Äidillä ahdistus ja "kriisi", esikoinen osapäivähoitoon? Tukea ja tarinoita tarvitaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hei. Olen viikolla 34 raskaana, esikoinen on 1v 10kk. Koko kevät on ollut henkisesti vaikea, välillä on ollut parempia kausia, mutta nyt on tullut "seinä" vastaan. Viime aikoina on myös tapahtunut raskaita asioita lähipiirissä. Käyn terapiassa ja joudun syömään myös erästä lääkettä, eli olen siis etsinyt itselleni apua, ja toivon mm. terapian auttavan.
Tänään minulle väläytettiin mahdollisuutta laittaa esikoinen vaikka kolmeksi päiväksi viikossa kuudeksi tunniksi hoitoon, jotta en palaisi täysin loppuun. Koko ajatus ahdistaa, sillä olen aina ajatellut esikoisen saavan olla 4 v:ksi asti kotona, mutta pakkohan tässä on ajatella myös itseäni välillä...
Onko muut joutuneet tällaisen tilantee eteen?

En ole itse tuollaisessa tilanteessa, mutta kehotan sinua lämpimästi ottamaan päivähoitopaikan vastaan. Se on varmasti paras ratkaisu teille kaikille. Kuusi tuntia ei ole pitkä aika, etenkin kun siihen sisältyy myös päiväunet. Ja kaksi kokonaista päiväähän teillä on aikaa olla vain yhdessä.

On tärkeää, ettet pala kokonaan loppuun! Ja se on tärkeää koko teidän perheelle! Ei ole yhtään itsekästä ja vain itsesi ajattelua, jos nyt laitat esikoisesi osa-aikahoitoon, päinvastoin.

Paranemista!

Alkuperäinen kirjoittaja Kannustan:
En ole itse tuollaisessa tilanteessa, mutta kehotan sinua lämpimästi ottamaan päivähoitopaikan vastaan. Se on varmasti paras ratkaisu teille kaikille. Kuusi tuntia ei ole pitkä aika, etenkin kun siihen sisältyy myös päiväunet. Ja kaksi kokonaista päiväähän teillä on aikaa olla vain yhdessä.

On tärkeää, ettet pala kokonaan loppuun! Ja se on tärkeää koko teidän perheelle! Ei ole yhtään itsekästä ja vain itsesi ajattelua, jos nyt laitat esikoisesi osa-aikahoitoon, päinvastoin.

Paranemista!

Samaa mieltä. Ja sitten kun tilanteesi helpottaa niin voit toki ottaa esikoisenkin pois hoidosta.

:hug: Voin kuvitella! Kun minun piti viedä omani 1v4kk hoitoon valvoin kuukauden sitä ennen. Tuntui kun joku olisi istunut rinnan päällä öisin. Käytiin yhdessä harjoittelemassa ja jo ensimmäisenä päivnä tajusin, että lapseni nauttii siitä, että on muita lapsia ympräillä.

Eli suosittelen aivan ehdottomasti hoitoon viemistä! Ensinnäkin: Saat itse levätä. Olet parmepi äiti kun pidät itsestäsi huolta. Nyt olisi hyvä aika aloittaa hoito niin ettei lapsi koe, että hänet sysätään syrjään vauvan tieltä. Voit tietenkin olla aluksi mukana harjoittelemassa hoidossa.

Ainakin meillä tosiaan 1v10´kk kaipasi paljon muita lapsia, joten kun vauva syntyy niin uskon, että kolme päivää viikossa tai edes muutama tunti joinakin päivinä viikossa tekee koko perheelle hyvää.

Tsemppiä! :heart: Itse olen sitä mieltä, että hyvä äiti tukee lapsensa kasvua antamalla hänelle mahdollisuuden oppia käyttäytymään ryhmissä.

Kiitos vastauksistanne, ihan itkettää. Tää ahditus ja hormoonit, huh...

Nimimerkille kysyn: Millä tavalla en jaksa esikoista? Tekisin hänen vuokseen mitä tahansa ja rakastan häntä yli kaiken. Tämä ahditus on tullut vasta raskautumisen jälkeen.

Tavallaan yksi mun ongelmista on perfektionismi ja halu "huolehtia" liikaa, siksi myös syyllistän itseäni tästä päivähoitojutusta.

Miksi esikoista EI voisi viedä hoitoon? Ei se lapsi sinne kuole tai traumoja saa. Tuossa tilanteessa olet parempi äiti kun laitat vanhemman lapsen hoitoon kuin se että väkisin koitat sinnitellä. Tilanteet muuttuu eikä elämä useinkaan mene juuri niin kuin on suunniteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksistanne, ihan itkettää. Tää ahditus ja hormoonit, huh...

Nimimerkille kysyn: Millä tavalla en jaksa esikoista? Tekisin hänen vuokseen mitä tahansa ja rakastan häntä yli kaiken. Tämä ahditus on tullut vasta raskautumisen jälkeen.

Tavallaan yksi mun ongelmista on perfektionismi ja halu "huolehtia" liikaa, siksi myös syyllistän itseäni tästä päivähoitojutusta.

Älä syyllistä itseäsi! Maailmassa ei voi miellyttää kaikkia joka tapauksessa ja palsta on täynnä ihmisiä, joiden suurinta huvia on potkia jo maassa makaavia ihmisiä.

Meillä muuten esikoinen aloitti päivähoidon 1v10kk iässä kuntoutuksellisista syistä vaikka olin vielä itse kotona pikkusiskon kanssa. Hoitoaika oli 3h/pv ja lapsi viihtyi hyvin.

Alkuun kanssa epäilin kovasti kun tarkoituksena oli että tämän lyhyen ikäeron turvin olisin saanut esikoisenkin hoidettua kotona pidempään. Oikea ratkaisu silti, tykkäsin.

Yhteistyössä