ad/hd ihmisiä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Kyselisin kokemuksia ja neuvoja...

Lapseni ad/hd:n myötä olen alkanut epäillä myös itseäni. Ad/hd selittäisi elämästäni (ja ylipäänsä lähes kaikesta mikä on hankalaa) tosi paljon. Joka päivä tulee lisää ahaa-elämyksiä että tämäkin voisi johtua siitä.
Pelkään kuitenkin tulla "kaapista" ja mennä tutkimuksiin. En siksi, että jotain ehkä todettaisiin, silloinhan asiat alkaisivat helpottua ja saisin apua. Pelkään ihmisten suhtautumista, leimaavatko esim. lääkärit, uskovatko he että olen edelleen lapsilleni hyvä äiti. Miten mies suhtautuu? Jos saan lääkityksen, muutunko ja kuinka paljon?
Paljon kysymyksiä pyörii, kiitos jos joku osaa ja viitsii vastata.

ad/hd on kuitenkin melkoisen vahvasti perinnöllinen sairaus. Itse en osaa kyllä varsinaisena sairautena tätä pitää, kun on meillä niin jokapäiväistä, lapsellani pikemminkin luonteenpiirre.

Pystyn keskittymään tosi huonosti (kaikki jää kesken, yritän tehdä liian montaa juttua samaan aikaan), ja niihin juttuihin joihin pystyn, tuppaan addiktoitumaan (esim tietokone, lukeminen), ylikeskityn, enkä näe ja kuule mitään ympärilläni. (Tosi huono lasten kanssa).
Välillä menen ihan ylikierroksille, ahdistaa olla paikallaan, eikä vaikkapa telkkarin katsominen onnistu ainakaan ilman jotain oheistekemistä. Olo vaihtelee edellä kuvatun ja rättiväsyneen välillä, en koe käyväni hetkeäkään "normaalikierroksilla".
Lapsuudesta muistan keskittymisvaikeudet koulussa (näpertelin hiljaa omiani) ja tunteen, että olen jotenkin erilainen, epäkorrekti, enkä kuulu joukkoon. Edelleen tuntuu siltä että paljon menee ihmissuhteissa huti tuon erilaisuuden vuoksi, möläyttelyn pelossa pidän usein suuni kiinni, vaikka asiaa olisi. Monella tavalla hankala olla ja mitä enemmän olen viimeisen parin vuoden aikana ad/hd:sta lukenut (paljon, kaiken minkä olen aiheesta irti saanut), sitä enemmän varma olen asiasta.
Olen jo päättänyt, että lääkäriin menet asiaa selvittelemään, kaipaisin vain tukea ja tietoa joltain asiasta tietävältä.

Yhteistyössä