Hae Anna.fi-sivustolta

Äkillinen ripuli ruokailun jälkeen?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Mikä ihme?!, 25.10.2007.

1. Mikä ihme?! Vierailija

Onkohan kellään muulla samanlaisia kokemuksia tai vinkkejä mistä tällainen voisi johtua:

Äidilläni on ollut jo vuosikaudet, ja minulla nyt noin vuoden verran sellainen ongelma, että satunnaisesti n. puoli tuntia ruokailun jälkeen tulee todella äkillinen ns. vesiripuli, ja koko suoli tyhjenee ja vauhdilla. Tähän ei liity mitään huonoa oloa tai oksentamista tms. eli kyse ei ole ruokamyrkytyksestä. Kyse ei ilmeisesti ole myöskään keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista koska voin syödä aamupalaksi vaikkapa kolme palaa ruisleipää ja juoda kaksi lasia maitoa ilman mitään vatsaongelmia.

Olen huomannut että vaiva liittyy usein ravintolassa ruokailuun, tosin viimeksi sama kävi kun teimme kotona isot pihvit, vihanneksia ja kastiketta. Aina siihen liittyy kuitenkin ns. raskas ateria, eli välipala ei tällaista aiheuta. Voiko esim. rasva aiheuttaa tällaista? Tai voiko kyseessä kuitenkin olla jokin ruoka-aine allergia jotain sellaista ainetta kohtaan jota vain harvoin tulee eteen? En ole pystynyt yksilöimään tätä vaivaa mihinkään yhteen ruoka-aineeseen ja tämä tapahtuu joitakin kertoja vuodessa eli ei hirveän usein (onneksi). Silti kun se tapahtuu ongelma on vakava koska pidättely on täysin mahdotonta ja kerran äitini on juossut juoksemaan pusikkoon. En haluaisi itse koskaan kokea tätä sellaisessa tilanteessa missä vessaa ei ole lähellä ja siksi etsinkin tietoa mistä tämä voi johtua ja ennenkaikkea miten tämän voisi estää.

2. täällä näin Vierailija

mulla tulee toi vesiripuli jos vatsa on ennen kunnon ateriaa aivan tai lähes tyhjä.

3. Tulikakka Vierailija

Mulla on kans tuollainen perintömaha. Ja ihan sama juttu, että joku raskas ravintola-ateria tai pikaruokamässäily varsinkin saa massun heti sekasin. Ei mullakaan selkeesti tuu se mistään ruoka-aineesta mutta oon huomannu että varsinkin mausteinen ruoka tekee tota..

Ite oon aatellu et sen kaa täytyy vaan elää kun äiskälläkin on maha aina ollut samanlainen. Lääkärikin sano, että joillain ihmisillä vaan on tätä tällaista, se on jotakin ärtyneen paksusuolen oireyhtymää, jolle ei oo parannusta. Sitä voi vaan yrittä hoitaa ruoka-ainevalinnoilla jne.

Mun mielestä sun ei kantsi huolestua, jos se on satunnaista. Jos siitä tulee säännöllistä (joka päiväistä, kaikkien aterioiden jälkeen) niin on vaarana että puutostaudit uhkaa kun ravintoaineet ei ehdi imeytyä.

4. Maaliskuun Idus Vierailija

Mulla on diagnosoitu tuo colon irritabile, eli ärtyneen paksunsuolen oireyhtymä parisenkymmentä vuotta sitten. Oireet olivat juuri tuo ripuli ja voimakkaat vatsakrampit. Välttelen paistettua ruokaa ja chiliä. Varsinkin tuo chili tekee sen, että 10 min ensimmäisestä suupalasta juostaan tukka putkella vessaan.

5. Samma här Vierailija

Sama vika täällä ja myös äidilläni oli näin.

Olen huomannut, että se liittyy lähinnä syötävän ruuan määrään. Usein myös juuri pihvi ja perunat saa sen aikaan, kuten myös aterian jälkeinen liikkuminen. Minun on pakko "sulatella" ruokaa ainakin tunnin verran ennen kuin lähden johonkin. Tämän vuoksi ehkä ravintolassa syönti on pahasta; tulee syötyä normaalia enemmän ja sitten syötyä lähdetään heti pöydästä.

Minulla auttaa annoskoon pitäminen suht pienenä.

6. tuttua täälläkin Vierailija

Mulla myös isot annoskoot ja rasvainen ruoka, sekä nopeasti syöty ruoka saavat aikaan tuon kiireisen vessaanpoistumisen ruokailun jälkeen. Joten ratkaisuna on ollut rasvaisten ruokien välttäminen, tai sitten samalla pitää syödä reilusti salaattia, pureskella ruoka hyvin, ja pitää annoskoot järkevissä mitoissa.

Lisäksi olen huomannut, että veden juominen auttaa. Joskus on saattanut jo maha alkaa kurista siihen malliin, josta tietää, että kohta on kiire, mutta kun juo runsaasti vettä heti, niin olen muutaman kerran onnistunut välttämään tuon nopean poistumisen. Tämä tosin voi liittyä myös siihen, että minä en koskaan juo ruokailun yhteydessä, juon vasta kun olen lopettanut syömisen. Ja valitettavasti joskus unohdan silloinkin juomisen, ja varsinkin näissä tapauksissa veden juominen auttaa vatsan tasoittumiseen.

7. Alkup. kirjoittaja Vierailija

Uskomatonta ja ihanaa - ja toki tietyllä tavalla kamalaa - että niin moni muukin kärsii tästä. Olen yrittänyt ympäri nettiä etsiä tietoa ja kysellä tästä eikä mistään tunnu löytyvän vastausta. Mukava tietää etten ole äitini kanssa yksin tämän asian kanssa.

Voisinpa tosiaan seuraavaksi kokeilla sitä että kun syön jonkun raskaan aterian niin pureskelen oikein kunnolla ja syön hitaasti - olen vähän sellainen ahmija, varsinkin jos menee ravintolaan/työmaaruokalaan oikein nälkäisenä niin nielen suupalat melkein kokonaisina. Jos kunnollisen pureskelun jälkeenkin esiintyy tätä niin seuraavaksi kokeilen vaan annoskokojen pienentämistä, ainakin siltä osin että rasvaisempi / kokolihaa sisältävä osa annoksesta jää pienemmäksi.

Mutta olipa yllätys tämä vastausten määrä! Ja sinänsä myös kummallista että jos tästä näin moni kärsii niin lääkärit eivät osaa edelleenkään tarjota syyksi muuta kuin keliakiaa ja laktoosi-intoleranssia.

Niin ja sen verran vielä "tuttua täälläkin":lle että minulla on kans tuo mahan kuriseminen joskus mukana hommassa. Tosin joskus voi olla niin että aterian jälkeen maha vaan kurisee mutta mitään ei tapahdu, ja joskus kurisee ja sit tulee kiire vessaan.

8. tuttua täälläkin Vierailija

Sama juttu mulla tuon mahan kurinan kanssa, ei se aina tarkoita sitä, että tulee kiire, mutta kun sitä ei voi tietää mitä milloinkin tapahtuu, niin kun kurina alkaa, niin tietää ruveta etsiskelemään vessaa siltä varalta että kiire tulee :)

9. Sunshine8334 Vierailija

Minulla on aivan sama homma, eli viimeksi juuri tänään läksin töistä aikaisin sen takia että heti syömisen jälkeen tunsin sen kuplimisen ja parin voimakkaan krampin jälkeen tiesikin jo mitä on tulossa. Töissä ei mielellään pidä vessaa varattuna niin kauaa kun siihen joskus meneee ;)
    Minullakin tämä on satunnaista, tosin tänä vuonna sitä on ollut kerran kuussa melkeinpä. MIkään tietty ruoka ei tunnu aiheuttavan, no juuri nuo rasvaiset ja mausteiset olen jättänyt vapaaehtoisesti pois mutta uskon että mulla se on enemmän siitä onko vatsa ihan tyhjä ja kuinka nopeasti hotkin ruuan. Tunnen sen heti siinä ruokapöydässä kun vatsa aloittaa sen metelin.

On kyllä uskomaton se kipu mikä siitä tulee jos yrittää pidätellä eikä vessaa ole lähellä. Muistan kerran kun pakotin poikakaverin ajamaan päin punaisia kun itse makasin auton penkillä ja voihkin ja kiemurtelin kivusta.

Olenkin oppinut sen että mielellään en syö muualla kuin kotona, tai ainakin sopivan vessan lähettyvillä....ja koska tämä "reaktio" yleensä tulee just sen puolen tunnin päästä tai ainakin tunnin sisällä niin odottelee sen ajan sitte jossain lähtemättä liikenteeseen.....ikävä vaiva kyllä on :(

10. tuossa joku Vierailija

puhui juomisesta ruokailun yhteydessä ja kertoi itse juovansa vasta ruokailun päätyttyä. Jotenkin ymmärsin jutusta, että mielestään ruokailun aikana kuitenkin olisi parempi juoda. Olen lukenut itse, että nimenomaan ruokailun aikana pitäisi juomista välttää, koska ruokailun aikana juodessa tulee ruoka pureskeltua huonommin. Näinhän se on, koska juomahan pistää ruoan nopeammin ja helpommin kurkusta alas.
    Itse yritän juoda niin vähän kuin mahdollista ruoan aikana ja vasta lopuksi juon. Niin ja minullkin on tuota ruokailun jälkeen noin puolentunnin kuluttua esiintyvää ulostamispakkoa. Useimmiten ei onneksi vesiripulia.

11. Alkup. kirjoittaja Vierailija

Minulle opetettiin joskus pienenä, tai luin jostain lehdestä, että ruokailun yhteydessä ei pitäisi juoda joska neste laimentaa mahahappoja ja ruoansulatus hidastuu. Mutta uskon että tuohon on niin monta mielipidettä kuin on lääkäriäkin. Itse juon melkein aina lounaan yhteydessä 2 lasia maitoa kalsiumin takia.
    Nyt kun aloin oikein asiaa miettimään niin en muista että kertaakaan olisi tullut tuota ripulia sellaisen aterian jälkeen missä olen juonut maitoa. Sitten taas jos mennään jonnekkin muualle kuin työmaaruokalaan lounaalle, eli missä en juo kahta lasia maitoa vaan pienen lasin vettä jos sitäkään niin niillä kerroilla tuo ripuli on useinmiten esiintynyt.. Joten ehkä tuossa ruoan yhteydessä juomisessa on kuitenkin jotain itua. No, pitää seurata asiaa!

12. kobra Vierailija

heippa, täällä on sama ongelma ja suvussa myös äidillä ja siskoilla ainakin. viime keväänä otettiin keliakia ja helikobakteeri testit mutta eipä tietenkään mitään löytynyt. keväällä mulla oli ainakin stressiä, oisko ollu osasyy? myös hotkiminen vaikuttaa osasyyltä... samperin ärsyttävää ettei lääkärit tienny asiasta mitään.. yhtä mahaa rauhoittavaa läkettä sain, se auttoi.. oon itse päätelly et johtuis tää vaan vatsan yliherkkyydestä (?)

13. Alkup. kirjoittaja Vierailija

Vahvasti tuntuu siltä että tämä on etenkin naisten ongelma, kun olen netistä tästä etsiskellyt tietoa ja kysellyt niin tuntuu ettei miehillä juurikaan tällaisia ongelmia ole. No ehkä naisilla on muutenkin herkempi vatsa, tai ainakin itselläni esim. kuukautiset vetää mahan ihan sekaisin ja sellaista vaivaahan miehillä ei ole.

Ehkä lääkäritkään eivät osaa tätä asiaa selittää sen takia, että aika harva kenties tämän takia lääkärillä käy? Itse en ole käynyt juurikin sen takia että tämä on satunnaista eikä siinä mielessä mitenkään akuutti asia. Eikä toisaalta huvita pitkälliset kokeet kun oletuksena kuitenkin on ettei tähän mitään elimellistä vikaa löydy.. Kai.

14. parantunut Vierailija

Minulle ruokailun jälkeisen ripulin aiheuttu stilnoct niminen nukahtamislääke. Lääkäri ei uskonut että se oli syyllinen, mutta vatsa parani heti kun lopetin ko. lääkkeen . Vaiva ei ole palannut ja uni tulee muilla keinoin.

15. Alkup. kirjoittaja Vierailija

Olen nyt tutkiskellut tuota ärtyneen suolen oireyhtymää ja alkaa vahvasti vaikuttaa siltä että tästä on kyse. Ärtynyttä suolta esiintyy 3-4 naisella kymmenestä ja 1-3 miehellä kymmenestä. On siis enemmän naisten ongelma. Oireita tässä on monia, nopean ripulin lisäksi myös ummetusta, ilmavaivoja, vatsan turvotusta ja tunnetta ettei suoli tyhjene kokonaan ulostaessa (tämän tajusin vasta nyt kun luin siitä, minulla on välillä tätä tunnetta ja pöntöllä tulee joskus istuttua liiankin kauan). Satunnaista ja voimakasta turvotusta esiintyy joskus ja näytän siltä niinkuin olisin raskaana.

Jos kyseessä on tämä oireyhtymä niin mukavaa on ainakin se että on saanut vaivalle nimen. Toisaalta tietenkin harmi ettei tähän ole mitään lääkettä, useille tosin kuitupitoinen ruoka helpottaa. Ja pitäisi välttää mausteisia ja rasvaisia ruokia... nyyh.

16. JakeTT Vierailija

Täällä yksi sellainen. Tää vaiva hankaloittaa aika paljon sosiaalista elämää myös, ei voi lähtee noin vaan syömään ystävien kaa jos ei ota vaikka Libraxia tai Imodiumia alle. Joskus Imodium tekee mulla ripulin puolen tunnin sisältä ottamisesta mut sit rauhottuu.

17. ärtynyt kanssa Vierailija

Ihan on lääkäri mulla diagnosoinut ärtyneen paksusuolen. Tutkittiin aika paljon eikä sen kummemmin mitään löytynyt.

Välillä menee kuukausi pari ilman oiretta, ja voin syödä ja juoda mitä tahansa. Sitten edes lasi vettä ei meinaa pysyä sisällä. Sitä muutama päivä (pahimmillaan viikkoja) menee pytyllä. Mun kohdalla kyse on aika pitkälti huonosta stressinsietokyvystä ja vatsa toimii mittarina.

En ota siitä paineita, se vaan pahentaa. Ravintolassa ilta hyvien kavereiden kanssa yleensä rentouttaa ja ruoka pysyy sisällä kun ei mieti ja stressaa asialla.

Kyse ei ole vakavasta sairaudesta, enemmänkin kiusallisesta ja häiritsevästä, jos niin sen ajattelee. Parasta vaan tulla vatsansa kanssa toimeen. Joskus otan Agiocur-rakeita. Auttavat yllättävästi. Ja mulle kanssa lääkäri suositteli Immodiumia ( se ripulilääke). En ole kuitenkaan ottanut, koska välillä kärsin myös ummetuksesta. Silloin taas toivoo sitä ripulia....

18. Joskus nuorempana naureskelin äidilleni, joka ruokailun jälkeen ryntäsi kiireellä vessaan ja äänimääristä päätellen suolisto tyhjeni pikavauhtia. No, kylläpä hymy hyytyi, koska kärsin nykyään samasta vaivasta itsekin.

Tämä vaiva tulee ilmi_AINA_, kun käyn hampurilaisaterialla. Usein myös muun ravintolaruoan syöminen aiheuttaa saman reaktion. Juon silloin aina limua ja ruoka on yleensä rasvaista (usein ranskalaiset perunat), joten en tiedä, johtuuko sitten syötävästä ruoasta vai siitä, että tyhjään vatsaan mättää liikaa ylipäätään mitään ruokaa. Syön kyllä ruoan kanssa aina salaattia, joten sen puute ei pitäisi olla kyseessä.

Olen itse ajatellut, että kuitenkin suurin osa ruoasta pysyy normaalisti sisällä ja ainakin äitini on lähes 70-vuotiaana tosi terve, labra-arvot hyvät jne, joten ei kai tässä voi olla kyse mistään kovin vakavasta vaivasta. Kai...?

19. Supuli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen myös kärsinyt vatsaongelmista jo vuosia. Oireina ilmavaivat, ripuli, vatsan väänteet. Nyt muistin asiasta mainita lääkärille ja sain lähetteen keliakia ja laktoosikokeisiin. Mutta kuten lääkärikin totesi on ärtynyt suoli todennäköinen diagnoosi. Nytkin on hieman etova olo. On helpottava kuulla että en todellakaan ole yksin oireideni kanssa. Myös minun on vältettävä liikuntaa ainakin tunti ruokailun jälkeen muuten tulee lenkiltä kiire kotiin.

Meillä myös isäni kärsii ilmeisestikin samasta vaivasta vaikka oireet ovat hieman eri kuin minulla.

20. äiti83 Vierailija

mulla samoja oireita mutta keliakiakokeessa ei mitään ja lakstoosi arvo oli alle suositellun 0,3% mulla oli 0,1% elikkä lekuri sano et vois johtuu siitä... mutta miksi sitten tulee kanasta ja nuudeleistakin.. hmm.. itse olen päätynyt tuohon ärtyneeseen suoleen/vatsahaavaan/hiivaan.. jostain luin että mahassa voi olla liikaa hiivaa.. sekin voi eiheuttaa vastaavia oireita.. itselleni tehty myös vatsan ultra eikä mitään löytynyt.. lekuri kehoitti vaan siirtymään hylatuotteisiin.. hassua jos tällä iällä voi kehittyä jokin laktoosi-intoleranssi.. kaikki oireet alkoivat vasta toisen lapsen syntymän jälkeen.. nyt jätän väliin mm. hesen hampparit niistä menee masu sekasin mutta mäkin hamppareita voin kyllä syödä.. hassua.. kiinalaisessa voin syödä ja kebabkin menee alas hyvin.. ja perunan kera voin syödä melkein mitä vaan..

sain jonkun "kipulääkityksen" mahaan joskus aiemmin mutta nyt on ollut väliä näillä "kohtauksilla" parisen kk mutta nyt taas välillä ollut kipeänä.. pelkään mitä jouluna sitten uskaltaa syödä ja mitä ei..

21. Tautinen Vierailija

oireita voi aiheuttaa juuri hiilihappo-juomat, joillakin maito (kermavaahto), suklaa, kahvi, jokaisella ihmisellä on varmasti jokin ruoka-aine mikä ei sovi.

Ja äiti83, olen kuullut että toisen lapsen syntymän jälkeen on tulut laktoosi-intol. kannattaa ottaa selville onko esim. majoneesit hylaa vai ei, jos vaivaa.

Mutta ihmetyttää kyllä kuinka kukaan ei ole tälläiselle taudille kunnon hoitokeinoa vieläkään löytänyt. Olen huomannut lukiessani tästä taudista mm. kirjoista kuinka tätä tautia usein vähätellään. Itselläni ainakin kipu on joskus niin paha, että jos autoa ajaisi niin hegissä ei kotiin pääsisi. Uskon, että en ole ainoa, jota tämä useinkin ahdistaa. Mutta jos yhtään lohduttaa joidenkin tietojen mukaan Tyra Bankskin kärsii tästä ja Cybil Shepherd.

22. kohtalotoveri Vierailija

Onpas helpottavaa kuulla, että tälläkin palstalla pyörii näin paljon ihmisiä, joilla on kanssani sama ongelma! En ole aiemmin tavannut ketään, joka kärsisi samasta...

Minulle ripuli saattaa iskeä jo silloin, kun syön. Se on ikävä tilanne esimerkiksi työpaikkaruokalassa. Minullakin oireet iskevät eritysesti rasvaisen ja mausteisen ruokailun yhteydessä. Myös valkosipuli saattaa saada vatsani sekaisin. Vaivaa lisää myös se, että jos nauttii esimerkiksi lauantaina alkoholia, niin sunnuntainen ruokailu päättyy yleensä vessaan...

23. sama vaiva Vierailija

Itselläni oireet vähenivät huomattavasti, kun söin kuukauden ajan lähes päivittäin puolukkaa (kerralla 1-2 dl), ja sen jälkeen olen jatkanut tätä satunnaisen säännöllisesti (kerran viikossa). Happamien marjojen lisäksi myös teen juonti rauhoittaa vatsan toimintaa.

24. mies-68 Vierailija

Kokeilkaapa sellaista luontaistuotetta kuin Lepicol, se on auttanut minulla krooniseen ripuliin.

25. Miurumauru Vierailija

Kärsin itse samasta vaivasta. Ruoan jälkeen maha turpoaa, poksuu ja n. 30 min päästä pitää mennä vessaan (uloste on löysää). Olin ravintoterapeutin luennolla sekä lueskelin paljon hiivasta ja ärtyneestä suolesta netistä ja molemmista paikoista tuli sama tieto eli tähän vaivaan pitäisi syödä maitohappobakteereja. Ne rauhoittavat suolen toimintaa ja poistavat hiivaa. Niitä pitää tosin syödä kuuriluontoisesti, ainakin 3kk. Mutta ne todellakin tepsivät! Itsellä on aina töissä purkki mukana. Hyvä merkki, jossa on paljon maitohappobakteereita per pilleriä kohden on DDS+. Sitä saa ihan luontaistuotekaupoista. Suosittelen! Kuulema tavallinen A-piimä tai muu maitohappobakteerituote ei auta yhtä hyvin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri