äitiys- ja vanhempainraha

  • Viestiketjun aloittaja dfghj
  • Ensimmäinen viesti
dfghj
kuinka paljon saatte sitä? Laittakaa vaan ihan summia siis että kuinka paljon on se päiväraha jne.. Pitää yhtä juttua varten tietää ja olisi muutenkin tietää kuinka paljon se suunnilleen on, onko se kuin säälittävän vähän? :) Paljonko on se minimi? Entä sitten ihan normituloisilla niin kuinka paljon?
 
normituloisella hyvä
Työssäkäyneelle se on mahtavan paljon. Saan nettona 1300 €/kk ilmaista rahaa siitä hyvästä, että olen saanut lapsen ja hoidan häntä itse. Nettotulot ennen n. 2000 €/kk
 
kelan sivuilta saat tietää...
... laskurilla, voit laittaa eri summia. :)

Mutta minimi taitaa olla jotain 450e miinus verot? En ole varma. Itse saan nettona aluksi 850e ja sen jälkeen n.650e/kk, olen opiskelija, mutta tehnyt ahkerasti töitä siinä ohella ja kesäisin, mikä onneksi nosti edes vähän tuota summaa... Eihän se paljon ole, mutta pakko pärjätä!
 
iiruliini
opiskelijana saan minimin. Se on lapsilisän kera 490 euroa. Palkkatyössä olevat saavat ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta muistaakseni normaalipalkan kokoisen summan, sitten rahamäärä laskee tietyllä prosentilla. olkaa vaan onnellisia te palkkatulon mukaan rahanne saavat. musta ainakin välillä tuntuu hassulta, et mun ystävä nettoaa äitiysloma-ajalta yli 2000 euroa kuussa, minä saan minimin. äitiydessä on sama vaiva kullakin :) tosin se ei ole minulta pois, jos joku muu saa enemmän. voivat sitten ihmiset uskaltautua hankkimaan lapsia, kun ei tarvi pelätä millä asuntolainat sun muut maksetaan...
 
latuska
Mä sain töissäkäydessä käteen n. 1300 euroa/kk. Nyt saan äippälomalla rahaa käteen n. 950 euroa/kk. Ihan ekat erät oli enemmän, se ensimmäinen yhtä paljon kuin mun palkka, suunnilleen. Mut nyt sitten ton verran kun lapsi on 3 kk.
 
rikka
Ennen veroja saan 1000-1930 euroa, riippuen siitä mitä vaihetta äitiys-tai vanhempainvapaasta katsotaan. Niissähän on korotetut osiot nykyään. Päivärahan määrä on 50,04- 64,34 euroa/päivä.