aikuisten oikeesti- en osaa meikata! neuvoja kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meikkaustaidoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meikkaustaidoton

Vieras
Olen 20 vuotias nainen ja en osaa meikata. Ainoat meikit jotka osaan laittaa on ripsiväri ja puuteri.
Nyt siis kaipailisinkin neuvoja hyvän ja siistin perusmeikin tekoon. Mitä tarvitsen?

(naurakaa vaan vapaasti, mutta tehkää se kiitos mieluummin jossain muualla kuin täällä... hävettää jo valmiiksi tarpeeksi paljon)

En naura, mulla on sama ongelma, vaikka vuosi vaan ikää on enemmän. Olen koittanut katsoa youtubesta ohjevideoita, mutta mua ja silmänrajauksia ei varmaan ole luotu yhteen, kun en sellaisia osaa tehdä.

Jos olisi rahaa ja uskallusta, voisin uhmata kohtaloa ja käydä tatuoitsemassa yläluomen rajaukset.

Meikkivoide, kysele kaupassa neuvoja oikean valintaan. Sit ostat meikkisieniä, niillä levitys onnistuu parhaiten. Kastelet sienen, ja painelet sen melkein kuivaksi ja sitten vähän kerrallaan laitat meikkivoidetta hyvässä valossa. Vessassa ei kannata, koska siellä tulee laitettua liikaa. Laitat vaan niille alueille mihin tarvii, esim. nenänpielet, silmän aluset, kaikki missä punottaa, levittelet ja häivyttelet hyvin.

Sit ite laitan vähän aurinkopuuteria, hyvin pikkasen otsaan, nenälle ja poskille sekä leualle, mihin aurinko osuisi luonnollisesti. Ei liikaa, vaan häivähdys vaan. Poskipunaa taasen häivähdys, kannattaa hymyillä ja katsoa missä poski "pullistuu" ja siitä häivyttää sit ohimoille päin. Poskipunaa mä en aina viitsi laittaa. Puuteria myös hillitysti niihin kohtiin jotka kiiltää. Itse en laita, koska se näyttää mulla liian meikatulta, aurinkopuuteri riittää. Valokynä on myös hyvä esim. silmän sisänurkassa ja mustille silmänalusille. Ei liikaa vaan hyvin vähäsen taputtelet mihin tarvii. Muuten tulee valkoiset silmänympärykset.

Sit joku silmien rajauskynä, ruskea, harmaa tai musta, ihan ripsien yläpuolelle, niin lähelle kuin saat. Jos pystyt niin laita vähän ripsien väliinkin. Silmän reunasta vetäise hipaisu ylöspäin, ei alas, muuten näyttää, että silmät lurpottaa. Kulmia voit vähän korostaa kulmakynällä, ei liikaa taas, vaan vähäsen laitat ihan kuin piirtäisit kulmakarvoja sinne missä on aukkoja. Luomiväriä jos laitat, niin valitse joku silmien väriin sopiva sävy, ja laita yläluomelle ja häivyttele kunnolla. Kokeile mikä väri sopii ja miten paljon. Sit ripsientaivuttaja jos löytyy, niin taivutat ne ripset, ja laitat yhden tai kaks kerrosta ripsaria. Erottele ripset, etteivät ole kuin hämähäkkisilmät.

Huuliin huulipuna tai huulikiilto, etköhän sen osaa laittaa.

millainen ihosi on?

-hyvä pohjustus esim.perusvoiteella(itse käytän kiiltoa poistavaa voidetta alla---meikkipohja pysyy hyvänä)
-pohjaksi meikkivoide/peitevoide,kiinnitys puuterilla(joko vaipalla tai huiskulla---huisku toimii hyvin,tulee kevyt pohja)
-aurinkopuuteria kevyesti poskiluiden alle,ohimoille ja leuan alle jne.Jos haluaa.
-kulmat siistiksi esim.kynällä,luomarilla,kulmavärillä.(nypi,muotoile)
-siisti ja kaunis silmämeikki:eyelinerrajaus yläluomelle,kevyesti voi kaartua "kissamaisesti"ulos.
Ripsien taivutus+ripsaria muutama kerros muttei paakkuripsiin asti:D
itse olen alaluomella laittanut siveltinmellä kevyesti esim.ruskeaa luomaria ja ripsaria.
Site jso haluaa jotain luomiväriä(vaalea beige on varma)
Huuliin ihan oman maun mukaan punaa tai kiiltoa,joku luonnollinen kevyt nude jollain vivahteella on hyvä:)

Kun täytin 28 päätin opetella meikkaamaan. Kävin meikkausopastuksessa maksoi n. 60€ 1½tuntia. Siinä sai hyvät vinkit tekniikoista ja tuotteista. Ei ollu opastaja moksiskaan vaikka ilmoitin, että näin vanha ja ei osaa meikata. Alusta opetti kaiken, kädestä pitäen :)

Ja olen toisenkin kerran käynyt, kun tuntui, ettei silmämeikki oikein onnistu. Tyytyväinen olen ollut. Vaikka kertakäyntinä hiukan lompakkoa kirpaisee, niin toisaalta säästä n siinä, ettei tarvitse ostaa vääriä/turhia tuotteita ja saan varmuutta ja uskallusta meikat.

Suosittelen :D

[QUOTE="hmm";24100726]millainen ihosi on?

-hyvä pohjustus esim.perusvoiteella(itse käytän kiiltoa poistavaa voidetta alla---meikkipohja pysyy hyvänä)
-pohjaksi meikkivoide/peitevoide,kiinnitys puuterilla(joko vaipalla tai huiskulla---huisku toimii hyvin,tulee kevyt pohja)
-aurinkopuuteria kevyesti poskiluiden alle,ohimoille ja leuan alle jne.Jos haluaa.
-kulmat siistiksi esim.kynällä,luomarilla,kulmavärillä.(nypi,muotoile)
-siisti ja kaunis silmämeikki:eyelinerrajaus yläluomelle,kevyesti voi kaartua "kissamaisesti"ulos.
Ripsien taivutus+ripsaria muutama kerros muttei paakkuripsiin asti:D
itse olen alaluomella laittanut siveltinmellä kevyesti esim.ruskeaa luomaria ja ripsaria.
Site jso haluaa jotain luomiväriä(vaalea beige on varma)
Huuliin ihan oman maun mukaan punaa tai kiiltoa,joku luonnollinen kevyt nude jollain vivahteella on hyvä:)[/QUOTE]

vaipalla:DVIPALLA;)

mä olen 38, enkä viitsi meikata, en ole koskaan opetellut. Kestoripsarit laitan joskus, mutta muuta ei jaksa ja ihan siistin näköinen olen (muidenkin kuin omasta mielestä). Juhliin joskus luomivärit ja huulipunaa lisäksi.
Ei kaikien tarvitse peittää luonnollista ihoaan pakkelin alle. Ole rohkeasti sitä, mikä oletkin - älä nyt ainakaan häpeä, jos et ole opetellut meikkaamisen turhaa taitoa.

Ihanaa etten ole ainoa jolla taito ei ole hyppysissä! :)

Suur kiitos teille, jotka osasitte ja jaksoitte kirjoittaa pitkät ohjeet, noilla pääsen varmasti hyvinkin alkuun. Sitäkin olen miettinyt, että pitäisikö tästä tosiaan mennä jonnekin "opettajan" luo katsomaan ja oppimaan miten homma toimii.

hmm: Ihoni on vähän punaiseen taittava, missä ei juuri muita virheitä ole kuin pari aivan pientä luomea. Ihoon saan siis olla suht tyytyväinen, mutta minulle on luotu ikuinen "vauvanaama" kera tuon lievän punoituksen.. Ja olisi tosiaan mukava välillä vähän ehostautua :)

Kesällä ei tarvikkaan muuta kun ripsaria ja huulikiiltoa =)

Oikeat välineet on kans hyvän meikin a&o. Sen eron huomaa, kun on luomivärit sipaistu niillä kovilla "luomivärisiveltimillä", kun että ihan oikealla luomivärisiveltimellä.

Meikkivoidetta en suosittele sienellä levitettäväksi niinkuin joku neuvoi. Meikkisieni imaisee itseensä meikkivoidetta, joten se on aika suuri haaskaus. Puuterisieni tai sormet toimivat parhaiten tässä. Sormilla levittäessä tosin täytyy olla tietoa&taitoa.

Kajalin/eyelinerin laittoa kannattaa harjoitella ja harjoitella lisää. Sillä sen oppii. Pieniin silmiin ei kannata paksua rajausta laittaa, pienenää vain silmiä lisää. Pienet silmät pärjäävät hyvin ilman rajauksiakin.

Luomivärien laittoa kannattaa myös harjoittaa. Varjostukset ja levitykset kulmaluomiin tuovat ilmettä. Senkin oppii vain harjoittelemalla, jotta saa mahdollisimman siistin levityksen näyttämättä sirkuspelleltä.

Kulmat suosittelen laitettavaksi kulmaväreillä tai luomivärillä. Kova harjaksinen suti luo luonnollisimman lopputuloksen.

Ripsientaivutinta kannattaa lämmitellä käsien välissä ennen käyttämistä. Jos ripsesi ovat lyhyet, kannattaa taivutinta käyttää. Niin kummasti se vaan tuo ripset esille.
Muutama sipaus väriä, ei liikaa.
Muista että ripsiväriä ei saa "pumppaa", se kuivattaa värin nopeasti.

Muoks. Tuohon ihon punaisuuteen auttaa punaisen vastaväri - vihreä.
Niin hullulta kuin kuulostaakin, levitä ihomeikin alle punaisiin kohtiin vihreää luomiväriä. Vähitellen väriä, jotta ei tule liikaa!

Viimeksi muokattu:
Niin, ja laita siis ensin kosteusvoide ja silmänympärysvoide, ja annat ne imeytyä hyvän tovin jos aikaa on, ennen kuin alat laittamaan meikkiä. Jos sulla ei ole mitään näppyjä tai muuta, niin noita pohjustusvoiteita et tarvii mun mielestä.

Meikkivoidetta en suosittele sienellä levitettäväksi niinkuin joku neuvoi. Meikkisieni imaisee itseensä meikkivoidetta, joten se on aika suuri haaskaus. Puuterisieni tai sormet toimivat parhaiten tässä. Sormilla levittäessä tosin täytyy olla tietoa&taitoa.

Niinpä ja toi sieni imee myös kaiken rasvan ym. ihosta ja kerää bakteereja, sitä saa olla vaihtamassa vähän väliä. Puhtailla sormilla on helpoin laittaa ja tulee luonnollisin tulos, ainakin mun mielestä sienellä tulee pakkeloidun näköinen ellei häivyttele väriä ikuisuuksia.

[QUOTE="aloittaja";24100998]Kiitos taas kaikille, jotka ovat jaksaneet neuvoa :)

Minulla on pitkät ripset, tarvitseeko minun käyttää ripsientaivuttajaa?[/QUOTE]

Ei tarvitse.

eyeliner on muuten helpoin tehdä tussipäisellä nestemäisellä linerilla! Itse ekana ostin sivellinmallisen ja en saanut sillä aikaiseksi kuin epämääräistä tärisevää suttua XD tee tuo niin että tussilla rajaat yläluomen ihan ripsien tyvestä, ei kannata heti yrittää mitään kissaviivoja ylöspäin, vaan luonnollisesti annat viivan loppua siihen mihin ripsetkin. Luomelle valkoista hohtavaa luomiväriä, ja silmän ulkonurkkaan yläluomelle jotain tummempaa sävyä, samaa tummempaa sävyä voi luomivärisiveltimellä kevyesti laittaa alaripsien tyveen. Sitä valkoista vois sipaista hiukan vielä silmän sisänurkkaan alaluomelle,ja kulmaluulle, ja mustaa ripsaria pari kerrosta :) Kokeilemalla oppii, rohkeasti vaan koittamaan :)

Olen itse 25v kosmetiikan suurkuluttaja ja kosmetiikkamyyjä, kerron vähän perusmeikistä. Eli sellainen meikkivoide-puuteri-ripsari-kulmat, ei mitään ihmeellisempää :)

Ensiksi kannattaa hankkia omalle ihotyypilleen (selvitä vaikka kosmetologilla) sopiva kosteusvoide, jos et käytä jo. Silmänympärysvoide kans. Kun iho on puhdistettu, ja vielä hieman kostea, levitetään kosteusvoiteet ja annetaan imeytyä n. 5-10min.

Perushyvän meikkivoiteen saa jo parillakympillä. Moni valitsee väärän sävyn jos ei tiedä asioista, siksi kannattaa mennä ekaa kertaa johonkin kosmetiikkamyymälään ja pyytää myyjää auttamaan oikean sävyn valinnassa. Meikkivoidetta ei kokeilla kämmenselkään, kuten monet tekevät, vaan leuan alle kaulaan. Jos meikkivoide ei ole liian tummaa/vaaleaa kaulalla (muista hyvä valaistus) se on ok. Meikkivoide kannattaa valita myös ihon mukaan, tarvitsetko peittävämpää vai läpikuultavaa, ja kosteuttavaa vai ihon kiillottomana pitävää.
Meikkivoidetta EI kannata levittää sienellä! Sieni on erittäin epähygieeninen, imee paljon meikkivoidetta (menee siis hukkaan) ja lisäksi sillä levitettynä jälkikään ei ole mitenkään kovin hyvä. Meikkivoiteen voi levittää puhtailla sormilla, mutta ehdottomasti paras on meikkivoidesivellin. Tällöin meikkivoiteen saa levitettyä tasaisesti, ei tule sormenjälkiä naamaan ja lisäksi voidetta kuluu paljon vähemmän. Ensin meikkivoidetta otetaan pieni määrä kämmenelle, jonka jälkeen sitä laitetaan "tipoittain" ympäri kasvoja, vähän hankala selittää. Sitten otetaan sivellin ja pyörivin, kevyin liikkein levitetään meikkivoide kasvoille.
Tässä vaiheessa voi laittaa myös peiteväriä jos tarvitsee, esim peittämään jotakin syntymämerkkiä, tummia silmänalusia etc. Meikkivoiteen annetaan kuivua hetki ennen puuteria!
Puutereita kannattaa hankkia kaksi: irtopuuteri, ja kivipuuteri. Irtopuuteri on hienojakoisempaa ja ei tee "jauhoista" efektiä kasvoille, lisäksi se kiinnittyy hyvin. Irtopuuteria kannattaa laittaa siveltimellä tai vipalla (sivellin parempi) pyörivin liikkein kasvoille. Loppupäivän mukana voi pitää joko irtopuuteria, tai kivipuuteria jolla on helpompi korjailla meikkiä jos meinaa alkaa nassu loistamaan kuin Naantalin aurinko.

Ripsentaivutin kannattaa hankkia, koska monesti ripsiväri suoristaa ripsiä ja silloin ne "laskeutuvat" silmän päälle, antaen raskaamman katseen. Ripsentaivutin avaa silmät kauniisti ja ripset näyttävät huolitelluilta. Tietenkään taivutinta ei ole pakko käyttää jos ei halua.
Kannattaa tarkastella omia ripsiä, ja millaiset ne on. Lyhyille ripsille sopii pieni ja siro ripsiväriharja, pitkille sellainen isompi, tosin pitkille ripsille voi käyttää kumpaa vaan. Kannattaa miettiä kaipaako ripsarilta enemmän tuuheutta, vai pituutta, ja valita sen mukaan.
Ripsiväri levitetään joko pyörähtävillä (esim. Maxfactorin False lash effect kuuluu noihin) tai siksakkaavilla liikkeillä, aivan ripsen tyvestä alkaen, ripsien latvoihin saakka. Jos luomille menee ripsiväriä voi pyyhkäistä kostutetulla vanupuikolla pois.
Ripsiväriä kannattaa käyttää max 3kk, hygienian takia. Ripsiväriä ei myöskään kannata pumpata putkilossa eestaas, vaan aina laittaa kiertämällä harja takaisin pulloon, näin sinne menee vähemmän ilmaa ja ripsari säilyy paremmin.

Kulmat kannattaa käydä ekan kerran muotoilemassa kampaajalla/kosmetologilla, sitten kun on saanut sen hyvän muodon siihen, sitä on helppo itse siistiä kotona sitä mukaa kun meinaa kasvaa lisää karvaa. Jos kulmat kaipaavat väriä, kannattaa hankkia kulmakynän sävy, joka on hieman vaaleampi kuin omien hiusten sävy.

Niin ja vielä, youtuben avulla oppii paljon, siellä on hyviä tutoriaaleja ihan ammattilaisilta. Blogeista myös löytää hyviä vinkkejä, kokeile esimerkiksi suomalaisia blogeja Ostolakossa, Karkkipäivä, Coffret de Maquillage :)

Muista myös sitten se, että meikkaat niin kuin itse haluat. Esimerksiksi kaikki kun neuvoo että laita luomiväriä niin jos sun mielestä sulla luomiväri ei näytä hyvältä vaan esim. pelkkä rajaus+ripsari niin jätä vaan se luomiväri pois. :)

Yhteistyössä