Äitiyspäivärahasta...

  • Viestiketjun aloittaja Susa
  • Ensimmäinen viesti
Susa
Hei!

Mulla on lähiaikoina neuvola-aika, jolloin tehdään äitiyspäivärahahakemus.
Olen vähän pihalla koko äitiyspäivärahasta, olen yrittänyt kelan sivuilta sitä tutkia, vaan ei mahdu kaikki kaaliin...
Eli lasketaanko se vuoden 2003 tulojen mukaan? Näin ainakin ymmärsin..
Olen nyt ollut helmikuusta asti työttömänä, vaikuttaako se mitenkään päivärahan suuruuteen (lisäksi vuoden alusta kertynyt sairaslomaa noin 1 1/2 kk. )
Jostain luin ettei kannattaisi mennä paria? kk vailla äippälomaa enää töihin, että sekin jotenkin vaikuttaisi rahan suuruuteen..

Meinaa paniikki iskeä, sillä taloudellinen tilanne ei ole nytkään mikä hyvä, ja tulen sit saamaan vain äippärahan ja lapsilisän. Siitäpä maksellaan puoli vuokraa ym. Mies on nääs sillä kannalla, et se ei mua ala elättään, vain lapsen ja itsensä...
Vaikeeta, välillä en oikeasti enää tiedä mikä tässä olisi viisain ratkaisu...

Susa rv 20
 
Tp
Kyllä tänä vuonna synnyttäville lasketaan äitiyspäiväraha vuoden 2003 valmistuneen tuloverotuksen mukaan, ei siihen vaikuta tämän vuoden työttömyys tai sairasloma. Siinä tapauksessa jos ä-lomaa edeltävän puolen vuoden ajan on ollut yli 20% paremmat tulot kuin vuonna 2003 voi anoa päivärahan laskettavaksi sen mukaan.
Mullekin ihan hyvä tilanne tämä koska jäin ekalle äitiyslomalle joulukuussa 2003 eli sain sinä vuonna täyden palkan ja sen mukaan saan nyt tämän kakkosen ä-päivärahan, ei siis onneksi viime vuoden äitiysloma-ajan tulojen perusteella.
Ä-raha on muistaakseni jotain 66% tuloista mutta veroprosenttia korotetaan kahdella.
 
hn
Äitiysraha lasketaan joko 2003 tulojen mukaan TAI viim. 6kk tulojen mukaan, riippuen kumpi on hakijalle parempi vaihtoehto. 6kk tulojen (x2) on oltava 20% suuremmat 2003 tuloihin, että ne otetaan huomioon. Veroprosentti äitiysrahalle kannattaa laskettaa verotoimistossa uusiksi, saattaa laskea huimasti verrattuna palkkaveroprosenttiin. Kelan sivuilla on kyllä tarkat ohjeet ja sepostukset tästä, jopa laskuri jolla voi laskea arvion omasta äitiysrahasta.
 
***
Mitähän se kelan täti mulle sitten oikein puhui?!? Soitin ja kysyin, että kumman perusteella äitiyspväraha lasketaan, vuoden vai puolenvuoden tulojen mukaan ja täti sanoi mulle suorilta, että sen puolenvuoden tulojen perusteella!!

Kai kaikkialla on sama käytäntö??
 
mää
Nykyistä veroprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä automaattisesti, jos et lasketuta äitiyspäivärahalle omaa verokorttia. Sehän kannattaa tehdä, jos tulot äitiysvapaalla ja vanhempainvapaalla laskee. Minullakin veroprosentti laski palkkaveroprosentista 14%-yksikköä, kun lasketin uuden verokortin äitiyspäivärahalle.
 
-
Jos se Kelan täti luuli että tarkoitat edellistä vuotta etkä vuotta 2003? Kyllä käytäntö on aina sama, joko 2003 verotettavien tulojen mukaan tai päivärahan hakemista edeltävien 6 kk:n (x2) tulojen mukaan.
 
+
Mä saan ihan minimin äitiyspäivärahan ja siihen lisäksi tulosidonnaisen hoitolisän. Tuloja ei laskettu vuoden 2003 verotuksen mukaan koska olen ollut äitiyslomalla ja sen jälkeen hoitovapaalla.

Käsittääkseni myöskään työttömiltä ei lasketa -03 mukaan? Ainakin olen saanut sellaisen ohjeen kelasta (jota en kyllä noudattanut..) että lapsien välissä pitäisi olla 6kk töissä että saisi parhaan mahdollisen äippärahan.
 
!
Jos äitiysloma alkaa 1.10.05 tai sen jälkeen, voi saada saman äitiyspäivärahan kuin edellisestä lapsesta, jos tuo edellinen ei ole täyttänyt 3 vuotta uuden ä-loman alkaessa. Hyvä juttu niille jotka ovat väliajan hoitovapaalla tai työttömänä. Ei siis enää tarvitse olla välillä töissä jotta saisi parempaa rahaa.

Jos on ollut työttömyyspäivärahalla ennen äitiyslomaa, raha lasketaan joko verotuksen mukaan (2003) tai työttömyyspäivärahan mukaan (86%), kumpi on hakijalle edullisempi vaihtoehto. Tai sitten tuo uusi mahdollisuus eli sama raha kuin edellisestä lapsesta.
 
Santtu
Aina ei veroprosentti laske äippärahaavatten. Mulla NOUSI yhdellä! Olen myös kuullut tapauksia joissa prosentti noussut yli tuon kaksi joten olisi tullut seuraavan vuonna mätkyjä jos ei olisi hakenut uutta korttia.
 

Yhteistyössä