Hae Anna.fi-sivustolta

Ääniyliherkkyys, misophonia

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Vanilla, 13.08.2011.

1. tare Vierailija

Olen 74 ja minulle tuli viime kesänä todella paha ääniyliherkkyys, joka on vähän erilainen kuin
    tällä palstalla olevien kokemukset. Kipu ja reaktiot ovat kylläkin samankaltaisia. Lääkärin mukaan se on alkanut hermokivuista. Tällä hetkellä vain illalla pääsen noin kolmeksi tunniksi "normaalitilaan", kun olen ensin ottanut 20 mg oxynormia, 10 mg sirdaludia ja 1 stillnoct.
    Jos jollakin on tämäntapaisesta kokemusta, kirjoittaisitko?

2. Vaikea elämä Vierailija

Olen 18-vuotias ja tajusin vasta alle pari vuotta sitten, että reaktioni tiettyihin ääniin on erilainen kuin muilla ihmisillä ja löysin vaivalle nimen. Sen tajuaminen vain pahensi tilannetta.

Syömisäänet ei ole minulla niinkään se paha, mutta erityisesti hengitysäänet ja vauvan itku (+joskus hikka, yskiminen) aiheuttaa niin suuren reaktion, että olen vahingossa vihanpuuskissani rikkonut tavaroita. Altistuessa rupean myös usein itkemään.

Suhteeni perheeseeni ja parhaaseen kaveriini kärsii, kun välillä on aivan mahdotonta olla heidän seurassaan ja rupean tiuskimaan.

Olen aina uskotellut itselleni, etten pidä lapsista ja että en koskaan halua niitä, mutta todellisuudessa en usko koskaan pystyväni hoitamaan sellaista niiden itkemisen takia.

3. Apua Vierailija

En tie pitäskö itkeä vai nauraa ku luen näitä. Hyvähän se on tietää mikä vaivaa, mutta missä parannuskeino.. Oon ihan pienestä asti kärsiny tästä. Jokaikinen ruokailu perheen kesken on päättynyt siihen, että juoksen omaan huoneeseen raivoomaan ja itkemään koska en vaan tosiaankaan voi sietää toisten syömisääniä. Se on ollu tähän asti aikalailla se ainoo pahin. Toinen on kun kattelen telkkua jonkun kanssa ja toinen alkaa vaikka hieroo jalkojaan yhteen, tää kuulostaa niin idioottimaiselta mutta ai hemmetti kun se on tuskasta. Nyt viime aikoina, lähi päivinä tää on menny ihan uusiin ulottuvuuksiin. Mulla on maailman paras poikaystävä, ei mitään huonoa sanottavaa. Ja tä suhde on ihan finaalissa kiitos mun tän sairauden mikä nyt ikinä onkaan. Poikaystävällä joku tukos nenässä, en enää ees tiedä onko vai voiko oikeesti olla että kuulen sen hengityksen vaan x100, en pysty enää olemaan edes puolta minuuttia samassa huoneessa/autossa kun mulla pimenee melkeen vintti tähän nenän vinkumiseen ja ähkimiseen. Tä on jotain ihan sairasta ja haluun päästä tästä eroon ennen ku kaikki on pilalla :(

4. Tuki Vierailija

5. Vertaistukea Vierailija

6. Loistavaa, että tästä puhutaan ja että oikeasti on muitakin, joilla on herkistynyt sietokyky. Minulla on ollut jo pian 60 vuotta. Ihan pahin on banaanin "lassutus" Herrajestas melkein voisin "huitaista" niin miestäni kuin kaikkia muitakin, jotka syövät suu auki mussuttaen ja hirveää meteliä pitäen. Olen jopa harkinnut omaa asuntoa, kun syömisasiat kerta kaikkiaan ovat sietämätöntä kuunneltavaa. Näkkäri, lusikan kalistelu puurokulhossa, hörppäily äänekkäästi......Kuuloni on niin hyvä, että melkein kuulen kun ruoho kasvaa. Yöllä kellon tikitys, patterin äänet, hissin äänet. No, mutta en siis ole ainut herkkäkorva, joten kestettävä tämä on kuin ison tytön.

7. veeku Vierailija

Hei, minulla on ollut misofonia kohta puoli vuotta ja olen miettinyt että onko siihen kunnollista hoitoa ja kauan se kestää? Jos joku teistä tietää niin voisitteko kertoa? ja muutenkin olen niin nuori ja haluaisin viettää kavereiden,perheen ja sukulaisten kanssa aikaa ettei tarvitsisi paikalta lähteä...

8. veeku Vierailija

Hei, minulla on ollut misofonia kohta puoli vuotta ja olen miettinyt että onko siihen kunnollista hoitoa ja kauan se kestää? Jos joku teistä tietää niin voisitteko kertoa? ja muutenkin olen niin nuori ja haluaisin viettää kavereiden,perheen ja sukulaisten kanssa aikaa ettei tarvitsisi paikalta lähteä...

9. Jesenoleainoa Vierailija

Ihanaa että on muitakin! Tunnistan itseni kuvauksesta, tiuskin kaikille mässyttäjille monta kertaa ja tekisi mieli potkaista. (Kerran heitin suklaavanukasta parhaan kaverini naaman koska hän tahallaan ärsytti minua syömällä äänekkäästi:rolleyes:)

10. Misophonistiko Vierailija

11. Mosi Vierailija

12. MOI Vierailija

Olen 14-vuotias nuori ja ääniherkkyys on tehnyt elämästäni helvettiä. Nukuin samassa huoneessa kahden veljeni kanssa ja en saanut nukuttua melkein koskaan, koska heidän hengityksensä sai minut raivostumaan ja ahdistumaan valtavasti. Nukuin sohvalla noin puoli vuotta. Sitten muutimme uuteen isompaan taloon, mutta sekään ei auttanut. TV:n basso ja matalat äänet saavat minut hulluksi niinkuin myös mässytys ja sipsien tai muiden pikkuruokien syönti. En saa nukuttua ja saan ahdistuskohtauksia. Kerran se meni niin pitkälle, että halusin tappaa itseni tai vahingoittaa itseäni jollain tavalla. Normaalisti ryntään ulos talosta ja lähden vain jonnekin. Ymmärrän, että muiden pitäisi rauhassa saada syödä ja katsoa TV:tä, mutta kukaan ei ota minua tosissaan, eikä näe miten paljon kärsin. Tilannetta ei myöskään helpota se, että äitini valittaa siitä kokoajan, eikä ymmärrä etten voi sille mitään. Olen yrittänyt peittää sitä ääntä esim. kuulokkeilla tai korvatulpilla, mutta se ei auta. En tiedä mitä tehdä.

13. Sofia Vierailija

Mulla on ollu tämä kyseinen "vaiva" varmaan 20- vuotta, mutta koska tuntuu että se vaan pahenee vanhetessaan niin rupesinpas googlailemaan aiheesta. Onneks löysin muitakin jotka tästä kärsii:D
    En siis kestä mitään syömiseen liittyviä ääniä, tai syömiseen liittyvää tuhinaa. Mun painajainen on lapsi joka syö banaania. Joudun jopa duunipaikan kahvihuoneessa miettimään että kenen vieressä voin istua ja valikoin paikan jossa syödään mun mielestä riittävän hiljaa. Äänet aiheuttaa mulle puistatuksia ja kylmiä väreitä, enkä enää pysty muuhun keskittymään kuin siihen ääneen. Ja tosiaan leffassa käyminen on mulle mahdotonta koska siellä on aina joku mässyttäjä-tuhisija vieressä. Onko tähän mitään apua olemassa?

Nämä merkit paljastavat, että sinut on kasvattanut vahva nainen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri