Ahdistaa joulu jo nyt aivan sairaasti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kikatus

Aktiivinen jäsen
22.04.2011
3 057
0
36
Siis, rakastan joulua. Kynttilöitä, jouluverhoja, valoja, sitä että saan leipoa lasten kanssa, tehdä kotiin joulun.

Mutta lahjat. Oon ekaa joulua kolmen lapsen kanssa yyhoona. Lapset toki toivoneet ihan kaikkea mahdollista, mutta mukana ihan järkeviäkin toiveita, siis asioita joista tiedän että lapsille on paljon iloa.

Ei olla toimeentulotuen tms asiakkaita, mutta miten hitossa sitä saa pienituloisena lapsilleen ostettua joululahjoja? Siis ajatellen sitä että elääkin toki pitäisi. Ahdistaa aivan hirmuisesti jo valmiiksi.

Sama täällä. Kurkkua kuristaa miettiä koko joulua. Ois ihana nauttia paineitta, mutta ois kiva ostaa lapsille niitä toiveitakin. Ja neljälle kummilapsellekin. Ahdistaa ihan hulluna.

Pistät vaan rohkeasti toivelistaa isovanhemmille, kummeille ja sisaruksillesi ;) Ja tietysti lasten isälle!
Niin ja osamaksulla sitten jotain... Kaikkea ei voi saada ja lapsille voi ihan selittääkin, että äiti auttaa joulupukkia aina ja tänä vuonna ei ole niin paljon rahaa auttaa. Usko pois, lapset ovat onnellisia kahdesta pienestäkin lahjasta!

No siis toki aloitan jo nyt, mutta juuri piti ostaa lapsille talvivaatteet (ja siinä halusin panostaa laatuun, jospa menisivät vuodenkin kuluttua ehkä..), oli pienen ristiäiset, isoimman synttärit kahden viikon päästä.. Tällaisiinkin menee jo rahaa, eli oikeastaan ei ole edes mahdollista aloittaa ennakkoon joululahjojen ostoa. Ensi vuonna aloitan jo joskus kesällä.

Mummoilta onneksi yhdet paketit tulee, ja lapset ei koskaan ole saaneetkaan yletöntä vuorta. Jotenkin sitä on tottunut siihen että siinä on ne toisenkin ihmisen tulot ja juuri joulu tms vie ison siivun ihan elämiseen tarkoitetusta rahasta. Aaaaargh.

onko lasten isä kuollut vai ylivelkainen, kun eikö hän osta lapsille lahjoja myös? ei kai ne lapset montaa lahjaa tarvitse. meillä saavat sukat, konvehtirasiat, karkkilaatikot, yöpaidat, yhden (tai kaksi) toivomansa lelun (kuopus toivoo puolta lelukuvastojen leluista, saa max 2 toivetta), jonkun lautapelin yhteiseksi ja kirjan ja jotain askartelutarviketta. 1-2 edullista pientä lelua.

ja noin paljon saavat vasta kun osaavat toivoa ja ymmärtävät eli alle 4v ei tarvitse noin paljon. ehkä palapelin ja kirjan ja pienen lelun ja sukat ja yöpaidan.

[QUOTE="vieras";24950615]Pistät vaan rohkeasti toivelistaa isovanhemmille, kummeille ja sisaruksillesi ;) Ja tietysti lasten isälle!
Niin ja osamaksulla sitten jotain... Kaikkea ei voi saada ja lapsille voi ihan selittääkin, että äiti auttaa joulupukkia aina ja tänä vuonna ei ole niin paljon rahaa auttaa. Usko pois, lapset ovat onnellisia kahdesta pienestäkin lahjasta![/QUOTE]

Meillä ei sisarusten kesken osteta lahjoja lapsille, ollaan sovittu niin (huh onneksi, siskoilla on lapsia isot pinot ;D) Lasten isää ei mahda innostaa ostaa mitään, ja meidän välit on sellaiset etten voi edes kysyä :(.
Tiedän että lapseni ovat mielissään ihan siitä pienestäkin mitä voin heille antaa, mutta kyllä sitä haluaisi antaa lapsilleen enemmän, ja ihan samalla tavalla siis kuin aiempinakin vuosina.
Mun lapset on vielä sitä ikää, että usko joulupukkiin on 100, ja hankala selittää että kaikkeen ei ole rahaa.. sis ymmärtäävät aina että äiti ei voi kaikkea ostaa, mutta joulupukki kuulema voi.. huoh :P

Stressi! Onneksi en siis ole ihan ainut :)

[QUOTE="hmmm";24950647]onko lasten isä kuollut vai ylivelkainen, kun eikö hän osta lapsille lahjoja myös? [/QUOTE]

Ei ole juurikaan meidän elämässä, enkä usko että ottaa osaa joulun kustannuksiin.

Ei mekään voida ostaa ennakkoon nyt. Käytiin kummipojan ristiäisissä, jouduttiin ostamaan talvrenkaat ja siihen meni kaikki, mitä irti saatiin. Kuopuksen kengät saatiin onneksi ostettua (tukipohjalapsi, vaatii uudet ja hyvät kengät).

Joulu surettaa ihan älyttömästi. Jo kolmas joulu, kun keskimmäinen toivoo käsikonsolia. Ei saa, se on liian kallis. Meillä isovanhemmat ei osallistu lasten joululahjahankintoihin millään tapaa.

Muakin alkoi just tänään ahdistaa, eilen olin vielä ihan fileissä joulusta. :( Meillä on tänä jouluna ekaa kertaa koti johon mahtuu sukulaisetkin joulua viettämään, ja on myös meidän vuoro toimia suvun joulunviettopaikkana. Mä oon jopa fiilistellyt ja suunnitellut joulukoristeita, aion siis ekaa kertaa elämässäni hankkia sellaisia omaan kotiini.

Sitten tänään tuntui vaan että kaikki meni postin tulon myötä ihan pipariks. Olin just toissa päivänä maksanut kaikki laskut ja laskenut tarkkaan että tässä kuussa hoidan kaikki rästit pois ja laitan meidän talouden kuntoon. Mulle jäi tilille ainoastaan tän kuun ruokarahat, ja olin laskenut jo tarkan päiväbudjetin jne. niiden rahojen mukaan. KUNNES SE HELKKARIN POSTIAUTO KURVAS TOHON PIHAAN. Mä olin varma ettei tässä kuussa tuu enää yhtään laskua, mutta niin vaan posteljooni kiikutti sähkölaskun (vaikka just maksoin edellisen pois!!), nettilaskun ja saakelin kotivakuutuslaskun. Kaks jälkimmäistä olin unohtanut laskuista :headwall: ja se sähkölasku oli ihan yllätys, meillä kun tulee sähkö- ja siirtolasku erikseen. ÄRR!

Nyt tilanne on sitten se, että meidän tän kuun budjetti onkin yht' äkkiä MIINUS 55e. Ei joudutaan lainaamaan rahaa, jotka taas pitää maksaa ens kuussa takas, ja nyt en enää tiiäkään millä rahalla järjestän joulun. Tekis mieli mennä lakkoon, vaikka oma syyhän se on että on päästänyt laskuja kasaantumaan.

en kyllä ymmärrä miksi pienituloisten tai köyhien lapset saavat monta kymmentä kallista lahjaa. Itselläni ollut aina tilillä rahaa tonneja, yleensä kymmeniä, mutta lapset eivät silti saa kuin muutaman lelun/joulu. ja isovanhemmilta ei tule.

Miten kuukaan edes kehtaa ostaa omalle lapselle monta kymmentä lelua, legosettiä ja muuta krääsää. En edes pystyisi. Koko ajan lapsia kuolee nälkään.

• Tykkää
Reactions: Samanlainen onni
Ainakin jos lapsille ei ole syötetty mitään joulupukkipajunköyttä, tilanne ei mielestäni pitäisi olla mitenkään ahdistava. Lapset tietää, että toiveet on toiveita, eikä äiti pysty ihan kaikkea hankkimaan, ja se toivelista on jonkinlainen "ohjenuora" eikä ehdoton vaatimuslista, jonka jokainen kohta toteutetaan.

[QUOTE="hmmm";24950682]en kyllä ymmärrä miksi pienituloisten tai köyhien lapset saavat monta kymmentä kallista lahjaa. Itselläni ollut aina tilillä rahaa tonneja, yleensä kymmeniä, mutta lapset eivät silti saa kuin muutaman lelun/joulu. ja isovanhemmilta ei tule.

Miten kuukaan edes kehtaa ostaa omalle lapselle monta kymmentä lelua, legosettiä ja muuta krääsää. En edes pystyisi. Koko ajan lapsia kuolee nälkään.[/QUOTE]

Ei varmaan oo mulle suoraan kohdistettu, mutta mä ajattelin ostaa meidän yhdelle lapselle yhden lahjan. Lähinnä tuo ruokapuoli ja muille sukulaisille lahjojen ostaminen ahdistaa. :(

Ehkä alejen kyttääminen ennakkoon olisi monelle ratkaisu.Ja se, että ei luvata ostaa juuri sitä tietyn merkkistä ja tietynlaista lahjaa. Vaan etsitään edullista kuitenkin lapset toiveisiin suurinpiirtein sopivaa. Ostin tänä vuonna jo yhdelle kumilapselle Arabian Muumi- astioita - 50 % alesta. Ja omalle lapselle Tuhkimo, Lumikki ja Ariel- nuket (sellaiset Barbien kokoiset) myöskin - 50 % alesta. Maksoivat koko roska 55 euroa... Nyt on siis 2 lapsen viidestä lahjat jo kasassa!

Kannattaa käydä kurkkimassa isojen tavaratalojen ale-hyllyjä, niistä saa tosi edullisesti kaikkea kivaa. Mä ite ostan pitkin vuotta kaikki joululahjat, kun ei ole rahaa muuten.. Yritän joulun alla yhden jutun sitten toteuttaa. Mutta kirjoja, pelejä ym. saa pitkin vuotta aleista edullisesti. Ihan vaan vinkkinä ens vuodelle. Ja kannattaa kirpparia kiertää, sieltä voi löytää jotain tosi edullista ja lähes uutta!

[QUOTE="vieras";24950660]Ei mekään voida ostaa ennakkoon nyt. Käytiin kummipojan ristiäisissä, jouduttiin ostamaan talvrenkaat ja siihen meni kaikki, mitä irti saatiin. Kuopuksen kengät saatiin onneksi ostettua (tukipohjalapsi, vaatii uudet ja hyvät kengät).

Joulu surettaa ihan älyttömästi. Jo kolmas joulu, kun keskimmäinen toivoo käsikonsolia. Ei saa, se on liian kallis. Meillä isovanhemmat ei osallistu lasten joululahjahankintoihin millään tapaa.[/QUOTE]

Eikö ole tullut mieleen säästää rahaa tuohon pelijuttuun, jos kerran noin pitkään on jo sitä toivonut.. Sulla ois ollut jo pari vuotta aikaa laittaa joka kuukausi muutama euro jemmaan.