Äidin unettomuus

  • Viestiketjun aloittaja Gilda
  • Ensimmäinen viesti
Gilda
Olen tällä viikolla kahtena yönä pyörinyt sängyssä saamatta unenpäästä kiinni. Seuraavana päivänä on onneksi ollut mahdollisuus nukkua 2 - 3 tuntia päiväsaikaan.

Poikamme on nyt 2,5 kk ja hän herää syömään 1 - 2 kertaa yön aikana sen mukaan, mihin aikaan on mennyt nukkumaan. Useimmiten poika on nukahtanut yöunille vasta klo 24 - 1 aikoihin ja herää silloin klo 3 - 4 syömään ja seuraavan kerran klo 7 - 8.

Onko kenelläkään muulla äidillä ollut unettomuutta? Miten olette ratkaisseet ongelman? Tiedän, että mulla korvatulpat saattaisivat auttaa - niiden kanssa saan nukuttua ainakin päiväunet. Poika on kuitenkin hyvin pieniääninen, joten kuullakseni hänen itkunsa korvatulppien läpi, hänen on jo täytynyt huutaa jonkun aikaa. Yleensä hän ei edes itke herätessään yöllä syömään, vaan aluksi vain potkii ja äheltää, sitten alkaa maiskuttaa ja imeä nyrkkiään. Sen jälkeen alkaa pienenpieni itku, jos en vieläkään ole ehtinyt häntä viereeni nostaa.

Meillä oli eilen ristiäiset ja viime yö meni pohtiessa ristiäisten kulkua yms. Toissa yönä nukuin hyvin, mutta sitä edellisen yön mietin myös ristiäisiä ja muita käytännön asioita. Asiat vaan pyörivät päässä, vaikka olen kuinka väsynyt. Stressiähän tämä selvästi on, mutta hieman jo pelottaa ensi yö ja se, saanko nukuttua vai en. Huomenna mulla ei ole mahdollisuutta nukkua rauhassa päiväunia, eikä itse asiassa muutamaan päivään.
 
Uu
Minä olen huono nukahtaja, eli minulla taas on se ongelma, että nukahtamiseen kuluu aikaa. Ongelmaksi tämä on muodostunut etenkin näin vauvan aikana, koska vauva herää öisin vähintään pari kertaa yössä, monesti useamminkin. Kun nousen laittamaan tutin suuhun tai syötän, niin sen jälkeen vauva jatkaa uniaan, mutta itse jään odottelemaan unta. No, sitten kun saan taas unen päästä kiinni, vauva jo jonkin ajan päästä herääkin... Yöunet jää näin aika lyhyiksi ja katkonaisiksi.

Välillä olen niin yliväsynyt, etten sen takia saa unta. Väsyttää,väsyttää, mutta en nukahda! Sitten tulee niin epätoivoinen olo, että välillä pitää ihan itkua tuhertaa. Näitä juttuja ei voi hyvät nukkujat ymmärtää.

En ole keksinyt mitään erityistä ratkaisua. Joskus nukun päivällä yhtäaikaa vauvan kanssa. Nukahtamislääkkeitä olen joskus miettinyt, mutta mikä lie kun tuntuu, että kynnys pyytää niitä lääkäriltä on niin korkea.
 
Uu
Kysy neuvolasta. Joku nukahtamislääke on olemassa, joka käy myös imetysaikana. Heti synnytyksen jälkeen multa kysyttiin neuvolassa, että tarvitsenko. Vastasin silloin, pöljä minä, että en.
 
Meikku
Moi!

Mulla on kanssa vähän samanlainen tilanne. Meidän 2kk poitsulla tuntuu olevan lähes samanlainen yörytmi kuin teilläkin. Mua meinaa aina siellä 3-4 aikoihin olevan syötön jälkeen kummasti valvottamaan, saatan kuuteenkin asti kukkua vaikka muut nukkuisivat. Ei mua varsinaisesti mikään asia niin hirveästi mietitytä tms minkä takia valvoisin. Taitaa olla vaan nämä omat unirytmit niin kertakaikkiaan sekaisin...

Poika kanssa äheltää unissaan paljon ja mieskin välillä kuorsaa niin etten saa nukutuksi. Samaa mietin noista korvatulpista aikoinaan, että kuulenko poikaa sitten ollenkaan, kun tarve tulee. No, ratkaisin sen niin, että laitoin tulpan vain toiseen korvaan ja toinen korva tyynyä vasten. Se vaimentaa aika hyvin, mutta ei sitten liikaa. Olen tosin aika paikallaa nukkuvaa sorttia, en sitten tiedä onko tuosta mitään hyötyä jos pyöriskelee paljon ja korvat on milloin mihinkin suuntaan :)

Meikku
 
hmm
Itsellä ollut vauvan syntymästä asti Opamoxit käytössä. Ja imetän. yhden tabletin otan yössä jotta saan unen, mutta niitä ei saa käyttää kauaa ku niihin voi tulla riippuvaiseksi. Mutta kyllä ovat huomattavasti helpottaneet oloa.
 
Mökö
Täällä sama ongelma kuin Meikulla, rytmi ihan sama (kuten Gildallakin) ja tuon aamuyön syötön jälkeen en useinkaan meinaa saada unta, olen jotenkin ylipirteä... Sitten vielä kun vauva äheltää ja puhkuu sängyssään, en senkään vertaa saa nukutuksi.. Monena yönä olen ajatellut siirtyä sohvalle nukkumaan, ettei tuo ähellys ainankaan häiritsisi uniani, ja täytyy kyllä toteuttaa tämä, jos yöt jatkuvat näin.
 
Unettomuudesta
Mulla autto se, että raa´asti jätin päiväunet pois. Mä kanssa pyörin ja hyörin yöt ja nukuin sitte piiiitkät päikkärot kun vauva nukku. Ekat päivät on kamalia, mutta sitte helppas.
 
mami
kuulostaa niin tutulta tuo unettomuus.nyt vauva kohta 9kk ja vieläki kärsin unettomuudesta vaikka lapsi nukkuis koko yön. ei sitä enää osaa nukkua niinkuin ennen. pari kertaa kokeillu unilääkettä mutta huonot yöt palautuu...harmittaa.
 
oma huone
Onko mahdollista laittaa vauva omaan huoneeseen? Helpottaisi sitä, että vauvan ähinät ei pitäisi hereillä. Sen kyllä kuulee tosi hyvin silti, koska vauva herää syömään. Auttoi ainakin meillä.
 
Uu
Kirjoitit, että olet tällä viikolla kahtena yönä nukkunut huonosti. Se ei vielä ole unettomuutta, joten miten olet nukkunut muuten vauvan aikana? Siis yritän kysyä, että onko univaikeudet kestäneet pidempään kuin nämä kaksi yötä?
 
...
Kokeilipa luontaistuotekaupasta saatavia Unilintutippoja, luin kerran vinkin jostain keskustelupalstalta ja kokeilin niitä, vaikken muuten oikein luontaistuotteista perustakaan. Ovat ainakin minulla jonkin verran auttaneet, lieneekö sitten lumevaikutusta, mutta kuitenkin :) Voi käyttää myös imettäessä ja hyvin herää kuitenkin vauvan itkuun yöllä eikä aamulla ole tokkurassa.
 
Uu
Nukahtamislääkkeet ei aiheuta aamutokkuraa, ne vaikuttaa niin lyhyen aikaa.
Mutta luontaistuotteiden teho kiinnostaa kyllä minuakin, onko kenelläkään kokemuksia, että joku tuote todella tehoaisi?
 
väsynyt mamma
Ai opamoxia saa käyttää imetyksen aikana, hieno juttu! Tuo lääke auttoi mua aikoinaan juuri aamuyön heräilyyn, eli heräsin joka yö n klo 3 enkä saanut enää unta vaikka kuinka väsytti.
 
minä
Hei!

Kirjoitan tähän myös siinä toivossa että minäkin saisin apua...

Meidän poika reilut 8 kk, yhtään yhtenäistä yötä hän ei ole vielä nukkunut, joskus yöherätyksiä lähes 10 kertaa yössä ja sitä rataa. Koko aikana olen saanut nukkua 2-3 yötä ilman että vauvan takia joutuisin heräämään, eli minusta on tullut itsestäni UNIVAMMAINEN!

Kun vaavi herää itkemään aamuyöllä ja joudun useamman kerran häntä rauhoitteleen, en pysty enää nukahtamaan. Joskus valvon tunnin joskus 5 h, hikisenä sydän hakaten katson kelloa ja itken, miten jaksan seuraavan päivän taas tokkurassa.Neuvolalääkäri sanoi, ettei VOI määrätä minulle mit nukahtamislääkkeitä, koska sitten en pysty olemaan lapsesta vastuussa!Onko tod näin?Onko ne lääkkeet niin vahvoja?

Tää alkaa olla todellinen ongelma, en jaksa mitenkään parin tunnin yöunilla kun nukkumisaikani menee valvomiseen.Iltaisin olen liian väsynyt nukahtaakseni ja valvon ja valvon, vaikkei jaksa pitää edes silmiä enää auki.
Pelkään iltoja ja öitä, päivät menee sumussa. Onneksi välillä helpompaa ja olen tod onnellinen herätessäni jos yöunta on kertynyt edes6 h muutamassa jaksossa!

Ja ennen lasta kun tarvitsin vähintään 1o h unta jaksaakseni töissä...

Olisko kellään neuvoja, mitä tehdä?Ja niin, päivällä ei voi nukkua, koska mukula nukkuu yleensä puolen tunnin pätkissä unensa, jos ei kokonaan herää niin ainakin itkee kuuluvasti ja siihen ainakin havahtuisin...
 
ihaa
Myös minä ole kärsinyt pahoista univaikeuksista vauva-aikana. Ongelmana oli nukahtaminen yösyöttöjen jälkeen. Saatoin valvoa kokonaisia syöttövälejä. Lopulta olin niin yliväsynyt, etten osannut nukua ollenkaan.

Minulla oli käytössä Opamoxit imetysaikana (5kk) ja sen jälkeen unilääke Tenox. Mielestäni unilääkkeiden käyttöä ja riippuvuutta ei kannata pelätä. Pahempaa on ajaa itsensä ihan piippuun. Vauvani alkoi nukkua yönsä 8 kk iässä ja silloin palasi minullekin uni, enkä enää ole tarvinnut lääkkeitä.

Minulla unilääke takaa unet n. 6 tunniksi. Jos vauva tarvitsee minua tänä aikana, pystyn ihan hyvin toimimaan eikä lääke myöskään aiheuta tokkuraisuutta aamulla. Unilääkkeet ovat kehittyneet kovasti ja niille on jäänyt ihan turhaan huono maine vuosien takaa.

Minulle on sattunut hyviä lääkäreitä, jotka ovat heti ymmärtäneet ongelman. Jos vastaan sattuu lääkäri joka ei pikkuvauvan äidille reseptiä halua kirjoittaa, kannattaa etsiä toinen lääkäri.

Toivotan hulluna tsemppiä univaikeuksista kärsiville! Hakekaa apua sillä sitä on saatavilla!
 
mama
Aioin myös kommentoida mutta ihaa kirjoitti prikulleen mitä itsekin ajattelin. Mulla oli aikanaan myös ""sama lääkitys"" ja paskapuhetta, että niihin jäis heti kiinni. Ite söin tenoxia vajaan vuoden, asteittain lopetin ja enää en tarvitse. Olisinpa vaan silloin hakennu paljon aikasemmin apua unettomuuteeni ettei ois tarvinnu käydä niin syvällä.
Tsemppiä teille, kyllä se siitä! (Tiedän että lause kuulostaa joutavalta, mutta asia on näin)
 
Alkuperäinen
Unettomuutta on ollut jo aiemmin, mutta nuo kaksi viime viikon yötä ovat olleet pahimmat.

Omaan huoneeseen emme vielä uskalla vauvaa siirtää, koska huone on parin mutkan takana, eikä vauvan itku helposti sieltä kuulu.

Mieheni kuorsaa, joten olen ennen vauvaa jo tottunut nukkumaan korvatulppien kanssa. Vauvan syntymän jälkeen emme ole nukkuneet miehen kanssa yhtään yötä samassa huoneessa. Näin mieskin saa nukuttua rauhassa. Hän tekee kolmivuorotyötä, joten nukkuu välillä päivisinkin.

Viime yö meni ok, sillä mieheni nukutti vauvan ja nukkui hänen kanssaan alkuyön. Siirryin vauvan luokse makkariin vasta vähän ennen neljää. Eka syöttö oli vähän vaille kuusi. Neljän ja kuuden välillä vähän torkahtelin. Sen jälkeenkin nukuin vain pätkiä, mutta alkuyön kolmituntisen voimin olen jaksanut taas tämänkin päivän.
 
Uneton
Mulla tänään aika lääkäriin ja aion samalla pyytää nukahtamislääkettä koska mulla myös sen kanssa ongelmia.. Asiat vaan pyörii mielessä.. Mä tiedän siitä oonko nukkunut jos vielä aamulla muistan nähneeni jotain unta, muuten yöt menee ihan tokkurassa, aina ei edes tiedä montako kertaa vauva on syönyt.. Meillä siis vauva 3kk.. Ja meillä nukutaan myös miehen kanssa omissa huoneissamme että hän saa nukkua ja myös siksi että hän kuorsaa joka taas häiritsee mua. Sitten kun vauva nukkuu yöt ilman syöttöjä niin kokeillaan palata taas samaan sänkyyn =) tää ei muuten tarkoita etteikö siellä miehen huoneessa vois välillä ""vierailla"" =)
 
Alkuperäinen
Hei Uneton, saitko apua lääkäristä? Millaista?

Meillä ei vielä ""vierailla"" toistemme makuuhuoneissa. Miten ihmeessä jaksaiskaan, kun uni jää niin vähäiseksi.
 
Uneton
En saanut nukahtamislääkettä mutta masennuslääkettä kyllä.. Sekin kuulemma auttaa nukahtamisongelmiin.. Kuukauden päästä katotaan sit uudestaan onko ollut apua.. Eilen neiti suostui nukahtamaan jo puoli yhdeksältä mutta tänään näyttäis menevän taas valvomiseksi.. Kuinkas teillä on nukkumiset nyt sujunut?
 

Yhteistyössä