Hae Anna.fi-sivustolta

Äkillinen ripuli ruokailun jälkeen?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Mikä ihme?!, 25.10.2007.

1. elluui Vierailija

mukava lukee (tai no mukava :/ ) et ihmisillä on saman sorttista vaivaa.
    Itsellä on noin. 2 krt kuukaudessa äkillinen ripuliyhtymä. Mahaa vääntää ihan saak*listi, vessaan joutuu mennä vauhilla (ja mikäli vessaa ei oo näköpiirissä, nii puskaa joutuu pahimmillaa mennä), suolisto tuntuu ihan p.ltä :D luulenpa että kys.vaiva minulla johtunee stressistä, kuukautisista (keskivaihella usein.), tai maitotuotteiden käytöstä, jos en oo laktrasea muistanu ottaa.

Keliakia ja lakt.intoleranssi on todettu, ja oikeaa ruoka valiota noudatan mielestäni hyvin.

Ettänäin. Voima-rutistukset niille jotka kärsii samaisesta ongelmasta.:/

2. Ripaskaa Vierailija

...................Vaihe 4. Nykyvitsaus: RIPULI!
    Sitten tarvitaan suuria bakteerimääriä: Tehosessio 60…90miljardia bakteeria tai enemmän/vrk!
    - Tähän ei riitä maitotuotteista saatavat bakteerimäärät, eli on pysyttävä bakteeripurkilla:
    - Lue: Ohjeistus ripulin parantamisesta:
    Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen:
    *Mhb-. Ripuli, antibiootti-ripuli, tappaja-bakteeri, uloste-tutkimus ja Probiootti bakteerit (mhb). | Probiootti (MaitoHappoBakteeri) ....................................

Lähde:
    *Mhb. Aloitus Maitohappo(Probiootti)- bakteerit pähkinänkuoressa, vaiheittain-lyhyesti: | Probiootti (MaitoHappoBakteeri)

3. Mahavaivainen Vierailija

Mites oottako koittanu Vi-Sibliniä? Nyt on telkkaristaki tullu mainoksia, et "vatsaa tasapainottava lääkekuitu" ja toimii liian nopeasti ja liian hitaasti toimivaan vatsaan. Ja se on sellaset mitä gastroenterologit (mahalääkärit) suosittelee kans tosi usein potilaille. Vi-Sibliniä saa apteekista ilman reseptiä.

4. ärtynytykö Vierailija

Kirjoittelin tähän ketjuun vuosi-pari sitten. Mulla löytyi vaivaan jonkinlainen selitys: vatsahapot. Liikahappoisuus todettiin gastrolab-verikokeessa. Jos otan Rennien, kun vatsanväänteet alkavat, vatsanväänteet loppuvat kuin seinään. Jos otan happosalpaajaa, joka siis vaikuttaa vuorokauden ympäri, vaivoja ei ole lainkaan. Vaivat hävisivät kuukauden somac-kuurin jälkeen yli vuodeksi, mutta palasivat nyt uudelleen, eli edessä taitaa olla uusi somac-kuuri.

5. kattila soi Vierailija

Kun menen Mäkkäriin tai Heseen, niin AINA menee vatsa sekaisin. Viimeksi tein kokeilun ja söin pelkän hampparin veden kera: taas vatsa meni sekaisin. Tuttuun tapaan alle 30min ja sitten onkin tosi kiire vessaan. Parikin kertaa pitää käydä.

Olen miettinyt näitä suurkeittiörasvoja ja lisäaineita. Söin taannoin ravintolassa scampipastaa. Taas sama homma. Mitähän rasvaa Scampien paisamiseen käytettiin...

Harmillista tämä : (

6. amanda Vierailija

itelläkin on ollu vesi ripulia ruokailun jälkeen ja paska lentää ravintolalassa juoduin juosta mut en keerenny ja paska tuli housuun ja mieskin ihmettelee ´:(

7. dgklre Vierailija

Olen aikoinaan tätä ketjua lukenut istuessani pöntöllä ripuloimassa vatsa krampaten, joten tulenpa kertomaan...

Kärsin seitsemän vuotta tästä oireesta, eli äkillisestä ripulista ruokailun jälkeen. Yritin syödä gluteenittomasti, laktoosittomasti, rasvattomasti jne. Ei auttanut, elin Imodiumilla ja silti pelko perseessä. Pahimpina päivinä ripuloin kuusi kertaa, parempina aikoina ehkä vain viisi kertaa viikossa.

Viime syksynä päätin ihan vain huvikseni lopettaa punaisen lihan ja siipikarjan syönnin, mutta jätin ruokavaliooni kalan, maidon ja munat. En ollut koskaan syönyt paljoa lihaa - laskin yhtenä kuukautena lihankulutukseni ja se oli 90 g päivässä (suomalaisten keskiarvo 202 g vuonna 2011). Mutta kuitenkin, ripuli loppui lihan skipattuani kuin seinään. Luulin ensimmäiset viikot mahani pitävän parempaa kautta, mutta olen ollut tällainen kala-kasvissyöjä jo viisi kuukautta enkä ripuloinut.

En oikein purematta niele ajatusta, että ripuli johtuisi rasvaisesta ruoasta. Broileri tai kalkkuna on vähärasvaista, mutta silti panee pakkini sekaisin. Esim. lohi on paljon rasvaisempaa, mutta voin syödä sitä kuin vettä vain. Ehkäpä kyseessä oli haavainen paksusuolitulehdus, jolle lihansyönti altistaa.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan punaisen lihan poisjättöä - vaikka en enää pihviä voi tai halua syödä, on ihanaa kun vatsa toimii kuten pitää! Voin nykyään syödä ennen kuin varmistan, että lähin vessa on näköetäisyydellä. Ei enää paniikkikohtauksia vessajonossa, kun edellä on viiden ihmisen jono ja tietää suolen "räjähtävän" tasan puolen minuutin päästä...

Lisää haavaisesta paksusuolentulehduksesta:

Haavainen paksusuolentulehdus (colitis ulcerosa) :: Terveyskirjasto

Paksusuolentulehduksen oireet

- se alkaa usein nuorella aikuisiällä 20–35-vuotiaana (olin just 20 kun oireet alkoivat)
    - viikkokausia jatkuva ripuli (check)
    - löysiä ulosteita on useita päivässä (check)
    - vaikeissa tapauksissa ulostekertoja on yli kuusi päivässä (nähty)
    - voi liittyä kramppimaisia vatsakipuja (check)
    - aaltoileva kulku (check).

Ja käykää ihmeessä lääkärissä. Itse en saanut koskaan aikaiseksi...

8. josba323 Vierailija

niin sellaista vaan. että minkälaista vatsaa rauhottavaa lääkettä olet käyttäny? itselläni kan on tosi herkkä vatsa. :)

9. kehari Vierailija

On kyllä hienoa nähdä, että kun ihminen pääsee internetin ja keskusteluihin käsiksi, aivokapasiteetti laskee nollaan ja sen jälkeen suusta ei tule mitään järkevää. En ymmärrä tällaista.

Melkosen vanha ketju, mutta erehdyin taas hakemaan pientä toivon pilkahdusta tilaani. Tässä on jo 10 vuotta taisteltu vaivan kanssa (ikää parhaillaan 21....) Lääkäreissä ja kokeissa ravattu, mutta aina sama '' IBS ''.
    Saattaa mennä viikko tai kaks, kun ei pysty syömään tasan mitään, jos ei tahdo kivun sumentavan ajatuksia. Sit mennäänkin ehkä kuukausi, että mikä tahansa ruoka käy, ei mitään ongelmaa. Olen kokeillut ruokavalioita; ei viljaa, ei rasvaisia ruokia, ei mausteita, ei sipulia, ei vihreitä kasviksia, ei sieniä, ei alkoholia, ei kofeiinia, ei sokeria eikä makeutusaineita, ei maitotuotteita, ei papuja, ei soijaa jne.. Ei tuloksia.. Päivän energiansaanti on tällä hetkellä _todella_ minimissään, kun mitään ei oikeen ilkeä syödä, mutta ylläripylläri, paino pysyy samalla kilolla koko ajan. Nälän tunne katoaa ajan myötä. Nykyään on ihan helppo mennä koko päivä yhellä luonaisesti gluteenittomalla sämpylällä. On tietenkin päiviä, kun toivoisin jonkun tuovan grillatun hevosen eteeni. Täytyy vaan muistaa, jos nyt syön, on takuu varma, että saan juosta vessaan n. 5 min päästä.

Verikokeissa sain tietää, että Folaatti arvoni ovat n. 100 alle MINIMIrajan, mistäs sitä saa, kun ei mitään lisäaineita voi syödä (sulkee pois lisäravinteet) ja kasvikset, missä sitä on, en saa syödä. Ja folaatti on sinällään hyvin tärkeää, se vaikuttaa keskushermostoon, muistiin, kehontoimintaan. Olen huomannut unohtelevani asioita, en esimerkiksi enään muista, mitä tuossa alkuun kirjoitin :D On iskenyt myöskin levottomat jalat syndrooma - hei hei yö unet! tervetuloa stressi!

Tiedän stressin pahentavan oireita, joten yritän sisäistää elämänoppia - ihan vitun sama - vituiks se menee muutenkin, eli en välitä enää mistään. suru ja ilo katoaa tuulen lailla. Mutta ei se mitään, jos se maha tästä paranee.

Tähystyksiin ei ole vielä lääkärit laittaneet, on kuulemma niin selkeä IBS. Yksityiselle puolelle ei ole varaa mennä, joten julkisella puolella on kitkutettava.

Koittakaa jatkaa kanssasiskot, ei se maha siitä parane ellei ravaa lääkäreissä ja vaadi tuloksia. Itse en enää jaksa, 10 vuotta/ reilu 20 lääkäriä pitäisi riittää. Näillä mennään, tai jos oikeen alkaa hatuttaa, täältä voi aina lähteä pois. Se on helppo homma.

10. Pioni Vierailija

Tämä saattaa nyt olla niinkin villi ehdotus kun olla voi, mutta onko sinulta tyttö hyvä ikinä mitattu kilpirauhasarvot? Kilpparivaje kun kyllä aiheuttaa mitä omituisimpia olotiloja, toki myös liikatoiminta. Jos vika olisi näissä?

Olisiko karppiruokavalio ehkä kokeilun arvoista myös tässä tilanteessa? Tiedän niin hyvin tuon tunteen kun lääkäreiden kanssa saa takuta vuodesta toiseen eikä mitään apua saa, tsemppiä siihen!

11. selkis Vierailija

vuosia ripuloin. Italiasta tuotu oliiviöljy sen aiheutti. Mun tytär asuu siellä ja toi aina sitä. Enää ei tuo.

12. artsysuolinen Vierailija

Hei,kertomuksesi on aivankuin minun,en ole vuosikymmeniin ollut ns,terve vatsani osalta.On tutkittu ja hutkittu,sanottu vaan että todella ärtynytsuoli,jolle ei ole mitään tehtävissä.Olen myös Imodiumin suurkuluttaja ja sen turvin pystyn joskus jonnekin lähtemään.Olisi kiva kuulla,mitä sinulle nyt kuuluu?Laitan tämän viestin suosikkeihin,niin saan katsottua nopeasti,jos olet vielä kirjoittamassa.Hyvät voinnit kuitenkin,terv,artsysuolinen.

13. raaraa Vierailija

Olen kärsinyt samasta vaivasta enemmän tai vähemmän jo vuosia. Aluksi asiaa ei edes tullut ajatelleeksi, viime aikoina vaivan pahentuessa olen alkanut huolestua ja pohtia sille syitä. Koulu- ja työpaikkaruokala aiheuttaa suurta ahdistusta kun lounasaikaan on hirveä nälkä eikä koko päivää syömättä pärjää mutta hävettää hyppiä välillä kesken ruokailun vessaan millon milläkin verukkeella. Pari kertaa olen joutunut juoksemaan puskapaskalle ja keskustan julkiset vessat on tarkkaan kartoitettu. Joskus oireet tulevat äkkiarvaamatta mutta usein niitä edeltää juuri n. 30min aiemmin nautittu rasvainen ateria. Minulla on vielä paha tapa syödä todella nopeasti. Shoppailu ravintolaillallisen jälkeen ei tule kuuloonkaan, tuskanhiki alkaa helmeillä otsalla ja sydän takoa ahdistuksesta samantien kun vatsassa alkaa vääntää. Ja kun alkaa vääntää se on menoa.

Aluksi epäilin laktoosi-intoleranssia (kuten ilmeisesti aika moni täällä) mutta en ole käynyt vaivan takia minkäänlaisissa tutkimuksissa. Iso syy siihen on varmaankin juuri se vähättelevä asenne ja käsienlevittely josta olen kuullut ja lukenut paljon kauhujuttua. Maitotuotteiden välttäminen tuntui aluksi auttavan mutta lopulta enää ei. (Nykyään hieman mietityttää oliko sitä laktoosiallergiaa ensinkään vai onko vuosien laktoosituotteiden välttäminen ollut turhaa rahan ja ajan tuhlausta.)
    Olen suhteellisen ujo joten omasta suolentoiminnasta puhuminen on hirveän noloa, vaikka kyseessä olisikin ammatti-ihminen. Ahmimisen välttäminen, purukumin pois jättäminen ja ruoka-annosten pienenä pitäminen on helpottanut vaivaa jonkin verran mutta ei kuitenkaan täysin. Lääkkeitä en ole kokeillut.
    Inhottavaa kun aina saa pelätä millon "kohtaus" iskee ja mitä uskaltaa syödä, tämä rajoittaa elämää todella paljon. Julkisissa koulun/työpaikan vessoissa asioiminen on myös äärimmäisen noloa kun kaikki äänet kuuluu kauas ilmastoitujen koppien välillä mutta se on kuitenkin housuunsa paskantamiseen verrattuna pienempi paha. Ummetus olisi monta kertaa tervetulleempi vaiva.

14. Marais Vierailija

En ymmärrä miksi vatsavaivoista puhuminen on noloa, mutta yritä saada joltain tuttavaltasi laktoosi-intoleranssi pillereitä ja katso auttavatko. En ole asiantuntija, mutta tuttavani joutuu tutkimaan tarkoin onko ruoka-aineissa ja jopa lääkkeissä hänelle sopimattomia aineita.

15. raaraa Vierailija

Laktaasientsyymipillereitä saa ilman reseptiä apteekista ja olen niitä joskus ennen laktoosia sisältävää ateriaa syönytkin, tuntuu vaan että välillä ne auttaa ja välillä ei. Viime aikoina olen syönyt varovasti myös hyla- ja maitotuotteita, välillä ongelmitta. Voisin kokeeksi kiskaista litran maitoa ja kattoa mitä käy :)

Mikäköhän siinä on että lounasravintoloissa, niin koulu- kun useammassa eri työpaikkaravintolassakin saa lähes poikkeuksetta puolessa tunnissa pakkinsa sekasin ihan "tavallisella" ruoalla. Kotona syödessä ei ole mitään ongelmaa. Lisätäänkö niihin ruokiin jotain höpöhöpöä?
    Koen häveliäänä ihmisenä omasta suolentoiminnasta ventovieraille puhumisen ujostuttavaksi ja jännittää jos lääkäri suhtautuukin vähättelevästi koko vaivaan. Mahdollinen ärtyneen suolen oireyhtymän diagnoosi myös pelottaa kun sille ei käsittääkseni ole toimivaa hoitoa, ja se tarkoittaisi että on pakko vain alistua siihen että vaiva jatkuu hamaan tulevaisuuteen ja ush, haluan edes elätellä toivoa siitä että joskus tämä vielä helpottaa.
    Tietysti verikokeet ja allergiatestitkin voisivat kertoa jotain, mutta suhtaudun melko pessimistisesti kun en ole huomannut oikein mitään yhdistävää tekijää oireita aiheuttaville ruoka-aineille. Ainoastaan hotkiminen, stressaaminen ja rasvainen/mausteinen ruoka korreloivat.

16. WC tuttu paikka Vierailija

Kuulostaa niin tutulta. Olen kärsinyt koko ikäni vatsaoireista. Tehtiin tähystykset molemmista päistä ja mitään elimellistä vikaa ei löytynyt. Spastinen paksusuoli ja helposti stressaava vatsa, joka laukaisee ripulin. Määrättiin 100 tablettia Immodiumia reseptillä, joita söin enimmillään 8 tablettia päivässä, että pystyin olemaan töissä. Sisätautien erikoislääkäri suositteli muutoa välimeren maihin ja viinin ystäväksi. Muutaman päivän lääkkeetön jakso saattoi tehdä sen, että kaikki tuli pelkkänä vetenä ulos ja riski joutua tiputukseen oli suuri.
    Pelkkä satunnainen ripulointi heti ruokailun jälkeen ei ollut enää ongelma vaan yksittäinen ripulointi saattoi laukaista suolen syöksyttämään eli pakki tyhjeni totaalisesti jatkuvasti.
    Tilanne haittasi elämää todella koska en uskaltanut syödä tilaisuuksissa, juhlissa, työpaikalla... aina alkuun 2 tablettia ja lisää.. Missä on lähin vessa???
    Maitotuotteita en ole käyttänyt 13 vuotiaasta lähtien lainkaan koska maito, jäätelö, kerma, rahka toimi selvästi ripulia laukaisevana tekijänä.
    Vatsaoireilujen taustalla saattaa olla yhteys HLAB 27 tekijään, mikä löytyy meikäläisen verestä. Hyvä puoli tuossa läpipaskossa oli tietenkin se etten kärsinyt ylipainosta vaan päin vastoin.
    Muistan kun 2005 menin apteekkiin ostamaan kahta laatikkoa Imocuria (lääke sopii minulle paremmin) niin farmaseutti selitti käyttöohjeita ja varoitti ummetuksesta, johonka vastasin että olen ollut ummetuksella päivän vuonna 1982.
    Avioeron jälkeen tilanne alkoi pikkuhiljaa korjaantua. En ymmärtänyt kuinka merkittävä osuus psyykkisillä tekijöillä oli suoraan vatsahermoihin. Hyvin harvoin sattuu enää sitä, että ruokailu ärsyttää ja aiheuttaa ripulointia itse asiassa en muista koska viimeksi. Voin vain lohduttaa kanssakärsijöitä, että kun ikää tulee riittävästi ja elämä tasoittuu niin vatsan ongelmatkin pikkuhiljaa helpottavat.

17. Tollukka Vierailija

Joo, mitens b-vitamiinit, eiks ne imeydy tuolta suolesta.

18. Kyllä mutta Vierailija

Jep. Sitten on B12 vitamiinin imeytymishäiriö -> pernisiöösi anemia, jonka hoito diagnosoinnin jälkeen tapahtuu pistoksina 2-3kk välein.

19. tuskaa parvella Vierailija

on näemmä kohtalotovereita.

Päädyin tähän ketjuun koska etsin haulla appelsiinimehusta kova ripuli.

IBS on todettu, välillä menee pari päivää, kun vain oksentelen ja ripuloin.Itken ja paskannan.
    Päivystykseen ankarien vatsakipujen ja oksentelujen jälkeen muutaman kerran vuodessa, nesteenpuute iskee.
    Vatsakivut olleet pahempia kuin synnytyskivut (!), viimeksi avattiin ns. hätäleikkauksena 5 stä kohtaa ja irroitettiin kiinnikkeitä.

Eli kun tämmöinen kurarumpu kulkee mukana, ei hirveesti naurata :(

Torvi on tähystetty joka päästä, lievä divertikkelitauti, ei muuta.

Mua kiinnostaa, huonomahaiset, ootteko huomanneet appelsiinituoremehulla vaikutusta siihen että joudutte pöntön orjiksi?
    Voin syödä sitruksia vapaasti,mut mehu suoraan tölkistä tuottaa n. 12 h sisällä vesiripulia, tulee kuin muuttolinnut, kovaa ja korkeelta...

terve.fi selostaa ripulin omahoidoksi appelsiinimehun laimentamista 1:1, mutta mulla se ei siis todellakaan auta...

Samaa oireilua tulee myös jäätelön ja kahvin yhdistelmästä, kumpikaan yksin ei aiheuta ongelmaa.

Crohnit ym. suljettu pois, ei mitään vitskupuutoksia. Verikokeet ok.
    Laktoosit kohdillaan, heliko negatiivinen, kilpirauhanen ok.
    oon kokeillut dieettejä joissa ei ole ärsyttäviä aineita ( gastrologin mukaan) mutta se mitään auta.

Kokemuksia tuoremehusta, teollisesta ?

20. Marjaana Vierailija

Sama här. Mutta mniulle auttoi tällainen ruoavalio[:

Marjaanan keittokirja

perustuu metsäsaamelaiseen ruokavalioon
    Sisällysluettelo

1. Esipuhe
    2. Jouluruokia
    2.1 Lipeäkala
    2.2 Sillilaatikko
    2.3. Lohilaatikko
    2.4. Lanttulaatikko
    2.5. Porkkanalaatikko
    2.6. Punajuuri-perunasuurimolaatikko
    2.7. Imellytetty perunalaatikko
    3. Puurot
    3.1. Suklaapuuro
    3.2. Samettipuuro
    3.3. Perunapuuro
    3.4. Voipuuro
    3.5. Kirnupiimäpuuro
    4. Arkiruokia
    4.1. Kasvisruokia
    4.1.1. Vihanneslaatikko
    4.1.2. Sosekeitto
    4.1.3. Borsskeitto
    4.1.4. Kesäkurpitsapannu
    4.1.5. Perunamuusi
    4.2. Liharuoat
    4.2.1. Lihakeitto
    4.2.2. Paistettu karitsanmaksa
    5.Kalaruokia
    5.1. Silakoita ja vihanneksia foliossa
    5.2. Makoisat muikkusardiinit
    5.3. Sipulisilakat
    5.4.Paistettu kala
    5.5.Paistettu tonnikala
    6.3. Muut ruoat
    6.3.1. Rössypottu
    5. Salaatit
    5.1. Raastesalaatit
    5.2. Kurkkusalaatti
    5.3. Rosolli
    6. Leivonnaisia
    6.1. Runebergin torttu
    6.2. Perunakakku
    6.3. Kääretorttu

7. Jälkiruokia
    Kakkupohja ilman kananmunaa
    Leipäjuusto
    8. Juomia
    Tee
    Kahvi
    Kaakao
    1.Esipuhe
    Tämä ruokalehtinen pohjautuu saamelaisilta perittyyn ruokavalioon.
    Saamelaiset, joita ovat kalastaja-, tunturi- ja metsäsaamelaiset, ovat käyttäneet toisistaan poikkeavia ruokavalioita. Tämä kirjanen perustuu Kuusamon metsäsaamelaisilta ja sitä kautta Kuolan koltilta perittyyn ruokavalioon. Kolttasaamelaiset ovat halunneet, että ruoka on kypsää.
    Ruokavaliossa ei saa käyttää kypsentämättömiä eläinproteiineja ja sokereita. Kiellettyjen listalla ovat suklaat ( paitsi tumma suklaa), karamellit(paitsi turkinpippurit), sokerit,chipsit,keksit, pullat, kakut, riisikakut, hedelmät(paitsi omenat), marjat(paitsi paistetut soseena olevat, joissa ei ole sokeria)) , hillot, kananmunat(paitsi ruoassa olevat, jos ruoka on paistettu määräajan mukaisesti), hiiva, mausteet, sian-, naudan- ja kananliha, näistä valmistetut jauhelihat(Paitsi ruoan joukossa, koska sitä on suhteellisen vähän), makkarat, lenkit,nakit(paitsi jos ne on paistettu hyvin ensin uunissa) sekä maito ja maitovalmisteet kypsentämättöminä sekä herneet ja pavut. Sallittuja ovat vain riistaliha, kalat ja juurekset ja vihannekset ja nämäkin vain ylikypsinä ja hyvin pieninänä paloina, mieluiten soseutettuna tai pienenä raasteena ja juusto(tavallinen edam).
    Makean nälän yllättäessä voi syödä muffinsseja, bebe-leivoksia, napakymppikääretorttua yhden annoksen.
    Sokerien hajoamisaika kypsennettäessä on 3 minuuttia ja eläinproteiinien hajoamisaika on 50 minuuttia. Kaikki ruoka kypsennetään 200-asteisessa uunissa, folio peittona, ettei ruoka kuivu ja ruoan joukkoon lisätään hieman vettä. Jos ruoka kypsennetään ilman foliota, lisätään ruoan joukkoon paljon vettä.
    Ruoka jäähdytetään ja ruoka pakastetaan vähintään vuorokaudeksi. Tämän jälkeen ruoan voi sulattaa ja kypsentää mikrossa ja syödä. Tämän kirjasen ohjeet ovat vain suuntaa-antavia. Itse voit soveltaa ohjeita muihinkin ruoka-aineisiin. Kirjan tyhjiin kohtiin voit kirjoittaa omia ohjeitasi.

Marjaana Kuusela

2. Jouluruokia
    2.1.Lipeäkala
    Kääritään folioon ja paistetaan uunissa 200 asteessa kaksi tuntia.
    Valkokastike
    2 rkl laktoositonta kasvimargariinia
    2 rkl perunajauhoja
    5 dl soijamaitoa
    ripaus suolaa
    Margariini sulatetaan ja siihen lisätään maito ja maitoon sekoitetut perunajauhot. Seosta keitetään 10 minuuttia ja maustetaan suolalla. Kastike käsitellään kuten edellä. Jos kastike kiehuu kuivaksi, siihen voi lisätä soijamaitoa, jos vain sen keittää 3 minuuttia.
    2.2. Sillilaatikko
    vuoka voidellaan juoksevalla kasvismargariinilla
    porkkanoita raasteena
    silliä suikaloituna
    mausteeksi heinonnettua nokkosta
    vettä
    paistetaan uunissa 200 asteessa 2 tuntia
    2.3. Lohilaatikko
    vuoka voidellaan juoksevalla kasvismargariinilla
    suikaloituja porkkanoita
    lohipaloja
    mausteeksi suolaa ja nokkosta
    vettä
    paistetaan 200 asteessa 2 tuntia
    2.4. Lanttulaatikko
    2 kg lanttuja,pestään, paloitettaan ja keitetään pehmeiksi ja soseutetaan
    lanttusoseeseen lisätään
    2 tl suolaa
    1 dl juoksevaa margariinia
    2 kourallista hienonnettua nokkosta
    paistetaan 200 asteessa 1 tunti.
    2.5.Porkkanalaatikko
    2 kg porkkanoita keitetään ja soseutetaan
    soseeseen lisätään
    ruokaöljyä 1 ½ dl
    perunasuurimoita 1 ½ l
    2 kourallista nokkosta hienonnettuna
    paistetaan 200 asteessa 1 tunti

2.6. Punajuuri- perunasuurimolaatikko
    2 kg punajuuria
    punajuuret pestään, paloitettaan ja raastetaan
    raasteeseen lisätään
    perunasuurimoita 1 ½ L
    ruokaöljyä 1 ½ dl
    nokkosta 2 kourallista hienonnettuna
    paistetaan 200 asteessa 1 tunti
    2.7. Imelletty perunalaatikko
    1 kg perunoita
    ½ dl perunajauhoja
    ½ l perunoiden keitinlientä
    ruokaöljyä
    1 tl suolaa
    nokkosta
    Keitä perunat kypsiksi ja soseuta ne keitinveteen. Sekoita jauhot soseeseen.Peitä astia kannella ja anna imeltyä lämpimässä paikassa muutama tunti.
    Lisää imeltyneeseen soseeseen ruokaöljy. Mausta seos ja kaada voideltuun uunivuokaan. Paista 200 asteessa 1 tunti.
    3. Puurot
    3.1. Suklaapuuro
    1 l maitoa
    2 dl perunajauhoja
    sokeroimatonta kaakaojauhetta
    Sekoita jauhot ja kaakaojauhe kylmään maitoon. Paista uunissa 200-asteessa 1 tunti. Pakasta.
    3.2. Samettipuuro
    1 l maitoa
    ½ dl perunajauhoja
    2 rkl mantelijauhetta
    ¼ rkl suolaa
    1 ½ dl ruokaöljyä
    Sekoita mantelijauhe maitoon. Lisää seokseen ruokaöljy ja mausta seos suolalla. Laita seos uunivuokaan, joka on voideltu ja paista 1 tunti. Pakasta.
    3.3. Perunapuuro
    1 l maitoa
    1 1/2 dl perunajauhoja
    mantelijauhoja
    maitoon lisätään perunajauhot. Paistetaan uunissa 1 tunti. Pakasta.
    3.4. Voipuuro
    1 l maitoa
    5 dl ruokaöljyä
    2 dl perunajauhoja
    Perunajauhot lisätään kylmään maitoon. Ruokaöljy lisätään seokseen. Paista ja pakasta.
    3.5. Kirnupiimäpuuro
    1 l kirnupiimää
    1 dl perunajauhoja
    mantelijauhetta
    Kirnupiimään lisätään peruna- ja mantelijauhot . Paistetaan 1 tunti.Pakastetaan.
    4. Arkiruokia
    4.1. Vihanneslaatikko
    kesäkurpitsaa raasteena
    paprikaa raasteena
    porkkanoita raasteena
    sipulia raasteena
    mausteeksi suolaa ja nokkosta
    vettä
    juustoa voi lisätä päälle
    4.2. Sosekeitto
    lanttua
    porkkanaa
    nokkosta
    suolaa
    lantut ja porkkanat keitetään ja soseutetaan. Soseeseen lisätään nokkonen ja suola. Seosta paistetaan uunissa vielä tunti.
    4.3.Borsskeitto
    Punajuuria raasteena
    Kaalta raasteena
    Punajuuri- ja kaaliraaste sekoitetaan ja soseutetaan.Soseeseen lisätään hieman vettä ja paistetaan uunissa tunti. Sose seisotetaan jääkaapissa 2 vuorokautta ja pakastetaan. Pakastetut aineet lisätään veteen ja kiehautetaan. Maustetaan suolalla.
    4.4. Kesäkurpitsapannu
    1 iso sipuli
    2 kesäkurpitsaa
    1 punainen ja 1 vihreä paprika öljyä 1 tölkki tomaattimurskaa
    2 dl vettä
    nokkosta
    juustoa voi lisätä päälle
    Kuori sipuli ja ja raasta vihannekset.Kuumenna padassa tilkka öljyä. Pyöräytä kasvispalat öljyssä ja mausta ne suolalla. Lisää joukkoon murskattu tomaatti ja vesi. Laita 200-asteiseen uuniin 1 tunniksi. Pakasta.
    4.2. Liharuoat
    Käytetään riistalihaa(mm. hirvi, peura, metsälinnut ) eli eläimiä, joille ei ole syötetty viljarehua.
    Liha paistetaan pieninä paloina, koska kokonaisen paistin kypsentäminen vie pitkän ajan. Liha tulee olla niin kypsää, että se hajoaa. Lihapaloja kypsennetään 2 tuntia vedessä folion alla koosta riippuen. Karjalanpaistin kokoisia lihapaloja saa kypsentää 6 tuntia.
    Lihan paistoliemi säilytetään ja pakastetaan. Lihaan voi laittaa mausteeksi voita ja nokkosta, koska se tulee näin kypsennettyä lihakeittoa varten.
    4.2.1.Lihakeitto
    Pakastettua, paistettua riistalihaa
    kypsää raastettua porkkanaa tai muita kypsennettyjä kasviksia
    pakastettua lihan paistolientä
    vettä
    Keiton voi syödä tuoreeltaan, koska keiton ainekset ovat jo käyneet läpi valmistusprosessin.
    4.2.2.Paistettu karitsanmaksa
    maksa paloitellaan pieniksi paloiksi ja paistetaan uunissa 2 tuntia. Vuokaan lisätään vettä ennen paistamista ja laitetaan alumiinifolio päälle kuivumisen estämiseksi.
    Jos en viitsi värkätä ruokien kanssa, paistan vain euroshopper-maksamakkaraa, koska siinä ei saa olla maitojauhetta) tai nakkeja pieniksi palasiksi leikattuina.
    5.1.Silakoita ja vihanneksia foliossa
    1 purjo
    4 tomaattia
    1 kesäkurpitsa
    400 g silakkafileitä
    suolaa
    nokkosta
    Leikkaa purjo ihan ohuiksi suikaleiksi ja murskaa tomaatti ja kesäkurpitsa raasteeksi. Levitä ne folion päälle. Mausta silakat suolalla ja nokkosella ja nosta ne vihannesten päälle. Sulje folio tiukaksi paketiksi ja paista 200-asteisessa uunissa 2 tuntia.
    5.2.Makoisat muikkusardiinit
    1 kg muikkuja
    1 tl suolaa
    1 tlk tomaattimurskaa
    1 dl öljyä
    hienonnettua nokkosta
    kypsennä 200-asteisessa uunissa 2 tuntia. Pakastetaan.
    5.3 Sipulisilakat
    500 g silakkafilettä
    etikkaliemi:
    1 dl väkiviinaetikkaa
    5 dl vettä
    2 tl suolaa
    mausteliemi:
    1,5, dl vettä
    keltasipulia
    punasipulia
    0,5 dl väkiviinaetikkaa
    1 rkl suolaa
    Sekoita etikkaliemiainekset ja pane silakkafileet etikkaliemeen raakakypsymään. Anna niiden olla kylmässä neljä tuntia. Siivilöi kalat liemestä ja leikkaa ne saksilla kahtia. Sekoita mausteliemi ja pane kalat liemeen maustumaan. Lisää joukkoon raastettut sipulit. Paista silakat 200-asteisessa uunissa 2 tuntia.
    5.4.Paistettu kala
    Kääri iso kala( esim. lohi fileenä) folioon ja paista sitä uunissa 200 asteessa filettä 2 tuntia ja kokonaista kalaa 3 tuntia.
    Muikkuja paistetaan 2 tuntia ja silakoita 2,5 tuntia vuoassa folio päällä. Kalat voi ensin paistaa pannulla voissa, jotta ne saa hieman makua. Muuten ne ovat melko mauttomia
    5.5.Paistettu tonnikala
    tonnikalahiutaleita paistetaan uunissa 1 tunti.
    6.Muita ruokia
    6.1. Rössy
    ½ l poronverta
    ohrajauhoja
    kananmunaa
    nokkosta
    suolaa
    poronvereen lisätään ohrajauhoja sen verran, että se paksunee. Seokseen lisätään kananmuna. Seos maustetaan. Paistetaan 200 asteessa 1 tunti. Pakastet
    7. Salaatit
    7.1. raastesalaatit
    Kaikki juurekset ja vihannekset käy, mutta ne täytyy raasteena kypsentää uunissa 1 tunti. Kuivumisen estämiseksi lisää salaattiin vettä ja laita vuoan päälle alumiinifolio. Salaatin kastikkeita ei saa käyttää.
    7.2. Kurkkusalaatti
    Voi ostaa kaupasta valmiina
    Paistetaan kuten edellä.
    Salaateissa ei saa olla kananmunaa, riisiä eikä majoneesia.
    7.3. Rosolli
    3-4 perunaa
    3-4 porkkanaa
    4-5 etikkapunajuurta
    2 maustekurkkua
    1 sipuli
    suola
    valkokastike, jos haluaa

Kuori ja raasta juurekset, etikkapunajuuret ja peruna sekä sipuli. Mausta suolalla. Paista 200-asteisessa uunissa 1 tunti.
    8. Leivonnaisia
    8.1. Runebergin torttu
    1 kg porkkanoita raastettuna
    1 kg perunajauhoja
    4 tl ruokasoodaa
    4 tl suolaa
    4 hyppysellistä kuivattua voikukanlehteä
    4 juomalasillista rypsiöljyä
    Kaikki aineet sekoitetaan hyvin haarukkavatkaimella ja jaetaan silikonisiin muffinsvuokiin.
    Paistetaan kiertoilmauunissa 175°C 30 minuuttia. Annetaan jäähtyä silikonivuoissa ja kumotaan.
    Pakastetaan 1 vuorokausi, ennen kuin syödään.
    8.2. Perunakakku
    1 kg perunaa pestään ja keitetään kypsäksi kuorineen
    keitinvesi
    1 kg perunajauhoja
    300 g sulatettua kookosrasvaa
    2 dl pellavarouhetta
    2 tankoa mantelimassaa ( 300 g)
    2 tl suolaa
    Vatkataan mieluimmin yleiskoneella tai sähkövatkaimella.
    Leivotaan heti pellin päälle kakkuja, muuten taikina kovettuu liikaa, eikä siitä voi muodostella kakkuja.
    Paistetaan 175° 20 minuuttia.
    8.3. Kääretorttu
    Torttupohjaksi kakkutaikina ilman kananmunaa
    hilloksi mantelimassaa ja paistettuja soseena olevia marjoja esim.vadelmia
    valmiin kääretortun päälle ei saa ripotella sokeria.
    9.Leivät
    9.1.Soodaleipä
    6 ½ dl perunajauhoja
    mantelijauhetta
    1 tl suolaa
    1 tl soodaa
    3½ dl piimää
    Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen
    Kaada perunajauhot, mantelijauhot, suola ja sooda kulhoon ja sekoita ne hyvin keskenään. Tee jauhoihin kolo ja lisää siihen piimä. Sekoita se pyörittävin liikkein keskeltä aloittaen nopeasti jauhojen kanssa sekaisin kauhalla tai lusikalla.

Kumoa taikina leivinpaperoidulle uunipellille ja ripottele pinnalle jauhoja. Muotoile pyöreäksi leiväksi aluksi kämmenellä painellen. Lisää jauhoja tarvittaessa. Voit paistaa leivän myös sellaisenaan muotoilematta sitä. Tee pinnalle ristiviilto terävällä veitsellä. Paista leipä heti 200 asteen lämmössä 50 minuuttia uunin toiseksi alimmalla tasolla. Leipä on kypsä, kun pohjaan koputtaessa ääni on kumea, kopsahtava.
    Anna leivän jäähtyä ritilän päällä.
    Soodaleipä on perinteinen irlantilainen leipä, joka sopii hyvin ” laiskalle” leipojalle. Irlantilaiset murtavat leivän neljään osaan viiltojen mukaan ja leikkaavat neljännesleivät edelleen viipaleiksi. Leipä säilyy mehevänä pari päivää.
    9.2.Vehnätön vehnäleipä

Määrä Aines
    5 dl Kylmää vettä
    14 dl perunajauhojamantelijauhetta
    2,5 tl ruokasoodaa
    3 tl suolaa
    1 dl öljyä

Sekoita jauhot, ruokasooda ja suola . Alusta muut ainekset joukkoon ja anna taikinan kohota noin 20 minuuttia. Leivo taikina jauhotetulla leivinpöydällä ja leivo kaksi pitkänomaista leipää. Pane leivät voideltuihin leipävuokiin ja kohota noin 20 minuuttia.Paista 200-asteisessa uunissa 20-30 minuuttia. Jos haluat leipään rapean kuoren, suihkuta pinnalle vettä ja pane uunin pohjalle laakea vesiastia
    9.3.Teeleivät
    2 dl perunajauhoja
    mantelijauhetta
    1 tl leivinjauhetta
    1/4 tl suolaa
    1 dl vettä
    1 rkl öljyä
    Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää vesi ja öljy. Sekoita taikina tasaiseksi ja taputtele kahdeksi n. senttimetrin paksuiseksi pyöryläksi suoraan pellille. Jaa leivät taikinapyörällä neljään osaan ja pistele haarukalla. Paista 225 C 10-15 min. 4.Gluteeniton, hiivaton, kananmunaton ja maidoton leipä
    Vesi 5 dl
    Psyllium 1 tl
    Kookosöljy 2 rkl
    Riisi- tai tattarijauho 2-3 dl
    2 dl öljyä
    1 ½ dl mantelijauhetta
    2 dl juustoraastetta( juusto ilman kananmunaa)
    1-2 tl leivinjauhetta
    Sekoita kaikki ainekset ja muotoile pieniä kakkuja.paista 225 asteessa kauniin ruskeaksi
    9.5.Vehnäsämpylät

5 dl vehnäjauhoja

1 rkl leivinjauhetta
    ½ tl suolaa

3 dl vettä

9.6.Rieskat

6 dl perunajauhoja
    1 tl suolaa
    1 tl soodaa
    4 dl vettä
    1 dl porkkanaa raasteena
    ½ dl margariinisulaa( kasvirasva)
    Sekoita aineet keskenään. Lusikoi taikinasta nokareita leivinpaperille uunipellille ja tasoita ne lusikalla ohuiksi rieskoiksi. Paista 250-asteisen uunin keskitasolla 15-20 min kauniin värisiksi. Jos ei jaksa millään leipoa, olen ostanut kainuulaista nyrkkirieskaa. Se on ohrarieskaa ja sitä saa tilaamalla kauppahallista( perällä oleva leipäkauppa).
    10.Jälkiruokia
    Kakkupohja ilman kananmunaa:
    ¾ dl öljyä
    2 dl vichyä
    3 dl perunajauhoja

2 tl leivinjauhetta

paista kakkua 175 asteessa noin 35 minuuttia.
    Olen pystynyt syömään Liidelin tummaa suklaata olevia neekerinsuukkoja.
    Tykkään myös mikrossa sulatetusta leipäjuustosta.
    Leipäjuustot
    tulee olla pakastettuja.

11.Juomia
    Tee ja kahvi sellaisenaan ilman sokeria
    Kaakao
    Soijamaitoa
    Kaakaojauhetta ( ei jauheseoksia)
    Juomaksi vesi tai kivennäisvesi, ei limukoita, oluita, viinejä eikä viinoja.

Nautinnollisia ruokahetkiä toivoo Marjaana !

QUOTE=vaiva;9042575]Täältähän löytyy kohtalotovereita oikein urakalla!

Kaikki mahdolliset vatsavaivat on täälläkin koettu: syönnin jälkeinen äkkiripuli (joka tyhjentää mahan kerralla eli ei tarvi tirautella pikin päivää, heh), turvotukset, ummetukset, kouristelut, kivut jne. Lisäksi on kaikki mahdolliset myös tutkittu: on tähystetty, on todettu laktoosivaivat, on poissuljettu keliakiat ja helikot. Lääkärin varovainen arvio oli vaan toi "mahdollinen ärtyvä suoli", ei voi tehdä mitään. Ja kuitenkin tää vaiva on ennalta-arvaamattomuudessaan ja satunnaisuudessaan todella raivostuttava ja normaalia elämää vaikeuttava! Monet on täällä puhunu raskaan ruoan aiheuttamista ongelmista, mutta itse olen kasvissyöjä (lähes vegaani), eikä noi äkkityhjennykset oo liittyny semmoseen mulla. Tietysti liian suuret annokset tyhjään mahaan vois olla munkin kohdalla se juttu.

Toi jonkun kirjoittajan mainitsema histamiiniasia alkoi välittömästi kiinnostaa, kun aloin ynnäämään muutamia kokemuksia ja niitä edeltäneitä ruoka-aineita... ja lisäksi toi edellisen kirjoittajan Habba, josta ei suomeksi ole (vielä?) lainkaan tietoa netissä. Mitä jos monen vatsaongelmaisen oireet selittyisivätkin jollain ihan muulla, kuin sillä iänikuisella ja mystisellä "ärtyvällä suolella"..?

Piti vielä tähän loppuun kysymäni: onko muilla ton äkkiripulin kanssa myös lisääntynyt virtsaamisen tarve? Itse joudun nimittäin ton tyhjennyksen jälkeen juoksemaan vielä pissallakin monta kertaa..[/QUOTE]

21. mies68 Vierailija

Tee näin, vältä viikko seuraavia ruoka-aineita.

1. Maito (kaikki maitoa sisältävät)
    2. Kahvi
    3. Hiilihapolliset juomat
    4. Raanavesi, juo pullotettua tai keitä.
    5. Sokeri

Takaan että oireet loppuun, ite vuosia kärsineenä huomasin ulkomailla saavani helpotuksen, jos viikon päästä ei helpota, sitten voi sanoa ärtynyt paksusuoli. Sitten vähitellen kokeile mikä noista viidestä on syypää :)

22. vatsavaivainen Vierailija

Hei,

Olen kärsinyt vatsavaivoista jo vuosia. Tässä repeptit jotka ovat minulla auttaneet.
    Ihminen voi parhaiten kun syö syö säännöllisesti ja monipuolisesti, nukkuu, liikkuu ja
    rauhoittuu.

Kun vatsa ärtyy se herkistyy kaikenlaisille raaka-aineille. Ruoka-aineiden pois jättö on
    ensi apua. Omalla kohdalla syy on pitkä aikainen stressi. Olen tehnyt vuosia töitä, jonka
    nyt tajuan olleen todella stressaavaa. Olen ollut vuosia parisuhteessa jossa on ollut paljon perustavanlaatuisia ongelmia. Nyt kun olen kohdannut nämä asiat ja alkanut tehdä ja vaatia parannuksia elämääni, on minun ollut helpompi hengittää ja vatsakin on voinut paremmin.

Mutta alkuun toimivin asia minulle oli tomaatin poisjättäminen.
    En ymmärtänyt sitä millään, kun oireet tulivat niin viiveellä.

Suosi lisäaineetonta, puhdasta ruokaa.

Huolehdi, että syöt tarpeeksi, höystä ruokaasi esimerkiksi yrteillä, siemenillä.
    Tutki mitä kehosi kestää. Vaikka maito ei kävisi usein hapan maitotuotteet käy.
    Jugurtti, banaani, aprikoosi, kana, riisi, kasvikset,

Luo itsellesi rutiinit, syö samaan aikaan joka päivä.
    Kunnon aamupala, ei kahvia!

Vältä alkoholia

Rauhoita itsesi, liiku luonnossa, lakkaa ajattelemasta koko ajan mitä syöt ja miltä se tuntuu
    ja rentoudu ja rentouta kehosi ja vatsasi.

23. tiedoksi Vierailija

Monet antibioottikuurit heikentävät vastustuskykyä ja suolisto vaivaa ripulina. Maitohappobakteerit auttavat asiaan ja vakavassa tapauksessa istutetaan peräaukon kautta ulostetta, että suoliston bakteerikanta lisäääntyy ja näin ollen suolisto toimisi moitteettomasti.

24. timo Vierailija

Äkillinen ripuli ruokailun jälkeen?

Itselläni oli kyseinen vaiva vuosikausia....Syyksi löytyi stressi.

Heti kun lopetin sen stressaavan työni...niin vaivakin hävisi parissa kuukausessa.

25. Antti Vierailija

Eksyin tänne kun iski tänään äkkihätä. Olin syönyt salaatin hiilihapollisen juoman kera vähän hotkien JA kas kummaa: juuri kahvin ja jäätelön. Luulenpa että kuuman ja kylmän vaihtelu on syypää, samoin hiilihappo ja hotkiminen sekä jo valmiiksi ärtymiseen altis suolisto.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri