aikooko kukaan erota kirkosta ennen vuodenvaihdetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelen minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelen minä

Vieras
HEI!

Olen tapakristitty ja mieheni ei edes kuulu kirkkoon. Talous tiukalla ja mietin missä voin karsia. Pohdin nyt ihan vakavissani tuota kirkosta eroamista, koska emme käytä edes mitään heidän palveluitaan esim lapsiamme ei ole kastettu, eivät mene rippileirille, ei ollut kirkkohäitä, emme käy kirkossa, emme seurakunnan kerhoissa jne.

Mutta tiedän, että äitini saisi sydänkohtauksen jos saisi jostain tietää, että olen eronnut kirkosta. Hän siis käy kirkossa enemmänkin kuin sen kerran vuodessa.

Niin siis jos eroan kirkosta, saako joku ulkopuolinen sen jostain tietää?Tiedän, ettei aikuisen ihmisen pitäisi enää äidin mielipiteistä välittää, mutta tällainen minä vain olen.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Jos sinua pyydetään kummiksi, niin et voi suostua :saint:

auts...toi on kyllä hyvä pointti. Tosin meidän lapsilla ei ole kummeja ja koska mieheni ei kuulu kirkkoon, meitä ei ole kukaan koskaan pyytänyt edes kummiksi. Tiedän kuitenkin, että siskoni sitten kun saa lapsia, voisi sen tehdäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Hyvin voi suostua, siihen kummiuteenkaan ei tarvitse uskonlahkoja yhdistää.

Siis häh??? Voiko ihminen jokaei kuulu kirkkoon ryhtyä kummiksi???
T.kirkkoon liittymistä harkitseva

no voihan kuka vaan olla "kummi"...mutta jos et ole esim evlut kirkon jäsen, et sitten kirkonkirjoissa ole tän lapsen kummi...minäkin olen tämmöinen "vale" kummi yhdelle lapselle, joka on kastettu, siellä olin kastejuhlassa kumminpaikalla ja luin jonkun värssyn :)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Hyvin voi suostua, siihen kummiuteenkaan ei tarvitse uskonlahkoja yhdistää.

Siis häh??? Voiko ihminen jokaei kuulu kirkkoon ryhtyä kummiksi???
T.kirkkoon liittymistä harkitseva

Eikö niitä pidä olla kaksi jotka kuuluu kirkkoon,muut ovat sitten "kummeja" vain nimellisesti.Jos siis näin halutaan tehdä.
Papereihin tulee ne ketkä kuuluu kirkkoon.

kyllä kummin tulee kuulua kirkkoon ellei sitten kyse ole ns. kummiudesta, jota nykyään monet harrastavat. Tiedän perheitä, jotka ovat halunneet lapsilleet ns. kummit nimiäisissä.