Äitillä tulee pissa pöksyyn!

  • Viestiketjun aloittaja -SipsiPussinHeitänSeinäänEttäKilotLähtisivät-
  • Ensimmäinen viesti
-SipsiPussinHeitänSeinäänEttäKilotLähtisivät-
APUA!

Olin pitkästä aikaa jumpalla synnytyksen jälkeen (synnytyksestä aikaa 2 kk) ja olin ihan kauhuissani.. Aina kun oli jotakin hyppyliikkeitä niin pissa tuli VÄKISIN housuun! Kamlaa! Miten voi alapään lihakset noin löystyä? Tiukkeneeko ne ollenkaan reenaamatta ja jos tiukkenee niin koska? Vai reenaatteko te niitä joka päivä? Minä kun en oikein osaa.. Onko kenelläkään kokemuksia niistä kuulista, joilla voi alapään lihaksia reenata? Ajattelin hankkia ja mietin että kannattaako?

Kyllä synnytyksessä tulee sitten ärsyttäviä jälkioireita. En tiedä voinko enää edes jumpalle mennä :(
 
Lörppä
Kyllä niitä lantiopohjalihaksia kannattaa treenata, sillä leikkaus auttaa vaivaan huonommin kuin lantiopohjalihastreeni. Uskon, että netistä löytyy jumppaohjeita, kun googletat sanalla lantionpohjan lihasharjoitus tms.

Minusta lantiopohjasi ei ole vielä palautunut täysin ennalleen. Käy vain yhä jumpassa, mutta pidä huoli, että virtsarakko on mahdollisimman tyhjä. Jätä joko hyppyjä väliin tai sitten vain hyväksyt sen, että pieniä lirahduksia pääsee tulemaan. Lirahdusten vuoksi voi pöksyihin panna terveyssiteen tai pikkuhousun suojan sekä mustat jumppahousut, joissa ei tahrat näy. Minullakin oli sama vaiva, mutta sitkeä lantiopohjatreeni tuottaa kyllä tulosta, kunhan vain treenaat oikein. Oikeiden lihasten löytyminen vie aikaa.

Etkö muuten synnytyslaitoksella osallistunut jumppaan? Olen synnyttänyt kahdessa eri sairaalassa ja kummassakin oli tarjolla tuota jumppaa.

 
tikkuna
Vauva-lehdessä 11/2006 oli hyvä juttu aiheesta: Takaisin kuntoon
Kannattaa lukea, jos saat jostain käsiisi.
mm. "Huhkiminen saattaa pahentaa virtsankarkailua. Kaikenlaista hyppivää liikettä on syytä välttää, kunnes lantionpohja lihakset ovat palautuneet. Kävely, kotivoimistelu ja synnyttäneille tarkoitetut jumpat ovat hyviä ja turvallisia lajeja."
 
: )
synnytyksestä 3 kk. mietin tossa, että meilläpäin lantionpohjanlihasjumpasta on alettu puhua jo ennen synnytystä ja muutenkin tuntuu että liian kanssa, mutta tosissaan se kannattaa ottaa. Nyt vaan pinnistelemään ja jumppaamaan, ettei jää ikävää vaivaa.
 
kohtalotoverisi
Mulla synnytyksestä saman verran aikaa ja sama ongelma. Jo pitkällä vaunulenkillä alapää väsyy niin että pikkuhousuihin alkaa valua pissaa. Ja kerran pyrähdin juoksuun vaunujen kanssa, noloin seurauksin... Muuten olen palautunut synnytyksestä niin hyvin että tuntuu että vois juosta vaikka maratonin, mutta tuo alapää...

Neuvolassa jaetussa "meille tulee vauva" -vihkossa oli ohjeita lantiopohjan lihasten vahvistamiseen synnytyksen jälkeen. Se opas on kai jaettu kaikkiin koteihin. Oon yrittänyt sen mukaan jumppailla.

Hyppyjä, juoksuja ym, ei mun tietääkseni suositella ennen kuin tilanne on kunnossa. Oon ollut jumpassa jossa tehdään askelsarjoja ja lihaskuntoliikkeitä. Hypyt olen toistaiseksi jättänyt väliin.

Koetahan reenailla! Eiköhän meistä vielä tiiviitä naisia tule!
 
Ei pomppimiselle
Taas kohkaan täällä, että ei saa pomppia eikä hyppiä eikä edes juosta koko imetyksen aikana!! Hormonit pitää lantionpohjan kudokset löysänä ja estää palautumista. Pompitaan sitten, kun imetys on ohi...
 
Imettäjä...
Alkuperäinen kirjoittaja Ei pomppimiselle:
Taas kohkaan täällä, että ei saa pomppia eikä hyppiä eikä edes juosta koko imetyksen aikana!! Hormonit pitää lantionpohjan kudokset löysänä ja estää palautumista. Pompitaan sitten, kun imetys on ohi...
Juu, juu, mahtava kommentti :D Tästä sai taas päivän naurut!!
Jos siis imettää vaikka parikin vuotta, niin muka ei saisi tehdä mitään?? Kyllä mulla on pissat pysyny alkukuukausien jälkeen hallinnassa vaikka imetänkin... Imetyksellä kun ei ole mitään tekemistä kudosten löysyyden kanssa!!
 
ninnu2
Minäkin jatkan hyppimistä ja pomppimista ja imettäistä. En jaksaisi vuotta, jos niin kauan tulee imetettyä, vain olla kotona tai kävellä ympäriinsä vaunujen kanssa. Mitään pissan karkailuun viittaavaakaan ei ole ollut ja en kyllä jaksaisi vauvaa kantaa, jos en pitäisi kunnosta huolta jumppaamalla. Selkä alkaisi kipuilla.
Kannattaa jokaisen kuunnella omaa kehoaan. Jos tuntee olevansa kunnossa, niin aivan hyvin voi hyppiä ja hölkätä. Lantionpohjalihakset ensin kuntoon.
 
kohkaa,kohkaa
Voihan sitä jumpata ilman pomppimistakin. Ja ilman jumppaa kroppa pysyy kuosissa salitreenilläkin.

Ja huom! Ne pissavaivat ja laskeumat tulee sitten vasta myöhemmällä iällä. Mutta kukin tavallaan.
 
ap.
heippa fysio. Taisin sitten olla siellä taysissa niin sekaisin tai omissa maailmoissani tai jotain, kun kyseinen jumppa jäi minulta huomaamatta. Mutta eipä siitä minulle yksikään hoitsu maininnut.. niin kuin ei monesta muustakaan asiasta, mutta se onkin sitten ihan toinen tarina se..
 
fysio
Ei siellä kyllä ihan kaikesta muistettu mainita, juu... Mutta tosiaan, siinä tutustumisjutussa jo jakoivat sellaisen jumppaohjeen meille. Olen jumppaillut niiden mukaan, ahkerampi vain pitäisi olla. Kysy neuvolasta, jos niillä olisi niitä ohjeita.
 
ninnu2
Kohkaa, kohkaa. En ole koskaan oikein innostunut salitreeneistä. Jumpalla olen käynyt 6-vuotiaasta asti, joten parinkymmenen vuoden tottoumusta ei halua hevillä katkaista. Juttelimme siskon kanssa tuosta pissankarkailusta vaihdevuosi-iällä ja totesimme, että tulkoon sitten jos on tullakseen. Voi tulla ilman jumppaakin tai jumpan kanssa. Ihmiset on niin erilaisia. Monet tanssijat ym. aloittavat treenit pian synnytyksen jälkeen ja ainakin tuttavapiirissäni on säästytty pissankarkailuilta. Mutta kukin tyylillään ja valintojensa mukaan.
 
lirahtelu loppui
Valitsin jo ennen synnytystä lihasten kunnosapitoon geishakuulat, ja niillä odotusaikana, ja nyt myös synnytysten jälkeen olen reenaillut.
Ovat vaan seksikaupasta ostetut, mutta sieltäkin saa laadukkaita. Hyvin ovat toimineet, joten en osaa verrata apteekin tai Instrun edustamiin kuuliin. Nämä uusimmat on Smartballs- nimiset.
 
: )
jos haluaa maksaa niin sitten vaan instruun, mut tosiaan geissakuulat maksaa n. 13€ eli hintaero aika huikee ero taitaa olla ne painot. Ja ilmasta jumppaa on pelkkä jännittäminen vaikka näin koneella ollessa, imettäessä yms... Lihaksien olemassa olon voi testata pissalla ollessa katkaisemalla suihku. Sita ei kuitenkaan suositella treeniks vaan kokeiluks et mitkä lihaksen ne on.
 
endiivi
on todellakin liian aikaista ruveta pomppimaan vain 2 kk synnytyksen jälkeen. kroppaa voi treenata monin muin tavoin, hyppimistä vältellen. ainakin itse olen lukenut monesta lähteestä, että lantionpohjan lihasten liian aikainen altistaminen synnytyksen jälkeen hyppyjumppien, juoksun ym. kaltaiselle rasitukselle voi johtaa pysyviin vaurioihin.
 
Molly:)
Kyllä, on lapsivuodeajalla on tarkoituksensa. Vanhan kansan mukaan äidin tuli levätä 100 päivää synnytyksen jälkeen ja keskittyä vain lapseensa (älkää nyt pliis provosoituko tästä!). Rauhallista liikuntaa on toki hyvä harrastaa mutta jumpassa kannattais jättää ne hypyt väliin kunnes lantionpohja kunnossa. Muuten voi olla vaarana mm. kohdunlaskeuma. Kun ei enää lirahtele, se on merkki kuntoutuneesta lantionpohjasta.
 
...
Riippuu yleisesti naisen kunnosta. Jos on hyvät lantionpohjalihakset ennen synnytystä eikä erityisiä komplikaatioita synnytyksen jälkeen, niin kyllä liikunnan voi aloittaa. Kaikilla ei lirahtele synnytyksen jälkeen. Entisaikaan asiat olivat hieman toisin. Silloin tavalliset naiset eivät harrastaneet jumppaa, kuntosalia, hölkkää, tanssia jne. Eivät ennen eivätkä jälkeen synnytyksen, jos tavallisen kansan naisista puhutaan. Mutta olen samaa mieletä siitä, että 3 ensimmäistä kuukautta kannattaa keskittyä lapseen. Itse kuitenkin tarvitsin pienen henkireiän ja kävin kuukauden kuluttua synnytyksestä säännöllisesti aerobicissa, jossa myös hypin. Ei pissa ole vielä lirahdellut.
 
Ykälinukka
jos haluaa halvalla aloittaa, niin sitä jumppaa voi tehdä ilman kuuliakin. Itse ostin joskus kuulat, mutta ne olivat liian isot eivätkä näinollen vaatineen yhtään työtä, että ne sai pidettyä ylhäällä.

Treeni yksinkertaisimillaan on sitä, että jos laittaa sormen emättimeen, niin yrittää puristaa lihaksia sormen ympärille mahd. tiukasti ja samalla ikäänkuin imaista sitä sisällepäin. Treeniä voi tehdä nopeasti ja hitaasti, mutta jotta saa tuloksia, pitää rentoutua totaalisesti jokaisen puristuksen välillä.

Samaa lantiopohja-aluetta ovat virtsaputki ja peräaukko, joten niitä on ehkä helpompi treenata, kun on virtsaamisen ja ulostamisen kautta tottunut niihin.

Periaatteessa ei tarvitse treenata erikseen peräaukkoa, virtsaputkea ja emätintä, vaan voi puristaa kaikkia kerralla. Ja edelleeenkin korostan, että kunnon rentoutuminen välillä. Jos pidät jännitysasentoa esim. 5 sek, niin vähintään 10 sek lepoa. Näitä puristusliikkeitä 100 kpl päivässä ja tosiaan niitä voi tehdä vaikka kaupan kassajonossa (kukaan ei näe puristusliikettä).

Teen itse niitä puristuksia hampaita pestessä ja nukkumaan mennessä rutiininomaisesti.

Orgasmi treenaa lantiopohjalihaksia, mutta orkku antaa vain muutaman sykäyksen, joten se ei riitä, että saa sen noin 100 treeniliikettä päivässä tehtyä.
 

Yhteistyössä