Hae Anna.fi-sivustolta

Äitipuoli vauvan kanssa kotona, miten miehen lasten päivähoito?

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä hentsy, 01.12.2010.

1. vastaatko tähän Vierailija

jos tämä 10 vuotias olisi oma lapsesi, miten käsittelisit tilanteen siinä tapauksessa?

Itse käsittelisin samalla tapaa kuin åienemmänkin lapsen mustasukkaisuuskohtaukset.
    Antaisin isommalle enemmän kahden keskistä aikaa vaikkei hän minun lapsi olekaan.
    Pelaisin, ulkoilisin tai mitä hän nyt tykkääkään tehdä olisin siinä mukana, tekisin yhteisiä juttuja niin kahden kesken kuin perheenäkin. Sama pätisi myös lasten isään, järjestäisin isälle mahdollisuuden käydä vanhemman lapsensa kanssa harrastuksissa, leffassa tms kaksin.
    Antaisin miehelle ja lapsille aikaa puuhastella myös kolmisin ja nimenomaan jotain muuta kuin tietsikan ääressä istumista.
    Ihan sitä perushuttua miten kaikissa lapsiperheissä päivät kuluu
    Meillä perushuttu on leikkiminen, majojen teko nurkkiin kurjilla keleillä, ruuan laitot, siivoamiset, perusulkoilu kesällä fillareilla ja kävellen, leikkipuistossa kiipeily ja keinuminen, retkeillään luonnossa eväitten kanssa, talvisin ollaan paljon pulkkamäessä, käydään luistelemassa, suksetkin on hankittu ja muutama kilometri on tänä talvena hiihdetty. Nämä ovat perusesimerkkejä perheenä yhdessä olemisesta ja tekemisestä.

10v kanssa voi tehdä tunnin pari jo vaikka ja mitä kun vauva nukkuu päikkärit.

Aikaa, rakkautta, yhdessä olemista ja tekemistä, muiden huomioimista ja tavallisella äänellä juttelua ja pientä hauskanpitoa. Kannattaa ottaa lähtökohdaksi se että perheessä nauretaan enemmän kuin huudetaan ja kielletään. Herätään hyvällä tuulella ja mennään nukkumaan rauhallisesti iloisina, Jos kiukuttaa kiukutellaan mutta sovitaan, pyydetään anteeksi, halataan, silitetään päästä, rutistetaan sanotaan että kiva kun tulit, teit tämän tai tuon tosi hyvin, oletpa sinä etevä, kehutaan ja kannustetaan, ollaan kiinnostuneita isommastakin lapsesta vaikkei se oma olekaan. Pidetään rajat, mutta ei komenneta tiukkapipona ja kiukkuisena turhasta, eikä jätetä huomiotta sivuun kuin häntä ei olisi olemassa.
    Rakkautta ja rajoja, läsnäoloa ja huolenpitoa, siinä se.

2. Äiti vaan Vierailija

Hyviä neuvoja kyllä sinulta. Olen yrittänyt järjestää mukavaa tekemistä ja välillä onkin ollut hauskaa. Lasta ei kyllä ruoanlaitto kiinnosta vaan lähinnä juuri pleikan peluu isän kanssa joka on todella turhauttavaa.

3. kannattaa Vierailija

puhua miehen kanssa tästä pelaamisesta.
    Isä ja itse asiassa koko perhe voisi tehdä yhdessä niitä kotitöitä, ulkoilla ja harrastaa + liikkua raittiissa ilmassa ja puuhastella muutakin kuin peffallaan istumista ruudun ääressä.

4. Äiti vaan Vierailija

Tuon ikäistä poikaa vaan pelaaminen kovasti innostaa samoin ja myös isäänsä. En kai voi sitä täysin kieltääkään kun nähdään kuitenkin suht harvoin. Helpompaa oli kyllä lapsen ollessa neljän ja kuuden ikävuoden välillä. Koulussa varmaan ottanut mallia huonosti käyttäytyvämmiltä, tosin kun jo omaa tahtoa on niin sitä halutaan myös ilmaista. Varmaan jokaista ihan kypsääkin aikuista alkaa ärsyttämään välillä kun kotiin tullaan sotkemaan sotkemaan ja lapsi osaa jo valehdellakin. Yritetty on, mutta olen tullut siihen lopputulokseen, että tämä lapsi on vieraileva perheenjäsen. Parhaani yritän, että kaikilla olisi mukavaa johonkin ne rajat silti on pakko vetää.

5. vanha lyyli Vierailija

miten sen nyt niin paljon ehtii sotkea jos istuu isänsä kanssa tietsikan ääressä koko vierailunsa ajan?
    Ei ne huonot käyttäytymismallit koulusta tule vaan lähipiiristä.
    Hyvin harva varhaisteini on ns. sisäsiisti. Ei tule olemaan omakaan lapsesi ellei ole ihmekersa.

Minulla on 3 lasta, veljilläni on yhteensä 10 lasta joiden elämässä olen ollut mukana koko heidän elinaikansa. Näistä 13 kersasta vain 1 (yksi) on ollut sisäsiisti koko ikänsä. Tällä pojalla oli autot nätissä jonossa, lelut siististi laatikoissaan, hyvä ettei maton hapsuja oikonut ennen nukkumaan menoa. Sälli tiesi jo 2 vuotiaana että hänestä tulee palomies ja kuorma-auto/traktori-kuski ja tuli kanssa kaikki nuo mitä halusi. Toista yhtä taitavaa ipanaa en ole ennen nähnyt, korjaa koneen kuin koneen, systemaattinen ja huippuetevä. Ja matemattisissa aineissa tosi huono, mutta eipä ole haitannut kaverin menoa yhtään, on alansa huippuja.

Kaikki muut, omat tytöt mukaan lukien, ei väliä ovatko tyttöjä vai poikia, jokaiselle on saaneet vanhemmat huutaa pää punaisena huoneen siivoamisesta, vaatteiden laittamisesta likapyykkikoriin jne jne.
    Jostain syystä näistäkin lapsista on tullut siistejä aikuisia, ovat pärjänneet koulussa ja töissä, kodit ovat kuosissaan ja samalla tapaa ne huutaa omalle jälkikasvulleen, uhkailee, lahjoo ja kiristää;).

Valheita on monenlaisia.
    Jossakin ikävaiheessa valehdellaan enemmän kun ei tajuta vielä että valheesta jää kiinni helposti. Jos aikuinen ei ole luotettava, jos lapsi kokee tilanteen itselleen epämiellyttäväksi, lipsahtaa valhe kun ei uskalla kertoa totuutta, pelätään aikuisen reaktiota.
    Joskus lapsi kokee että hän ei ole riittävän hyvä tai hän ei osaa tehdä asiaa aikuisen haluamalla tavalla, joten hän ei edes yritä, vaan valehtelee päästäkseen epämiellyttävästä tilanteesta pois.

Valehtelevathan monet aikuisetkin päivittäin lapsilleen.
    Tunnustan syyllistyneeni itse seuraavaan valheeseen aika monta kertaa.
    Sanoin lapselle, että leiki nyt hetki yksin, sitten - vähän myöhemmin- leikitään yhdessä leegoilla tms. Sitä - vähän myöhemmin - kohtaa ei joka kerta tullut. Lapsi unohti lupaukseni ja vaikka itse muistinkin, eipä tullut pieneen mieleenkään muistuttaa kersaa asiasta, olin vaan onnessani, että jees, luojan kiitos ei se ipana muistanut kun en millään olisi viitsinyt leikkiä.

Itse olen oppinut sen, että rajat pitää olla, mutta ne pitää tehdä joustolangasta. Ei kannata mätkättää pienistä asioista jatkuvasti. Isoissa asioissa pidetään kuri ja järjestys, mutta pikkujutut saisivat mennä useinkin läpi sormien ja korvien. Mitä sitä jokaisesta sukasta tai paidasta nalkuttaa, nappaa ne itse lattialta pois ja vie likapyykkikoriin niin kumpikin pääsee helpommalla.:rolleyes: eikä vituta itseäkään niin paljon kuin jatkuva nalkutus. Tämä pätee myös mieheen;).

6. vierailija Vierailija

Ymmärrän ihan hyvin, että koet vaikeaksi lähteä vauvan kanssa hakemaan lapsia päiväkodista, etenkin jos toimitus pitää tehdä kävellen. Ymmärrän senkin, että toisen lapset voivat olla ärsyttäviäkin, etenkin jos itsellä ei ole lapsia. Se voi tuntua pelottavalta, että yhtäkkiä pitäisi olla vastuussa kolmesta lapsesta, vaikka vasta opettelee äitinä olemista. Äidiksi tuleminen on kasvua, eikä se kaikille tapahdu kuin taikasauvan iskusta. Järjestitte sitten kuvionne miten tahansa, toivon, että olet kuitenkin tasapuolinen kaikkia lapsianne kohtaan, sillä vain siten kaikki voivat viihtyä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri