Hae Anna.fi-sivustolta

afta alapäässä

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä riittis, 09.03.2008.

1. riittis Vierailija

Moi.
    5v lapsella, tyttö, todettiin afta virtsarakon vieressä limakalvolla. Onko kokemuksia?
    Lääkäri ei osannut sanoa mistä tulee ja antoi vaan puuduttavaa geeliä hoidoksi. Lapsi ei uskalla käydä pissillä kun pelkää etttä kirvelee...

2. En ole koskaan kuullut, että afta voi tulla alapäähän - herpes kylläkin.

3. riittis Vierailija

Mistähän semmonen herpes voi sitten tulla? Kyse kumminkin 5 tytöstä... MIelessä heti vaan jyllää että herpes on sukupuolitauti, jota ei meillä vanhemmilla kummallakaan ole koskaan ollut...

4. kaislavarpu Vierailija

Herpes on sukupuolitauti, joka tarttuu seksisuhteissa. Samanlaisia limakalvoja ne pimpin limakalvotkin ovat, joten kyllä sinne voi aftan saada, ihan samalla lailla kuin suuhunsakin. Suihkuttakaa lämmintä vettä pissaamisen yhteydessä tai pissikää suoraan suikussa, niin ei niin kirvellä.

5. vierailija Vierailija

Emättimen aftat tuntuu olevan niin vieraita kaikille, et kerronpa. Näin nyt vaan on, että niitä voi olla. Olen nykyään 30v, mutta muistan kuin eilisen päivän, kun 12v lapsena tuli itselleni pari sormenpään kokoista kivuliasta valkoista aftaa emättimeen (en tietenkään tiennyt, mitä ne olivat ja meni pitkään ennen kuin tajusin ja uskalsin edes löytää ne).
    Voi sitä hiertymistä, kirvelyä ja pientä kutinaa, mut kirvely etenkin. Olin raapinut itseäni ja pissaaminen ja kävely tuntui lopulta aivan kamalalta. Olin vereslihalla, siis ulkosynnyttimet oli veriruvella ja häpyhuulten iho hilseili. Syvemmällä oleviin itse aftoihin en päässyt käsiksikään. Pystyin vain kurkkimaan peilillä.
    Lopulta ei auttanut kuin äidille kertoa, joka huolestui ja yhdessä taskulampulla tutkittiin, kun oli myös aivan äimänä, mistä valkoisista kamalista jutuista syvällä alapäässäni itkin. Itse aftat siis syvemmällä ja ulkosynnyttimet rikki. Äitikin hämmästyi ja varasi mulle heti kynegologin, joka otti näytteet sun muut ja totesi, että syy on usein tuntematon, mutta aftoja ne ovat. Eivät olisi muuta voineet kaltaisellani lapsella ollakaan. Sain kunnon rasvat, määräyksen ilmakylpyihin ja kiellon pestä normaalilla saippualla alapäätä. Muuta ei oikeen voi tehdä. Ikävää, että lapsetkin joutuu alapäävaivoista kärsii. Kannattaa ehdottomasti mennä asiantuntevalle gynegologille.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri