Hae Anna.fi-sivustolta

Ärsyttävät sukulaiset

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä Maija, 03.06.2018.

1. Maija Vierailija

Täti oli ennen omien lastensa syntymää ns. lapsivihaaja, josta minä sain kärsiä. Äitini vei minua usein hoitoon "viisaalle ja tietäväiselle" isosiskolleen. Muistan kyllä vieläkin miten ilkeästi hän puhui minulle kun olimme kahden. Halveksi ja ivaili normaalia lapsen käytöstä. Saattoi vaikka syödä edessäni sipsejä ja ilmoittaa, että sinä saat myöhemmin. Matki ivallisella äänellä jos pyysin leivälle enemmän voita. Haukkui leikkini hiekkalaatikolla tyhmiksi ym. No hän oli itse ollut vähemmän suosittu tytär oman äitinsä silmissä. Ehkä tämä oli jotain kostoa pikkusiskon lapselle sitten.

En ole koskaan maininnut, että muistan lapsena saamani kohtelun. Ennen omien lastensa syntymää hän kävikin pitkät terapiat lähinnä omalta äidiltään saamastaan kohtelusta johtuen.

Nyt aikuisena on käynyt ärsyttämään tämä täti. Pakotetaan kuuntelemaan pitkäpiimäisiä jaarituksia heidän omasta mielestään kaikin puolin esimerkillisestä elämästään ja aivan arkisista asioistaan. Ei ole väliä onko minulla valmistujaiset, olenko ollut pitkällä matkalla tai muuta arjesta poikkeavaa. Tavatessa aika kuluu heidän elämäänsä kerratessa ( tai vaihtoehtoisesti vaikka kuninkaallisten). Suunvuoroa ei anneta, saati sitten kysytä tai olla kiinnostuneita mistään muusta kuin omasta ja omien lasten asioiden mainostamisesta ja kertaamisesta kyllästymiseen saakka.

2. Besore Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Töräytä joskus kaikki mitä hän on sanonut jossain yhteisessä tapaamisessa. Kirjoita vaikka lista paperille tollanen lastenvihaaja akka joka on piruillu lapselle ansaitsee kuulla kunniansa

3. vierailija Vierailija

Sen nyt tietää mikä on vastaanotto, jos tuollaisen ikivanhan asian otan esille. Suvussa, jossa ei muutenkaan syvällisiä puhuta. Itseä vain käynyt ärsyttämään tämä kynnysmaton rooli. Ja vasta vanhemmalla iällä hahmottunut tämä asetelma johon ollut koko ikänsä aivopesty.

4. Besore Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Uskon todella että ärsyttää. Mutta voit ajatella sek myös niin että onneksi hahmotat tuon asetelman niin vpit vapautua siitä etkä vie omaa lokaa taas eteenpäin tuleville sukupolville ym.

5. vierailija Vierailija

Niinpä. No minun osalta ei suku jatku. Ja tätikin omia lapsiaan kohtaan aivan erilainen.

6. vierailija Vierailija

Yrittää paikata menneitä, kun tietää, että tunnet tosiasiat. Kukaan muu kuin sen lapset eivät voi tietää, mitä kodin seinien sisällä oikeasti tapahtuu. Liika selittely voi jo kertoa jotain.

7. Maija Vierailija

Mä näen tässä pikkusiskoa kohtaan tunnetun kateuden kohdistamisen myös tämän lapseen (eli minuun) Joka syntyi ennen niitä omia lapsia. Nyt vasta aikuisena alkaa kyseenalaistamaan tämän sivistyneenä ja kaikin puolin moitteettomana pidetyn tädin motiiveja. Varmaan hyvin pitkälti ihan tiedostamattomiakin.
    Että niissä omissa lapsissa korostetaan, tuetaan ja mainostetaan niitä vahvuuksia. Mulle taas alkoi jo ollessani 23-v puhumaan minkälaista se nyt on kun ihminen tulee vanhaksi. Ja kyllä sitä joutuu itselleen myöntämään, ettei tämä elämä nyt niin hohdokasta ole...
    Jep, todella kannustavaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari