Abortti - Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "auringonkukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"auringonkukka"

Vieras
Hei, itselläni varmasti abortti edessä ja haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, jotka olette joutuneet abortin tekemään.
Sain itse tietää raskaudesta pari päivää sitten. Miehen kanssa ollaan keskusteltu ja molemmat ollaan abortin kannalla. Syitä en sen enempää lähde kertomaan, että miksi tällainen ratkaisu.
Mutta kysymyksiä abortista:
- Millä viikolla olit raskaana kun abortti tehtiin?
- Oliko kyseessä lääkkeellinen keskeytys vai kaavinta?
- Oliko kivuliasta? Otitko särkylääkkeitä? Kauan kivut kestivät?
- Kuinka kauan jälkivuoto kesti ja oliko runsasta?
- Tuliko siteitä käyttää vuodon aikana? Jos vuoto oli runsasta, miten pelkällä siteellä pärjäsi?
- Oliko päätös abortista vaikea tehdä?
- Kuinka vaikea kokemus abortti oli henkisesti?
- Oletko katunut päätöstäsi tehdä abortti?
Olen tosi kiitollinen kaikille jotka vain viitsivät vastata :)

- n. Viikolla 10

- lääkkeellinen, kotona olin.

- oli hiukan kivuliasta, mutta se kipu ei ollut pahinta. Mulle nousi kuume ja pää meni sekasin kipulääkkeestä (panacod), tärisin ihan jumalattomasti. Näistä syistä suosittelen, että ei olisi yksin jos kotona tekee raskaudenkeskeytyksen.

- ekana päivänä runsasta, sitten laantui.

- Tuliko siteitä käyttää vuodon aikana? Jos vuoto oli runsasta, miten pelkällä siteellä pärjäsi?
- siteellä pärjäsi hyvin.

- toki sitä pitä harkita. Mutta mä tiesin, että mun tapauksessa se oli oikea ratkaisu.

- toki se mietitytti, mutta koska asia oli harkittu ja ratkaisu tuntui oikealta, ei se lopulta henkisesti kovin raskasta ollut.

- en ole. Kurja juttu ja mieluummin olisi saanut jäädä tekemättä, mutta oikea päätös oli.

- Millä viikolla olit raskaana kun abortti tehtiin? rv7

- Oliko kyseessä lääkkeellinen keskeytys vai kaavinta? lääkkeellinen

- Oliko kivuliasta? Otitko särkylääkkeitä? Kauan kivut kestivät? Oli todella kivuliasta, kivut olivat samaa kategoriaa synnytyskipujen kanssa, eli makasin naama valkoisena sekavana sykkyrässä lattialla lääkkeiden ja kauratyynyn kanssa ulisten ja hengitellen.
Kivut eivät tosin kestäneet kauaa, max puoli tuntia ja pienempi kipu ehkä 1-2h.

- Kuinka kauan jälkivuoto kesti ja oliko runsasta? Oli aluksi aika runsasta, mutta tasottui nopeasti normaalien kuukautisten tasolle. Jälkivuoto kesti melkein 4kk (kyllä, luit oikein!).

- Tuliko siteitä käyttää vuodon aikana? Jos vuoto oli runsasta, miten pelkällä siteellä pärjäsi? Joo, kuukausitolkulla olin sidepöksy. Hyvin pärjäsi tavallisilla siteillä ja alussa kaupan maxisiteet runsauden vuoksi.

- Oliko päätös abortista vaikea tehdä? Ei, vaan ehkä elämäni helpoin päätös. En edes harkinnut raskauden jatkamista, vaan soitin HETI testin tehtyäni terveyskeskukseen ja varasin ensimmäisen ajan keskeytystä varten. En missään vaiheessa empinyt, päämäärätietoisesti vaan alkio pihalle.

- Kuinka vaikea kokemus abortti oli henkisesti? Ei yhtään, lähinnä helpottava vaan, kun pääsi eroon raskaudesta.

- Oletko katunut päätöstäsi tehdä abortti? En koskaan. Abortti ei tule edes mieleeni muuten kuin näin, kun aiheesta puhutaan ja kysellään. Yksi elämäni parhaista päätöksistä oli tuo.

* Ei aavistustakaan. Menkat ovat aina olleet ihan mitä sattuu, joskus vuosiakin pois putkeen ja missään vaiheessa ei kortsu hajonnut, lipsahtanut pois tai muullakaan tavalla pettänyt mielestämme, täytimme niitä jälkikäteen ehjyyden varmistamiseksi jopa vedellä raskaudenpelossa.

* Lääkkeellinen

* En ehtinyt ottaa mitään särkylääkettä, ehdin niukin naukin imeskellä tabletit ja mennä vessaan hakemaan vettä. Sitten tulikin äkkilähtö sairaalaan kun menetin tajuntani, minulla on taipumusta verenpaineen romahtamiseen kun jotain vastaavaa käy..

* Pari päivää tuli tuhrua. Abortti oli sen verran räjähtävä kokemus, että ei sinne jäänyt mitään.

* Kyllä kai.

* En edes miettinyt asiaa, se oli itsestäänselvää. Olin päättänyt asian jo ennalta, että jos koskaan tulen raskaaksi kaikista varotoimista huolimatta, niin se on heti abortti kun mahdollista.

* En minä vatvo vanhoja asioita ja miksipä vatvoisin, en minä osaa pitää aborttia muuta kuin hyvänä ja oikein tärkeänä asiana. Olimme huolellisia ehkäisyn kanssa ja minun ei pitäisi edes pystyä saamaan lapsia, joten en koe huonoa omaatuntoa. Olen kai kamala ihminen ja sanon, että auton vaihtaminenkin on vaikeampaa.

* En tietenkään.

- Millä viikolla olit raskaana kun abortti tehtiin? -itseasiassa en tiedä tai ainakaan muista

- Oliko kyseessä lääkkeellinen keskeytys vai kaavinta? - ensin lääkeillä kokeiltiin, sitten tuli kuume ja kohtu tulehtui kun sinne jäi jotain. kokeiltiin lääkettä uudestaan, ei auttanut jonka jälkeen ainoa vaihtoehto oli kaavinta

- Oliko kivuliasta? Otitko särkylääkkeitä? Kauan kivut kestivät? - Eka kerta lääkeillä oli kivulias, luulisin verrattavan synnytyskipuihin. makasin kaksinkerroin maassa, kesti ehkä tunnin noi pahat kivut. sen jälkeen tuntui pientä kipua. Otin särkylääkettä. Seuraava lääkkeen otto ei sattunut oikeasti ollenkaan, mutta se kohtu tulehdus teki kyllä paljon kuumetta ja olon tosi huonoksi. Ja kaavinnassa ei tuntunut kuin tipan laitto joka oli inhottavaa. Mut on kyllä nukutettu ennenkin ni tiesin mitä tuleman piti. Heti kun heräilin ni makoilin n. tunnin ja pystyin kävelemään. Pääsin sairaalasta pois n. parituntia kaavinnan jälkeen. En ollut missään vaiheessa yksin joka helpotti oloa.

- Kuinka kauan jälkivuoto kesti ja oliko runsasta? - Yhteensä ehkä kolmisen viikkoa. Ei paha paitsi ekan lääkeen oton jälkeen tosi runsasta

- Tuliko siteitä käyttää vuodon aikana? Jos vuoto oli runsasta, miten pelkällä siteellä pärjäsi? -Sieteitä käytin, aluksi semmosia ekstra isoja mut lopuksi meni ihan normi siteet

- Oliko päätös abortista vaikea tehdä? - ei ollut, halusin sen äkkiä tehdyksi. Kun sain tietää olevani raskaana varasin heti ajan lääkärille

- Kuinka vaikea kokemus abortti oli henkisesti? - no aluksi se ei tuntunut miltään mut ku jouduin kaavintaa aloin miettiä et rangaistaanko minua. Ne ajatukset meni nopeesti ohi sillä henkilökunta oli tosi empaattisia ja ymmärsivät minua sairaalassa kun vähän itkeskelin kaavintaa.

- Oletko katunut päätöstäsi tehdä abortti? - En ole, kukaan kuka tietää läheisistäni tai kukaan sairaalan henkilökunnasta ei kyseenalaistanut valintaani joka helpotti omaa oloa. En myöskään mieti asiaa melkein koskaan, vaan jos abortista tulee puhe.

Sori sekavaa tekstiä, toivottavasti auttoi sinua!

7-8 vkoa

Lääkkeellinen keskeytys, ja viiikkoa myöhemmin kaavinta, koska kaikki raskausmateriaali ei tullut itsestään ulos ja tuli kohtutulehdus.

Oli, mutta meni maatessa lääkkeiden kanssa. Pahin kipu kesti vuorokauden ja sitten hellitti. Kipuilu alkoi muutaman päivän kukuttua uudestaan kohtutulehduksen takia,

Vuotoa kesti kuukauden verran.

YöSiteellä pärjäsi hyvin.

Tavallaan ei, koska tilanne oli niin monimutkainen.

Koko elämäntilanne oli vaikea sillä hetkellä.

Pohtinut että mitä jos lapsi olisi saanut syntyä...minulla olisi nyt muutaman viikon ikäinen vauva.

Jaksamista!

Yhteistyössä