Adhd:sta vielä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jensson"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jensson"

Vieras
Aiemmin meidän pojalla oli diagnoosina 'vain' Adhd. Nyt tarkempien tutkimusten jälkeen lääkäri meinasi että muuttaa meidän diagnoosiksi 'Autismin laajempaan kirjoon kuuluva häiriö' koska toi adhd kattaa vaan murto-osan. Pojalla on myös tunne-elämänhäiriö, asperger piirteet sekä aistiyliherkkyyttä.

Musta on oikeesti tosi surullista että ihmisten reaktio on ihan erilainen, jos diagnoosi tulee puheeksi. Aiemmin ihmisten reaktio oli justiin että kasvatuksesta ja hemmetin häirikkö ja sinä et vain osaa kasvattaa lastasi. Nykyään saa oikeasti paljon enemmän myötätuntoa ja sympatiaa ja ihmiset yrittää ymmärtää lasta eri tavalla.

Nyt on ilmeisesti suunnitelmana muuttaa juurikin diagnoosi nimikeet niin että adhd, asperger jne. siirretään juuri tuon autismin kirjon alle. Itse olen sitä mieltä että ajatus on todella hyvä, helpottaisi ihmisten ennakkoluuloja ja esim.adhd tapauksiakin on niin erilaisia ja usein adhd:lla on piirteitä aspergerista ja toisinpäin. Uskon että olisi helpompi keskittyä mikä hoitomuoto ja tuki juuri siihen oireiluun auttaa kuin diagnoosin pilkuttamiseen.

Mitä muut on mieltä?

No, eipä tuo herätä muuta ajatusta mulla kuin että teidän pojalla on vaan noin. :)

Kieltämättä se autismiin kallistuva dg on uskottavamman kuuloinen ja voi auttaa ihmisiä ymmärtämään poikaasi, adhd:n olemassaoloa kun joillakin adhd:illa vähän tupataan vähättelemään.

Tiiä mitä mieltä olis...omallani on vahvoja ADHD-piirteitä ja olen huomannut että ymmärrys on lisääntynyt sen myötä kun on jotain konkreettista sanoa näille jotka pitäneet vaa huonosti kasvatettuna. Eli kun ollaan oltu tutkittavana jne ja kuultu että tässä lapsessa on häiriöitä. Ja ei, hän ei saa olla pellossa sen varjolla että on erityislapsi.

Yhteistyössä