Hae Anna.fi-sivustolta

Aika nollasta lähden liikkeelle

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä mamma laihduttaja, 06.03.2011.

  1. mamma laihduttaja Vierailija

    Eli tässä olis kysymykseni: riittääkö peruskunnon kohottamiseksi 3-4 kertaa viikossa tehty 5 km reipastempinen sauvakävelylenkki?
     
  2. lennukka Vierailija

    Riittää.
     
  3. Tonalin Vierailija

    Viikko-ohjelma | Nyt lähtee.fi
     
  4. överiksi Vierailija

    Liikuntaa on minusta jo ihan liikaa. Kuka ehtii ja jaksaa liikkua 6 kertaa viikossa ja noin paljon? Miksi kaikki on mennyt niin extreemiksi, kun ennen riitti 3 kertaa viikossa ihan hyvin? Miten ihmiset joilla on vaativa työ ja perhe ja ystäviä ja niin poispäin kerkeävät liikkua 6 kertaa viikossa? Minusta tuo mennyt ihan älyttömäksi.
     
  5. Tavoitteena se, että liikkuu joka päivä, ei ole liiallinen, mutta ei toisaalta välttämätönkään. Liikuntaa aloittelevat masennetaan yleensä alkuunsa liian kovilla vaatimuksilla. Joka päivä ei ole välttämätöntä liikkua, eikä kaiken liikunnan tarvitse olla älyttömän rasittavaa.

    Kävely on hyvää perusliikuntaa, josta voi aloittaa, jos ei ole yhtään liikkunut. Se on siitäkin loistava liikuntamuoto, ettei se maksa mitään, ei vaadi erikoisvarusteita ja sitä voi harrastaa milloin ja missä tahansa. Kuntokin siinä nousee, jos kävelee reippaasti vaihtelevassa maastossa ja käyttää välillä sauvoja tehostajana.

    Kokopäivätyön ohessa on epärealistista tavoitella tuntien päivittäistä liikuntaa, ainakin jos elämään kuuluu muutakin kuin työtä ja liikuntaharrastuksia. Tunti päivässä, varsinkin paloihin pilkottuna, sen sijaan onnistuu varsin hyvin. Minun päivittäiseen liikuntaohjelmaani kuuluu vartin aamujumppa ja pari 20-30 minuutin kävelyä. Lisäksi pelaan sulkapalloa ja käyn bailatino-tunnilla kerran viikossa.

    Kannattaa kokeilla eri lajeja, yhteen ja samaan helposti kyllästyy. Myös kunnonkohennuksen monipuolisuudelle on eduksi vaihdella lajeja: yksi laji kehittää ketteryyttä ja tasapainoa, toinen sydäntä ja verenkiertoelimistöä, kolmas lihasvoimaa ja neljäs kestävyyttä.
     
  6. ap Vierailija

    Mittasin sen lenkin ja se oli 6 km. Sen tekemiseen menee tunti. Ei se tahti varmaan päätä huimaa, eikä ole edes erityisemmän reipastempoinen, mutta tällä kunnolla se tuntuu siltä. Paljonkohan mahtaa kulua kaloreita 6km/h kävelytahdilla sen tunnin aikana?
     
  7. Kuusi kilometriä tunnissa on armeijan marssitahti eli ihan riittävän reipas.
     
  8. tinkijä Vierailija


    Tuo vauhti on ihan hyvä alkajaisiksi. Yhtenä kuntokriteerinä pidetään, että tunnissa pitäisi kävellä 7 km, mutta kyse on myös iästä, painosta ja perustasosta, miltä lähtee. Eli jos 6 km meni ilman kamalaa ähkyä ja rasitusta eli tuntui kohtuullisen miellyttävältä niin voit olla tyytyväinen.
    Ei ole tarkoitus mennä heti aluksi verenmaku suussa, vaan juuri hieman yläkantissa perulöntystelyyn verrattuna, mutta ei silti räkä poskella.
    Kalorikulutus riippuu omasta painostasi ja sykkeiden tasosta. Tuon matkan sykkeet tietysti riippuvat maastosta - eli oliko tasaista vaiko mäkistä ? Syketason määrittelyt ovat 220 miinus ikä- = se karkea arvo, joka kuvaa laskennallista maksimisykettäsi. Jos liikut noin 70-80% alueella tuon tunnin, niin arvioni, että olet kuluttanut noin 500 kcal.
    En tiedä ikääsi ja painoasi, mutta tuo on oma mittarin kanssa saatu luku noin tunnin kävelylenkiltä, ja minulla on siis sykemittari, joka on kalibroitu ikäni, paino/pituus- suhteeni mukaan.
     
  9. ap Vierailija

    Kiitos tinkijä! Olen 44-vuotias, painoa on 63 kg ja pituutta 165 cm. Sykkeistä en osaa sanoa mitään, koska minulla ei ole mittaria. Kävely tuntuu osittain miellyttävältä, osittain rasittavalta eli ne rasittavat osuudet ovat ylämäkiä. Matka on sellaista tavallista maastoa, jossa on ylä- ja alamäkiä, metsäisiä hiekkateitä kuljen. Nyt olen nostanut matkaa vielä kilometrillä ja siis 7 km:n lenkki taitaa olla minulle aika raskas, koska nyt aikaa lenkin tekoon kuluu jo melkein 1,5 tuntia...
     
  10. nallepuh52 Uusi jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    1 163
    Saadut tykkäykset:
    0
    No tuo kaloriarvioni meni aika lähelle koska itse olen 171 pitkä ja painan 65 kg - no ikää on 59.
    Joka tapauksessa - varioi hieman matkoja - joskus lyhkäisempi matka mutta oikein lujaa ja taas pitkä lenkki mutta maltillisemmin. Näin peruskestävyyskunto karttuu ja voit sitten kasvatella aikaa ja pituuksia. Kolme kertaa viikossa on ihan sopiva määrä- jotta ei rupeiaisi stressaamaan itseään. Pidä myös huoli että käytät hyviä kävelylenkkareita jotta et saa jalkavaivoja. Joskus kerran parissa viikossa voit kävellä ultrapitkän lenkin - esim yli 2 tuntia ja tavoittele tasaista liikkumista - ei puuskuttaen mutta kuitenkin rivakasti.
    Sykemittari on loistava apu harjoittelussa - halvimmat ja täysin riittävillä ominaisuuksilla olevat perusmittarit maksavat noin 70 eur. Joskus niitä on tarjouksessa halvemmallakin. Nimittäin yleensä jokainen meistä ei osaa arvioida sykettään ja pyrkii liikkumaan roimasti ylisykkeellä. Se ei ole sinänsä vaarallista, mutta voi sitten harmittaa itseä eli väsyy turhaan revitellessä.
    Hyvää mieltä kävelyyn ja kuntosi kyllä nousee vaikka ensin tuntuu että ei tämä tästä, vaan kyllä se oikeasti kohenee!
     
  11. ap Vierailija

    Kiitos taas tinkijä. Tuo erilaisten lenkkien tekeminen on erittäin hyvä idea. Taidan nyt suunnitella kolme erilaista ja teen niitä sitten vuorotellen, enkä aina tätä samaa. Kiitos kovasti! Tämä motivoi suunnittelemaan liikkumista ihan eri tavalla, hyviä ohjeita annoit :)
     
  12. ap Vierailija

    Nallepuhille se kiitos kuuluikin... vai oletteko sama henkilö. No kiittelen nyt joka suuntaan :)

    Tiistaina teen sitten vähän lyhyemmän lenkin reippaaseen tahtiin. Onpa kiva nähdä, miten se sujuu.
     
  13. nallepuh52 Uusi jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    1 163
    Saadut tykkäykset:
    0

    Joo siis en jaksa aina rekisteröityä tai kirjoitan joskus työkoneelta, joskus kotikoneelta ja näin nää käyttärit menee sitten "solmuun". Joka tapauksessa onnea matkaan ja nythän on luvattu oivallisia säitä ensi viikoksi ja tiet sulavat hetkessä kevätkeliksi.
     
  14. ap Vierailija

    Sukulaismies sanoi, että kävely on yhtä tyhjän kanssa ja sillä ei kuntoa saa nousemaan. Että joku kunnon liikuntalaji se on oltava että jotain tapahtuisi. Hän sanoi, että jos kävelyllä saisi ihmiset hyväkuntoisiksi, silloin suurimmalla osalla ihmisistä olisi hyvä kunto ja sehän ei pidä paikkaansa. Olen jatkanut tällä kävelylinjalla ja laihtunut vajaat kaksi kiloa (laihtuminen ei ollut kyllä erityisesti tavoitteessani) ja omasta mielestäni hieman kiinteytynytkin. Mutta miten lie on kunnon laita?
     
  15. jumppaleena Vierailija

    ^ Rapakuntoiselle kävely on kuitenkin järkevä tapa aloittaa. Kokemattoman voi tietysti olla hankalampi arvioida, käveleekö tarpeeksi reippaasti, nouseeko syke sen verran että se kunto todella kohoaa korkeammalle tasolle kuin sohvaperunalla. Jos ei ole vuosikausiin tehnyt mitään, ei vauhdikkaasta hikiliikunnasta tule kuin paha olo, jonka jälkeen ei huvita enää jatkaa liikkumista.

    Tietysti on totta, ettei kävelyllä mihinkään huippukuntoon pääse. Jos tavoite on juosta tunnin lenkkejä niin ei sitä kävelyllä saavuteta. Sillä on vain hyvä aloittaa.
    Jos taas aloitat raskaan liikunnan liian rajusti, lopputuloksena on todennäköisesti fiilis, että "tätä kiitos ei enää koskaan" ja hyvässä lykyssä vielä rasitusvamma.
     
  16. vieras Vierailija


    Niin minullekin sanottiin - kunnes sitten jäin sängyn pohjalle sairastuttuani. Kyllä siinä huomasi, miten tärkeää kävely oli ollut :) Sen jälkeen portaiden kova nousukin hengästytti. Peppukin tuntui repsahtavan 5 cm alemmas kun ei päässyt tavallisille kävelylenkeille. Kävelin ennen sitä lastenvaunujen kanssa n. 5 km päivässä.

    Älä anna kenenkään lannistaa. Olethan jo saanut tuloksiakin! Jos tunnet että pystyt vähän ripeämpään tahtiin, niin kiristä rytmiä vähä vähältä. Oman kunnon tuntee vain kuulostelemalla kroppaa, muut ei tiedä ja tunne sitä niinkuin sinä :)
     
  17. j.m. Vierailija

    Voiko siis olla, että 5-8 kilometrin kävelylenkkejä 3-4 kertaa viikossa vuosikausia tekevä on huonokuntoinen?
     
  18. tinkijä Vierailija

    Onko sinusta tärkeää se, mitä sukulaismies sanoo vai se, miltä sinusta itsestäsi tuntuu?
    Ripeä kävely ja käveleskely ovat kaksi vallan eri asiaa, mutta käveleskelykin on parempi vaihtoehto kuin olla sohvaperuna.
    Kunnon kohotuksessa on tärkeää se variointi eli ei jatkuvasti samaa lenkkiä ja samaa reittiä, vaan erilaista maastoa ja eripituisia lenkkejä. Ja tiukempaa vauhtia ja löysempää vauhtia.
    Ja mikä estää hiukan myös hölkkäämästä - eli välillä reipasta kävelyä ja välillä juoksua ?

    Kunnon kohoaminen ei näy hetkessä paitsi silloin jos on aivan rapakunnossa eli ei ole liikkunut esim vuoden mittaan juuri lainkaan. Jos pieni porrasnousu aiheuttaa jumalattoman ähkyn tai yritys kirmaista bussi kiinni aiheuttaa kamalan pahan olon, niin tod näk diagnoosi on rapakunto. Kunto tosin kohenee sitten myös nk tavallisessa työssä kuten pihan haravointi, lapion varressa työskentely, siivoaminen. Eli kun on tavalla tai toisella enemmän liikkeessä kuin paikallaan, niin tämä kuluttaa energiavarastoja selvästi. Ei kyse ole sen kummemmasta mystiikasta.

    Yksi hyvä vaihtelulaji on juuri nyt pyöräily - eli 20 -30 km sopiva lenkki - ja varmasti saat hien pintaan eikä tule nivelille ylimääräistä pompotusta. Voit toki aloittaa pikkulenkeistä 10-15 km, mutta helposti teet pidempiä lenkkejä ja ainoa mistä voi olla harmia on se, että takamus puutuu.

    En ihan käsittänyt mistä tämän kunnonkohotusprojektin sait päähäsi ? Jos sinulta puuttuu motivaatiota kuten laihtuminen tms, niin juuri eilen tuli ulos mielenkiintoinen haastattelututimus, jossa kysyttiin 1000 suomalaiselta heidän liikuntatottumuksiaan. Tutkimuksen mukaan 3 kertaa viikossa liikuntaa harjoittavat ovat selvästi onnellisempia ja tyytyväisempiä. Ja että liikkuminen koettiin tärkeäksi tekijäksi onnistumisen, työssäjaksamisen ja kaikenkattavan hyvinvoinnin saavuttamisessa. Ja että ei edes raha ohittanut liikuntaa tyytyväisyyden ja onnellisuuden tekijänä.
    Eli mitä vielä pohdit - liikkuminen on virkistävää, mielialaa kohottaa ja tyytyväisyyttä lisäävää. Ja se on palkitsevaa vaikkei Suomen mestariksi pyrikkään.
     
  19. ap Vierailija

    Ihan sen takia, kun olen pitkään ollut huolissani liikkumattomuudestani. Laihdutin aika huomattavan määrän ilman liikuntaa. Mutta se jäi kaivelemaan, että vaikka kilot on pudotettu, niin entä fyysinen kunto? Ja silloin päätin tehdä sen eteen töitä ja kohottaa kuntoa ja saada kestävyyttä ja elinvoimaa. Motivaatiota siis on, mutta tuli vaan pieni säikähdys nyt tuosta, ettei kunto näin ehkä kohoakaan.
     
  20. olet mitä teet Vierailija

    Se on varmaan aika suhteellista, mikä itse kukin hyvällä kunnolla tarkoittaa, mutta jos nyt kävelet vaikka sen 5-8 km 3-4 kertaa viikossa, niin se on se mitä kroppasi tekee parhaiten ja siihen se optimoi sydämen suorituskyvyn, hapenottokyvyn, voiman tms. Kroppa ei kehity "yli" sen mitä teet. Jos haluat vaikka joskus pystyä juoksemaan 10 km lenkin niin siihen et pääse kävelemällä, tietenkään, vaan kävelemällä, juoksemalla ja spurtti/ylämäkijuoksemalla monipuolisesti. Samoin jos haluat joskus vetää leuan, käsien heiluttelu ilman leuanvetotankoa ei auta.

    Minun mielipiteeni on se, että jos ainut liikunta on kävelyä, ei ihminen ole kovin hyvässä eikä varsinkaan monipuolisessa kunnossa, sillä kävely ei kehitä esimerkiksi lihaskuntoa, liikkuvuutta tai koordinaatiota nimeksikään. On aika yltiöoptimista ja itsepetosta väittää että kävely olisi edes jaloille lihastreeniä tai normaalille aikuiselle koordinaatiotreeniä. Eikä samanlaisia kävelylenkkejä viikosta ja vuodesta toiseen toistava kuntoilu ole nousujohteista eli kunnon kohoamiseen rasitusta systemaattisesti vähän kerrallaan nostamalla tähtäävää.

    Jos kunnon kohottaminen oikein järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti kiinnostaa, suosittelen lämpimästi perinpohjaista kuntotestausta esim. Vierumäellä ja sen jälkeen omaseurantaa. Kummasti ne tulokset kuntoilussakin motivoivat, kuten laihdutuksessakin. Mutta koska kehitys ei tapahdu yön yli, pitää sitä itse seurata, jotta pienet hyvät muutokset eivät jää huomaamatta ja sitä myötä kirves lennä kaivoon.
     
  21. Emmi K. Vierailija

  22. Emmi K. Vierailija

  23. tinkijä Vierailija

    Olet mitä teet - nimimerkille - eikö kuitenkin pitäisi kannustaa ihmisiä liikkumaan yleisesti ja saamaan liikunnasta hyvän olon, virkeyttä ja myös kohtuudella kuntoa? On selvä, että nousujohteinen ja tavoitehakuinen liikunta sopii monille ja sitä kannattaa tavoitella - jos tuntee tarvetta tällaiseen rupeamaan.
    Nyt kuitenkin alkuperäinen kyselijä on aloittanut projektin kävelystä ja sitä on harjoitettu intensiivisesti vasta vajaa 2 kuukautta. Ei mikään iso aikaväli ja eikä tarvitse ollakaan. Kaikki ihmiset eivät edes halua kunnonkohotusta kello kaulassa, vaan keskittyvät tuntemuksiin ja vaikutelmiin. Eikö sekin ole ihan relevantti valinta ja tukee kuitenkin riittävästi aloittajan kunnon kohentumista?
    Aloittaa nyt minkä tahansa liikuntalajin, niin lähtökohta on aina yksilöllinen ja se perustuu aloittajan ikään, ruumiin rakenteeseen, terveydentilaan ja oma tahtotilaan. On hienoa, jos etenee asiassa tutkimalla terveydentilansa, kuntonsa kuntoklinikalla ja hakemalla vielä personal trainerin. Tämä ei ole kuitenkaan kaikille tarpeellista ja enin osa väestöstä edelleen harjoittelee omaan tahtiinsa, kirjaston kirjoja lukemalla tai liikuntalehtiä ostamalla ja verkkosivukeskusteluja lukemalla.
    Kun aloittaja kysyy, kohentuuko hänen kuntonsa kävelyllä per x kertaa viikossa, niin vastaus on että kyllä kohenee. Aloittaja ei ole suunnitellut puolimaratonia eikä Saharan kävelymaratonia.
    Ei ainakaan ole tällaista aietta ilmoittanut.
    Pitkäkestoinen kävely - esim yhtä soittoa 15-20 km parissa tunnissa sauvojen kanssa varmasti kehittää kestävyyttä ja jo lyhyemmätkin, varioidut lenkit sauvojen kanssa samoin. Kaikkien jäsenet eivät kestä yks kaks aloitettua juoksu/hyppy/loikka-harkkoja ja varsinkin keski-ikäisillä naisilla polvien, lonkan ja jalkaterän vammat ovat tavallisia vaikka ei olisi mitään ylipaino-ongelmaa. Ellei ole vahvaa liikuntataustaa, niin vippaskonsteilla siihen ei pääse ilman että mahdollisesti rikkoo niveliään.
    Kirjoitan tämän omasta kokemuksesta ja ikää minulla on 59, painoa 63 ja pituutta 172, kuntotasoni keskinkertainen.
    Lihaskuntoharjoittelu tukee liikuntaharjoittelua, mutta kaikki eivät siihen tykästy tai asuvat paikkakunnilla, joissa tällaisia palveluja ei noin vain saada kävelymatkan päästä. Maalla asuvat joutuvat näkemään paljon enemmän vaivaa käydäkseen kuntosalilla.
    Eli emmekö nyt voisi antaa kansalaisten harjoitella oman mallinsa mukaan ja pääasia on se, että väestö ylipäätään harrastaa liikuntaa jossain muodossa.
    Se antaa pontta arkeen, hyvää mieltä ja punaiset posket!
    Hyvää pääsiäistä ja kauniita ulkoilukelejä!
     
  24. Vastasin vain esitettyyn kysymykseen... En väitä että juuri ap:n pitäisi tehdä tai jättää tekemättä yhtikäs mitään, enkä estä, teki miten teki. Kerroin vain oman mielipiteeni. Enkä mielestäni käskenyt ketään yks kaks juoksemaan ja loikkimaan vaan systemaattisesti ja vähittäin lisäämään kuormitusta, jos haluaa todella kehittää kuntoaan eikä saavuttaa/ylläpitää normaaliarjen sujumisen kannalta välttämättömän vähimmäistason. Kunto nousee nyt hetken kun nollasta aloittaa, mutta kehitys tasaantuu sillä kroppa ei anna mitään "ilmaiseksi". Linkatut UKK:n neuvot jätän omaan arvoonsa, sillä heidän työnsä kohdistuu lähinnä kansanterveyteen ja pahasti pettyy, jos uskoo heidän lupauksiinsa vaikkapa tuon lihaskunnon kehityksestä tai kehityksen näkymisestä ulospäin - ellei lähtötilanne ole perunasäkki. Kehittyminen oikeasti hyväkuntoiseksi ja timmin näköiseksi yksinomaan kävelyllä on toiveajattelua.

    Omalla kohdallani - jos vaihtaisin nyt monena päivänä viikossa juoksemalla taitetut lenkit kävelyyn, niin kunto ei paranisi vaan huononisi. Sama jos vaihtaisin lihaskuntoilut kävelyyn - takapakkia tulisi. Minusta myös alle 10 km kävelylenkit harva se päivä ja arkiliikunta ilman autoa ovat itsestään selviä asioita.

    Lihaskuntoharjoitteluun ei muuten tarvita kuntosalia eikä mitään välineitäkään, oman kropan paino riittää.
     
  25. Hanna Vierailija

    Kyllähän se niin on että kävely on tyhjää parempi, saa raitista ilmaa ja kaloreitakin palaa jonkin verran..

    Mutta oikeasti kunnon kohottamiseen ei pelkkä kävely riitä, jos kunnon tulosta haluaa. Tarvitaan lihaskuntoa kasvattavia treenejä sekä aerobista puolta parantavia, juoksu ja sali, sulkapallo, pyöräily jne. on hyviä.

    Ihan rapakuntoinen kyllä parantaa peruskuntoaan kävelemällä ja tekeehän se välillä hyvää kovempaakin treenaavalle kävellä vaikka 2-3 h peruskuntolenkki, mut ihmeitä ei pelkällä kävelyllä tehdä..varsinkaan 10 minuuttia per kilometri vauhdilla.
     

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti