Ai että mua ärsyttää vertailu!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttelityyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttelityyy

Vieras
Pakko vaa päästä purkaan tää juttu! Kaverini vertaa meidän neitien kehitystä koko ajan.. Kun neidel sattuu oleen 4kk ikäeroa ja kaverin lapsi on se vanhempi(täyttää tammikuus vuoden).

Meijän neiti on ollu toooosi liikkuvaista sorttia koko pienen ikänsä ns. kiire liikkeelle ollu ja oppi kaverin tyttöö ennen ryömimään ja nyt konttailemaan. Niil vast käännyttii mahalleen kun neiti oli reilu 8kk ja meijän neiti 5kk meni jo mahalleen ja selälleen,samaan aikaan.

Ni kaveri sit aina "Siis ei voi olla" "ei ton ikänen tee sitä tätä tai tota" Meijän eka hammas(kulma) puhkes kun neiti 4kk, niin sekään ei oo mahollista kun hänen lapsellaan ei oo ja ei noin pienille tuu kulmahampaita! NO siel suussa se on nyt ollu siit asti.

Jos laitan faces jotain mitä neiti tehny ni kaveri heti kommentoimas "Mun tyttö tekeeki jo näin!" Sit ite oon sillei et nii, se onki vanhempi et ihan normaalia et tekee jotain mitä meillä ei tehä..Ärsyttää tollanen vertailu, vaik ois saman ikäsiäkin ni kaikki kehittyy eri tahtia.
Anteeks valitus täst mut pakko saada ulos tää asia...

No vertailemallahan sitä lapsen kasvua ja kehitystä seurataa. Jos neuvolasas meinaa joku käyrä väärään vinksahtaa niin kyllä siihen puututaan. Antaa mennä toisesta korvasta ulos.

Yrittäny olla vaa et ihan sama, mut alkaa v*ituttaa ku kaikkeen tota samaa aina.. Systeriiki alkanu ottaa päähän kun tää kaveri aina kommentoi mun juttuihin mitkä koskee neitii et mut hänen tyttönsä tekiki niin ja näin.. :D

Varmasti ärsyttää. Meillä vähän samaa muksut on neljän kuukauden erolla. Tosin ovat isompia jo ja nyt kaikki ääliö jutut mitä kaverin mukula tekee on kuulemma opittu meidän mukulalta. Siis tää on oikeesti jo semmosta ettei paljon kiinnosta nähdä. Eikä silläkään mitään väliä ettei meidän muksu tee tuollaisia juttuja mut siltikin ne on pakko olla opittu siltä.

[QUOTE="vieras";27650732]mua kans, mikään ei kyllä oo niin ärsyttävän kuulosta kuin "meidän neiti sitä ja meidän neiti tätä" unohditteko te kastaa sen lapsen?????!![/QUOTE]

Ei kai kukaan täällä omaa lastaan oikealla nimellä kutsu?!? Joten eikö se ole ihan sama käyttääkö neitiä, likkaa, tyttöä, tytärtä, esikoista, kuopusta vai jotain keksittyä nimeä? Mua puolestaan ärsyttää tollaset täysin turhasta vikisijät!

Alat systemaattisesti poistamaan niitä sun kaverin kommentteja ja jos hän ihmettelee niin oot vaan huuli pyöreenä et ai emmä oo huomannu mitään kommentteja.

Tai sit vaan annat olla. Ehkä sun kaverisi on vaan huolissaan oman lapsensa kehityksestä ja purkaa sen noin.

Ai onks kastaminen nykyään pakollista? En puhu "Meidän neiti ja hänen neiti" vaan julkisesti käytän nimiä, tänne en niitä kerro, jostain kumman syystä...
No mutta silti ärsyttää kun kaverini vertaa Marja-Liisaa ja Kyllikki-Annelia keskenään..
Kupiton: Toi kans et kaikki uudet hienot asiat on opittu kaverin lapselt, mut sit kaikki huonot jutut ni kaverin lapsi oppinu sun lapselt..Vaikka asiat ois ihan toisin päin. En itekää paljoa jaksa tätä kaveria nähä just tän takii..

Täällä on ihan kauheeta jos joku kirjottaa lapsestaan vaikka neiti, palstalaiset on heti huutelemas "Pitää kutsua nimeltään lasta!" Ihan vaan sen takia et pääsis vaikka sit nimee haukkuu ja nyt voi sit lässyttää siit ku en käytä nimiä. Mut olkoot ne Kyllikki ja Marja vaikka sitten..

Kyllä minä tiedän moniakin jotka käyttävät lapsestaan nimitystä neiti ihan julkisestikin ja varsinkin facebookissa. Minusta todella ärsyttävää. Eihän pikkutyttö voi olla rouva, joten miksei voisi puhutella ihan nimellä tai sitten kutsua lapseksi.

No itse aiheeseen. Esikoisen kohdalla minuakin ärsytti tuo vertailu ja moni tuntui ottavan ihan tosissaan paineita siitä, että oma lapsi pysyi muiden mukana tai mieluiten oli hieman edellä. Yksikin tuttu väitti kolmen kuukauden ikäisen lapsensa osaavan sanoa äiti ja neuvolan terkkarikin oli sen kuulemma kuullut. Kumma juttu ettei kukaan muu sitä kuullut ennen vuoden ikää, vaikka päivittäin nähtiin. Toisen lapsen kanssa tilanne tuntuu olevan suorastaan päinvastoin. Melkein kehuskellaan sillä, että ei meidän lapsi vielä kävele, vaikka ikää on 1v 3kk. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Olet siis suivaantunut siitä, että kaverisi on kateellinen sinun lapsestasi vai olet kateellinen, kun kaverisi lapsi osaa tehdä jotain mitä omasi ei (perustelet sen, ettei omasi kykene siihen, lasten ikäerolla)? Minusta vaikuttaa kuin tuon saman keskustelunavauksen olisi voinut kirjoittaa lyhyesti näin:

"Mun lapsi on niin ihana ja täydellinen ja kehittynyt ja fiksu, kun mun kaverin lapsi ei osaa läheskään yhtä paljon kuin omani, ja se on siitä niiiin kateellinen, mutta kyllä muakin vituttaa, kun se kaverin lapsi osaa jotain mitä mun lapsi ei. Eikä mun kaverilla ole oikeutta kehua omaa lastaan, vain mulla on oikeus kehua omaani, koska omani vaan on niin paljon parempi..."

Kasva aikuiseksi. Lapset eivät ole kilpaveneitä, joilla pitää päästä muita lujempaa. Tekstisi kertoo paljon enemmän rivien välistä kuin mitä paljastat suoralla kerronnalla. Ja tekstisi kertoo paljon enemmän sinusta kuin tuosta kaveristasi.

Kyse oli siitä että jos laitan faceen et "Jee Kyllikki oppi istumaan!" Kaverini kommentoi heti siihen et "Minun Marjani oppi jo viime viikolla!" Ja se ärsyttää että vertaa omaa vanhempaa lastaan omaani joka on nuorempi. Mua ei haittaa vaikka Tämä Marja osaa jotain, musta se on ihanaa ja mukava kuulla et heilläkin kasvetaan ja opitaan uutta. Ja en neidittele omaa Kyllikkiäni muualla kuin täällä.. Mutta nyt on nimet molemmille tännekin, ei tarvitse neiditellä..
Birgitte taidat ite olla just niitä kenen lapsi pitää olla paras ja nopeiden oppinut.. Annat sellaisen kuvan itsestäsi ettei saa kertoa esim.faces jos oma lapsi oppinut jotain, koska se on kauheeta kerkumista samantien.. Mutta jos sinun Simo-Petteri oppii jotain ni se on kyllä kehumisen arvoista, mutta auta armias jos joku muu kehtaa "kehua" oman lapsensa oppimisella..

Kyse oli siitä että jos laitan faceen et "Jee Kyllikki oppi istumaan!" Kaverini kommentoi heti siihen et "Minun Marjani oppi jo viime viikolla!" Ja se ärsyttää että vertaa omaa vanhempaa lastaan omaani joka on nuorempi. Mua ei haittaa vaikka Tämä Marja osaa jotain, musta se on ihanaa ja mukava kuulla et heilläkin kasvetaan ja opitaan uutta. Ja en neidittele omaa Kyllikkiäni muualla kuin täällä.. Mutta nyt on nimet molemmille tännekin, ei tarvitse neiditellä..
Birgitte taidat ite olla just niitä kenen lapsi pitää olla paras ja nopeiden oppinut.. Annat sellaisen kuvan itsestäsi ettei saa kertoa esim.faces jos oma lapsi oppinut jotain, koska se on kauheeta kerkumista samantien.. Mutta jos sinun Simo-Petteri oppii jotain ni se on kyllä kehumisen arvoista, mutta auta armias jos joku muu kehtaa "kehua" oman lapsensa oppimisella..

Esikoisellani on aspergerin oireyhtymä, kuopukseni on kehittynyt ikäistensä tasoisesti. Mielestäni se tieto riittää muille hyvin. Jos joku kysyy, milloin jompikumpi lapsistani teki jonkin tietyn jutun, voin kyllä kertoa, mutta ei minulla ole mitään syytä kerskailla lasteni tekemisillä kenellekään. Sitä paitsi, nimenomaan esikoiseni erityispiirteiden takia meillä menevät asiat ihan arjessakin vaikeamman kautta, joten en näe siinä mitään kerskailtavaakaan. Ei se siltikään ole minun pojiltani pois, vaikka toiset kehuvat omiaan ja aina jaksan ihailla ystävieni lapsia, kehua ja kannustaa, vaikka sitten oppisivatkin asioita ennen omiani.

Meillä asuu sukulaisia kaukana eikä tule soiteltua päivittäin joten faceen kun laitan saa myös isovanhemmat tiedon näistä tapahtumista.
Enkä ole kateellinen kaverini lapselle siitä että oppii asioita vaan olen iloinen ja kannustava. Mun mielestä on mukava kuulla kun muillakin tapahtuu uusia asioita.
Se vain tässä oli ärsyttävää että hänen pitää tulla kerskumaan minun tilapäivitykseen, sillä että hänen lapsi onkin oppinut sen jo silloin ja silloin..
Se et kertoo asiasta vaikka puhelimessa/tekstarilla ei minua häiritse mitenkään, mut juuri se että kun meillä on opittu uutta mistä olen iloinen niin tulee hän ja kirjoittaa AINA kerskuvaan sävyyn omasta lapsestaan. Ei mitään iloisuutta siitä että meilläkin opitaan, ja on hänelle nähtävästi paha asia jos meillä sattuu neiti oppimaan jotain mitä hänen tyttö ei osaa vielä. Ja jos näin on niin se ei voi olla mahdollista tai ei noin nuori vielä, on hänen kommenttinsa.

Meillä asuu sukulaisia kaukana eikä tule soiteltua päivittäin joten faceen kun laitan saa myös isovanhemmat tiedon näistä tapahtumista.
Enkä ole kateellinen kaverini lapselle siitä että oppii asioita vaan olen iloinen ja kannustava. Mun mielestä on mukava kuulla kun muillakin tapahtuu uusia asioita.
Se vain tässä oli ärsyttävää että hänen pitää tulla kerskumaan minun tilapäivitykseen, sillä että hänen lapsi onkin oppinut sen jo silloin ja silloin..
Se et kertoo asiasta vaikka puhelimessa/tekstarilla ei minua häiritse mitenkään, mut juuri se että kun meillä on opittu uutta mistä olen iloinen niin tulee hän ja kirjoittaa AINA kerskuvaan sävyyn omasta lapsestaan. Ei mitään iloisuutta siitä että meilläkin opitaan, ja on hänelle nähtävästi paha asia jos meillä sattuu neiti oppimaan jotain mitä hänen tyttö ei osaa vielä. Ja jos näin on niin se ei voi olla mahdollista tai ei noin nuori vielä, on hänen kommenttinsa.

Saatoin ymmärtää aloituksesi väärin. Tämän kommenttisi tajuan kyllä hyvin. Minulla on tuttava, jolla on vähän samanlaisia piirteitä. Hänelle esimerkiksi esikoiseni hitaus ja aspergeristakin johtuvat ongelmat olivat kuin taivaan mannaa, siltä se ainakin tuntui. Kenellekään muulle hän ei niin omaa lastaan taivastellut kuin minulle, kun tiesi, että muiden lapset voivat pistää paremmaksi, mutta minun esikoiseni oli eittämättä vaativampi kuin hänen lapsensa. Auta armias, sitä vouhotusta "kuinka tuo poikasi ei vielä siihen kykene...?". Aluksi vaan selitin, että tietyt asiat yksinkertaisesti tuottavat as-lapselle enemmän ongelmia, mutta lopulta kyllästyin selittämään, kun tämä tuttavani vaan yritti korottaa omaa lastaan minun lapseni kustannuksella. Lopetin yhteydenpidon vähitellen. Pakkohan se oli, kun alkoi olla melkein päivittäistä se lapseni dissaaminen.

Ehkä tämän takia takerruin tuohon aloitustekstiisikin. Jos näen missään hivenenkään sellaisia piirteitä, että siinä kilpaillaan lasten kehityksellä, nousee niskakarvat pystyyn. Ymmärrän nyt pointtisi. Ymmärrän myös ärtymyksesi.

Yhteistyössä