Aikuiset ihmiset jotka jauhavat "teinislangia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "malla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"malla"

Vieras
..taisiis ovat jauhavinaan sellaista. Kaikilla varmaan on tuttavapiirissään joku joka käyttää ks.n lyhenteen sijasta x-kirjainta, tyyliin anteex. :D
Miksi?! Onko se olevinaan hauskaa vai mitä ihmettä,kertokaa mulle.
Omissa silmissäni se näyttää ainoastaan tökeröltä ja syö uskottavuutta ko. henkilöltä..

Nämä anteexi pyytelijät usein myös viljelevät sanaa ihgu, joka siis oli muodossa ihku/ihQ teinien suosima sana n. 5-6 vuotta sitten.
Silloinkin vain lyhyen aikaa pissisten suosiossa, jonka jälkeen siitä muodostui läppä(vitsi,jos joku ei hoGaa) nuorisolle itselleenkin, eikä sitä juuri kukaan nuori ihminen enää käytä(varsinkaan tosissaan).

Kertokaa mulle ihguttelijat ja anteex-pyytelijät, onko teillä jäänyt teini-ikä kesken vai mikä teitä vaivaa? :D

Heh, kyl mul on käytös joitain oman teini-iän ihanuuksia yhdeksänkymmentä luvun alusta :D Ei sitä vaan huomaa ku ne tulee niin automaattisesti, onha niit tullu käytettyä kohta parikymmentä vuotta...

Mun yks kaveri kirjottaa noin ja se on aikas huvittavaa kyllä.

ja sillä ei ole lapset vielä teini-ikäisiä että olisi siitä tarttunut.

onko ihq - sanasta muka jo noin pitkä aika :D muistan miten typerältä se kuulosti teinien suusta. Tuo mun kaveri käyttää sitäkin sanaa jatkuvasti yhä edelleen :o

No minä käytän tekstareissa "ks" sijasta x:ää, koska saan siten tekstattua sadasosa sekunnin nopeampaa ja tekstareista voi saada lyhkäisempiä, ettei mene kahden tai useamman viestin hintaa. (Ei edes ole raha niin tiukilla, mutta teen sen silti.) En ikinä käyttäs sitä tällaisissa kirjoituksissa, enkä ois ikinä kuvitellu, että jotain "kyrsii" (Vihaan tota sanaa! :D ) se noin paljon. Onko se siis oikeasti niin vakavaa?

Minua taas yli kaiken ärsyttää se, että edes aikuiset ei näytä osaavan aloittaa virkettä isolla kirjaimella, ja osa ei näytä jopa tajuavan, että sanan ja välimerkin väliin ei tule mitään välilyöntiä! Voiko tällainen olla tosikaan! Tuntuu, että eivät ole edes käyneet ensimmäisiä luokkia koulua!

No minä käytän tekstareissa "ks" sijasta x:ää, koska saan siten tekstattua sadasosa sekunnin nopeampaa ja tekstareista voi saada lyhkäisempiä, ettei mene kahden tai useamman viestin hintaa. (Ei edes ole raha niin tiukilla, mutta teen sen silti.) En ikinä käyttäs sitä tällaisissa kirjoituksissa, enkä ois ikinä kuvitellu, että jotain "kyrsii" (Vihaan tota sanaa! :D ) se noin paljon. Onko se siis oikeasti niin vakavaa?

Minua taas yli kaiken ärsyttää se, että edes aikuiset ei näytä osaavan aloittaa virkettä isolla kirjaimella, ja osa ei näytä jopa tajuavan, että sanan ja välimerkin väliin ei tule mitään välilyöntiä! Voiko tällainen olla tosikaan! Tuntuu, että eivät ole edes käyneet ensimmäisiä luokkia koulua!

Ei,se ei ole kuolemanvakavaa mutta hyvin ärsyttävää ja hämmentävää kylläkin. :)
Sama kuin kirjottaisi maitopurkin että maitopurci.

Alkuperäinen kirjoittaja mennääx biizille;22098077:
Ei,se ei ole kuolemanvakavaa mutta hyvin ärsyttävää ja hämmentävää kylläkin. :)
Sama kuin kirjottaisi maitopurkin että maitopurci.

Mun mielestä toi ei ole yhtään sama asia. Minä nimittäin lyhennän kaiken mahdollisimman lyhyeksi, kun kirjoitan tekstareita, mutta tällaisissa kirjoituksissa en mitään. Tossa maitopurkki esimerkissäsihän ei säästä yhtään kirjainta, siinä on vaan k:n tilalla c.

Minä siis laitan aina ks=x ja numerot ei lyhene yks=yx, vaan yks=1, eli selviän siis numeroilla ja vielä vähemmällä. Minulla ei siis ole mitään slangi obsessiota, vaan ainoa päämäärä on saada asia mahdollisimman pieneen tilaan. Vaikka yritän näin normaalisti olla aika tarkka välimerkkienkin kanssa, niin tekstareissa niistäkin tiivistetään niin, että välimerkin jälkeen saatan olla myös jättämättä välilyöntiä. (Moni kirjoittaa täällä niin ihan normaalisti, joten täytyy nyt kertoa, että niin ei normaalisti kuulu kirjoittaa. ;) ) On minulla varmaan jotain muitakin lyhenteitä (no esim. maanaantai=ma), mutta en nyt kaikkea muista tähän listata...

Mun mielestä toi ei ole yhtään sama asia. Minä nimittäin lyhennän kaiken mahdollisimman lyhyeksi, kun kirjoitan tekstareita, mutta tällaisissa kirjoituksissa en mitään. Tossa maitopurkki esimerkissäsihän ei säästä yhtään kirjainta, siinä on vaan k:n tilalla c.

Minä siis laitan aina ks=x ja numerot ei lyhene yks=yx, vaan yks=1, eli selviän siis numeroilla ja vielä vähemmällä. Minulla ei siis ole mitään slangi obsessiota, vaan ainoa päämäärä on saada asia mahdollisimman pieneen tilaan. Vaikka yritän näin normaalisti olla aika tarkka välimerkkienkin kanssa, niin tekstareissa niistäkin tiivistetään niin, että välimerkin jälkeen saatan olla myös jättämättä välilyöntiä. (Moni kirjoittaa täällä niin ihan normaalisti, joten täytyy nyt kertoa, että niin ei normaalisti kuulu kirjoittaa. ;) ) On minulla varmaan jotain muitakin lyhenteitä (no esim. maanaantai=ma), mutta en nyt kaikkea muista tähän listata...

Perustelusi kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä, mutta mielestäni silti mennäänks=mennäänx on täysin verrattavissa tähän maitopurkki= maitopurci. Mielipiteensä kullakin, mielestäni siinä vain ei ole kamalasti järkeä lyhentää tuota kahta kirjainta yhteen vierasperäiseen kirjaimeen, joka saa koko sanan luonteen muuttumaan(näin dramatisoiden). :D
Itsekin kyllä käytän lyhenteitä, mutta miellän lyhenteen niin että siinä kirjaimia jätetään pois, ei vaihdeta yleensä toisiin ja vielä vierasperäisiin.
Tekstareissa kyllä usein vilahtaa ma,hu,yms.,jne.,tms. :)

Ok.Mä nyt ajattelin tähän kirjottaa sellasel tyylil,miten saattasin kirjottaa textaris,et saatte esimerkin.Kirjotustyylini tietty vaihtelee riippuen henkilöstä,mut tää tyyli on suunnattu aika tuttavalliselle tyypille.Kirjoittaisin paljon korrektimmin jollekin ei niin läheiselle.Ok,eli tää mun kirjotustyyli näyttää olevan kyl tosi korrekti tost "x" huolimatta, et en uskois, et kukaan valittas. ;) Joskus niit saattaa olla vähän enemmän,mut en oikeastaan nipistä mistään muust,paitsi jostain"oikeist"lyhenteist,et en usko et ketään hirveästi häiritsee tää. :)

Aika hirveet kielt kuiteski! :D

Ja mä en siis ikinä kirjoittais maitopurkki=maitopurci. En oo ees ikinä nähny kenenkään kirjoittavan niin. En ees itseasias tiennyt, et toi x juttu on jotain slangii, vaan ajattelin sen vaan menevän mukaan niihin mun "omiin" lyhennyssääntöihin, tai et se nyt vaan on kätevä tapa saada asiat tiiviimmin. :)

Ja mä en siis ikinä kirjoittais maitopurkki=maitopurci. En oo ees ikinä nähny kenenkään kirjoittavan niin. En ees itseasias tiennyt, et toi x juttu on jotain slangii, vaan ajattelin sen vaan menevän mukaan niihin mun "omiin" lyhennyssääntöihin, tai et se nyt vaan on kätevä tapa saada asiat tiiviimmin. :)

Joo,en mäkään ole nähnyt kenenkään kirjoittavan maitopurkkia noin, mutta yhtä järkevältä se korviini kuulostaa kuin ks väännettynä x-muotoon. :D
Ja ei se ehkä slangia olekaan,vähän väärä sana, vaan teineillä oli jossain vaiheessa tapana kirjoittaa tyyliin: mä lähen ny vetää ziduccaa et anteex. :)

txt to viel ymmärtää ku lyhennetää, mu kui koneel kirjotetun?

Tosiaan, kun koneella tai puhelikelessä ei ole mahdoton tehtävä käyttää kokonaisia sanoja, ja aikaa ei kulu juuri enempää kuin lyhenteillä kirjoittamiseen (ellei ole yhdellä sormella näppäily taktiikka ja jokaista kirjainta etsitään joka kerta alusta). :)

h31, m173n m3n33? Gu15 r01gGUu, h31 1hQuu!!!!!!!!!!!!!!111

Siinä kunnon teinixiä. :) (hävettää myöntä, mutta joskus 10 vuotta sitten tuli kirjoiteltua tuolla tavalla...)

h31, m173n m3n33? Gu15 r01gGUu, h31 1hQuu!!!!!!!!!!!!!!111

Siinä kunnon teinixiä. :) (hävettää myöntä, mutta joskus 10 vuotta sitten tuli kirjoiteltua tuolla tavalla...)

Ei oo totta! Mun on oltava vanha!

Mä aion jatkaa yhä ton x systeemin käyttöö, mut siis mähän käytän sitä vaan lähimpien kavareiden ja perheenjäsenten kanssa... Eipä sitä tuu paljoo muille tekstaituakaan. Paljon pahemmalla mä yhä katon sitä, kun ei osata alottaa virkettä ISOLLA kirjaimella.

Tulikohan ap:n nikkiin kirjoitusvirhe? ;)

Puhekieli on puhekieli. Eikö olisi vielä hassumpaa, jos ikäisesi kaverit vaihtaisivat koko ajan vallalla olevaan nuorison puhekieleen? Mistä he sitä edes kuulisivat? Mistä sinä olet kuullut?

Minusta on aina hassua, kun nuori, olkoon 15-vuotias tai 22v. sanoo, ettei "kukaan enää käytä" jotain sanaa. Kun se on hävinnyt nuorten kielestä jo kolme vuotta sitten. Kolme tai viisikin vuotta on vielä lyhyt aika aikuisen elämässä. Siinä ajassa tietyt sanat ehtivät vasta levitä yleiseen käyttöön ja tietoisuuteen. Ei sillä väliä millaista kieltä teinit puhuvat. Puhekieli elää ja muuttuu. Uusia ilmauksia ja sanoja tulee nuorison kielestä ja ulkomailta. Ihan normaalia.

Ok.Mä nyt ajattelin tähän kirjottaa sellasel tyylil,miten saattasin kirjottaa textaris,et saatte esimerkin.Kirjotustyylini tietty vaihtelee riippuen henkilöstä,mut tää tyyli on suunnattu aika tuttavalliselle tyypille.Kirjoittaisin paljon korrektimmin jollekin ei niin läheiselle.Ok,eli tää mun kirjotustyyli näyttää olevan kyl tosi korrekti tost "x" huolimatta, et en uskois, et kukaan valittas. ;) Joskus niit saattaa olla vähän enemmän,mut en oikeastaan nipistä mistään muust,paitsi jostain"oikeist"lyhenteist,et en usko et ketään hirveästi häiritsee tää. :)

Aika hirveet kielt kuiteski! :D

Tää oli aivan hirveetä :D

Tää oli aivan hirveetä :D

Jep! :D Siis eihän se yleensä viestis näytä yhtä pahalta, ku siinä on vaan lyhyt asia ytimekkäästi. En mä mitään tollasta kirjottas normaalisti tekstaris, ja tos oli tietty vähän yrittämisen makuu, et keksin edes jotain asiaa...

Normi viestithän menee...

Toisitko,maitoo,jauhelihaa,voita,sipulia&tomaattia.Kiitos! :)

Nähdään sitten klo17pysäkillä! :)

yms...

Ei siit aiemmast siis tainnu saada ihan oikeeta kuvaa... Zorge! ;)

Yhteistyössä