Ahdistuneisuushäiriö vai synnytyksen jälkeinen masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cloud
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cloud

Vieras
Mulla tuli synnytyksen jälkeisenä päivänä ahdistuskohtaus ja siitä lähtien tullut aina silloin tällöin.Lääkitystä yritettiin (sepram) Mutta siitä tuli niin kovat paniikit etten pystynyt jatkamaan sitä..No viikkoon-pariin en uskaltanut edes ulos mennä..Syytän tuosta sitä lääkettä koska ennen sitä ei ollut mitään ihmeellisiä pelkoja..Puoli vuotta kestin joten kuten ahdistusta kunnes hain rauhoittavat ja yllätys yllätys ei niistäkään juuri apua ollut..Nyt synnytyksestä kulunut 9kk,voiko tuo olla synnytyksen jälkeistä masennusta vai ihan jotain muuta?(lääkäri on parin viikon päästä taas) inhottaa vaan kun se ahdistus on romuttanut mun unelmat toisesta lapsesta..;(

Hei, noiden oireiden taustalla on yleensä jokin isompi syy, jonka synnytys ja äidiksi tulo on vain nostanut pintaan. Sinun pitäisi alkaa etsiä sitä todellista syytä esim. terapeutin avulla. Itselläni on taustana "lievä" seksuaalinen hyväksikäyttö setäni taholta, josta äiti tiesi, muttei esim. vaatinut setää koskaan edesvastuuseen vaan kuittasi asian että "nyt vaan mennään asiassa eteenpäin". Tämä kaikki alkoi kummitella unissa sen jälkeen kun olin tytön saanut ja menin suoraan sanottuna ihan sekaisin hetkeksi, itkin, en uskaltanut poistua kotoa kun "muut katsovat" ja pelkäsin satuttavani tyttöä... Kaikki oli yhtä helvettiä. Sitten mies kuskasi minut mielenterveys-päivystykseen ja sain ensinnäkin itselleni hyvän lääkärin ja myös terapeutin (Kelan-tuella), jonka kanssa olen alkanut pohtia asioita. Nyt elämä menee jo paljon paremmin.
Sellainen termi kuin synnytyksen jälkeinen masennus on vähän huono, koska sekin masennus johtuu jostain muusta kuin siitä synnytyksestä, synnytys vain nosti ne tunteet pintaan.
Olen aivan varma, että saat apua ja pääset ahdistuksesta eroon ja voit tehdä lisää lapsiakin. Nyt on vain aika miettiä, mikä on todellinen ongelma. Ongelmat eivät häviä lääkkeitä popsimalla, vaikka ne saattavatkin lievittää oireita. Tsemppiä kovasti sulle!

Mä oon käynyt muutaman kerran psykiatrilla ja psykologilla..ensin oli teini-iän vaikeuksia ja sitten hyväksikäyttävä poikaystävä..Mutta jos aletaan miettimään syytä ahdistukseen niin..Voisikohan olla tämä; Ensimmäisen kerran tuli ahdistus/paniikkikohtaus 11-vuotianaa kun sain tietää kaverini kuolleen..Mietin että onkohan se siitä sitten alkanut..

Yhteistyössä