äidistä kalju?

  • Viestiketjun aloittaja leskenlahdet
  • Ensimmäinen viesti
leskenlahdet
Olen 6kk tytön äiti ja minulla on jo n. kuukauden ajan lähtenyt valtavasti hiuksia päästä. Joka aamu ja ilta harjaan hiukset läpi ja tukot vaan jää käteen...ohimoilta tukka on ohentunut jo niin, että sen huomaa. Tämä on inhottavaa!! Onko muilla vastaavaa? Liittyykö jotenkin hormonimuutoksiin vai kenties imetykseen? Olen täysimettänyt 5kk saakka ja jatkan edelleen. Kuinkahan kauan tätä kestää ja palautuukohan hiukset enää ennalleen?
 
Kohtalotoveri..
Itseltäni lähtee myös edelleen hiuksia tukoittain,poika 6kk. Synnytyksen jälkeen tietty vielä enemmän,imetys loppui 3.5kk,jolloin tuntui pahentuvan,mutta sitten olikin n.kk väliä ettei hiuksia lähtenyt normaalia enempää.Ongelma kuitenkin palasi.Ehkä hiukan vähentymään päin,mutta etenkin hiustenpesun jälkeen lattiat täynnä hiuksia,tukoittain.Kohta ei luulisi enää lepovaiheen hiuksia olevan??Syön kalsiumtabletteja,onko niistä apua,en osaa vielä sanoa.Hiukset eivät ole tosin enää karheat ja kuivat kuten aiemmin.Anemia/kilpirauhasarvot,ruokavalio voivat pahentaa,en ole tutkimuksissa käynyt,kun eivät neuvolassa ota kantaa.Mulla oli siitä harvinainen tilanne että hiuksia lähti jo raskauden aikana todella paljon,alkoi parin raskauskk jälkeen ja jatkui raskauden ajan.
 
entinen tuuheahiuksinen
Juu, täällä sama. Alkoi kanssa kun lapsi oli puolen vuoden ikänen, ja jatkuu edelleen vaikka nyt on jo 1,5v. Imetän kyllä edelleenkin, joka voi osasyyltän vaikuttaa, mutta kampaajani lohdutti ja kertoi ettei vielä ole mitään hätää vaikka hiukset on puolella ohentunut. Kyllä ne sieltä takasin tulee. Mutta kuulema jos tilanne jatkuu 5v, niin sitten ei hyvin todennäkösesti enää uusia kasva tilalle...
 
ella32
hei, raskauden aikana hiustenkasvu pysähtyy ja uusia hiuksia ei kasva mutta myöskään hiuksia ei lähde. Raskauden jälkeen rupee pikkuhiljaa lähtemään ne hiukset mitkä olisi pitänyt lähteä ja kyllä ne uudet kasvaa tilalle. Mullakin on sielä täälä lyhyitä hiuksenalkuja. Kyllä ne takaisin tulee.
 
Itu
Mä en kahden raskauden perusteella usko tuohon että raskauden aikana ei lähde hiuksia. Kyllä mulla lähti ja ihan reilusti. Ja vauvojen synnyttyä tahti vain kiihtyi. No onneksi mulla on paksu tukka joten oli mistä lähteä ilman suurempaa katastrofia. Tulipa jälkimmäisellä kerralla ohimoille oikein kaljut kohdatkin. Nyt vauva on 1v4kk ja hiukset on kasvaneet jo jonkin aikaa takaisin, kaljuissakin on n. 3 sentin tukka. Kiva yrittää saada siistiä kampausta kun tukka on vähän mistä minkäkin pituinen.
 
*Leea
Multa lähti todella paljon tukkaa esikoisen syntymän jälkeen. Täysimetin 6 kk ja kaiken kaikkiaan vuoden ja 4 kk. Kun poika oli noin 4 kk vanha, tukkaa vain alkoi lähteä, ja olin päälaelta, otsalta ja ohimoilta paikoittain ihan täysin kalju. En kyllä tiedä ketään toista, jolta näin reippaasti olisi lähtenyt, ja mulla kuitenkin on hyvin paksu tukka eli on, mistä lähteä... No, itku ja hammasten kiristys kesti aikansa (ja huivien & pantojen käyttäminen...) kunnes tukka alkoi kasvaa takaisin, ihan yhtä paksuna kyllä kuin ennenkin. Vähän hassun näköinen ensin kun kasvaa siilitukkaa otsalla kylläkin :p

Nyt toinen vauva kuukauden vanha, ja taas kauhulla odotellaan :(
 
Ei kalju
Hei,

Ihmettelen näitä kaljuuntumispuheita kun en ole itselläni huomannut mitään ihmeellistä tapahtuneen hiuksilleni, ei raskauden aikana eikä nyt imetysaikana (lapsi päälle vuoden). Eli onko yksilöllisiä eroja? Olen tosin huolehtinut kokoajan siitä, että saan tarpeeksi vitamiineja ym. eli otan päivittäin monivitamiinitabletin. Toinen juttu on, että olen leikkauttanut hiukseni lyhyeksi ihan käytännön syistä, että on helpompi hoitaa ym. eli hiusten mahdollinen lähtö ei ehkä näy samalla tavalla kuin pitkähiuksisilla.

Eli onko tämä ei-kaljuuntuminen sitten normaalia vai onko kaikki vielä edessä kun imetys loppuu??

 
Gilda.
Pantenelta on tullut uusi shampookin nimenomaan synnyttäneille naisille, joten eiköhän tuossa jotain perää ole, että useilla lähtee hiuksia normaalia enemmän vauvan syntymän jälkeen.

Poika on nyt 1 v. 3 kk ja hiustenlähtö on vihdoinkin vähentynyt.
 
Lyhyet hiukset
Mulla alkoi hiustenlähtö siinä vaiheessa, kun vauva oli kolmisen kuukautta. Myös hiusten rasvoittuminen palasi, kun raskausajan oli tosi siisti tukka useammankin päivän, nyt pakko pestä vähintään joka toinen päivä. Nyt vauva 6 kk ja tuntuu hiustenlähtö jo rauhoittuneen. Ja vaikka on lyhyt tukka niin kyllä sen hiustenlähdön huomasi!! Parturi lohdutti, että kyllä se hiustenlähtö loppuu viimeistään, kun vauva on 7 kk.
 
kolmas tulossa
En ole huomannut, että hiusten lähtöä voisi jotenkin vähentää vitamiinejä syömällä. Olen syönyt jokaisessa raskaudessani terveellisesti ja sen lisäksi myös vitamiinejä sekä kalsiumia purkista ja silti hiuksia on pudonnut päästä ihan tukottain imetyksen alettua. Takaisin toki ovat kasvaneet :). Nyt kolmatta odottaessa hiukset ovat taas tosi hyvässä kunnossa ja niitä irtoaa harjatessa normaalia vähemmän. Jopa uutta lyhyttä hiusta on pitkien seassa eli kasvu ei todellakaan ole pysähtynyt. Kyllä on sääli, kun muutaman kuukauden päästä se sulkasato taas alkaa...
 

Yhteistyössä