Hae Anna.fi-sivustolta

  1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

    Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

    Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

    Ystävällisin terveisin,

    Annan toimitus
    Dismiss Notice

aineenvaihdunta sekaisin?!

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä apua!, 30.01.2006.

  1. apua! Vierailija

    Olen ihan epätoivoinen tämän kroppani kanssa. Ennen painon hallinta oli helppoa (pidin pari kevyempää päivää ja paino palasi normaaliin lukemaansa). Syksyllä kuitenkin lihoin 5 kiloa, kun aloitin uuden työ ja stressi ja työtahti oli aika kova alussa. Nyt mitat on siis 170 /65. Nyt en kuitenkaan saa painoa millään alas! Yritin syksyllä jo keventämällä ruokavaliota ja yrittämällä liikkua niin usein kun mahdollista. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Epätoivoissani vetäsin viikon kaalikeittokuurin, jolla lähti vaivaiset 400 grammaa ja sekin tuli takaisin saman tien.
    Jouluna olin lopenkyllästynt painon tarkkailuun ja päätin otan joulun rennosti. Söin kaikkea, join myös alkoholia: paino tippui 1,5 kiloa!
    Joulun jälkeen ajattelin, tästä on hyvä jatkaa, kevensin ruokavaliota, jätin vaaleat vehnät pois ja liikunta ohjelma pysyi samana (2x viikossa käyn jumpalla, muuten hyötyliikuntaa), paino hilasi taas takaisin ylös.
    Olenko siis sekoittanut aineen vaihduntani niin totaalisesti, että nyt ei tapahdu enää mitään. Apua ja vinkkejä kaivataan. Alkaa jo masentaa!!! :(
     
  2. tiukkaa tekee Vierailija

    Jaan jossain määrin ongelmasi, tosin painan 67 kiloa ja olen samanpituinen. Yritän päästä tuonne 64 tai 63 paikkeille ja hidasta on. Joulun painonpudotusta selittää monesti liikkumattomuus. Itse ""laihdun"" välittömästi puolisentoista kiloa, jos olen viikon harrastamatta salitreeniä/jumppaa. Johtuu lihasten turpoamisesta liikunnan rasituksesta.

    Olen ottanut tämän nöyrästi - tavoittepainoni pitää olla vasta kesäkuun ensimmäisenä päivänä, joten minua ei haittaa, jos painoni pysyy paikoillaankin jonkin aikaa. Pitää ajatella asioita pidemmällä tähtäimellä: sullekin on varmaan realistista tavoitella jotain korkeintaan parin kilon pudotusta per kuukausi. Eli pienin askelin. Älä hyppää vaa'assa koko ajan vaan vaikka pari kertaa viikossa. Jos sinulla ei ole mitään viikon-päästä-etelään-aikarajaa, niin mitä väliä, jos paino jumittaa joitakin viikkoja?
     
  3. illi Vierailija

    Veikkaisin myös, että olet melko nuori (parissakymmenissä) ja aineenvaihduntasi on hidastunut/normalisoitunut teini-iän hormoniheittelyiden jälkeen. Ainakin itselleni kävi tuolloin noin, mitat muuten samat mutta paino ehti nousta reiluun 70 kiloon eikä sitä enää saa pois parilla kevyellä päivällä.

    Itse olen laihdutellut onnistuneesti näin vanhemmalla iällä (26) ;) pitämällä ruokapäiväkirjaa ja laskemalla kalorit ja rasvat, hiilarit ja proteiinit huolellisesti. Vaikka olen aina mielestäni katsonut mitä syön niin tarkka kirjanpito paljasti minun huijanneeni itseäni jonkin verran ja söin ihan normaaliakin ruokaa liikaa. Semmoinen 500 kcal vaje päivittäin (huomioi liikunnan tuoma lisäkulutus, vähennä 500 aina päivän kokonaiskulutuksesta) tiputtaa painoa rauhallisesti. Kannattaa panostaa huolellisuuteen ja pitkäkestoisuuteen, ethän halua laihduttaa lihaksiasi? Maltti on valttia. Nyt kun opit oikeat ruokailutottumukset niin sinun ei tarvitse jatkossakaan epätoivoissasi turvautua mihinkään kaalikeittoon.
     
  4. apua Vierailija

    Kiitos Illi! Itseasiassa kun nyt mietin, niin iällä voi tosiaankin olla osuutta asiaan. Lasken itsekin kaloreita ja syön n. 1200-1600 päivässä. Noin kerran viikossa tulee myös 1800 kalorin päivä, kun en ehdi liikkumaan ja tosiaankin normaalista ruuastakin tulee rutkasti kaloreita! Paljonko sinä syöt päivässä / viikossa? Ja miten lasket rasvat, proteiinit ja hiilarit? Niitä en laske ollenkaan, mutta ehkä pitäisi alkaa laskemaan..?!
     
  5. miller Vierailija

    Yhdyn illin veikkaukseen iän vaikutuksesta. Minäkin olen 26-vuotias ja vasta viime vuonna havahduin siihen, ettei paino ensinnäkään pysy ihan ajattelematta kohdillaan eikä nousuja saa tasattua hetkessä. Hitaan mutta varman nousun seurauksena painoin joulun tienoilla enemmän kuin koskaan aiemmin mutta nyt olen tullut hitaasti alaspäin 2 kiloa hyvän ruokarytmin ja liikunnan avulla. Ylimääräistä on jäljellä vielä 5-6 kiloa.

    Pitää hyväksyä, että terveellinen ruoka, liikunta ja siten painonhallinta on otettava todellisiksi elämäntavoiksi.
     
  6. 27 Vierailija

    Hei,

    täällähän puhutaan kerrankin asiaa! :) Mukavaa, että kerrankin löytyy keskustelu, jossa ei mainosteta mitään pikadieettiä, vaan pysyvää elämänmuutosta ja reseptiä parempaan oloon ja terveelliseen elämään.

    Itse olen jo muutaman kuukauden opetellut uusia ruokailutottumuksia ja vaikutukset olen huomannut hoikistumisena, energisyytenä ja hyvänä olona.

    Suosittelen liikuntaan ja ravintopuoleen panostamista kaikille. Terveellisempään ruokaan tottuu nopeasti ja varsinkin aluksi huomaa nopeasti parantuneen olon.


     

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti