Adoptio tai sijoituslapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Voisitteko kuvitella teidän perheeseen jomman kumman lapsen? Jos niin kumpi olis enemmän teidän juttunne ja miksi? Meillä on haaveissa joko adoptio tai sijaisvanhemmaksi ryhtyminen, meillä on 1 biologinen lapsi ja haluamme lapsia lisää mutta itse en pysty enään raskautumaan. Minä olisin enemmän adoption kannalla ja mies sillä kannalla että alettais sijaisvanhemmiksi.

Sijaisperheenä toimiminen on paljon rankempaa ja siinä ei saa lasta omaksi vaan pitää korjata toisten laiminlyöntejä, jotta he sitten saisivat lapsen takaisin ja tekisivät uusia.

Meillä on myös tilanne se, ettei ns. biologista lasta enään saa, on 2. Olemme myös harkinneet adoptiota sekä sijaisvanhemmuutta. Adoptio kaatui siihen, että Suomalaisessa adoptiossa odotus aika tai aikaa menee koko prosessiin 3-5 v. Olisimme jo silloin 40v ja sen ikäisille Suomessa ei anneta adoptiolasta (vauvaa).
Olemme päättäneet alkaa ns. sijaisvanhemmiksi. Ensin täytyy käydä alkuinfo jossa selostetaan sijaisvanhemmuudesta ym.
Tuttavallani on 2 ns. sijoituslasta, jotka ovat tulleet ihan vastasyntyneenä ja jotka ovat muuttuneet adoptioksi. Biologisella vanhemmalla on oikeus tavat alastaan valvotussa tilassa esim. 1 krt/kk
Olen kuullut, että monesti nämä biologisenvanhemman halut tavata lastaan harvenevat kun he huomaavat, että lapsi ei heitä tunnista....
Tiedän, että vanhemmilla sijoituslapsilla voi olla erilaisia ongelmia johtuen heidän taustoistaan, mutta harvoin heidän kanssaan on sellaisia ongelmia joita ei voi hoitaa tai ratkaista.
Usein sijoitettu lapsi jää pysyvästi perheeseen. Häntä ei voi siirtää takaisin biologiselle vanhemmalle/vanhemmille "noinvain".

Mä olen haaveillut adoptiolasta, mutta miehen ryökäle on vähän toista mieltä. Sijaisvanhemmaksi mun voimavarat ei riitä, paitsi jos saisin pienen vauvan :heart: Tosin olis varmaan aivan raastavaa jos hänet "otettaisiin" pois.

Me päädyttiin sijaisvanhemmiksi. Koska miksi ulkomailta asti lapsi, kun suomessakin on niin paljon lapsia vailla rakastavaa kotia. Vaikka tosi on että ehkä joskus sijaislapsesta täytyy luopua, mutta se kuuluu kuvioon ja se täytyy hyväksyä.

Meillä kolme biologista lasta. Enempää ei voida saada. Haluaisimme vielä yhden lapsen. Olemme olleet yhteydessä pelaan ja aloittaneet sijoituslapsi prosessin. Suomessa ei saa adoptiolasta jos on biologisia lapsia. Ulkomainen adoptio ei ole käytännön syistä mahdollinen. Esim. useiden viikkojen oleilut ulkomailla ym. Töistä ei saisi vapaata ja lapsetkin koulussa. Olemme siis ryhtyneet sijoituslapsi prosessiin, jospa saisimme sitä kautta vielä yhden lapsen. Rakkautta ja tilaa olisi vielä yhdelle.....

Minä kun olen tällainen hysterikko niin pelkään sitä että jos aletaan sijaisperheeksi niin saataisiin lapsi jonka vanhemmat mielipuolia,eli kuinka suuri uhka on että biologiset vanhemmat alkavat uhkailemaan meitä tms.?

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Minä kun olen tällainen hysterikko niin pelkään sitä että jos aletaan sijaisperheeksi niin saataisiin lapsi jonka vanhemmat mielipuolia,eli kuinka suuri uhka on että biologiset vanhemmat alkavat uhkailemaan meitä tms.?

ups

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Voisitteko kuvitella teidän perheeseen jomman kumman lapsen? Jos niin kumpi olis enemmän teidän juttunne ja miksi? Meillä on haaveissa joko adoptio tai sijaisvanhemmaksi ryhtyminen, meillä on 1 biologinen lapsi ja haluamme lapsia lisää mutta itse en pysty enään raskautumaan. Minä olisin enemmän adoption kannalla ja mies sillä kannalla että alettais sijaisvanhemmiksi.

ryhtyä sijaisvanhemmiksi. Vielä ei olla tehty asian hyväksi mitään mutta tarkoitus olisi ensi keväänä asiaa alkaa selvittelemään. Meillä on yksi biologinen lapsi ja toista lasta tekis hirveesti mieli mutta eipä meille luomusti ole enää mahdollista. Tietääkö joku onko mahdollista saada heti pitkäaikais-sijoitus? eli siis niin että olis varmaa että lapsi on meillä sijoitettuna väh. täysi-ikäisyyteen asti? Mä en varmaan pystyis luopuu enää lapsesta jos se otettais vuosien päästä pois... Ja miten sen selittäis omalle biologiselle lapselleenkaan niin että hänelle ei jäis traumaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:

Jos sellaista tapahtuu niin ainakin se on äärimmäisen harvinaista. Vanhemmillani ei yhtään sellaista tapausta ole tullut vastaan viimeisen 30 vuoden aikana. Ja heillä ollut myös kiireellisellä huostaanotolla sijoitettuja eli poliisin yöllä tuomia.

Me olemme mieheni kanssa käynneet nyt pride kurssin(pakollinen useimmissa kunnissa) ja odotamme nyt että meille löytyisi sopiva lapsi.. siis siellä etsitään lapselle koti eikä meille lasta.. Meillä ei ole omia lapsia.kaikki innostuneet vaan mukaan, kunnan sossuilla on sitten kova seula, johon tarvitaan voimia mutta kyllä siitä selviää.. Olen itse ymmärtänyt että harvoin lapsi palautuu takaisin vanhemmille, mutta silti täytyy muistaa se vaihtoehto, ja lapsen ja omien lasten täytyy olla tietoisia että että sijoituslapsella on jossain myös toiset vanhemmat. olisin innostunut puhumaan näistä asioista jos jollain on tietoa tai kysymyksiä.. :)

meillä myöskin suunnitelmissa tulevaisuudessa toimia sijaisvanhempina. Bio -lapsia ei ole, eikä näillä näkymin tule. Huostaanotetun lapsen sijaisvanhempana toimiminen tuntuu omimmalta vanhemmuus- ja perhemuodolta.

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
mulla on haaveena että voitais joskus ehkä 12v myöhemmin adoptoida miehen kotimaasta eli kiinasta lapsi :heart:

Mäkin voisin kuvitella adoptoivani pienen kiinalaisen tytön :heart:
Ikä meillä tosin alkaa tulee vastaan, eli ei onnistu.

Adoptiolapsi on noista vaihtoehdoista se meidän juttu, jos lapsia haluamme lisää. Ja syynä se, että halutaan oma lapsi, ei sijaislasta joka on meillä silloin tällöin. Kun oma lapsiluku on täynnä, voi joskus tulevaisuudessa harkita sijaisvanhemmuuttakin.

Yhteistyössä