Aikataulutettu aatto??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neydan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neydan

Jäsen
23.07.2009
789
1
16
Luin toista ketjua, jossa puhuttiin lahjojen jakamisajasta.
Anoppi on kysellyt multa monta viikkoa, mihin aikaan jaamme lahjat. Minusta se on ollut tosi kummallista. Miksi haluaisin etukäteen tarkalleen määrittää ajat milloin mitäkin tapahtuu??

Anoppi on ennakoija, kaikissa asioissa, mutta ilmeisesti tämä aaton aikataulutus on yleistäkin??

katselin samaa siittä ketjusta ja lähes ahdistuin siitä kellotuksesta, sillon tehdään sitä ja sillon sitä.

Hyi, meidän joulua ei ainakaan kellon kanssa juhlita!

Toki jos pukki on tilattu pukki niin sen joutuu kellottamaan, mutta muuten niin eikö olisi kiva olla vaan rennosti.

No eiköhän se ole ihan ihmisestä kiinni. Itse tykkään kun on joku suunnilleen aikataulublääni. Jollain tunnilla sinne tai tänne ei ole loppujen lopuksi niin väliä, mutta mua taas ahdistaisi jos mitenkään ei olisi etukäteen mitään suunniteltu.

Miksi kaikken pitää olla joku blääni? Miksi kaiken tarttee olla nykypäivänä niin helvetin hyvin kellotettua ja suunniteltua? Eikös se nyt vaan riitä että suurimman osan lastenkin arki on täysin kellotettua päivästä toiseen, mutta että aikuisten pitää tämmösellä kellon kyttäämisellä vielä joulukin pilata...? Surkeeta...

No kun mä olen ton naapurin kundin puhunut pukkivermeisiin kolmeksi, nini sen verran nyt vaan täytyy olla aikataulua.
Mutta ei meillä kyllä muuten mikään minuutti, tai edes tuntiaikataulu ole. Ne lahjat nyt sitten jaetaan kolmelta.
Sitä ennen jossain vaiheessa syödään riisipuuroa, seurustellaan, voi olla että käydään jouluratsastus kylän läpi jollain porukalla.
Syödään n. viiden-kuuden pintaan, mutta ei sekään mikään tarkka ole. Sitten kun on nälkä ja ruoka valmista.
Illalla saunaan, mutta sekin voi olla mitä tahansa n. ysin jälkeen.

Varmaa on, että koirat ja kissat saa ruokaa puoli kahdeksalta, ja hevoset vähän ennen saunaa.
Siinä ne tarkat aikataulut.

Ovat täällä koko ajan, eli ei ole siitä kyse. Enemmänkin kyse anopin ahdistumisesta jos ei tiedä etukäteen mitä tapahtuu. Sanoin sille, että uskoisin pukin tulevan 18-20 mutta ei riittänyt, pitäisi olla tarkka aika :O

Yleensä tuo luonteenpiirre ei näin paljon rasita, mutta nyt ottaa kupoliin.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
No ei mun mielestä jouluaaton aikatauluttamisessa ole mitään vikaa! Mitään stressiä se ei meille tuo, minusta ja muista on ihana tietää esim. milloin on ruoka; tietää olla syömättä ennen sitä että on maha mahdollisimman tyhjä. Lisäksi haluan tietää, milloin tulee pukki, että tiedetään osata sitä odottaa ja lapsille vinkkailla, että kooohta tulleee... :D

En ymmärrä, miksi joku stressaa siitä että tietää etukäteen mitä tuleman pitää ja suunnilleen ajankohdan, että milloin.

Meillä ei todellakaan ole aikatauluja. Tai siis on: aamulla lapsille lahjat ja päivällinen joskus kuudeksi :xmas:

Monellahan aatto menee "juostessa" paikasta toiseen, jokainen tavallaan. Kunhan siitä aatosta ei vaan tulisi stressipäivää - se on lapsillekin kurjaa jos aikuiset ovat viulunkielenä aaton ja koko ajan pitää mennä jonnekin..

[QUOTE="vieras";27737248]No ei mun mielestä jouluaaton aikatauluttamisessa ole mitään vikaa! Mitään stressiä se ei meille tuo, minusta ja muista on ihana tietää esim. milloin on ruoka; tietää olla syömättä ennen sitä että on maha mahdollisimman tyhjä. Lisäksi haluan tietää, milloin tulee pukki, että tiedetään osata sitä odottaa ja lapsille vinkkailla, että kooohta tulleee... :D

En ymmärrä, miksi joku stressaa siitä että tietää etukäteen mitä tuleman pitää ja suunnilleen ajankohdan, että milloin.[/QUOTE]

Enhän mä ressaakaan siitä, että joku tietää mitä tapahtuu, vaan siitä että minunkin pitäis tietää vaikka en halua.

Jos syödään vaikkapa klo 16 ja sitten huvittaa lähteä haukkaamaan raitista ilmaa, niin haluan vaan mennä ja tehdä enkä miettiä moneltako oli seuraava tapahtuma. Tai jospa aamupuuro venähtää myöhäisemmäksi, eikä olekaan vielä nälkä klo 16? Tai äitini myöhästyy kirkosta ja joutuu mennä seuraavaan jlanpalvelukseen. Jos aikataulutan jouluni, niin miten näihin muutoksiin suhtautuu? Jos ei mitenkään, niin miksi aluperinkään pitäisi aikatauluttaa?

Edelleen, ymmärrän, että ennakointitarve on luonteenpiirre. Anopilla on tarve hyvin vahvasti kontrolloida omaa elämäänsä ja tämä on hänelle eittämättä äärimmäisen tuskallista.

Me varattiin taloyhtiöltä joulusauna-aika, kun meillä ei oo omaa saunaa, niin se nyt tietty aikatauluttaa meidän aattoa. On meillä muutenkin sellaista viitteellistä, että ensin tehdään sitä ja sitten sitä, mutta ei mitääm tarkkaa aikataulua kuitenkaan. :)

En mäkään kestäis liian aikataulutettua joulua, varsinkaan jos sitä ois sit orjallisesti noudatettava.

Enhän mä ressaakaan siitä, että joku tietää mitä tapahtuu, vaan siitä että minunkin pitäis tietää vaikka en halua.

Jos syödään vaikkapa klo 16 ja sitten huvittaa lähteä haukkaamaan raitista ilmaa, niin haluan vaan mennä ja tehdä enkä miettiä moneltako oli seuraava tapahtuma. Tai jospa aamupuuro venähtää myöhäisemmäksi, eikä olekaan vielä nälkä klo 16? Tai äitini myöhästyy kirkosta ja joutuu mennä seuraavaan jlanpalvelukseen. Jos aikataulutan jouluni, niin miten näihin muutoksiin suhtautuu? Jos ei mitenkään, niin miksi aluperinkään pitäisi aikatauluttaa?

Edelleen, ymmärrän, että ennakointitarve on luonteenpiirre. Anopilla on tarve hyvin vahvasti kontrolloida omaa elämäänsä ja tämä on hänelle eittämättä äärimmäisen tuskallista.

No kokeileppas järkätä itse se joulu joku vuosi. Mikäs se on olla öllötellä jos joku tekee kaiken sun puolesta, mutta meillä kyllä jouluaattona hommat seisois jos ei olis minkäänlaista aikataulua mihinkään. Kuka ne ruoat laittaa, pitäähän ne valmistella! Ja pukillekin pitää joku aikataulutieto antaa, ettei pyrähdä paikalle kun ollaan saunomassa :D

Helppo on olla tosiaan jos ei tarvitse vastata itse mistään, mutta kun totuus on se, että aikuiset sitä hommaa pyörittää niin pakkohan siinä on joku aikataulu olla. Meilläkin jätkä kuolis nälkään jos sanoisin aamupuuron jälkeen, että sitten joskus illalla syödään kun iskällä ja äiskällä tulee nälkä... :laugh:

Toista ketjua lukematta.. Muakin ahdistaa kun appivanhempien kanssa on aina,arkena ja jouluna ja siis ihan aina,niin tarkat aikataulut ja jotenkin niin "virallista". Mun vanhempien kanssa on paljon rennompaa. Esim jos ollaan menossa mun vanhemmille syömään tms,niin yleensä sovitaan että tullaan "joskus sitten aamupalan ym jälkeen" tai "silleen että syödään kolmeen mennessä". Ja sit jos tulee vaikka joku "katastrofi" lasten kanssa (uhmakohtaus/kakat just ulko-ovella tms) niin kovin helposti en edes ilmota "myöhästymisestä" mutta jos ollaan appivanhemmille menossa niin ensinnäkin aika on sovittu vartin tarkkuudella,sinne oikeasti mennään sillä vartin tarkkuudella (jos sovittu että mennään "neljän jälkeen" niin sinne ei todellakaan mennä kymmentä vaille neljä) ja jos näyttää että myöhästytään,mies soittaa äidilleen. Ihan huippu mielestäni oli se kerta kun appivanhemmat tuli meille vahingossa tunti aiemmin kun oli sovittu. Mies avas oven,sanoi jotain tyyliin "ai te tulitte jo. Eikös me sovittu kuudelta?" - jolloin anoppi&appi pyysivät kovasti anteeksi JA LÄHTIVÄT KÄVELYLLE. Oli talvi,joten puolen tunnin päästä käskin miehen soittaa vanhemmilleen että tulevat nyt jo sisään sieltä..

[QUOTE="vieras";27737440]No kokeileppas järkätä itse se joulu joku vuosi. Mikäs se on olla öllötellä jos joku tekee kaiken sun puolesta, mutta meillä kyllä jouluaattona hommat seisois jos ei olis minkäänlaista aikataulua mihinkään. Kuka ne ruoat laittaa, pitäähän ne valmistella! Ja pukillekin pitää joku aikataulutieto antaa, ettei pyrähdä paikalle kun ollaan saunomassa :D

Helppo on olla tosiaan jos ei tarvitse vastata itse mistään, mutta kun totuus on se, että aikuiset sitä hommaa pyörittää niin pakkohan siinä on joku aikataulu olla. Meilläkin jätkä kuolis nälkään jos sanoisin aamupuuron jälkeen, että sitten joskus illalla syödään kun iskällä ja äiskällä tulee nälkä... :laugh:[/QUOTE]

Lapsetkin voivat napata jotain välipalaa, jota jouluna varmaan on :whistle:
Mä teen meille yleensä ruuan sen mukaan kun on nälkä, kysyn perheeltä että onko kova nälkä ja jos on teen ruuan. Toki jos on hitaasti tuleva ruoka, niin sitä vähän ennakoin, mutta ei meillä mitään tarkkaa aikataulua ole, varsinkaan vapaalla ollessa.. Päivällinen on kaikkea 16.00 - 20.00 :p

ja kyllä: laitan itse joulun, aina. ei olla koskaan menty valmiiseen joulupöytään..

[QUOTE="vieras";27737440]No kokeileppas järkätä itse se joulu joku vuosi. Mikäs se on olla öllötellä jos joku tekee kaiken sun puolesta, mutta meillä kyllä jouluaattona hommat seisois jos ei olis minkäänlaista aikataulua mihinkään. Kuka ne ruoat laittaa, pitäähän ne valmistella! Ja pukillekin pitää joku aikataulutieto antaa, ettei pyrähdä paikalle kun ollaan saunomassa :D

Helppo on olla tosiaan jos ei tarvitse vastata itse mistään, mutta kun totuus on se, että aikuiset sitä hommaa pyörittää niin pakkohan siinä on joku aikataulu olla. Meilläkin jätkä kuolis nälkään jos sanoisin aamupuuron jälkeen, että sitten joskus illalla syödään kun iskällä ja äiskällä tulee nälkä... :laugh:[/QUOTE]

No sillon kun me ollaan joulunvietossa mun vanhemmilla (=ei aikataulua,mutta suunniteltu tyylillä "jos ei oo kauhee pakkanen niin hautausmaalla tai muuten ulkoilemassa vois yrittää käydä valosan aikaan") niin ensinnäkin äitini joka on päävastuussa ruoista,kyselee vähän että mihis aikaan porukalla on nälkä,ja alkaa sen mukaan valmistella ruokia. Muut sitten tarpeen mukaan auttaa kattamaan pöytää,leikkaamaan kinkkua yms missä lisäkäsiä tarvitaan. Ja jos on nälkä ennen ruokaa niin keittiöön saa kuka vaan kävellä ja ottaa mitä tahtoo. Samoin jos aikuisilla ei oo "ruokanälkä" niin lapsille tietty laitetaan ruokaa sillon kun "on sen aika" tai lapset ilmaisee tarpeensa.
Samoin sillon kun anoppilassa ollaan niin en mä sielläkään vaan "olla öllöttele" ja odota että millos kutsutaan pöytään. Vaan siinä vaiheessa kun anoppi hipsii keittiön suuntaan niin toisen miniän kanssa hipsitään hetken kuluttua perässä ja kysytään ohjeistus,että mitäs me voitais tehdä..

Meillä on aika tarkkaan kellotettu aatto, johtuen siitä että jos keskimmäinen lapsi ei pääse ajoissa päiväunilleen (eli jos lounas venähtää myöhemmäksi), tulee illasta niin h*lvetillinen kaikille, ettei sitä kestä sitten millään me eikä naapurit. Muiden lasten rytmit ei sitten olekaan tarkkoja.

Lapsetkin voivat napata jotain välipalaa, jota jouluna varmaan on :whistle:
Mä teen meille yleensä ruuan sen mukaan kun on nälkä, kysyn perheeltä että onko kova nälkä ja jos on teen ruuan. Toki jos on hitaasti tuleva ruoka, niin sitä vähän ennakoin, mutta ei meillä mitään tarkkaa aikataulua ole, varsinkaan vapaalla ollessa.. Päivällinen on kaikkea 16.00 - 20.00 :p

ja kyllä: laitan itse joulun, aina. ei olla koskaan menty valmiiseen joulupöytään..

Ai että sanon 2- ja 3-vuotiaille, että napatkaa toki kaapista einestä? :D Onko sun lapset syntyneet aikuisiksi? ;)

Ihan samalla tapaa se aatto aikatauluttuu, kuin mikä muukin päivä. Aamupala klo 8-9, lounas klo 11-12, välipala klo 14-15, päivällinen klo 17 ja iltapala klo 20-21.

Pukki tulee klo 18.

Meillä lapsuudenkodissa on tapana että kaikki me sisarukset perheinemme syömme mun vanhempien luona. Sitten vähän vaihtelevasti osa lähtee toiseen mummolaan. On ihan kohteliasta antaa joku aikatauluarvio ruokailun alkamisesta ja päättymisestä. Vaikuttaa aika monen ihmisen jouluun syödäänkö klo 13 vai klo 17.

Meidän on ainakin pakko aikatauluttaa, muuten ei kerkiä mitään. Koska lounaan jälkeen pitää melkein heti mennä laittamaan saunaa, koska sen kestää yli tunnin lämmintä ja on kuitenkin 6 aikuista ja 4 lasta joiden pitää keritä saunoa rauhassa, mutta niin että saadaan aloittaa syöminen hyvissä ajoin. Ruoan jälkeen hyvin pian pitää tulla lahjat, että lapsille ei tule yö, ennenkuin malttavat nukkumaan.
Tämä pakko aikataulutus pätee varmasti myös niihin jotka käyvät sukulaisissa tai haudoilla tms.

Minä taas ymmärrän anoppiasi :) Kyllä minäkin haluaisin sillä tavalla tietää mitä tulee päivän aikana tapahtumaan. Etenkin kyläpaikassa (hänhän oli teillä, eikös?) on hankala alkaa suunnitella itse mitään tekemistä, jos ei tiedä aikatauluja. Esim. jos sinä olet siellä ulkona haukkaamassa happea niin eihän anoppi tiedä mitä ehtii sinä aikana tehdä.. tai vaikka hän suunnittelisi sitä ulosmenoa ja sinä päätätkin että pukki tuleekin just nyt ja lopulta odottaisitte sitä anoppia koko porukka kun hän olisi lähtenyt ulos. Eli minusta tuo tilanne on siinä suhteessa tukala, että sinä voit tehdä ihan kuinka tykkäät ja olla spontaani, mutta anopilla taas sitä mahdollisuutta ei ole samalla tavalla.

Tosin vähän yli kyllä menee jos joku ihan tarkka kellonaika pitää olla sille pukin tulolle, mielestäni tuo kahden tunnin arvio on ihan sopiva.

ainakin mulle on tärkeetä että jouluaattona tietyt asiat napsahtavat tiettyyn aikaan

jouluruuan vastuuhenkilönä olis ärsyttävää jos porukka ei ole valmiina aterialle sillä kellonlyömällä kuin mitä olen ilmoittanut päivällisen olevan tarjolla

Yhteistyössä