ah.. Ihanat naapurit. Mites teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koivunkäpy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koivunkäpy"

Vieras
Meillä on neljä naapuria. Lähin takapihan puolella on tullut meille todella läheiseksi ja autetaan ja kahvitellaan viikoittain puolin ja toisin toisiamme. Kahden muun kanssa nähdään ja jutellaan viikottain ja autetaan tarvittaessa molemmin puolin.

Neljäs naapuri taas aiheuttaa hieman harmaita hiuksia. Talo sijaitsee viistosti meistä nähden ja välissä on pajupöheikkö. Mies viime viikolla aloitti rajalinjan raivauksen meidän puolelta ja 50 cm naapurin puolelta (70 cm saa raivata molemmin puolin rajalinjaa.. Tiedoksi niille, kenellä ei ole omaa maata). Naapuri otti sitten kipinää tästä ja oli käynyt nostamassa harjateräksiä 4 kpl maasta meidän puolelta pystyyn sieltä pöheikön rinteestä (nämä murikat ovat edellisen omistajan jäljiltä, joka asui tässä 25 vuotta). Ihan kiva kun meillä on kaksi alle 5-vuotiasta lasta, jotka saattaisivat vahingoittaa itsensä harjateräksiin. No, käytiin pyöräyttämässä betoni murikat takaisin maan sisään ja maat päälle niin eikö naapuri tehnyt saman uudelleen. Kävin taas pistämässä harjateräksen taas nurin ja yhden murkulan alle lapun, jossa pyysin lopettamaan lasten turvallisuuden vaarantamisen. :D Lapset on opetettu pysymään meidän tontilla eli he eivät naapurin puolelle mene.. Eivätkä ole menneet kuin taaperoina vahingossa karkuun juostessaan meitä vanhempia.

Nyt pitäisi käydä vielä sanomassa samaiselle naapurille, että pensasaita minkä he istuttivat tien viereen on upea, mutta 2 metriä liian lähellä tietä. Naapurin tontilla on rasitus meille menevästä tiestä ja se on 7 metriä leveä. Nyt pensasaita kaventaa tien 5 metriin ja tulee hankaloittamaan merkittävästi talven lumien poistoa (pensas aita on jo nyt 1,5 metriä korkea.. Mistä lie saanut). Naapuri ei varmaan ole tätä rasitetta ja sen leveyttä muistanut ja harmittaa lähteä nyt selvittämään asiaa tämän viime viikkoisen episodin jälkeen. Mutta pakko on pyytää siirtämään, koska meille tulee puita kuorma-autolla ja nyt kurvi meidän pihaan on toooosi tiukka noiden pensaiden myötä, jotka vielä tulevat kasvamaan leveyttä tienlle päin. Toisella puolella tietä on syvä pudotus ojaan, joten sieltä ei heru apuja.

Aaaargh!

Mitäs kivaa teidän naapurit ovat keksineet näin kesän ratoksi?

Ehkä minä ottaisin tuon oman naapurini sittenkin kuin joka ilta kännissä mölisevät :D Muuten tuo nyt harmittava naapuri on ollut aika harmiton ja ollaan oltu "kädennostoväleissä". Kiva olisi kuitenkin tulla naapureiden kanssa edes jotenkin toimeen..

Naapurit sen verran kaukana ettei harmia oo. Lähin naapuri miehen serkku, lapset kavereita ja lainaillaan puuttuvia juttuja ja kahvitellaan kun ehditään.
Mökkinaapurt onki sit asia erikseen..

Mäkin ihmettelen, että miksi te olette menneet tekemään raivaustöitä rajalla mainisematta asiasta ensin sille naapurille...? Sanoo laki mitä sanoo, mutta kyllä nyt kohteliaisuuden nimissä sitä mennään asiasta ensin edes naapurille mainitsemaan... Voi myös olla, ettei kaikki ole yhtä perillä kaikenmaailman säädöksistä, kun ei ole tarvinnut itse tuollaisiin puuttua, joten lienee ihan viisasta mennä selostamaan, että miksi teillä on tarve tehdä mitä teette, ja miksi teillä on siihen oikeus...

Miksi mies meni raivaamaan yhtään mitään naapurin puolelta keskustelematta naapurin kanssa tästä ensin?

Minä sanoin naapurille hänet lenkillä nähdessäni kolme viikkoa sitten, että katsotaan rajalinjat muiden naapureiden kanssa ajantasalle tulevina viikkoina ja myös sen hänen tonttiaan vasten olevan rajalinjan. Naapuri ei tähän sanonut juuta eikä jaata. Muiden naapureiden kanssa kysymys oli puista, jotka kaadettiin ja niputettiin nätisti ja naapurit hakivat ne itselleen. Tämän kyseisen naapyrin rajalinjalla oli siis vain pajun vitsa pöheikköä, josta ei ole hyötykäyttöön. Pajut kyllä jätettiin maahan siististi.

Rajalinjaa ei siivottu silmämääräisesti, vaan rajapyykiltä toiselle vedetyn narun avulla putsattiin se 15 metriä rajalinjaa.

Asutaan rivitalon päätyasunnossa, joten on vain yksi seinänaapuri. Eipä tuo paljoa mitään ääntäkään pidä, tervehtii kyllä pihalla ja lapsemme leikkivät yhdessä. Ainoa ärsyttävä juttu on se, kun heidän takapihalla poltetaan tupakkaa ja hajut tulee suoraan meidän olohuoneen ikkunasta sisälle :x
Entisenä tupakoitsijana tulee mieleen omat sauhuttelut ja naapureiden ikkunoiden kovaa kiinni lyömiset :D Häiritseehän se, tupakoitsija ei sitä vain itse tajuakkaan, että kuinka paljon se haisee jos ei itse polta.

Tässä meidän pihapiirissä on aika monta rivitaloa ja missään ei ole mitään häirikköjä :O Me taidetaan olla ainoat joilla on tähän aikaan illasta valot päällä. Ei mitään pippaloita ikinä missään edes :O

Minä sanoin naapurille hänet lenkillä nähdessäni kolme viikkoa sitten, että katsotaan rajalinjat muiden naapureiden kanssa ajantasalle tulevina viikkoina ja myös sen hänen tonttiaan vasten olevan rajalinjan. Naapuri ei tähän sanonut juuta eikä jaata. Muiden naapureiden kanssa kysymys oli puista, jotka kaadettiin ja niputettiin nätisti ja naapurit hakivat ne itselleen. Tämän kyseisen naapyrin rajalinjalla oli siis vain pajun vitsa pöheikköä, josta ei ole hyötykäyttöön. Pajut kyllä jätettiin maahan siististi.

Rajalinjaa ei siivottu silmämääräisesti, vaan rajapyykiltä toiselle vedetyn narun avulla putsattiin se 15 metriä rajalinjaa.

Ja naapuri ymmärsi että aiotte hänen pajunsa kaataa ja hänen maataan ilmeisesti kuokkia?

Jos mulla olisi naapurista vastaavia ongelmia kuin ap kuivailee, niin en minä sitä ongelmaksi edes sanoisi. Olen sen verran hyviä tapoja arvostava, etten lähtisi rajalle sörkkimään kuin sopimalla siitä ensin naapurin kanssa. Sitä sanotaan toisen kunnioittamiseksi ja naapurisovuksi. Ja missään nimessä en kirjoittelisi lappuja murkuloihin, koska saisin pimahtaneen maineen meidän kulmilla välittömästi. Tällä tienoolla pk- seudulla meillä on tapana hoitaa asiamme puhumalla ja jokaikinen naapuri loukkaantuisi, jos täällä ryhdyttäisiin muulla tavoina treenaamaan viestittämistä. Nojoo, sähköpostilla kyllä ja kännyillä toki. Ja mitä naapuri on istuttanut se siinä pysyköön. Tuskin meillä kukaan tahallaan mitään kasvattelisi ja edelleenkin jos ryhtyisin ehdottelemaan istutuksien poistamista naapuri sanoisi, että meehän kotiin kasvamaan aikuiseksi. Mutta jos olisin kiva naapuri saisin varmasti apua puukuormatalkoisiin, koska muitakin ratkaisuja joustavassa naapuruudessa olisi.

Älä nyt ap tykkää kehnoa, mutta jos olisit naapurini tökkisin sinun malliseen nukkeen neuloja ja pyörittelisin piikkilankaa rajalle. Minua ahdisti lukea viestisi, koska sinunlaisiasi on pelottavan paljon ja teidän käytös on niin itsekeskeistä. Kylvätte riitaa ja pahaa mieltä ympärillenne tajuamatta katsoa peiliin olisiko itsessänne kehittämisen varaa.

Ja naapuri ymmärsi että aiotte hänen pajunsa kaataa ja hänen maataan ilmeisesti kuokkia?

Minä luulin, että hän ymmärsi (juu.. luulo ei ole tiedon väärti) :/ Kerroin, että ollaan x:n, y:n ja z:n kanssa katsomassa rajalinjat meidän tontin osalta ja kaadetaan ja siistitään puut pois 70 cm etäisyydeltä rajalinjasta niin onpahan selvillä missä raja kulkee. Tehdään sama myös meidän ja hänen rajalinjalleen kunhan sinne saakka keretään kun sekin on niin pusikoitunut. Tähän ei sanonut mitään vaan kysyi meidän tontin yhdestä puusta, että kaadammeko senkin kun sitä mietin kerran hänen kanssaan.

Ensiksi käytiin nämä muiden naapureiden rajalinjat läpi, kkoska ne olivat työläämmät puiden kaatoineen. Naapuri oli omalla pihallaan istuttamassa kukkia kun vedettiin lanka ja se oli vuorokauden paikoillaan ennen toimeen alkamista. Naapuri oli pihallaan silloinkin kun pajukkoa kaadettiin 2 metriä meidän puolelta nurin ja sen 50 cm hänen puoleltaan. Ja kuokkimaan ei sentäs ryhdytty.. Vain vesurilla pajut nurin. Olis kait osannut tulla juttelemaan jos olisi huomannut homman menevän väärin hänen mielestään...

Olette minustakin ap kyllä ylittäneet valtuutenne kaiken kohtuuden nimissä. Omakohtainen esimerkkini on seuraava: Naapureiden ja meidän rajoillamme on pensasaita. Kyseinen pensasaita oli siinä jo talon tontteineen ostaessamme. En tiedä, että mitkä ovat oikeutemme asian suhteen, että onko meillä oikeus omin nokkinemme pistää kyseinen aita matalaksi mikäli emme siitä pidä, mutta tämä ei todellakaan tulisi ensimmäisenä mieleemme. Olemme ostaneet talon tontteineen kuten se ostohetkellä oli, ja sillä sipuli. Mikäli haluaisimme pensasaidasta eroon, kävisimme yksityiskohtaisesti neuvottelemassa jokaisen naapurin kanssa asiasta, ja sopimassa, että mitä siihen sitten tilalle. Mikäli pensasaidan matalaksi pistäminen ei jollekin sopisi, yrittäisimme sitten vain elää asian kanssa.

No joo.. Tuo lappu murkulan alle on vähän... Noloa näin jälkikäteen ajateltuna. Mutta muehen kanssa vaan ihmeteltiin miksi ne harjateräkset ovat siinä pystyssä kun aikaisemmin ei oltu huomattu niitä ja laiteltiin ne takaisin maan sisään. Sitten kun nyt uudestaan huomattiin, että ne oli uudelleen käyty pyöräyttämässä pystyyn (ne harjateräkset ovat 20 cm pitkiä, joten eivät käänny ihan tietämättä takaisin pintaan jos on kerran tökätty maahan).. Olin vain niin järkyttynyt siitä, että jos lapseni tippuu vahingossa sellaisen päälle niin mitä voisi pahimmassa tapauksessa sattua....

Kuinka menet sellaisesta asiasta keskustelemaan nätisti naapurin kanssa?? Laitoin sen lapun sinne kiven alle, että jos naapuri vielä yrittää niitä kääntää niin tajuaisi nolostua itsekin. Ei hän voisi asiasta huudella kylillä kun ihmiset kysyisivät miksi hän on mennyt niitä sinne liikuttelemaan. Ja jos kukaan ei niitä enää mene liikuttelemaan niin mistäs sitä kukaan tietää että siellä betonimötikän alla sellainen lappu on. Tämä oli minun ajattelu ketju..

Tuo pensasaita juttu on taas sellainen, että minä oikeasti tykkään siitä pensaasta jonka naapuri on istuttanut, mutta se haittaa meidän liikkumista autolla ja etenkin talvella koska pensaiden vahingoittumisvaaran vuoksi tietä ei voi lanata ihan niiden vierestä vaan on jätettävä tilaa ja toisella puolella tietä on syvä oja. Tuo pensas kasvaa leveyttä paljon ja se tulee tielle koko ajan enemmän. Kuorma-autoilla tekee tiukkaa päästä pihaan tuon pensasaidan takia jo nyt. Sen vuoksi sitä täytyy siirtää kauemmaksi.

Minä en ymmärrä miksi tämän yhden naapurin kanssa nyt tilanne on tällainen. Alkaisin jo peiliin katsomaan jos kaikilla tuntuisi olevan meitä vastaan jotain mutta kun ei.. Vain tämä yksi. Muut naapurit ympärillä ovat tietysti vanhempaa porukkaa, joita autetaan kattojen maalaamisessa ja talvella lumien tiputteluissa, tietotekniikka jutuissa autetaan, vaihdetaan auton renkaita jne jne mitkä ei heiltä suju. Tehdään puita yhdessä kesäisin, marjastetaan.. Saadaan kalaa, raparperia, omenia yms. ja he käyvät poimimassa tyrnin marjoja omiin pakkasiinsa meidän puhasta.. idyllistä vaihdantataloutta toisinsanoen.. :)

Naapuri oli pihallaan silloinkin kun pajukkoa kaadettiin 2 metriä meidän puolelta nurin ja sen 50 cm hänen puoleltaan. Ja kuokkimaan ei sentäs ryhdytty.. Vain vesurilla pajut nurin. Olis kait osannut tulla juttelemaan jos olisi huomannut homman menevän väärin hänen mielestään...

Olen aika vakuuttunut, ettei naapuri voinut uskoa silmiään, eikä kohteliaisuuden nimissä alkanut naapureille räyhäämään. Voi olla, että tällä naapurilla olisi ollut teille pari niin tiukkaa sanaa sanottavana kyseisenä hetkenä, että piti parempana pitää suunsa kiinni.

Tuo pensasaita juttu on taas sellainen, että minä oikeasti tykkään siitä pensaasta jonka naapuri on istuttanut, mutta se haittaa meidän liikkumista autolla ja etenkin talvella koska pensaiden vahingoittumisvaaran vuoksi tietä ei voi lanata ihan niiden vierestä vaan on jätettävä tilaa ja toisella puolella tietä on syvä oja. Tuo pensas kasvaa leveyttä paljon ja se tulee tielle koko ajan enemmän. Kuorma-autoilla tekee tiukkaa päästä pihaan tuon pensasaidan takia jo nyt. Sen vuoksi sitä täytyy siirtää kauemmaksi.

Sun olisi ihan oikeasti täytynyt mennä selittämään nämä asiat sille naapurille ensin, eikä vaan ryhtyä tuumasta toimeen.

Meillä taitaa olla vielä ihanimmat naapurit, keksivät millon mistäkin riitaa rajalla, kantavat risua ja roskaa rajalle, yksi rajakivi on hävinnyt kummallisesti tässä vuosien varrella ja syyttävät meitä tien leventämisestä metrillä..hopp itse nähnyt kun on kaivettu ja rumpuakin jatkettu sillä metrillä..parin kesän aikana ovat rakentaneet rajalle omatekosia aitoja trukkilavoista, vanhasta mattotelineestä ja mistä kaikesta.. no ens kuun alussa tulee virallinen maanmittaaja ja sitten ainakin rajan oikea paikka varmistuu ja jos kailottaminen ja kiekuminen loppuisi myös samalla...AP voin kyllä kuvitella tilanteesi.

Niin ja ollaan tälle yhdelle naapurille myös sanottu, että jos tarvitsee apua niin saa tulla pyytämään. Meillä tavaraa on jos jonkinlaiseen piha- ja rakennushommaan ja remonttiin ja taitoa löytyy myös opastamiseen. Ei siis olla käännetty hänelle selkäämme ja yritetty eristää muusta naapurustosta. Ihan tasapuolisesti häntäkin siis kohdeltu, huomenet tai päivät huikattu nähdessä. Hän itse on ollut syrjään vetäytyvämpi naapurussuhteissa kaikkia kohtaan ja ollaan ymmärrretty, ettei kaikki vaan halua olla yhtäpaljoa tekemisissä naapureiden kanssa.

Meillä on mukavat naapurit. Sydänystäväksi en ole kenenkään kanssa halunnut pyrkiäkään, mutta moikkaillaan ja pari sanaa vaihdetaan kohdattaessa. Eikä tulisi kyllä minuillakaan mieleen mennä tekemään niin minkäänlaisia harvennuksia kysymättä ensin. Ja pöyristyisin, jos meidän rajalle tultaisi harventelemaan ennen kuin asiasta olisi puhuttu selvästi. Tuo harjateräs-souvikin on, hmmm, aikasen kummallista viestilappuineen ym :)

Aikaisempi rajanaapuri oli juoppo, joka tarpeeksi ryypättyään saattoi tulla ulvomaan meidän pihalle - jotta saisi minun koirat hermostumaan. Siinä oli oikein "ihana" naapuri vailla vertaa. Luojalle kiitos, hänen perheensä yllätys yllätys hajosi, ja talon osti oikein mukava perhe.

[QUOTE="Vieras";28531818]Sun olisi ihan oikeasti täytynyt mennä selittämään nämä asiat sille naapurille ensin, eikä vaan ryhtyä tuumasta toimeen.[/QUOTE]

Näin jälkikäteen ajateltuna olet oikeassa.. Mutta kun luulin selittäneeni asian naapurille selkeästi ennen toimeen ryhtymistä ja vielä hyvissä ajoin. Oli hänellä viikko aikaa toimi ja tulla keskustelemaan asiasta.

Tosin hänkään ei kysynyt lupaa pensasaidan istuttamiseen pihatiemme reunaan (mikä hänen olisi pitänyt tehdä). Uskon, että naapuri unohti tuon tierasituksen leveyden tai ei tullut ajatelleeksi sitä.. Tai yleensäkään sitä miten käytännöllinen on pensasaita heti tien vieressä talviaikaan. Hänen istutuksen on sama asia kuin jos asfalttitien reunasta välittömästi kasvaisi pari metriä korkea ja 50 cm asfaltin päälle tuleva pensasaita.

Yhteistyössä