äidinmaito/puklutahroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"henna"

Vieras
Eli onko jollain konsti jolla saadaan rintamaitotahrat ja puklutahrat kunnolla pestuä vaatteesta. Kun kaivelin uutta vauvaa varten 4 vuotta vanhoja esikoisen vaatteita, niin niissä osassa oli sellaisia keltaisia tahroja (eikä niitä ollut kun vaatteet laitoin säilöön)... osa haalistui hieman nyt uudelleen pesussa, mutta osaan ne olivat jämähtäneet lähtemättömästi kiinni.

Nyt kun on uusi vauva, niin kuinka vaatteet kannattaa pestä ettei tällaista ilmiötä pääsisi tapahtumaan. Pitääkö maitotahrat pestä jotenkin HETI tai mitä? Maitoa kun väkisinkin joutuu vauvan vaatteille. Ja välillä tulee pukluja. Onko se vaan niin, ettei niitä saa niin pestyä että ne ei ajan saatossa kellastuisi?

Ne varastossa ilmestyneet tahrat saa kyllä irti, koittaisin aluksi vaikka laittaa ne vaatteet aurinkoon, sillä lähtee tehokkaasti monet tahrat. Jossei se riitä niin sitten sappisaippuaa tms.

mulla on yksi vaalean keltainen ihana velourpotkari. mille olen kokeillut lähes kaikkea, mutta ei vaan lähde (kokeilin vanishia, muistaakseni myös sappipaippuaa ja viimeisenä fairya).... tutan puuvillavaatteesta se taas lähti haalistumaan tosi hyvin

Puuvillavaatteet voi pestä välillä 90 c. Maito on niin rasvaista että tahrat vaativat vähintään 60 asteen ja välillä tuon 90 astetta. Eikö sinulla ole mahdollisuutta kuivattaa vaatteita ulkona? Parvekkeella tai taloyhtiön pyykkitelineellä?

Mites vaatteet, joissa on 40 pesumerkintä. Esim tuo velourpotkari ja sitten nit huomasin, että imetysliiveissä oli tahra, ja niissäkin on pesumerkintä 40 ja vielä hienopesu.

Mitä pesuainetta sulla on? Entsyymipitoisella pesuaineella lähtee kyllä matalassakin lämpötilassa. esim omo sensitive jne. Jos tuote on 100% puuvillaa niin itse vaate kestää 60 asteen pesun kyllä, mutta jos siinä on joku painokuva niin se saattaa kärsiä. Monesti niissä on se 40 lätkä ihan vaan varmuuden vuoksi ja vaate kestää korkeammankin lämpötilan.

Parhaiten olen saanut kun hinkkaan fairylla ensiksi ja jätän aineen vaatteeseen. Sitten koneeseen ja aurinkoon kuivumaan. Varsinkin rasvatahrat lähtee hyvin tuolla faity esipesulla.

Yhteistyössä