Äidin niveljäykkyydet

  • Viestiketjun aloittaja Elina
  • Ensimmäinen viesti
Elina
Kuulostaako tutulta: raskausaikana herätessäsi yöllä pissille tai aamulla uuteen päivään, tuntui ihan kuin jalkapohjat olisivat levon aikana pyöristyneet ja parilla ensiaskeleella luut palautuisivat paikalleen. Tätä tuntemusta jatkuu edelleen ja taapero kohta 10 kk. Lisäksi aamuisin, varsinkin etusormien ja peukaloiden keskinivelet ovat jäykät, eivät siis taivu ""loppuun"" asti. Illalla en edes muista, että aamulla ao. vaivaa on ollut. Tämän sormijäykkyyden olen laittanut sen tiliiin, kun nostelen taaperoa paljon kainaloista niin näiden sormien nivelet rasittuvat. Muutenkin paikat tuntuvat jäykiltä, mikä varmaan korjaantuisi venyttelyllä.

Onko teillä tai onko teillä ollut vastaavia kokemuksia eli voisiko nämä tuntemukset olla raskauden jälkimaininkeja tms? Mielessä on käväissyt nivelreumakin, mutta mihinkään tutkimuksiin en ole vielä hakeutunut, kun ei ole varsinaisia kipuja.
 
Ania
Usein reuman ensioireina on tuo mainitsemasi aamujäykkyys. Se voi tuntua ihan yleisenä koko kehon jäykkyytenä ja kankeutena tai sitten oireilla eri puolilla vartaloa. Itselläni aamujäykkyyttä ennen reumalääkitystä oli varsinkin jaloissa, ensimmäiset askeleet aamuisin olivat suorastaan varsinaista trapetsitaiteilua kun jalat olivat niin jäykät, että tuntui, ettei pysty kävelemään ollenkaan.

Sinuna Elina kävisin tutkimuksissa hyvissä ajoin, usein reumalääkärille on pitkät jonotusajat ja reumassa on tärkeää aloittaa lääkehoito mahdollisimman pian ennenkuin tauti tekee tuhojaan niveliin joita on mahdoton korjata. Lääkehoidon tavoiteena on nimenomaan näiden nivelvaurioiden ehkäiseminen. Kipu nivelissä on merkki tulehduksesta ja tulehtuneessa nivelessä tapahtuu juuri näitä mainitesemiani vaurioita.
 
Sama juttu!
Mulla vauva 6 kk ja aamulla varsinkin nilkat ja jalkaterät tosi jäykät. Muulloin ei mitään oireita. Itse ainakin odottelen niin kauan kuin imetän ja jos vielä jatkuu niin sitten käyn ""valittamassa"" lääkärille. Jotenkin luotan siihen, että on jotain raskaus/synnytyspalautumis ongelmia...
 
miisa
Mun vauva nyt 11kk. Raskaus ajan lopulla mulla kipeytyi sormien ja ranteiden nivelet ja on ollut melko kipeet ja jäykät tähän saakka, varsinkin peukalot. Nyt kun luin viestisi huomasin ettei ne enää olekkaan vaivanny!! Eli ilmeisesti mennyt ohi. Ite aattelin mennä lääkäriin imetyksen loputtua, jos vaiva vielä olis jatkunut. Eli mulla tämmöttiis!
 
*
Minulla myös kipuja varsinkin jalkopohjissa ja nilkoissa, mutta myös sormissa. Vauva on nyt 4kk. Ovat kuulema liitoskipuja ja niitä kestää niin kauan kun imettää (fysioterapeutin mukaan). No joka tapauksessa jos ne ei mene ohi imetyksen jälkeen, niin sitten menen lääkäriin...
 
Miu
Mulla oli kans jalat TOSI jäykät öisin kun könysin vessaan ja aamulla, lisäksi sormissa oli kuvailemaasi jäykkyyttä ja kipuilua, muistaakseni myös ranteissa. En muista missä vaiheessa oireet helpottivat, mutta nyt kun vauva on jo vuosikas, ei oireita enää ole. Taisivat kyllä helpottaa jo aiemmin kuin sinulla, mutta sinuna en olisi huolissani, vaan odottaisin ainakin imetyksen loppumiseen asti menevätkö itsestään ohi (jos siis vielä imetät).
 
kata
Mulla jaloissa jäykkyyttä ja reuma on täälläkin välähdellyt mielessä.Selkä särkee aamusta iltaan mutta sormissa tms.ei jäykkyyttä tai kipuja.
Tä jäykkyys oli jo heti n.kuukauden jälkeen synnytyksestä jopa niin pahana et tuntu ettei aamulla uskaltanu vauvan kanssa tulla alas portaita alakertaan.Nyt vähän parempi mutta selkä on tosi jäykkä en saa käsiä polviin ees aamusin ja napaan kattominenkin sattuu sikana.

 
Loora
Mulla alkoi n. kk synnytyksen jälkeen samanmoiset oireet, sitten rauhottui ja nyt alkoi entistä pahempana särkynä ja jäykkyytenä n. kk sitten (poika kohta 6kk). Oon käsittänyt, että nivelreuma juurikin voi olla välillä aktiivinen ja välillä passiivinen...Mulla on myös tullut nivelien virheasentoja sormiin ja tän takia lääkärikin jo huolestui. Odottelen juurikin verikokeiden ja röntgenin tuloksia, nivelreumaa siis epäilevät.

Suosittelen hakeutumaan tutkimuksiin mahd nopeasti, koska jos on reumaa, niin mitä nopeammin se todetaan sen parempi on ennuste...kuulemma... Ei niistä muutamasta verikokeesta ja röntgenistä tai muusta vastaavasta varmaan mitään haittaakaan ole, vaikka ei sitten reumaa oliskaan. Ja ite ainakin otin selvää nivelreumasta, että osasin sitten vaatia lisätutkimuksia, kun sillon alkuvaiheessa ei verikokeiden perusteella mitään löytynyt. Neuvolan täti vaan selitti, miten synnytys ja raskausaika ottavat koville kropassa (en vaan ymmärtänyt miten sormet voi olla niin kauan raskauden jälkeen kipeät...jalat vielä ymmärrän) Reumalle altistuminenhan on ""yleistä"" juuri raskauden jälkeen...

Toivotaan, että on sun kohdalla olis jotain ohimenevää :)
 
Loora
Hups, piti tulla alemmas... =)

Lisään vielä, että mä en tosiaan enää imetä (1½kk vaan imetin) ja säryt ja jäykkyys siis lisääntyneet ja pahentuneet... Tosiaanhan toi imetys voi olla ""syynä"" sun oireisiin ja siis mistään nivelreumasta ei tarvitse olla huolissaan. Sinuna kuitenkin mainitsisin asiasta neuvolassa tahi lääkärille, ihan varmuuden vuoks.
 
mia
sama juttu, nilkat ja jalkapohjat kipeät ja jäykät, poika 7kk imetän. Ajattelin kans että kuluu kuvaan ja loppuu aikanaan. Mutta aina kannattaa mennä tutkimuksiin jos epäilyttää, itselläni ei mielestäni reumatypistä tuo oireilu ole.
 
**
Helpottaa kuulla muidenkin vastaavista oireista! Mullakin samoja tuntemuksia kuin ainakin Katalla, selkä tosi kipeä, erityisesti aamuisin jalat ja kädet niin jäykät että pelottaa tulla vauvan kanssa portaita alakertaan. Oireet alkoivat selkäkipuna heti synnytyksen jälkeen vähitellen. Raskausaikana mulla ei ollut mitään selkävaivoja eikä muutenkaan koskaan aiemmin. Vauva nyt 2 kk. Normaalit verikokeet ja pissanäyte otettu, ei löytynyt mitään. Reuman mahdollisuus on täälläkin käynyt mielessä:( No - ehkä kannattaa vielä odotella joku aika ennen kuin menee reumakokeisiin..
 
mimmi
Mulla vuosikausia selkävaivoja,varsinkin yöllä herää särkyyn.Epäiltiin selkärankareumaa tai nivelpsoria,mutta magneettikuviin ei lääkäri lähettänyt ja röntgenkuvissa ei selvää reumaa.Pelkäsin raskausaikana,miten selkä kestää,mutta selkä ei vaivannut koko raskausaikana,kaikki kivut olivat poissa!Nyt ne ovat ikävä kyllä taas palanneet ja aamujäykkyys pahempana.Olen itsekin miettinyt,pitäisikö lähteä taas lääkäriin.Mutta tympii jo etukäteen reumalääkärin kommentit tyyliin:Olet periaatteessa terve,mutta sinulla on vaan näitä vaivoja.
 
kata
Mulla oli myös pahimmillaan oireet tuossa 2-5 kk.Siis kun tyttö oli sen ikäinen.Nyt 10 kk ja vielä kyllä jäykkyyttä aamuisin,sukkien laitto on kehnoa sekä selkä särkee aamusta asti.Ristiselkä nimenomaan.Oonvaan aatellu että johtuu huonosta sängystä,mä meinaan olen nukkunut sohvalla jo pari kuukautta kun mies on tytön kanssa ollut yöt.
Pitäis saada unet tytöllä kohilleen että pääsen minäkin omaan sänkyyn ja selkävaivoista pois!!=)
 
Hep!
Kyllä vaan, huh kun helpottikin kuulla, että muilla on vastaavaa. (Juuri viime viikolla uskaltauduin miehelleni asiasta valittamaan, tyyliin: mulla on reuma.) Itselläkin alkoi tuo jalkapohjajäykkyys raskausaikana.. oletettavasti siis painonnousun myötä ja jatkuu edelleen. Imetän ja poika on 8kk. Nyt minä ainakin jaksan odottaa imetyksen loppuun ja vähän päälle ennen kun menen tohtorille valittamaan!
 
Juupa
Mulla alkoi niveloireet turvotuksen myötä raskauden loppupuolella. Oireet eivät loppuneet synnytykseen ja nyt vaavi on 5 vkoa vanha, imetys on käynnissa ja sormia sekä ranteita särkee pitkin päivää. Aamujäykkyyttäkin on. Myös nilkoissa on epämääräistä jäykkyyttä, mutta ei varsinaista kipua. Reumahan se on ruvennut huolettamaan minuakin ja siksi varasin ajan lääkärille. Se aika kuitenkin on vasta 4 viikon päästä, joten jos oireet pahenevat, menen päivystykseen. Huolettaa kyllä, jos tästä reuma kehkeytyy. Toisaalta hormonimyrskyt saattavat tällaista aiheuttaa kropassa (neuvolantädin mukaan). Ehkä kuitenkin on parasta käydä ihan lääkärissä otattamassa verikokeet ja röntgenet.

 
Hmmm
Mullakin oli loppuraskauden aikana hirveitä vaivoja, olin lähes liikuntakyvytön kun lonkkaan ja jalkaan sattui, söin kipulääkeitä ym. Vasta 6 viikkoa synnytyksen jälkeen vasen jalkani palautui entiselleen eli siihen asti raahasin sitä ja onnuin. Kävin ortopedillä, magneettikuvauksissa ym, mutta mitään todellista vikaa ei löytynyt. Kaikki liittyi vain nivelten liikkumiseen raskauden myötä. Myös turvotuksen aiheuttamat sormi- ja rannekivut olivat loppuraskauden vitsauksia. Nyttemmin (vaavi nyt 4,5 kk ja täysimetyksellä) mulla on ""enää"" jalkapohjien/-pöytien jäykkyyttä, mutta se ei rajoitu aamuun vaan aina kun lähden liikkeelle oltuani jonkin aikaa paikoillani, huomaan, että jalat tuntuvat tosi jäykiltä. Rappuset varsinkin ovat pahat. Muutaman askeleen otettuani olo helpottaa.

Mietin vain sitä kun meitä vaivaisia tuntuu täällä olevan reilusti, että ei kai meillä kaikilla nyt hyvänen aika mitään reumaa ole??? Eihän kukaan enää uskaltaisi raskaaksi tulla jos reuma olisi näin yleistä. Vaikka itsellänikin siis on ongelmia, aion imettää edelleen rauhassa ja vasta sen pääyttyä aion hankkiutua lisätutkimuksiin, jos vaivat jatkuvat. Itselläni olen miettinyt, onko ylipainolla (BMI 30) sekä jalkaholvin laskeutumisella ja jalan leviämisellä raskauden myötä jotain osuutta asiaan. Onko muita, jotka ovat tällaista ajatelleet??
 
Ap
Tavallaan helpottavaa huomata, että muilla samanlaisia vaivoja. Sen verran vielä, että imetin vauvelia 7,5 kk asti eli en ole imettänyt kahteen kuukauteen. Tuntemuksiin ei ole tullut muutoksia. Otan varmaan asian puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä loppukuusta ja sitten harkitsen lääkäriajan varaamista.
 
veera
Mulla oli tuota ensimmäisen synnytyksen jälkeen ja kesti n. vuoden, eli imetyksen jälkeenkin. Ajattelin silloin, että se johtui siitä, kun sain synnytyksessä jonkin tulehduksen, ei tiedetty missä, mutta tulehdusarvot nousi pilviin. Epäilen, että tulehdus kuitenkin tuli episotomiahaavaan. Olin aika rankoilla lääkekuureilla, ensin tiputuksessa ja sitten suun kautta.
Myöhemmin lääkäri lähetti minut reumalääkärille. Reuma ei ollut aktiivinen eikä fibromyalgiaa, mutta reumatekijä positiivinen. Lääkäri sanoi, että jatkossa pitää aika herkästi tulla uudestaan tutkimuksiin. Reuma juuri usein puhkeaa synnytyksen jälkeen.
Minulla kaikkein pahimmat kivut oli sormissa. Ne oli jäykät, kipeät ja etenkin voimattomat. Mies nosti yöllä tytön rinnalle syömään, kun mulla ei tahdo pysyä näpeissä. Pudottelin myös aika paljon tavaroita. Jalkapohjat olivat yöllä ja aamulla arat ja kuin keinutuolin jalakset, kun vessassa kävi.
Nyt pari kuukautta sitten synnytin toisen lapseni ja luulin jo pääseväni ilman näitä oireita. Mutta kivut tulivat taas kuitenkin. Ihan sama voimattomuus sormissakin. Kävin jälkitarkastuksessa vko sitten. Seurataan vähän aikaa ja sitten katsotaan, jos taas tulee lähtö tutkimuksiin. Meillä on äitini puolella suvussa reumaa.
 
Jenni
Helpotus huomata että en tod. ole ainut jolla jäykkyyttä nilkoissa ja käsissä. Lopetin imettämisen 2kk ja nää oireet alkoi sen jälkeen. Lääkäriin menen ensi viikolla ja pyydän juuri reumakokeisiin.
 
yksi lisää
Täällä on yksi äiti lisää, jolla on samoja oireita. Jalkapohjat ja nilkat niin kipeät, kun lähtee liikkeelle, että muutama askel on aika vaivalloista. Mut kun pääsee liikkeelle niin kävely on jo helpompaa. Raskauden aikana mun tuli sormet tosi kipeiksi ja oli vaikeaa ottaa kunnon ote mistään ja tavarat tippuivat. Ei hävinnyt synnytyksen jälkeen, mutta on vähän helpottanut kuitenkin. Jalat ovat vieläkin kipeät ja tuntuu, että tulevat vaan entistä kipeimmiksi. Toivottavasti ei ole reumaa. Apua. Täytyykin varmaan mennä lääkäriin, jos ei ala pian helpottua.
 
hilda
Mulla oli raskauden aikana käsissä niveljäykkyyttä ja jonkin verran kipuja. Ne jäivät sairaalaan, kun tultiin vauvan kanssa kotiin vajaat 3 kk sitten. Nyt on jalkapohjissa julmettua jäykkyttää aina kävelemään lähtiessä, mutta erityisesti aamuisin. Äidillä reuma, joten tietystihän tämä mietityttää..
 

Yhteistyössä