äidin maidon säilyvyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maituli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äidinmaito säilyy lypsettynä 24 h jääkaapissa, mutta sen jälkeen en pitelisi kovin kauaa huoneenlämmössä esim. puolta tuntia pidempään. Pakastimessa 3kk.

Tämä on suoraan imetystuki.net sivuilta ;)

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Tämä on suoraan imetystukilista.net sivuilta ;)

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Kyllähän se siellä pysyy vaikka 2v karkaamatta minnekään, mutta olettekos ikinä miettinyt kuinka paljon pöpöjä siinä vilisee kun viikon on seisonut jääkaapissa. Enkä usko että kaikkien jääkaapeissa on varmasti se alle +4 astetta vaan jos asteellakin lämpötila nousee tai parilla niin säilyvyys ihan erilainen. Olen itse labrassa töissä ja toimin mieluummin sosiaali-ja terv.ministeriön ohjeen mukaan kuin imetystukilistan ohjeiden mukaan. Olen nääs tehnyt kyseisiä tarkasteluja mikroskoopilla ihan mielenkiinnosta.

Sairaalan ohjeiden mukaan säilyy 24h jääkaapissa ja puolisen tuntia lämpimässä. Näihin neuvoihin uskoisin enemmän, kun nettisivujen ohjeisiin.
(Olen kyllä syöttänyt maitoa n tunnin ajan jääkaapista otosta vähän kerrallaan, eikä ongelmia ole ollut).

Yhteistyössä