. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    18
    Päätyikö tämä tinkiminen itse TV-sarjaan, vai tapahtuiko kauppa ilman kameroita?

Toki, mutta itse sarjassa luodaan sellainen mielikuva, että Markku puuhastellessaan keksisi ideat, vaikkakin todellisuudessa ne on suunniteltu ja käsikirjoitettu jo hyvissä ajoin ennen kuvaamista.

9. vierailija Vierailija

mielikuvat ovat katsojan oman mielen luomia harhoja

10. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Palsanmäestä en osaa sanoa mitään kun en ole katsonut sitä edes sen vertaa että Sohvaperunoiden kautta kun en koko Sohvaperunoitakaan ole koskaan katsonut. Totta maar se viihteellinen on, mutta mulle "viihteellinen" ei ole samaa kuin "täysi valehtelu". Formaattikaan mulle ei ole samaa kuin täysi valehtelu. Saahan ne sulle sitä merkitä.

• Hauska Hauska x 1
  11. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Oletko ollut tekemässä tuota ohjelmaa? Jos et niin tuokin periaatteessa on sun kuvitelmaa miten asiat on, toki en minä sitä sano ettei noin mahdollisesti olisi, mutta jos oikeasti et ole ollut tekemässä sarjaa niin et sinäkään voi faktana selostaa miten sitä tehdään.

• Tykkään Tykkään x 1
  12. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Toi eka lause.... :ROFLMAO:

13. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    :)

14. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Oli vaan jotenkin niin huvittavasti sanottu koko juttu. :D

• Hauska Hauska x 1
  15. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Mitäh? :LOL: Pidätkö sä Veskaria ihan totaalihoopona? :LOL: Ota nyt se batman-naamari ees hetkeks pois ja mee vaikka nukkumaan. :D

16. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    18
    Täältä voi käydä lukemassa Tositv-sarjojen käsikirjoittamisesta. Lainaan pätkän, mutta kannattaa ehdottomasti lukea koko opinnäytetyö:

"Käsikirjoituksen kannalta olennaista on suunnitella, mitä missäkin jaksossa tapahtuu, miten tapahtumat jäsennellään ja mitkä ovat ne keinot, joiden avulla ohjelmaan saadaan ohjelman tyylin vaatimaa draamaa.

Käsikirjoituksen merkitys tosi-tv-tuotannossa on juurikin siinä, että ohjelmaan saadaan loogisia ja mielenkiintoisia tapahtumia. Jos kuvauksia ei suunniteltaisi lainkaan etukäteen, saatettaisiin kuvata täysin epäolennaisia tapahtumia eikä ohjelmien kulku olisi loogista.

Käsikirjoittajan on suunniteltava raamit ohjelmalle ennen kuvauksia. Käsikirjoittaja miettii ennakkoon muun muassa: millaisia henkilöitä ohjelmaan otetaan mukaan, millaisia tapahtumia ohjelmaan tarvitaan, millaisia tapahtumia ohjelmaan todennäköisesti saadaan kuvattua henkilöiden ja ympäristön kautta, miten ohjelman henkilöistä saadaan tarpeeksi irti tapahtumien kautta".

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/149159/Tuomisalo_Aino-Liisa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

17. Lily-Rose Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    804
    Joo, mutta aavedatan tyypit teki samaa hommaa jo vuosia ennen kun ne bongattiin siihen ohjelmaan. Ne tekee sitä ihan samaa joka tapauksessa.

18. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    No enhän tuota olekkaan kieltänyt.

19. jalkapuu Vierailija

Uutisillakin on käsikirjoitus. Käsikirjoitus ei merkitse sitä, että asia tai tilanteet ovat feikkejä tai lavastettuja eikä rajatiedon aihepiiri muuta sitä miksikään muuksi.

Ohjelma on dokumentaarinen: siinä näytetään miten tuo porukka tekee työtään ja kuvataan heidän saamiaan aitoja tuloksia. Koska sivaltaja ei ole vaikuttanut olevansa penaalin terävin kynä, minun on pakko tässä vaiheessa varoittaa sivaltajaa tekemästä tästä johtopäätöstä, että olisin edellisen virkkeen aidoilla tuloksilla väittänyt, että aaveet on nyt todistettu todeksi. Ei. Aidoilla tuloksilla tarkoitan sitä, että ohjelmassa näytetään autenttisia tilanteita, joita ovat kokeneet: sellainen ei todista mitään eikä ole toisaalta myöskään todistamatta. He ovat monesti kertoneet itse ettei niistä voi pääellä, että nyt on todistettu jotain. Se on vain dataa.

Ohjelmassa ei myöskään luoda mielikuvaa aaveiden olemassaolon varmuudesta, jos sellaista katsoja saa, se on hänen häpeänsä, tai kunniansa, kuinka vain. Kannattaisi sivaltajankin opetella realismia ja muistuttaa itseään siitä, ettei yhdesät ohjelmasta oikein voi tehdä johtopäätöksiä jonkun hikisen sohvaperunoiden yhden minuutin perusteella.

Siis: he keräävät dataa.

• Tykkään Tykkään x 2
  20. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    No just näin. Hyvä selostus ohjelmasta.

21. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    18
    Miten määrittelet sanan "autenttinen"?

Miten määrittelet datan?

Nämä kysymykset esitän ihan vilpittömästi, ilman sarvia tai hampaita.

Ja, kyllä minä osaan googlettaa, että mitä nuo sanat sanakirjamääritelminä tarkoittavat, mutta - edelleenkin ilman sarvia ja hampaita - haluaisin tietää, että miten sinä ne määrittelet, ja poikkeavatko määritelmäsi siitä, miten minä ne ymmärrän.

Vaikuttaisi ainakin siltä, että "autenttisuus" on sana, jonka me ymmärrämme kovin eri tavalla.

22. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917
    Nyt katsoin tallennuksesta sen Patarein vankila, Virossa. Siinä tuli esiin se että toisella puolella on universaalinen kieli, ei väliä mitä kieltä heille puhuu, he ymmärtää. No periaattees toi on ihan uskottavaa. Sit tuolla mun mielestä nimenomaan pitäisi sanoa että "menkää valoon". Jupehan sanoikin jotakin että ei ole pakko olla siellä seuratkaa häntä jos haluatte ulos, mutta se oli varmaan ulos tuosta vankilasta, kun sinne valoonhan niiden pitäisi mennä. Toki jos jää hengaamaan maan pälle niin kyllä joku ulkona tuosta vankilasta varmaan on paree.

No enpä nyt enää löydä sitä mitä joskus näin en tiedä mitä kautta facessa vissiin että tuon Paterein vankilan kuvauksen jälkeen se Träskis, se hemmo joka jää niiden laitteiden kanssa tietokonenäytön ym. yksin, niin se oli joutunut tuon Paterein jälkeen sairaalaan, toki voi olla että siel on kaikenlaista hometta sun muuta jotka aiheuttaa jotain tommosta. Hitto kun siinä minkä sillon näin tästä oli hyvää juttua.

23. vierailija Vierailija

24. vierailijax Vierailija

Oon pohtinut tuota monelta kantilta Ja oon joltain osalta ymmärtänyt, että henkimaailma ei vastaa jos siltä ei kysytä. Miksi he eivät kysy?

En katsonut louhisaaren pätkää mutta olen käynyt siellä ilmaiskierroksella. Päätarinahan oli sellainen että isäntä oli mustasukkainen vaimostaan ja aina, kun hän lähti matkoilleen lukitsi hän vaimonsa kellari se varmaan oli nimeltään ja ruokaa tarpeeksi mukaan. Taisi olla niin, että hän pystyi juttelemaan piian tai jonkun muun kanssa joka oli oven toisella puolella Mutta avaimen isäntä otti aina mukaansa. Yksi reissu venyi isännällä liian pitkäksi ja vaimo kuoli.

En nyt nimiä muista ja olihan siellä asunut paljon muitakin.

Vuosia aiemminkin katsoin vastaavan laisia ohjelmia ja silloin sama tunne, että henkimaailmaa kohdeltiin väärin Silloin tunne oli voimakkaampi,lopetin katselemisen.

Ja juu olen ollut katsomassa yhtä jaksoa jossa osallistuja sai kokeilla jotain huimaa temppua ja jos onnistui niin sai palkinnon. Piti ajaa autoa puolittain kumpareen ylitse, hän ei onnistunut, mutta myös tempun suunnittelija epäonnistui ja autolla ei enää pystynyt sitä tekemään. Televisiossa se näytettiin toisin .

Sitten uskoisin meidän kuuluvan tietynkokoisiin sielun ryppäisiin. Ja jos joku on uudelleen syntynyt niin jokin osa tämän sielusta toimii ainakin öisin henkimaailmassa itsensä tietämättä.

Kaikki joidenka kanssa minä kommentoin henkisesti, ovat ihan elossa olevia. En ymmärrä, ehkä miksi menneitä pitää kaivella. Ainakaan jos ei ole mitään asiaa. Omille vainajilleni pyydän aika ajoin apua jos tarvitsevat. Ja yleisellä tasolla itselleni en nimeä ketään silloin. Nuorempana tein niin, kun tiesin edesmenneillä olevan taitoa pyytämääni asiaan Ja apua myös sain.

25. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 917

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri