Hae Anna.fi-sivustolta

ADHD-tarkkaavaisuushäiriö on psykiatrian suurin huijaus

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä vierailija, 18.01.2020.

1. vierailija Vierailija

2. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    297
    Häiriö???? Jännää että suomalainen sanoo häiriö. Tuolla toisella puolella minut haukuttiin pahemman kerran kun sanoin sitä häitiöksi :)
    -Mutta pidän sitä edelleenkin häiriönä, siis normaalista erottuvana.
    Mutta ei se kai mitään humpuukia ole, sillä monet potee sitä.
    Ihmisen psyykke ei aina toimi niin kuin pitäisi toimia, niin se vain on.
    -

3. vierailija Vierailija

Suosittelen lämpimästi ottamaan asioista enemmän selvää. Jenkeissä ADD/ADHD -diagnooseja annetaan mielestäni liian löysin perustein (eräässä dokumentissa kerrottiin, kuinka opiskelijat hankkivat itsellensä adderall-lääkityksen, että jaksavat opiskelle aremmin, vaikka eivät oikeasti lääkettä tarvitsisi).

Suomessa diagnoosia varten käydään piitkät testit läpi. Olen itse sitä mieltä, että jos lapsella on adhd/add, tulisi lääkityksen lisäksi myös käydä toimintaterapiassa, jossa opetellaan lapselle sopivat oppimismallit. Tulisi harkita hyvin tarkasti, kuinka nuorelle lääkityksen aloittaa. Mutta jos lapsesta itse tuntuu siltä, että koulunkäynti ja arkiasiat ovat hankalia, miksi ei asialle voisi jotain tehdä?

Itse olen koko elämäni kärsinyt keskittymisvaikeuksista, mutta add-diaknoosin sain vasta 28-vuotiaana. Opiskelu oli vaikeaa, enkä lapsena ymmärtänyt, miksi olen erilainen kuin muut. miksi unohdan kertoa lauseistani sen tärkeimmän pontin. Miksi en opi yksinkertaista asiaa samalla metodilla kuin joku toinen. Tai miksi minä aina unohdan kirjat kotiin, miksi en muista ottaa avaimia ja lompakkoa, kun lähden kotoa? Concerta-lääkityksen avulla olen oppinut metodit, joiden avulla langat pysyy käsissäni paremmin. Kyseinen lääke ei poista ongelmaa, eikä ko. lääke ole lääkärienkään mielestä mikään hirveän hyvä, mutta itse olen pystynyt opettelemaan sen avulla itselleni sopivia toimintamalleja.

Olisiko elämäni ollut helpompaa, jos add olisi todettu jo ala- tai yläasteaikana.. olisi varmasti.

4. Andu61 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Psykiatria on alana vaikea,koska et voi ottaa verikoetta ja avot,siinä se on,selvä adhd.
    Jos ihmisen käsi toimii normaalista poikkeavasti,se on helppo havaita jo silmin.
    Jos aivoissa on poikkeamia,se onkin jo toinen juttu. Käypä hoito-suositukset määrittävät varmasti adhd oireistoa.
    Aikuisen adhd:n diagnoosiin tarvitaan kahden psykiatrin lausunto,että lääkitys voi olla stimulantti-
    johdannainen.Valitettavan usein kuulee,että" nykyään kaikilla narkeilla on adhd". Täytyy muistaa,että suurin osa adhd oireiden vuoksi lääkitystä käyttävät eivät kuitenkaan ole narkomaaneja.
    On hyvä,että käyttäytymis-yms.oireet ovat saaneet tautiluokituksen. Monelle on ollut helpottavaa kuulla,ettei olekkaan "friikki",lääkityksestä hyötyy vain osa ja lääkitys on kallista ja kulkeutuu katukauppaan.
    Minun mielestä lääketehtaat luovat tarpeet,lääkärit ylipuhutaan ja palkitaan ylellisesti ja avot: Onnenpilleri on ollut psykiatrian suurin kusetus ja on edelleen!Yleensä nämä lähtevät liikkeelle jenkeistä,jossa lääkebisnes ja asebisnes on saman porukan hallinnassa. Osakkeenomistajien.
    Ehkä joku päivä paljastuu se suurin huijaus: Kaikki lääkkeet ovat olleet placeboja,koska kyllä moni on varmasti kokenut,että kun uskoo,se toimii.......(y)

5. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari