ABO-immunisaatio

  • Viestiketjun aloittaja Nipsu1974
  • Ensimmäinen viesti
Nipsu1974
Hei!

Kysyin tätä toiseltakin palstalta, mutta ajattelin laittaa tämän vielä tänne..

Onkohan kenelläkään kokemusta/ tietoa ABO-immunisaatiosta? Meillä 2 poikaa ja molemmilla bilirubiniarvot nousseet synnytyksen jälkeen. Ensimmäisen ei tarvinnut käydä valohoidossa, arvot lähtivät laskuun eivätkä nousseet valohoitorajalle. Toinen poika taas joutui valohoitoon bilirubiniarvojen noustua hiukan rajaa korkeammalle. Parin valohoitopäivän jälkeen arvot laskivat ja päästiin kotiin. Tältä nuoremmalta pojalta tutkittiin verestä syytä bilirubinille ja selvisi abo-immunisaatio. En hoksannut silloin kysyä lääkäriltä, voiko se uusia seuraavan lapsen kohdalla.

Nyt vauvakuume on melkoinen ja mietinnässä iltatähti. Tuo abo-immunisaatio asia kuitenkin mietityttää ja olen yrittänyt netistä etsiä tietoa. Joissakin keskusteluissa on mainittu lääkärin kertoneen, että tuo abo-immunisaatio saattaa pahentua seuraavissa raskauksissa.. Joten onko niin, että uusi raskaus on melkoinen riski..? Tietääkö kukaan?
 
Kissaemo12
Hei! ABO-immunisaatio harvoin johtaa verensiirtoihin tai muuhun vakavaan. Valohoito useimmiten auttaa. Immunisaatioille tyypillistä on, että seuraavan lapsen riski oireille on suurempi kuin edellisen, sillä vasta-aineen muodostus on äidin elimistössä alkanut jo edellisten raskauksien yhteydessä ja pamahtaa päälle siis nopeammin ja tehokkaammin seuraavilla kerroilla.

ABO-immunisaation riski riippuu sinun ja tulevan lapsen veriryhmistä. Veriryhmän määrittävän geenin (kuten kaikkien) alleeleista toinen tulee sinulta ja toinen lapsen isältä. Tiedätkö miehesi veriryhmän? Jos tilanne on mikä tahansa muu, kuin että sinä olet O ja miehesi AB, on mahdollista, että lapsen veriryhmä on ihan yhteensopiva. Ja vaikkei olisikaan, aiempi ABO-immunisaatio ei silti ole este uuden lapsen hankinnalle. Ota kuitenkin asia neuvolassa esille.

Onko teillä Rh-tekijät yhteensopimattomat myös? Rhesusimmunisaation oireet ovat yleensä rajummat, mutta nykyään harvinaiset, koska sairaalassa synnyttäneille reesusnegatiivisille annetaan rutiininomaisesti rokote vasta-aineiden muodostamisen pysäyttämiseksi ja siis seuraavan lapsen suojaamiseksi.

Itse olen O- eli näiden immunisaatioiden osalta juuri pahinta riskiryhmää, mutta en anna sen perhesuunnitteluuni vaikuttaa, kun lääketiede on onneksi nämä vanhat peikot jo niin hyvin päihittänyt. :)
 
Etsin
Myös tietoa tästä abo immunisaatiosta. Olen tällä hetkellä juuri sairaalassa 8.4 syntyneen vauvan kanssa ja hänellä todettu tämä. Hoito voi kestää viikkoja ja jopa kuukausia.. Viikko ollaan pian oltu täällä ja tällä hetkellä vauva makaa enää vain bilisoftilla eli tuommoisen patjan päällä. Verikokeita otetaan säännölisin väliajoin että tietää nouseeko vai laskeeko arvot.
 

Yhteistyössä