Aiheutinko keskenmenon liikunnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pipsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pipsa";28475429]Anteeksi, jos tungettelen kysymykselläni. Mistä tiedät,että sinulla on tällainen taipumus? Onko sinulla raskaudessa vuotoja tai keskenmeno taustaa?[/QUOTE]

Et tungettele. Keskenmenoja on useampia ja syytä niihin ei ole löytynyt. Nyt onneksi sylissä elävä lapsi.

[QUOTE="vieras";28476882]Et tungettele. Keskenmenoja on useampia ja syytä niihin ei ole löytynyt. Nyt onneksi sylissä elävä lapsi.[/QUOTE]

Olen pahoillani menetyksistäsi. Onneksi olet saanut yhden syliisi asti.

Minulla on siis jo yksi lapsi ja edellisen raskauden tihkuttelusta huolimatta en saanut liiikuntakieltoa silloin. Olin kuitenkin niin huonovointinen, että en kyennyt harrastamaan liikuntaa ennen raskauden puolta väliä.

Nyt tiedän paremmin. Toivottavasti mahdollinen seuraava raskaus onnistuu ilman vuotoja.

[QUOTE="...";28476687]Tiesittekö, että keskimäärin 80% raskauksista päättyy keskenmenoon, sillä moni ei tiedä edes olevansa raskaana (tämä siis ennen rv9:ää) . Eli niin moni raskaus päättyy, eli et aiheuttanut keskenmenoa itsellesin.[/QUOTE]

Kuka sen sitten tietää, että noin moni raskaus päätyy keskemenoon, jos ei edes raskaana oleva itsekään? Kuka tälläisen tilaston voi tehdä, ja millä tiedoilla?

[QUOTE="...";28476687]Tiesittekö, että keskimäärin 80% raskauksista päättyy keskenmenoon, sillä moni ei tiedä edes olevansa raskaana (tämä siis ennen rv9:ää) . Eli niin moni raskaus päättyy, eli et aiheuttanut keskenmenoa itsellesin.[/QUOTE]

no tuo luku antaa vähän väärää kuvaa, koska suurinosa keskenmenoista tapahtuu ennen kuin raskaustesti näyttää plussaa. Jos raskaustesti näyttää plussaa, suurimmalla todennäköisyydellä terve nainen oikeassa iässä ei saa keskenmenoa. Jos munasolu siis hyvin kiinnittynyt, on todennäköisintä että raskaus jatkuu. Poikkeuksia löytyy paljonkin esimerkiksi iäkkäissä odottajissa, odottajilla joilla äideillä rakenteellinen vika tms. 40 vuotiaat esikoisen odottavat nostavat tuota lukua eniten, vaikka toki nuoriakin joukosta löytyy.

On silti todennäköisintä, että hedelmällinen nainen terveellä hedelmöitytetyllä munasolulla pysyy raskaana. kromosomipoikkeavuudet tms. johtuvat aika paljon geeneistä ja iästä. Paljolti myös miehen iästä ja tietysti geeneistä. Silloin raskaus ei välttämättä jatku. Myös tietenkin äidin rakenteellinen vika, joka pakottaa vuodelepoon.

On tosin todennäköisempää että ap:n lapsella on ollu kehityshäiriö kuin että ap olisi liikunnalla aiheuttanut itselleen keskenmenon.

Ei ollut tarkoitus loukata ketään. Suurinosa raskauksista päättyy jo ennen testausta, kun äidin hormonitoiminnassa ongelmia esimerkiksi liika laihuus, liika stressi, vasta lopetetut pillerit tai muuta vastaavaa. Se ettei raskaudu samantien, ei tarkoita sitä että sikiö olisi aina sairas, vaan että äidin elämäntavoissa ehkä muutettavaa tai hormonitoiminta ei toimi oikein. Monelle pelkkä keltarauhashormonin lisääminen auttaa munasolua kiinnittymään. Joillain taas keho hylkii siittiöitä. Joillain miehillä on liian vähän siittiöitä tai siittiöt ovat huonokuntoisia mahdollisesti geenien tai elämäntapojen avulla.

Oli tarkoitus vaan sanoa, että 80% todennäköisyydellä terve hedelmällinen nainen ei saa keskenmenoa. Lääkärissä minulle sanottiin, että koska olin viikolla kuusi, nuori ja aikaisempi raskaus mennyt hyvin, eikä aiempia ongelmia, on todennäköisintä että raskaus tulee jatkumaan.

Yhteistyössä