Ahistaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaimo"

Vieras
Meillä on miehen kanssa muuten ihan ok avioliitto, mutta meillä ei ole muuta yhteistä kuin lapset ja asuntolaina. Ei olla koskaan keskusteltu syvällisiä, meillä ei ole ollut vuosikausiin seksisuhdetta (ei oikein ikinä ekoja viikkoja lukuunottamatta), ei voida ylipäänsä keskustella kaikesta (tabuaiheita on paljon, mm. seksi, uskonto, mielenterveysasiat, kuukautiset jne), en osaa enkä halua olla alasti hänen nähtensä jne. Meidän välillämme on aika iso muuri johtuen varmaan miehen lapsuudenkokemuksista, eikä miehellä ole mitään haluja rikkoa sitä.

Ja nyt yli vuosikymmenen mittainen ystävyyssuhteeni on lipsahtanut romanssin puolelle jo parin vuoden ajaksi. Sänkyyn on päädytty tosin vain kerran. Mutta ystäväni kanssa saan olla avoimesti oma itseni, eli myös seksuaalinen, alaston, itkuinen, surullinen, euforinen, väsynyt. Ei tarvitse yrittääkään olla aina tasainen ja robottimainen epänaisellinen ihminen, kuten kotona.

Pitäisi yrittää pelastaa avioliitto lastenkin takia, mutta vuosi vuodelta näen selvemmin sen, että en koskaan tule saamaan miehestäni sellaista puolisoa, jonka toivoisin. Menimme ihan liian nuorena naimisiin ja ajatuksenani kaiken huipuksi oli, että kyllä hän joskus muuttuu ja avautuu edes vähän. Hän on kuin simpukka, sisäänpäin käpertynyt, ja jos hän joskus kuorensa avaa, sieltä saattaa tulla vaikka nyrkistä.

Ahdistaa oma uskottomuuteni, oma itse luomani vankila, omat väärät päätökseni aikoinaan, ahdistaa se, etten vuosikausien yrittämisestä huolimatta koe mahtuvani siihen muottiin, jota minulta avioliitossani vaaditaan.

Voisiko pariterapiasta olla hyötyä? Koskapa joudut nyt kärsimään tilanteen takia, voit asettaa vaihtoehdoiksi eron tai terapian. Sinulla on siihen oikeus. Jos hän ei suostu terapiaan tai muuhun vastaavaan avautumiseen ja asioiden selvittämiseen, ei hän voi vaatia sinua jäämään onnettomaan liittoon. Hänelläkin on kuitenkin vastuu parisuhteesta.

Mieheni ei suostu pariterapiaan, olen sitä ehdottanut. Meidän suhteessamme ei ole sellaista keskustelukulttuuria, että näistä asioista olisi edes helppoa puhua. Jos yritän avata keskustelua parisuhteen tilasta, mies joko möllöttää hiljaa mitään puhumatta tai raivoaa silmittömästi. Ja ymmärtääkseni mies on ihan tyytyväinen elämäänsä nyt, oletan. Ehdotukseni siitä, että vähän panostettaisiin parisuhteeseen, kääntyvät aina siihen, että mies huutaa "mitä sä multa oikein vaadit, etkö sä ole mihinkään tyytyväinen?". Yritänkin aina ajatella positiivisesti ja olla tyytyväinen siihen, että hän on isänä ihan hyvä, ei juo eikä varmaan petäkään. Eikö sen periaatteessa pitäisi riittää?

Itse olen käynyt yksilöterapiassa jo muutaman vuoden, ja siellä on kyllä haarukoitu ongelmieni yhdeksi syyksi parisuhteeni.

ap

Kuule, mä uskon siihen, että jokaisella on vain yksi elämä ja olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi saada elää se ainut elämänsä onnellisesti. Tai ainakin kokea myös onnellisuuden tunnetta. Jokaisessa liitossa ja suhteessa varmasti on ja tulee vastaan ongelmia, mutta ajattele nyt itseäsi, älä pelkästään lapsia. Itse lähtisin huonosta parisuhteesta ja toivoisin onnea toisaalla. Kyllä lapset vaistoavat vanhempiensa olotilan ja valitettavasti samat ongelmat voivat jatkua myös heidän omissa parisuhteissaan. Onnea sinulle mitä sitten päätätkin tehdä.

En tiedä onko tuo sellainen liitto jota kannattaa lasten takia jatkaa. Saavat aika pahasti vääristyneen parisuhteen mallin. Elämäsi kuulostaa todella estoiselta, tai pikemminkin estetyltä.

[QUOTE="vaimo";24278739]Meillä on miehen kanssa muuten ihan ok avioliitto, mutta meillä ei ole muuta yhteistä kuin lapset ja asuntolaina. .[/QUOTE]

Miten ihmeessä nää lauseet jotenkin kumoavat toisensa?

Yhteistyössä