Aiemmin pitkä kuukautiskierto lyhentynyt... ei kai 30-vuotiaalla voi olla vaihdevuodet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kierto muuttunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kierto muuttunut

Vieras
Täytin juuri 30. Aiemmin kuukautiskiertoni on ollut epäsäännöllinen ja pitkä, n. 29-42 päivää. Nyt tämän vuoden alusta kierto on lyhentynyt mun mittakaavalla säännölliseksi 28-30 päivää, ja tänään alkoi menkat kiertopäivänä 27! Nyt mä sitten menin googlettamaan, mistä kierron lyheneminen johtuu ja löysin juttuja vain vaihdevuosista!? Apua, en oo ehtinyt vielä lapsiakaan saada!!

Kävin juuri viime viikolla lääkärissä kivuliaiksi muuttuneiden kuukautisten takia, mutta lääkäri ei ottanut tosissaan eikä määrännyt mitään testejä. Ja nyt jos menen tämän huolen takia, niin tulee varmasti taas turha käynti.

Mitä muuta voi olla taustalla kuin ennenaikaiset vaihdevuodet?

Eli siis tosiaan mulla ei ollut mitään kuukautiskipuja nuorempana. Joskus muutama vuosi sitten alkoi vähän jotain tuntua, mutta nyt täytyy saada välittömästi buranaa kun vuoto alkaa, tai muuten kipu on hirveä! Mutta tämä ei ollut lääkärin mukaan minkään tutkimusten arvoinen asia. Kun kysyin, milloin sitten voisi epäillä esim. endometrioosia, niin lääkäri sanoi, että sen kyllä olisi pitänyt näkyä lyhyessä gynekologisessa tutkimusessa, jonka lääkäri teki.

En osaa ottaa muuhun kantaan kuin siihen, että tosi monella alkaa 30v uudestaan tosi kivuliaat kuukautiset. Mullakin alkoi, vaikka viimeksi kivuliaat oli ihan esiteiniä. Kivuliaisuus meni sitten ohi ihan vuoden sisään. Eli siitä ei ainakaan kannata huolestua.

En osaa ottaa muuhun kantaan kuin siihen, että tosi monella alkaa 30v uudestaan tosi kivuliaat kuukautiset. Mullakin alkoi, vaikka viimeksi kivuliaat oli ihan esiteiniä. Kivuliaisuus meni sitten ohi ihan vuoden sisään. Eli siitä ei ainakaan kannata huolestua.

Ei kuukautisten lyheneminen ole merkki varsinaisesti vaihdevuosista vaan vanhenemisesta (siis monesti). Jos esim. neljääkymppiä lähenevän kuukautiset lyhenevät, niin useimmiten kuukautisten loppumiseen on kuitenkin yli kymmenen vuotta. Sinulla syy voi olla joku toinen. Mene gynekologille.

Mulla lyheni kierto yhtäkkiä 21 vuorokauteen, kun aina ollu se säännöllinen n. 28 vrk. Gynellä sitte ku kävin, niin mulla oli suht iso kysta toisessa munasarjassa. Tie sitte vaikuttiko se asiaan, mutta voi hyvinkin olla mahdollista. Sittemmin kysta poistui itsestään ja mäki aloin syömään pillereitä, niin nyt sitte tietysti on kierto säännöllinen.

Mulla lyheni kierto yhtäkkiä 21 vuorokauteen, kun aina ollu se säännöllinen n. 28 vrk. Gynellä sitte ku kävin, niin mulla oli suht iso kysta toisessa munasarjassa. Tie sitte vaikuttiko se asiaan, mutta voi hyvinkin olla mahdollista. Sittemmin kysta poistui itsestään ja mäki aloin syömään pillereitä, niin nyt sitte tietysti on kierto säännöllinen.

Yhteistyössä