S
suruäitikkä
Vieras
Olemme olleet kesälomalla, ja se loppuu juuri. Mies on tehnyt hirveästi töitä ystävänsä omakotitalotyömaalla, lähes joka päivä työpäivän pituisia päiviä. Hän on ollut siellä vaikka rakentajaperhekin on pitänyt lomaa. Olen yrittänyt sanoa, että pitäisi vähän edes lomaa, mutta ei halua kuulemma. Eilen hän sanoi minulle, että hän ei ole saanut lähteä mihinkään loman aikana, olen sen estänyt. Lause tuntui niin epäreilulta kun olla voi. Tiedän, että hän kertoo tällaisen version nyt ystävilleen. Hän on tämän tyylistä tehnyt aiemminkin. Hän kiisti tällaista sanoneensa, ja järjesti järjettömän hepulin, tavarat sinkoilivat kodissamme. Hän on ollut yön nyt poissa kotoa, ja huusi ovelta lähtiessään, että on koko viikonlopun pois. Ihan hyvä niin, saahan vähän sitten rentoutua, mutta pahimmalta tuntuu minun syyllistäminen. Se, että hän ei muista mitä on sanonut, ja keksii sanat minun suuhun tuntuu äärettömän ikävältä. Aivan tekaistu riita, ehkä hän oli niin puhki, että näinkin järjettömästi täytyi toimia. Loukkaa silti äärettömästi.