Hae Anna.fi-sivustolta

Ärtyvä paksusuoli

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä sk, 12.01.2006.

1. sk Vierailija

Hei!

Itselläni todettiin ärtyvä paksusuoli ja kyselisin nyt kohtalotovereilta, mitä ruokia he eivät voi syödä/ mitkä ruuat helpottavat vatsakipuja?

Paln kiitoksia jo etukäteen :)

2. J Vierailija

Minulle lääkäri sanoi, että ruisleipää ei saisi syödä. Eräältä kohtalotoverilta kuulin, että koskee kaikkea tuoretta leipää ja sitrushedelmiätkin panassa samoin maustettu ruoka ym. tee, kahvi ....

Lisää tietoja kaipailen minäkin.

Onko sinulle neuvottu liinus pellavakuitujen käyttö entä saitko mitään lääkkeitä lääkäriltä?

3. iida Vierailija

vaiva on hyvin yleinen, kiusallinen, mutta ei vaarallinen.
    siis toiminnallinen vatsavaiva.
    kannattaa kuunnella itseään. on yksilöllistä mikä kellekin oireita aiheuttaa. yleensä rasvainen ja maustettu ruoka on pahasta. Ja huonosti sulavat ( esim. herneet , kaali ums. )
    kuitupitoinen ravinto yleensä sopii / helpottaa oireita pitkän päälle. ja ruisleipääkin voi syödä, mutta ei ihan tuoretta.

varsinaisia lääkkeitä vaivaan ei ole olemassa, vain oireenmukaista helpotusta löytyy .
    kuitulisää kannattaa suosia, esim, juuri tuo Liinus ( pellavarae ) tai esim. vi-siblin tai agiocur ( saa apteekista) .

niin ja stressi pahentaa oireita, joo sitä pitäisi välttää ;) ...

4. sama täällä Vierailija

joo,mulla sama vaiva ollu jo vuosia ja vielä on opettelua.jos maha pääsee kurjaan kuntoon,niin joka ruoasta tuntuu tulevan vaivaa.maitoa rajoitetusti,ei kahvia,vaaleat hiivaiset tuoreet leivät ärsyttää samoin kaali ja raaat banaanit.perun a tuntuu mulle sopivan,kananliha,kala,hapanmaitotuotteet ja yleensäkin suht vähärasvainen ja kevyt ruoka.jotain asiaa jos murehtii ja stressaa,niin varmasti on maha sekaisin useamman päivän.mulla oireet on vatsan ""pulputus"",ilmavaivat ja ripuli(aamulla joutuu käymään monta kertaa wc:ssa ja päivän mittaan töissä).suklaa on kans mulle tosi paha,tiedä kumpi siinä eniten ärsyttää,rasva vai maito.olisi kiva kuulla muidenkin ruokavalioita,mistä on ollu apua.

5. up Vierailija

6. Ellinoora Vierailija

Noh, tämä nyt sitten on kokemuksen ja kantapään kautta pääteltyä....

Vahvat mausteet on täysin pannassa (ei siis intialaista ruokaa ja meksikolaistakin vain erittäin mietona ja harvoin).

Vehnätuotteet on tullut minimoitua eli kaikki vaalea leipä tuntuu olevan pahasta. Pizzasta en luovu kuin vasta haudassa, joten sallin itselleni jotain vehnätuotetta pari kertaa viikossa ;)

raa´at vihannekset aiheuttaa ongelmia, parempi siis käyttää pannulla/ höyrystää / jotain.

Siirryttyäni hyla-ruokavalioon, alkoi myös tapahtua positiivisia tuloksia. Ilmeisesti (vaikka testit eivät mitään sanoneet) suoli ei kestä enää tavallista maitoa, kuin silloin tällöin. Eli tavallisia maitotuotteita, kuten vehnätuotteitakin, vain joskus.

Paljon kuituja ja ruisleipää! Kauraa, ruista, hedelmiä, lihaa,...

Kaveri on muuten samoilla ongelmilla ja hän on hylännyt myös sipulin kokonaan (minä en siihen pysty, ajatuskin kauhistuttaa...).

7. J Vierailija

Mitä vatsasi sanoo sitrushedelmistä. Itse olen nyt ollut kohta kuukauden ilman tuoretta leipää ja ilmeisesti ruisleipä oli se joka oli vaaleata pahempi minulle. Oleko käyttänyt liinus pellavarouhetta minulle lääkäri sitä oikein suositteli. Se on ollut käytössä siitä asti kun viimein todettiin vian olevan ärtyvä paksusuoli?

8. Sanna Vierailija

Käristetty ruoka ei sovi, ja esim. ruskean kastikeen olen joutunut jättämään. Minullekin ruisleipä on yksi pahimmista. Paistettu sipuli ei käy, asia mikä harmittaa minua eniten.

Minulle lääkäri ei puhunut mitään pellavarouheesta.

Stressivaivahan tuo monesti on.

9. J Vierailija

Ruskeaa kastiketta en ole jättnyt, mutta en käristä sitä liikaa vaan kastike on vaalean ruskeaa eikä ns. palaneen ruskeaa. Sipulia en ole koskaan voinut syödä enkä hajuakaan sieltää, joten tuo ei harmita ollenkaan.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan tuota liinusta.

10. hei Vierailija

joo,appelsiineja söin parikin päivässä ja taas alko vatsavaivat ja viime talvesta sit muistin et ei ne sovi.nyt oon syöny appelsiinin päivässä ja sekin on liikaa...Liinus on hyvä rouhevalmiste,itse otan 2 mittalusikkaa/pv.Monet lääkärit suosittelee Vi-siblinia ja se ei oo hyvä.Helsingin lääkärikeskuksessa ottaa vastaan tosi hyvä lääkäri,Färkkilä ja häneltä sain täysin uutta tietoa.Kannattaa mennä jos on vaivaa.

11. J Vierailija

Mistä sait mittalusikan? Itse käytän korkillisen aamulla jugurtin (aktivia tai Actimel).

12. Tässä vatsatautien erikoislääkärin minulle antama ohjeistus ärtyvään paksusuoleen. Olen itse lisäillyt jotain siihen ja ihan vähän lyhennellyt.

IBS:n (ärtynyt paksusuoli) syy on tuntematon, sitä pahentaa stressi. Oireisto vaihtelee kausittain ja ja uusii aika-ajoin ja oireisto on useimmiten pitkäaikainen.

IBS:ää on kolmea eri tyyppiä 1. Ripulipainoitteinen IBS
    2. Ummetuspainoitteinen IBS
    3. Vatsakipu/turvotus painoitteinen IBS
    4. Sekamuotoinen (ajoin ripulia, ajoin ummetusta ja vatsan turvotusta ja kipua

Hoidon perusta on oman oireiston tunnistaminen, elämäntapaohjeet ja ruokavalio-ohjeet sekä tarvittaessa oireenmukainen lääkehoito.

Elämäntapaohjeet: Stressin tiedetään pahentavan oireistoa. Rentoutusmenetelmillä on saatu jonkinverran apua oireistoon, teho on hyvin yksilöllinen. On suositeltavaa yrittää ruokailla rauhassa ja säännöllisesti ja mieluiten enemmän kuin kerran päivässä.

Ruokavalio-ohjeet: Ruokavalio on hyvin yksilöllistä ja oireita aiheuttavat ruoka-aineet vaihtelevat ihmiskohtaisesti. Ohessa yleisimmät oirettein aiheuttajat ja oireita lieventävät ruoka-aineet. Ruokavaliolla on erityinen teho vatsan turvotukseen/kipuun ja sen estoon ja ripuliin.

Vältettäviä: Keinomakeutusaineet (aspartaami, ksylitoli, fruktoosi jne.), purukumi, kahvi, rasvainen ruoka (Esim. paistetut tai voitaikina tuotteet), valkoinen leipä/leivonnaiset, tuoreleipä (pakasta ja ota sieltä käyttöön), hiivatuotteet, paputuotteet (soija), raaka vihannekset, nopeat sulavat sokerit (makeiset, virvoitusjuomat), alkoholi. Liiallinen maitotuotteiden (erityisesti kermajäätelö) käyttö, vaikka ei laktoosi-intoleranssia. Jos ummetusta vältä banaani tai juustoja.

Itse välttäisin myös sipulia, omenaa, kovin maustettua ruokaa, perunaa, hiilihappojuomia...mutta nämä on yksilöllisiä. Kannattaa kokeilla välttää tiettyä ruokaa jne. !

Suositeltavia: hitaasti aloitettuna täysjyvätuotteet, leseet ja kuitua sisältävät ruuat (paitsi vatsan kipuisille/turvottajille, koska turvotus ainakin aluksi pahenee, mutta jos säännöllisesti käyttää niin turvotus tasaantuu), monipuolinen terveellinen ruokavalio.

Oma lisäys. Itse suosittelen tattaria (tattaripuuro esim.), riisihiutaleita, runsasta veden juomista, mustikkakeittoa.

Jos oireistossa päällimäisenä on turvotus ja siihen liittyvä kipu, niin ruokavalio on keskeisin hoitomuoto. Jotta olisi arkea, niin väliin on oltava juhlaa eli ruokavaliota on hyvä noudattaa pääsääntöisesti, jos sortuu, niin tietää mistä oireet tulevat.

Oireenmukainen lääkehoito: Lääkitys on yksilöllistä ja vain harvan lääkkeen vaikuttavuudesta on riittävää tieteellistä näyttöä.

Tutkimuksissa on osoitettu, että ripulissa IBS potilaalla on hyötyä loperamidista (Imocur, Imodium ja Lopex) annoksen ollessa n. tarvittaessa 1 kaps x4/vrk, mutta niitä voi tarvittaessa käyttää jopa 8 kaps/vrk. Kuituvalmisteista on osoitettu rauhoittavan ripulia ja ummetusta ja vatsan toiminnan vaihteulua ja jos turvotus johtuu ummetuksesta. (VI-Siblin, Agiogur, Agiolax, Laxamucil). Muista kuituvalmisteista on vähemmän tutkimustietoa, mutta ne voivat olla yhtä hyviä (esim. pellavansiemenet (Linux))

On suuri joukku tuotteita joidenka tehoa ei ole osoitettu riittävästi. Yksittäistapauksissa niistä voi olla apua ja niitä voi kokeilla (Cuplaton turvotukseen ja piparminttuöljy muihin oireisiin). IBS:n oireenhoitoon tarjotaan myös hyvin kirjavia ja monemoisia valmisteita/luontaistuotteita, joidenka tehosta tai sivuvaikutuksista ei ole tutkittua tietoa.

Muu oireenmukainen IBS-lääkitys on reseptilääkitystä ja keskustelu lääkärisi kanssa siitä tarvittaessa.

Oma lisäys: Ärtyneen suolen kohdalla yhteiskunnan tuki tulee lähinnä lääke-korvauksina, tähän käytettävät lääkkeet korvataan osittain 50% mukaan.

Oma lisäys: Piparminttuöljy auttaa vähän turvotukseen/ilmavaivoihin. Myös disflatyl

Lisää tietoa mm. http://www.gastr olab.net/ksarty.htm

ja googlesta hakusanaksi irritable bowel syndrome.

13. kärsivä Vierailija

Lisäyksenä vielä, että en todellakaan noudata tuota ohjetta kirjaimellisesti. Aina vähän voi jotain ""kiellettyä"" syödä, mut sitten ei oireetkaan oo ihan kokonaan pois. Suurinpiirtein kuitenkin. Kun joskus syö ihan vääränlaisesti palaa sitä heti ruotuun kun oireet on niin pahat.

Mitähän yölliselle kaasun muodostumiselle vois tehdä...Ja mistähän se johtuu. Häiritsee untakin.

14. J Vierailija

15. J Vierailija

Kiitos tuosta hyvästä tiedosta, jonka tänne kirjoitit. Missä myydään piparminttuöljyä. Kauanko pitää sairastaa, että saa tuon kela korvauksen?

16. ? Vierailija

Mistä lähtien fruktoosi on ollut keinomakea? Sehän on hedelmäsokeri, eli sitä on ihan luonnostaan suurimmassa osassa hedelmiä ja marjoja.

Nimim. tutkimuksiin pääsyä odottava vatsavaivainen.

17. kärsivä Vierailija

Piparminttuöljyä myydän esim. luontaistuotekaupoissa. Myös isojen markettien luontaistuoteosastolta voi löytyä. Carmolis yrittitipat ovat vähän sama asia. En osaa sanoa kummat ovat paremmat. En tiedä tuosta sairastamisesta, että kuinka kauan pitää olla ollut sairas. En itse ole hakenut kela-korvausta. Librax-nimisestä lääkkeestä kyllä saan sen perinteisen kela-korvauksen. Se on suolen toimintaa rauhoittava lääke, joka vaikuttaa myös keskushermostoon eli sitä ei kovin helposti määrätä, eikä sitä kannatakaan ottaa koko ajan.

18. kärsivä Vierailija

Linkki toimii kun poistaa välin. Tässä se on kokonaisuudessaan. http://www.gastrolab.net/ksarty.htm

Fruktoosista en tiedä, kun en ole kirjoittanut itse tuota ohjetta. Voi olla, että sitä vatsa kestää.

19. kärsivä Vierailija

Jaahas eli tää ei anna tota linkkiä kokonaisena. No sen voi kopioida ja poistaa ton välin sit.

20. J Vierailija

Sain jotain erimerkkistä mahaa rauhoittavaa lääkettä, jota muutaman tabletin olen ottanut. Mielestäni se rauhoittaa muutakin, kun mahaa eli illalla nukahdin niinä päivänä kesken telkkariohjelmien.

21. J Vierailija

Nyt toimiin. Tuo oli sama juttu, jonka googlettamalla löysin ja tulostinkin sieltä tietoa. Kiitos ja hauskaa viikonloppua sekä ensi viikkoa, jos sinullakin on hiihtoloma.

22. vielä Vierailija

kelan korvaus on lääkkeistä nykyään 42 % suoraan hinnasta. ja korvauksen saa apteekista kun esittää kela-kortin lääkkeitä ostaessaan.
    mitään erityiskorvattavuutta tms. hoitotukea vastaavaa ei colon irritable -potilaille ole.
    librax esim. on sekä mahaa että ""päätä"" rauhoittava lääke.
    mitään varsinaista lääkettähän tähän vaivaan ei ole.
    kuten jo edellä, kuitupitoinen ruoka ja tasainen elämä...ja maitohappobakteerit saattavat vähän auttaa.

23. kärsivä Vierailija

J, ole hyvä.

Omalla kohdallani pahimpia oireita aiheuttavat ruisleipä, tuore leipä, liika maketusainepitoiset karkit ja ruoat, alkoholi, ainakin hiilihapolliset, mutta muutenkin. En paljon juo, joten en oo löytänyt sopivaa alkoholipitoista vatsalle ystävällistä juomaa. Onkohan kellään ideoita? Kuivatut hedelmät ovat kohdallani melkein kielletty. Kerma ja liika maitotuotteet. Roskaruoka (hesen tai mcdonaldsin hampurilaiset...) ylipäätänsä aiheuttaa vaikeita oireita. Onneksi niitäkin voi kuitenkin vähän syödä kerrallaan. Kahvia enkä teetä juo, joten en niistä tiedä, mutta kahvia en montaa kuppia uskaltaisi enkä teetäkään juoda. Siinäpä on suurinpiirtein mulle eniten oireita aiheuttavat. Toki on ne perinteiset pavut ym. lisäksi.

En tiedä oliko tästä kellekään lisää apua, mutta ainakin itseä taas selkeytti kun kirjoitti tänne. Joskus ei vaan jaksa pitää kiinni noista kielloista. Jälkeenpäin harmittaa.

Olen välillä kokeillut pellavansiemeniä tai pellavansiemenrouheita, mutta en ole kovin dramaattista eroa huomannut. Niiden vaikutushan tulee ehkä noin kolmen viikon käytön jälkeen, kunnolla. En ole jaksanut niin kauan kokeilla, mutta aion taas myöhemmin yrittää aloittaa käytön. Vi-Siblin teki vain pahemmaksi olon.

24. J Vierailija

Kokeile liinus pellavarouhetta. Se v- juttu on niille, jolla oireena on ummetusta.

25. apua Vierailija

sain 99%:sta aloeverajuomasta. Sitä säännöllisesti snapsilasillinen joka aamu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri